Sätta stolp i tjäle

Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.
Du äger inte en vanlig borrmaskin? En sådan med en borr ungefär lika grov som pinnen har jag lyckats med 8-10 stolp med.
Skrapa marken helt bar och hälla på varmvatten kanske går, men jag är tveksam. Ytan kanske du rår på, men längre ned vet jag inte..
 
Senast ändrad:
Ni kanske har mer tjäle än vi har, men jag trampade faktiskt ner trampstolp häromdagen för Vattenfall ska komma och gräva i en del av hagen. Jag trodde att jag skulle behöva kämpa och jag var lite orolig för hur det skulle gå, men det gick skitbra.

Jag väger dock lite mer än dig med mina 75 kg. Du får be någon tjockis trampa ner stolpen! :D
 
Jag hade inte satt plaststolp. Det är inte kul när de splittrar sig av kylan. Bitarna sprids långt och blir vassa. Plaststolp kan man ha i en sommarhage men inte i en vinterhage.
Med vattenkokare, spett och trästolp kan man sätta stolp även vintertid. Jobbigare än utan tjäle såklart men det går. Häll kokande vatten, spetta, mer kokande vatten osv tills stolpen går att få ner.
 
Jag hade inte satt plaststolp. Det är inte kul när de splittrar sig av kylan. Bitarna sprids långt och blir vassa. Plaststolp kan man ha i en sommarhage men inte i en vinterhage.
Med vattenkokare, spett och trästolp kan man sätta stolp även vintertid. Jobbigare än utan tjäle såklart men det går. Häll kokande vatten, spetta, mer kokande vatten osv tills stolpen går att få ner.
Jag har haft hagen delad med plaststolp flera vintrar utan en enda splittrad stolpe. Tyvärr kan jag inte stå och greja med järnspett själv, det fixar inte min kropp. Så gör ett försök med mina plastisar med metallpinne imorgon.
 
Jag hade inte satt plaststolp. Det är inte kul när de splittrar sig av kylan. Bitarna sprids långt och blir vassa. Plaststolp kan man ha i en sommarhage men inte i en vinterhage.
Med vattenkokare, spett och trästolp kan man sätta stolp även vintertid. Jobbigare än utan tjäle såklart men det går. Häll kokande vatten, spetta, mer kokande vatten osv tills stolpen går att få ner.
Jag kör glasfiberstolp i stället för plaststolp till sådant. De tål kylan bättre tror jag? De splittras i alla fall aldrig vad jag märkt.
 
Jag har haft hagen delad med plaststolp flera vintrar utan en enda splittrad stolpe. Tyvärr kan jag inte stå och greja med järnspett själv, det fixar inte min kropp. Så gör ett försök med mina plastisar med metallpinne imorgon.
Då hoppas jag att din tur står dig bi! Jag hade inte samma tur.
 
Nån som har nåt lysande tips hur en får ner några plaststolpar, varianten med metallpinne, i stenfrusen mark? Kokande vatten? Små eldar? Är alldeles själv och har ingen borr el liknande till förfogande. Hinderstöd eller annat som står löst på backen är inte ett alternativ.

Du kanske redan fått ner stolp men skruvdragare med betongborr funkade för mig en höst med tjäle men innan snön. Jag tycker det verkar svårt med kokande vatten men om hagen inte är upptrampad så kanske det går att skotta fram marken och sedan hälla vatten. Kanske någon i din närhet har boskapsgrindar/paneler som du kan få låna eller hyra? Det är ju absolut bäst och enklast.
 
Du kanske redan fått ner stolp men skruvdragare med betongborr funkade för mig en höst med tjäle men innan snön. Jag tycker det verkar svårt med kokande vatten men om hagen inte är upptrampad så kanske det går att skotta fram marken och sedan hälla vatten. Kanske någon i din närhet har boskapsgrindar/paneler som du kan få låna eller hyra? Det är ju absolut bäst och enklast.
Orkade inte ta tag i det idag🙈. Marken är skottad iaf och imorgon måste det bli gjort...
 
Jag har fått ner plaststolp i frusen mark genom att först hamra ett hål med en skruvmejsel, förvånansvärt effektivt faktiskt.. Men då vet jag inte om det brukar vaea mindre tjäle här, än där du bor eller så :)
 
Jag begravde en hund för ja, 18 år sedan , det var fruset och tjäle, hunden skulle begravas i trädgården. Gjorde en rejäl brasa med halmbalar, sen gick det att gräva.
 
Jag fick ner ca 10 plaststolpar i hagen i helgen. Gjorde hål med en syll och hammare, sen var det bara att sätta stolpens metallpinne i hålet och banka ner stolpen. 👍
 
Nyfiken, bankade du på plaststolen då? Med något redskap? Gick inte den sönder?

Jag har bankat med hammare eller gummiklubba. Aldrig gått sönder ens I minus 30 - men man måste slå rakt med hammaren. Slår man snett slår man av en flisa av toppen med lite otur.
 
Fyra stolp nere på typ en halvtimme 😃. Slog först ett hål med spetsen på stolpen och hällde sen hett vatten i hålet. Gjorde så några gånger innan stolpen var helt nere. Slog sönder "trampvingen" på en stolpe, annars gick det väldigt smidigt! Mycket enklare än jag trodde det skulle v
IMG_20210215_164544_780.jpg
ara!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 045
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 707
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp