Sätta ihop två kaniner

godishanna

Trådstartare
Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till henne. Hur sätter vi bäst ihop dem? Vi har ett rum som är avdelat till kaninerna, ca 5-6 kvm. Ska vi ta ut vår hona och låta den nye undersöka rummet när hon inte är där först. Eller ska vi sätta den nye i en bur bredvid så att de kan nosa genom gallret först. Jätterädd att de ska ryka ihop och skada sig. Den som vi ev har på g är en kastrerad hane under året.
 
Jag har låtit mina haft galler mellan sig den första tiden. Sen har de fått hälsa på varandra ordentligt i ett stort rum eller liknande, det är viktigt att det finns plats.

En gång hade jag kompostgaller som skiljde två nya kaniner åt. När sambon kom hem var det blod, galler, och hårtussar överallt, till och med en bit av ett öra.
Men det var två mycket nöjda kaniner, och efter sammandrabbningen var de oskiljaktiga.
Rekommenderas dock inte..

Av alla kaninpar jag satt ihop så är det inte ett enda som inte fungerat. Alltid vuxna djur, en hona och en kastrerad hane.
 
Släpp ihop dom första gången på ett stort, neutralt område där ingen av dom varit förut. Kanske typ garage eller liknande.

Tror absolut att det kommer att funka, det är nog bästa konstellationen för lyckat hopsläpp med äldre kastrerad hona och yngre kastrerad hane! :)

Lycka till!!:up::)
 
Du har ett bra utgångsläge med en äldre okastrerad hona. Jag hade valt att ta in en kanin under 4 mån ålder, dvs inte könsmogen, men det går såklart med vucäxen kanin med. Bara större risk för konflikt.

Enligt en studie, och även min erfarenhet av kaniner i hägn, är det bäst att släppa ihop på ett befäst revir, INTE på flr båda okänd mark. Släpp in på honans revir, se till att ha så stort utrymme som möjligt och möblera med saker mutt i rummet som dom kan gömma sig bakom, under eller på. Honan kommer antagligen att vilja jaga bort inkräktaren och det gör hon tills han kommer utom synhåll. Om han inte sätter sig upp mot henne och han lätt kan gömma sig kommer det med stor sannolikhet att gå bra.

Jag har alltid nya kaniner i en bur mitt i reviret första dagsrna. Då får de välja sig vid varandras närvaro vilket mimskar stressen vid mötet sen, och jag kan dessutom bedöma om de har lämplig inställning till varann. Dvs en ska vara underlägsen och en överlägsen. De ska helst ha slutat bråka fysiskt mot gallret när man väl släpper ihop, oftast gör jag det efter 4-5 dagar. Då har de fått mat och vatten på varsin sida gallret varje dag så att de tvingats mötas ofta.

När du släpper ihop, bryt bara om du ser att jakten inte upphör eller om de börjar slåss. Att de ryker ihop och en flyr är inget men de ska dära på dig genom att en flyr, eller så sätter du in en fot så de säras och då ska en fly fältet helst. Om de bara ger sig på varann har manett lite jobbigare scenario. Men möjligt att lösa med mkt kunskap. De gånger dom mina faktiskt bitit hål på varann har varit när det är 2 ranghöga honor som haft galler mellan sig. De hade desdutom bott ihop länge men separerats i samband med en kull och då hade ranghona nr 2 tagit över hägnet, vilkrt inte accepterades av den äldre honan när hon kom tillbaka. När jag väl släppte ihop sen gick det bra och den äldre ertog högsta rangen inom kort. ;)
 
Gå med i gruppen Friare Kaninliv på Facebook, där finns fantastiskt mycket kunskap.

Kaniner bör sättas ihop på neutral plats. Honan bör släppas in till hanen, det är ett tips jag fått från en erfaren uppfödare som studerat kaniner mycket och tagit del av forskning på kaniners beteende. Gör det under en helg så att du kan vara med och hålla koll då det kan ta ett tag innan det lugnat sig.
Kleta lite banan på kaninernas pannor, de uppmuntrar dem att putsa varandra.

Innan de introduceras för varandra är det bra om du byter tex toalådor mellan dem så de får vänja sig vid varandras lukt.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: Blyger
·
Däggdjur Vi har tre kaniner, en hona och hennes två kastrerade söner. Innan de blev könsmogna bodde alla tre tillsammans, den 1/3 kastrerades...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Lycan
·
Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 228
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp