sätta på fölet grimma

Netted

Trådstartare
det är dags för oss att sätta på fölisen grimma eftersom att de snart åker iväg, mamma ska semineras :devil:

fölet har haft "på sig" grimma när den var runt några dagar - en vecka. men pga att alla grimmor vi tog hem var för stora har vi fått vänta. hon är nu snart en månad gammal - hur går vi bäst tillväga för att sätta på henne grimman?
 
Sv: sätta på fölet grimma

Sätt på fölisen grimman bara. Eller kan man gå tillväga på fler än ett sätt att sätta på en häst en grimma?...
 
Sv: sätta på fölet grimma

Föl kan bli väldigt "hala" och lär sig komma undan om de inte haft grimma på sig innan. Det här brukar fungera för mig, ta in stoet och fölet i en box, ställ dig på fölets vänstra sida ungefär vid bogen och klia det på halsen, det bästa är om fölet står i ett hörn nära en vägg med baken i hörnet, lägg höger armen på fölets högra sida med grimman i högra handen och klia på högra sidan av halsen, med en ganska snabb rörelse för in nosen i nosgrimman och spänn nackstycket, fölet försöker nog backa när du gör detta, försök då trycka in den i hörnet, klia det på halsen hela tiden och prata lugnande, efter några gånger brukar fölet acceptera att man lugnt trär på grimman. Är fölet för starkt för dig får ännu en person hjälpa till. Lycka till.
 
Sv: sätta på fölet grimma

Det undrar jag med.
F ö brukar fölen inte bry sig om grimman, däremot när man börjar använda den. Dvs hålla i fölet med ett grimskaft. DET kan vara något att fråga om ...

LIA
 
Sv: sätta på fölet grimma

tack så mycket, ska försöka med det! :idea: måste bara böka in henne i boxen då eftersom att hon aldrig har varit inne i en, men det brukar alltid gå bra!
 
Sv: sätta på fölet grimma

jaa ju större de blir desto svårare blir det ju. är ju inte bara att "sätta på" då fölet undviker det osv.
 
Sv: sätta på fölet grimma

Vi gjorde så att man först vänjer fölet med att bli rörd överallt vid öronen och huvudet osv. sedan när det var dags med grimman stod någon bakom fölet o kliade henne vid svansen, mest för att hon skulle förstå att hon inte kan backa från grimman + att hon blev lite distraherad av att bli kliad =) sedan så trädde den andra bara på grimman. :banana:
 
Sv: sätta på fölet grimma

okej :D ja hon är lite vaksam sen pappa gjorde ett misstag.. :angel:
men det kommer nog, hon börjar bli lika snäll som innan.
 
Sv: sätta på fölet grimma

För mig tog det tre timmar att få på mitt föl en grimma, då var han nästan en vecka gammal. Jag började med att bara sätta fast grimmanrunt halsen (inte trä på nosgrimman) nosgrimman var uppknäppt så trädde jag den bakifrån och ner över nosryggen så fick han fundera lite på vad som hände, sen var det ju bara att spänna nosgrimman så var grimman på;) Fick köra med den tekniken i ungefär 3 dagar, nu är det INGA problem med att sätta på grimman på vanligt sett och nu kan man även leda honom ;)
 
Sv: sätta på fölet grimma

kul ! :D

i början när vi satte på henne grimman då hon var ca en vecka var den alldeles för stor och hängde då bara på halsen.. detta gjorde vi några gånger.

det kändes meningslöst eftersom vi inte hittade ngn grimma som passade..

men nu känns det som att det är dax, minst sagt :smirk:
för försöka med lite olika teorier.
 
Sv: sätta på fölet grimma

haha, fy va jobbigt det kan vara att brottas med föl!!!!!

om man knäpper upp nacken på grimman, och försöker ställa sig vid bogen på fölet med ena armen över halsen/ryggen så har man lite koll på dom, och så får man försöka få in nosen, sen har man ganska bra tag på dom små, de är snabba så det gäller att vara snabbast!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp