Sätta upp tapeter

cowgirl81

Trådstartare
Ska tapetsera vårat sovrum, men har aldrig gjort det förut. Är det svårt. Har fått för mig att jag ska ha en fondvägg med lite mer mönstrad tapet och resten enfärgat som matchar nån av färgerna i den mönstrade.
 
Nej, det är inte jättesvårt att tapetsera. Jag rekommenderar non-woven där man stryker limmet på väggen (inte tapeten). Det finns massor med bra tips och "how-to" på nätet. Jag lyckas t.ex. glömma varje gång jag tapetserar hur man gör i hörnen så det får jag googla på. Men sådant hittar man.
 
Tapetsera är inte svårt alls. Dessutom är det väldigt roligt!

Det viktigaste är att man gör ett bra underarbete. Är väggen ojämn så kommer det att synas. Spikhål, skarvar och ojämnheter kommer att lysa som stoppljus på den nya fina väggen.
 
Jag har bara tapetserat en gång, tyckte det var rätt svårt. Svårt att få alla våder helt raka, svårt i hörnen, svårt att skära snygga kanter. Jag fick hjälp av min mamma som är van, hon brukar göra jobbet åt mig men senast övade jag själv med hennes stöd. Hade aldrig klarat det annars 🙈
 
Jag har bara tapetserat en gång, tyckte det var rätt svårt. Svårt att få alla våder helt raka, svårt i hörnen, svårt att skära snygga kanter. Jag fick hjälp av min mamma som är van, hon brukar göra jobbet åt mig men senast övade jag själv med hennes stöd. Hade aldrig klarat det annars 🙈
Det kan bero lite på tapet också.

jag är van att tapetsera och gillar att göra det, tycker inte det är speciellt krångligt. Men, jag har satt upp tapeter som jag svurit ve och förbannelse över. Som varit svåra att få raka, få snygga i hörn osv osv.
Ett av mina knep är att använda tillräcligt mycekt klister på väggen. Då går tapeten att skjuta i sidled och flytta meda den är på väggen. Samt att ha riktiga verktyg.
 
Det kan bero lite på tapet också.

jag är van att tapetsera och gillar att göra det, tycker inte det är speciellt krångligt. Men, jag har satt upp tapeter som jag svurit ve och förbannelse över. Som varit svåra att få raka, få snygga i hörn osv osv.
Ett av mina knep är att använda tillräcligt mycekt klister på väggen. Då går tapeten att skjuta i sidled och flytta meda den är på väggen. Samt att ha riktiga verktyg.
Tror inte det var fel på varken tapet, klistermängd eller verktyg. Hade som sagt hjälp av mamma som är väldigt van och hon hade inga problem. Men har man aldrig tapetserat innan är det svårt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har googlat tapeter så de sprutar ur öronen! Men vill se fler, tycker det är svårt att hitta lite roliga, (färg)glada tapeter som...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Ajda
·
Hemmet Hjälp, jag har målat vårt sovrum grönt- men det blev för gult! Hur ska jag dämpa de gula dragen i kulören, vilken färg på textilier...
2
Svar
23
· Visningar
1 594
Senast: Derivata
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
665
Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
870
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp