Safari i afrika

voltis

Trådstartare
Har ngn på Buke varit på Safariresa till Afrika någongång?

Svägerskan har en dröm om att fira sin 40 års dag med en "häftig" resa och safari är med på listan.

Försökt googla och det finns hur mkt som helst! I alla prisklasser!

Vi är 2 vuxna 1 barn, medans svägerskan har 4 barn... Tror inte pengarna är ett jätteproblem, men det är inte billigt att resa mes stor familj.
Tips när det gäller safari med barn? (mellan 5-16 år).

Tid? Finns tex 8 dagars, 11 dagar, 14 dagars... Har ju inte jättelätt att ta ledigt från skolan, men hinner man allt på tex 8 dagar?

Alla tips mottages :D så vi kan sålla lite!
 
Vilken del av Afrika är ni intresserade av, och har ni varit i Afrika tidigare? Det är en väldigt stor världsdel med väldigt olika länder 😊
 
Beroende på vart ni vill åka behöver ni också kolla upp vilka vaccinationer ni behöver ta, detta kan ta ganska länge.
 
Vilken del av Afrika är ni intresserade av, och har ni varit i Afrika tidigare? Det är en väldigt stor världsdel med väldigt olika länder 😊
Svägerskan har pratat om typ Tanzania (Serengeti) vet jag. Och nej inga Afrikaresenärer sen innan om man inte räknar All inclusive i Egypten ;)
 
Har ngn på Buke varit på Safariresa till Afrika någongång?

Svägerskan har en dröm om att fira sin 40 års dag med en "häftig" resa och safari är med på listan.

Försökt googla och det finns hur mkt som helst! I alla prisklasser!

Vi är 2 vuxna 1 barn, medans svägerskan har 4 barn... Tror inte pengarna är ett jätteproblem, men det är inte billigt att resa mes stor familj.
Tips när det gäller safari med barn? (mellan 5-16 år).

Tid? Finns tex 8 dagars, 11 dagar, 14 dagars... Har ju inte jättelätt att ta ledigt från skolan, men hinner man allt på tex 8 dagar?

Alla tips mottages :D så vi kan sålla lite!

Kombinationsresa Tanzania (Serengeti) och sen avslut på Zanzibar.
Bra utdelning på big 5. Ta med bra kamera om du vill föreviga. Sova i tält med elefanter svepande omkring utanför. Kanske i mäktigaste laget.
Bajsa vid vägkant pga magvirus mindre angenämt ;) Oklara inrikesflyg kanske inte ultimat om en är flygrädd. Generellt inget för kids om de inte är riktigt resvana (charter räknas inte).
Hade hoppat Zanzibar pga kolonial känsla på service osv. Känns inte så 2021. Iofs kan man nog också diskutera om safari är det men finns ju många aspekter på det. De pengar vita turister lägger på upplevelsen kan ju förhoppningsvis komma samhället och naturen till gagn
 
Senast ändrad:
Yes!
Kombinationsresa Tanzania (Serengeti) och sen avslut på Zanzibar.
Bra utdelning på big 5. Ta med bra kamera om du vill föreviga. Sova i tält med elefanter svepande omkring utanför. Kanske i mäktigaste laget.
Bajsa vid vägkant pga magvirus mindre angenämt ;) Oklara inrikesflyg kanske inte ultimat om en är flygrädd. Generellt inget för kids om de inte är riktigt resvana (charter räknas inte).
Hade hoppat Zanzibar pga kolonial känsla på service osv. Känns inte så 2021
Där var det mkt positivt o negativtt på samma gång, exakt det jag eftersöker så vi kan sondera utbudet!

Tror våra större barn skulle fixa en sån resa, men är osäker på de små.. Vi år resvana medans svägerskans familj inte så....
 
Där var det mkt positivt o negativtt på samma gång, exakt det jag eftersöker så vi kan sondera utbudet!

Tror våra större barn skulle fixa en sån resa, men är osäker på de små.. Vi år resvana medans svägerskans familj inte så....

Tänker att har man varit på charter i Kreta eller Mallis är det nog lite hard core. Men har man liftat på Jamaica eller bott rbnb på Kuba är det nog mer chill, bara som en referens. Sen kan det säkert variera mkt hur resan är upplagd. Finns säkert mer light-safaris.

Kolla också som ngn påpekade vaccinationer. Det är ju omtvistat om tex ducoral har ngn direkt effekt mot kolera och likn, efter att jag blev rejält sjuk har jag nu alltid med mig rejäla doningar av tex antibiotika. Kolla er försäkring noga även. Jag var glad att jag gjort det när ngn läkare stod och tryckte på min mage och förslog ambulansflyg 😅😅 (detta var i obygden i Mexico men du fattar, kan lite svettigt ekonomiskt 😅).
 
Jag var i Tanzania (serengeti m fl) en vecka. Riktigt häftigt och vi hann se alla djur vi föreställt oss (och en hel del vi inte visste fanns) . Det är ju i princip ingen tidsomställning, så man förlorar inte första dagarna på att vara jetlaggad.

Sedan har jag varit på en treveckorsresa i Kenya också under en utbildning. Även det otroligt häftigt.

Ska man tälta på hög höjd bör man ha med sig MYCKET mer kläder än man tror, det blir kallt på nätterna! Andra tips är såklart kamera samt bra kikare (häftiga saker händer ofta bortom fotoavstånd..)

Skulle också rekommendera att ta åtminstone någon natt-tur och någon tidig morgon, på nätterna kan det vara helt andra djur ute och soluppgång över savannen är vackert..
 
Jag kastar in mitt favoritland lite snabbt här: Namibia. :love: Vet inte så mycket om organiserade turer dock, mer än att det finns. Vi hyr bil och campingutrustning och kuskar runt själva.
Rent generellt skulle jag nog rekommendera ”mer tid och färre stopp”. Annars blir det mest köra - stanna för kvällen - packa upp - sova - packa ihop - köra till nästa ställe osv. Det finns otroligt mycket att se och jag tycker man vinner på att inte stressa runt för mycket.
 
Jag var i Tanzania i 3 månader för 10 år sedan och längtar tillbaka, varje dag. Så otroligt vackert land och underbara människor. Nu var jag där för ett studieprojekt men vi tillbringade 2 dagar i Ruaha National Park i södra Tanzania. Ligger kanske lite "off" om man inte som vi är där i andra ärenden, iaf för 10 år sedan var det inte så vanligt att man som turist vistades i de delarna av landet. MEN, det gjorde å andra sidan upplevelsen helt annorlunda. Vi kände oss som själva i parken, tror att vi såg en annan bil på de två dagarna, och massor med djur. Vi bodde fantastiskt på en Lodge precis utanför parken med bra guide, bra service, bra mat.

Sen var vi 2 dagar i norr också, Lake Manyara och Ngorongoro-kratern. Där var det mycket mer folk, sådär att vi hamnade i "bilkö" vid de mer speciella platserna. Kändes mer turistigt och exploaterat. Men trots detta, naturen gjorde det värt ALLT. Ngorongoro är det vackraste och mäktigaste jag sett och jag vill så gärna åka tillbaka. Vi tältade uppe på kraterns kant och det var också en upplevelse. Här hade vi tyvärr en sämre guide/chaufför men det kan man ju styra med vilken firma man använder sig av.

Vi var bara 2 vuxna och kunde styra allt som vi ville, hur skönt som helst. Jag pratade med min svägerska om det här alldeles nyligen och de var i Sydamerika för ett par år sedan när deras yngsta var 8-9 år och jag konstaterade att med yngre barn än så skulle jag iaf inte vilja åka. Dels kan det ju bli timmar i bil utan så mycket till upplevelse och det skulle iaf inte min nu 6-åring uppskatta och dels är det såpass mycket pengar att jag vill nog åka med barn som dels är stora nog att uppskatta resan och kommer minnas den på ett annat sätt än vad än 5-åring gör. Men där är ju alla olika.
 
Åk!
Det är sjukt häftigt :)
Jag har varit på två resor med ridsafari och en med jeep.

Jag tycker inte det behöver vara så hardcore alls, klart du kan få det. Men det finns oxå väldigt välordnade resor med hög standard på boende
 
Tänker att har man varit på charter i Kreta eller Mallis är det nog lite hard core. Men har man liftat på Jamaica eller bott rbnb på Kuba är det nog mer chill, bara som en referens. Sen kan det säkert variera mkt hur resan är upplagd. Finns säkert mer light-safaris.

Kolla också som ngn påpekade vaccinationer. Det är ju omtvistat om tex ducoral har ngn direkt effekt mot kolera och likn, efter att jag blev rejält sjuk har jag nu alltid med mig rejäla doningar av tex antibiotika. Kolla er försäkring noga även. Jag var glad att jag gjort det när ngn läkare stod och tryckte på min mage och förslog ambulansflyg 😅😅 (detta var i obygden i Mexico men du fattar, kan lite svettigt ekonomiskt 😅).
Toppentips! Tack :up:

Ja eftersom det är lite mer ovant folk med så kanske vi ska försöka hitta ngn light variant... Sen tänker jag på antal dagar, hur många behövs för att det ska bli en brs upplevelse liksom...
 
Jag var i Tanzania i 3 månader för 10 år sedan och längtar tillbaka, varje dag. Så otroligt vackert land och underbara människor. Nu var jag där för ett studieprojekt men vi tillbringade 2 dagar i Ruaha National Park i södra Tanzania. Ligger kanske lite "off" om man inte som vi är där i andra ärenden, iaf för 10 år sedan var det inte så vanligt att man som turist vistades i de delarna av landet. MEN, det gjorde å andra sidan upplevelsen helt annorlunda. Vi kände oss som själva i parken, tror att vi såg en annan bil på de två dagarna, och massor med djur. Vi bodde fantastiskt på en Lodge precis utanför parken med bra guide, bra service, bra mat.

Sen var vi 2 dagar i norr också, Lake Manyara och Ngorongoro-kratern. Där var det mycket mer folk, sådär att vi hamnade i "bilkö" vid de mer speciella platserna. Kändes mer turistigt och exploaterat. Men trots detta, naturen gjorde det värt ALLT. Ngorongoro är det vackraste och mäktigaste jag sett och jag vill så gärna åka tillbaka. Vi tältade uppe på kraterns kant och det var också en upplevelse. Här hade vi tyvärr en sämre guide/chaufför men det kan man ju styra med vilken firma man använder sig av.

Vi var bara 2 vuxna och kunde styra allt som vi ville, hur skönt som helst. Jag pratade med min svägerska om det här alldeles nyligen och de var i Sydamerika för ett par år sedan när deras yngsta var 8-9 år och jag konstaterade att med yngre barn än så skulle jag iaf inte vilja åka. Dels kan det ju bli timmar i bil utan så mycket till upplevelse och det skulle iaf inte min nu 6-åring uppskatta och dels är det såpass mycket pengar att jag vill nog åka med barn som dels är stora nog att uppskatta resan och kommer minnas den på ett annat sätt än vad än 5-åring gör. Men där är ju alla olika.
Låter ju superhärligt alltihop!
Ja det är ju de mindre barnen som gör att vi måste anpassa oss lite känner jag... Skulle bara vår familj åka hade det inte varit nå krångel ;)

Många bolag har ju att man kan skräddarsy sin resa, men då måste man ju veta vad man vill ha också :D alla era tipsr guld värda!

Kanske få till färre stopp o stanna längre tid vid varje plats? = mindre transporter?
 
Hej! För den här konstellationen skulle jag rekommendera Sydafrika. Inte Kruger-parken utan privata områden i angränsade delar. Sabi sands, Thornybush, Timbavati... Man kan bo ett par-tre nätter på ett par-tre ställen. I de privata områdena får man åka mer off road och komma närmare djuren. Lite mer bekvämt än östafrika vilket kan vara bra med barn och ovana afrikaresenärer. Nu generaliserar jag! men det är mitt tips. Också har det varit billigare i Sydafrika än t ex Tanzania de gånger jag åkt.
 
Flikar in att ni absolut ska kolla upp ifall ni behöver malariaprofylax på resan också. I alla fall i norra Sydafrika rekommenderas det.

Så börja utreda vilka vaccinationer (åtminstone hepatiten ifall ni inte har) ni eventuellt behöver fixa och vilka mediciner ni behöver ta med er.
Vaccinationerna kan ta ett tag att få hela serien av, så lika bra att börja nu.

Reseförsäkring ett absolut måste.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 763
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp