Sätta stolp i tjäle

Fiorano

Trådstartare
Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
 
Lycka till 😩🙈 Nä men allvarligt, jag tror tyvärr inte det är möjligt i nuläget, visst bodde du också norröver?

Om du ska släppa ihop, kan de stå bredvid varandra nån/några nätter? Upplever att det blir mindre drama då de har hunnit bekanta sig och etablera hagordningen innan.
 
Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Det går med rätt maskiner, stallägaren i där jag stod hyrde en maskin som pålade så att det gick att sätta staket även på vintern. Dock kanske för avancerat om det inte är väldig akut. Annars så kallt som det varit här iallafall så är det nog snudd på omöjligt att få ner någonting i marken nu.
 
Möjligtvis att jag hade försökt elda men ja .. Vi har samma problem då grabbarna ätit eller dragit upp flera stolp i vinter 💩
 
Lycka till 😩🙈 Nä men allvarligt, jag tror tyvärr inte det är möjligt i nuläget, visst bodde du också norröver?

Om du ska släppa ihop, kan de stå bredvid varandra nån/några nätter? Upplever att det blir mindre drama då de har hunnit bekanta sig och etablera hagordningen innan.
Ena hästen är hingst och även om de kanske kan gå tillsammans framöver vågar jag inte testa förrän de gått bredvid varandra ett tag. Har blivit tipsad om att borra ett hål. För enkelhetens skull tänker jag att plaststolp med metallpinne är enklast. Så får en hälla på vatten så fryser den fast. En vän fick ner stolp förra vintern med hjälp av gasolbrännare. Så nog går det, tänkte att buke brukar kunna komma med tips😁
 
Kände mig extremt klurig när jag löste den gåtan😊
Jag tog nedre delen på en trasig plaststolpe (en ca 15 lång bit) och hamrade ner den i backen. Jätteenkelt trots värsta tjälen. Sen var det bara att ta tag i "trampdelen" och vrida lite från sida till sida och dra upp den och trycka ner en hel stolpe i hålet.
 
Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Låna en borr, borra hål som är någon mm mindre än metallpinnen, banka med en hammare runt och häll dit lite ljummet vatten så sitter de ordentligt.

För oss har det räckt med en kraftigare skruvdragare med borr för att göra hålen.
 
Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Har använt kokande vatten när det var tjäle, tycker att det är mer effektivt än eldar då det tar tid att få upp en eld som smälter marken tillräckligt mycket.
Så flera kannor kokande vatten och en massa tålamod ✌️
 
Se till att göra dubbla staket åtminstonde, om du ska köra med en temporär plaststolp-lösning (iom hingst..)

Varmt vatten borde funka, men plaststolper blir spröda och knäcker lätt på vintern i minusgrader, om hästarna försöker gå igenom staketet.
Aktuell hingst går redan bakom lite tveksamma plaststolpar mot ett stråk det frekvent går förbi andra hästar. Det är inga konstigheter. Största problemet är förstås om det vevas runt med frambenen. Tänkte sätta undre tråden högt. Får se hur han beter sig i stallet med nya hästen först. Vevas det runt för mycket får jag sätta mer stolp🙈.
 
Har du mycket snö? Det kunde ju vara ett alternativ att ploga en djup fåra nära men inte bredvid staketet så att hästarna är mindre benägna att gå hela vägen fram till tråden. Det beror förstås på hur stora de är, hur pigga/nyfikna de är och hur mycket snö du har, men våra latmaskar går glatt i fårorna och ingen annanstans.
 
Aktuell hingst går redan bakom lite tveksamma plaststolpar mot ett stråk det frekvent går förbi andra hästar. Det är inga konstigheter. Största problemet är förstås om det vevas runt med frambenen. Tänkte sätta undre tråden högt. Får se hur han beter sig i stallet med nya hästen först. Vevas det runt för mycket får jag sätta mer stolp🙈.
Om du inte har en häst som kryper - använd bara 2 trådar som sitter rätt högt, så slipper man trassel av vevande framben ;)
(Om du inte redan använder bara 2 trådar alltså, det är ju 50/50 vad folk har 😅 )
 
Har du mycket snö? Det kunde ju vara ett alternativ att ploga en djup fåra nära men inte bredvid staketet så att hästarna är mindre benägna att gå hela vägen fram till tråden. Det beror förstås på hur stora de är, hur pigga/nyfikna de är och hur mycket snö du har, men våra latmaskar går glatt i fårorna och ingen annanstans.
Har snöröjt hela hagen för vi hade ca 60 cm snö med 3 cm stenhård skare... Så häst rörde sig enbart på en liten stig. Annars hade det garanterat fungerat.

@Wingates Precis så jag tänkte!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp