Sätta ihop sto med hingstföl

aleksis

Trådstartare
Jag har köpt ett hingstföl som flyttar hem till gården till hösten. Här hemma har jag mitt 19åriga sto.

Jag vill att mina hästar ska kunna gå tillsammans i största möjliga mån, men kombon sto plus hingst är ju förstås svår.

Ni som har suttit i samma sits. Hur har ni gjort? Satt ihop dom tills man märker att det inte går längre? Gett dom varsin hage direkt?
 
Har du tänkt ha hästen som hingst som hade de fått varsin hage. Även små hingstar kan hitta på saker som man inte hade tänkt :angel: Så svaret är nej. Antingen får de gå själv eller så får man skaffa lämpligt sällskap.
 
Jag fick ett hingstföl efter mitt sto förra året. Han gick i sto-/fölflock tills han var 7 månader, därefter har jag skickat iväg honom till unghästflock och kommer inte ta hem honom förrän det är dags att rida in. Att sätta ihop en hingst i den åldern med ett sto tycker jag känns riskabelt, och en så ung häst ska absolut enligt min mening gå i flock och lära sig vara häst innan den lär sig något annat. Nu hänger han med andra hingstar i åldrarna 1-3 år och går på lösdrift i stora hagar året om. Det kan jag inte erbjuda hemma (även om han rent teoretiskt säkert skulle kunna gå ihop med mina två valacker), så därför får han stanna där han är, även om det kostar lite mer än det hade gjort att ha honom hemma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp