Sätta upp tavlor utan märken?

Bexzor

Trådstartare
Jag har precis flyttat in i en lägenhet som är nyrenoverad. Det innebär att jag som älskar tavlor har ett bekymmer. Hur sätter man upp tavlor utan märken, eller enstaka märken? Någon som testat det varierande utbud som finns på marknaden.
 
Som sagt så får du skruva även i nya väggar. 😁

Annars finns det en uppsjö av självhäftande spikar/krokar. Använde det när jag bodde i nyproduktion och det fungerade superbra och lätt att ta bort. Däremot tyckte de på besiktningen vid utflytt att vi var helt galna för att vi INTE hade skruvat i väggarna.. 😅😂
 
Jag har ett par självhäftande krokar från Biltema som till mina luftballonger som hänger i taket, de sitter väldigt bra.
Tavlorna sitter med vanliga tavelspikar, de lämnar minimala hål.
Vi har även skruvat upp en del hyllor och bygget en väggfast hallmöbel.
Varför vill du inte göra hål i väggarna? De är ju till för det 😁
 
Vanlig X-krok lämnar bara 3 små pyttehål efter sig och brukar funka även på betong.
Ska du sätta upp större grejer med borrhål och plugg kan du skära tapeten som ett V och vika bort tapeten innan du gör hålet. När du tar bort tavlan spacklar du igen hålet, viker ner V:et och limmar fast det igen.

På målade ytor kan du använda dubbelhäftande tejp, finns tejp som håller för många kilo.

För många tavlor i olika storlekar som du vill kunna byta ut utan att göra nya hål kan du använda tavellister. Finns även metallnät som man kan sätta upp på väggen och hänga saker i.
 
Jag har mina tavlor upphängda med fiskelina från en "öglekrok" som sitter i listen. De som ägde huset då jag flyttade in ville ha det så pga huset var nyrenoverat. Även nu, efter att jag ägt huset i drygt 10 år har jag fortsatt med samma lösning.
 
Sambon och jag flyttade in som första hyresgäst i nyproduktion, inget snack om våra hål i väggarna när vi flyttade därifrån.
 
Jag vill också ha någon sån lösning i mitt nästa boende, eftersom jag gillar att flytta om. Funderar på varianten med att hänga från taklisten.
 
Har använt tesa självhäftande krokar med bra resultat. I nuvarande bostad pga betongvägg och avsaknad av borrmaskin
 
Har använt tesa självhäftande krokar med bra resultat. I nuvarande bostad pga betongvägg och avsaknad av borrmaskin
Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.
 
Jag vill också ha någon sån lösning i mitt nästa boende, eftersom jag gillar att flytta om. Funderar på varianten med att hänga från taklisten.
Tycker, som sagt att det funkar jätte bra. Då kan man ju också byta tavla på väggen utan att vara tvungen att göra nytt hål - man justerar bara snöret.
 
Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.
Jag kan inte tänka mig att de kan sitta lång tid på tapet och sedan ta bort utan spår. Men man kan använda knepet jag skrev innan och skära ut ett V i tapeten och vika bort den innan man klistrar. X-krok lämnar nog mindre spår dock.
 
Hänger folk verkligen från taklisten? Inte en tavellist alltså?

Jag hade i ett tidigare boende en list på väggen uppe vid taket som gjord för att hänga tavlor från. Man hängde en krok på listen med en fiskelina för att hänga tavlor. Studentboende och de ville inte att folk skulle göra hål i väggen.
 
Jag hade i ett tidigare boende en list på väggen uppe vid taket som gjord för att hänga tavlor från. Man hängde en krok på listen med en fiskelina för att hänga tavlor. Studentboende och de ville inte att folk skulle göra hål i väggen.
Ah, okej. Jag skiljer på taklist (crown moulding på engelska, stuckatur, i gips eller numera oftast frigolit som man limmar/latexfogar fast) och tavellist (picture rail på engelska, traditionellt en trälist som spikats fast i reglarna och kan ta lite vikt, löper runt hela rummet och sitter oftast en bit ner på väggen). Förstår att det finns modernare varianter av tavellister också men det var därför jag blev lite förvirrad av att folk hängde hela tavlor i taklisten :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 934
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 336
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 685
Senast: Enya
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp