Bukefalos 28 år!

såg att...

Seabaz

Trådstartare
Såg att ett företag i Tingsryd som kanske är mer känt för sina billiga hästsaker nu börjat sälja en variant av CM's träningshalsband, ni vet det där dubbla bla bla...

"oj oj" tänkte jag när jag av en slump såg bild på det och skulle gå in och läsa om det... Inte en enda textrad!!

Bara "träningshalsband xxx kr" stod det....

Sist jag köpte ett utpräglat träningsredskap fick jag instruktionsdvd till. Kommer folk köpa dessa nu och börja använda hej vilt efter att ha kollat ett avsnitt på CM?


Jag hoppas för många hundars skull att jag själv överdriver nu....
Jag har inget emot varken CM eller träningsredskap men de ska användas rätt och som det mesta med djur handlar mycket om timing...
Och det lär man sig inte av att läsa en instruktionsbok (OM det nu medföljer någon/nogot sånt alls?)
 
Sv: såg att...

Såg det också och tänkte skriva en tråd då men glömde av det. Hade ungefär samma tankar som dig, att folk ska kunna handha det med. Å andra sidan gör det väl som CM gör på TV..

Dock, CM skriver faktiskt på sin sida att det INTE ska användas till vissa raser ( t ex greyhounds och liknande) - och sådan info finns inte alls hos Börjes (det är väl okej skriva namn?)
 
Sv: såg att...

Nu blev jag nyfiken. Varför ska det inte användas "på vissa raser" men är "helt ok" på andra?
 
Sv: såg att...

Anatomin skulle jag tro? Greyhounds har mkt smal hals, och huvudet mindre än halsen.

Från hemsidan:

WARNING: If your dog's neck measures less than 13 inches at the base, or your dog weighs less than 18 lbs, you should NOT use the collar.
The Illusion collar is not intended for puppies under one year of age.
Dogs with any breathing problems, such as "pushed-in faces" that restrict breathing; dogs with trachea or throat problems, such as Pomeranians; and dogs with elongated, overly slender necks, such as Greyhounds, should NOT use the collar. Consult your local professional or veterinarian for further advice.
 
Sv: såg att...

Nu blev jag intresserad vad är detta för halsband och vad används det till och varför?
 
Sv: såg att...

Nu blev jag intresserad vad är detta för halsband och vad används det till och varför?

Det används på hundar vars ägare är ute efter en genväg istället för att ta itu med problemet. Halsbandet trycker närmligen på nerverna bakom nacken på hunden och gör svinont på hunden om den gör "fel"

Jag liknar det med ett tortyrredskap som används av inkompetenta hundägare :cool:
 
Sv: såg att...

Jo, jag vet att greyhound är konstruerade så (har själv hundar med sådan "konstruktion") men blev nyfiken på vad det är som gör det värre på sådana hundar än på "vanliga".
 
Sv: såg att...

:crazy:
Risken finns och är nog ganska stor.
"Det funkar ju så bra på tv"
Tittade på hans program förut men fick upp ögonen för hans metoder och har slutat titta.
 
Sv: såg att...

Jo, jag vet att greyhound är konstruerade så (har själv hundar med sådan "konstruktion") men blev nyfiken på vad det är som gör det värre på sådana hundar än på "vanliga".

Mindre fett, närmare nerverna? (egen teori), eller kanske att om man rycker till i ett sånt där på en hund med lång, smal nacke är det extra stor risk för nackskador?

Samtidigt, en dobbermann nacke är ju inte det kortaste, kraftigaste man kan stöta på heller, bara för att ta ett ex.

Och struphuvud och liknande är ju betydligt mer 'lättpalperat' på en grey än på mina riesen t ex, även när riesen är nedklippt. (Greyhound är ju den ultimata hunden om man vill lära sig anatomi utifrån *s*)

Så tror helt enkelt det är skaderisken, det är så lite fett, så långa och smala nackar och med ett ryck i ett strypkoppel sagt högt kan man nog inte bara åstadkomma enorm smärta, utan också skador, i högre grad på dylika hundar?

Googlade lite:

A lovely four year-old female greyhound is rushed to the veterinarian to determine the cause for her labored breathing and difficulty swallowing. Noninvasive procedures to restore her breathing are unsuccessful and an emergency tracheotomy is performed. It is determined that improper use of a choke chain (also referred to as a slip collar) fractured the hyoid bones in the neck which form a cradle that supports the larynx

Greyhounds, because of their structure, can be especially susceptible to neck injuries resulting from harsh corrections while wearing a slip collar, especially of the chain variety. According to veterinarian, Dr. Raymond Bouloy, of Manzano Animal Clinic in Albuquerque, NM, "The cinching down of a choke chain can cause many cervical problems"

This type of correction (jerking sharply on the leash, also referred to as compulsion training) has long been held as the standard for training dogs. The most disturbing aspect of the above incident is the trainer apparently did not take into consideration that some dogs are particularly susceptible to this type of injury because of their physiology; greyhounds have long, thin necks with very little hair and very thin skin. Combine these characteristics with a ligature such as a choke chain and it can spell disaster.


http://www.gcnm.org/chokechain.html

Sant eller ej låter jag vara osagt, men låter som sagt synnerligen logiskt. Jag har aldrig funderat över det, då jag aldrig mött en greyhound som ens varit i närheten av att behöva stryp. Jag hade halvstryp på mina (där det max ihopdraget blir precis 'lagom', dvs inte stryper, bara inte går att backa ur) i början när vi var 'i offentliga sammanhang', tills jag var säker på att de inte hade några backa ur halsbandettendenser. Men nog aldrig (tack och lov) sett en grey ens med vanligt stryp (placerat längre ner)
 
Sv: såg att...

Såg att ett företag i Tingsryd som kanske är mer känt för sina billiga hästsaker nu börjat sälja en variant av CM's träningshalsband, ni vet det där dubbla bla bla...

"oj oj" tänkte jag när jag av en slump såg bild på det och skulle gå in och läsa om det... Inte en enda textrad!!

Bara "träningshalsband xxx kr" stod det....


Jag har faktiskt vart inne på Börjes som företaget heter, jag gick & hämtade ett halsband & gick till kassan.. Där fick jag en lååång redovisning om hur man skulle handskas med det. Fick även ett papper med instruktioner..
Även i deras katalog stod det om det.
Ni vet jag ju inte vart du har läst det, men om det är på deras hemsida kan jag hålla med om att deras sida är ganska dålig på beskrivning. Gäller faktiskt hässaker med. & tycker personligen att man de borde skriva om detta halsband då det inte är riktigt som ett vanligt halsband.

P.s skulle dock inte köpa detta halsband utan ville bara se om man fick någon "bruksanvisning"
:)
 
Sv: såg att...

Fast vilken utbildning har Börjes personal fått att handskad med det? Jag har hört lååånga redovisningar av Höökspersonal ang specifika bett. Där inte ett ord stämt, eller Granngårdenpersonal som förklarade för mamman med tillhörande 11 - 12 åriga dotter som undrade om 'de hade något som man kunde lägga under sadeln så den passade bättre?' att det var enkelt löst med en teddypad.

MAMMAN gjorde ju helt rätt tekniskt - frågade. Men fel person. Men när de lägger ut orden och låter kunniga i de okunnigas öron, så..

Men jättebra det medföljer någon form av bruksanvisning, bättre det än inget. Men frågan är vad den bruksanvisningen eg säger, och vad den gör?

Jag har ett sprayhalsband med fjärrkontroll, tänk antiskallhalsband, men en fjärrkontroll istället. Bruksanvisningsdelen för hur man tränar hunden med det är 2 A4:a sidor. Som eg inte säger ett något. Det förklaras att man ska vänja hunden vid halsbandet, se till det sitter korrekt, vara medveten om att det inte är något mirakelhalsband, vara jättenoga med att berömma och förstärka rätt beteende etc. Och inte använda det om hunden verkar tycka det är obehagligt, ignorerar det eller blir överdrivet rädd för det bla bla. Men det står INGENTING om tajming t ex, hur extremt viktigt det är att trycka på knappen i EXAKT rätt ögonblick för att hunden ska koppla rätt och sammankoppla obehaget med det man vill förhindra. Det står INGENTING om att det inte kan ersätta 'vanlig' träning.

Däremot står en jävla massa om att nu är tiden förbi när din hund stjäl, rymmer, skäller på andra hundar och gud vet vad, för nu kan du enkelt, humant och effektivt träna din hund med hjälp av sprayhalsbandet..

Så, bruksanvisningar är bra i teorin, om de är det i praktiken beror helt på dels vad där står, om folk läser dem eller gör som de sett på TV, och om de BEGRIPER vad som står egentligen.
 
Sv: såg att...

Granngårdenpersonal som förklarade för mamman med tillhörande 11 - 12 åriga dotter som undrade om 'de hade något som man kunde lägga under sadeln så den passade bättre?' att det var enkelt löst med en teddypad.


Var var det som var fel av personalen att säga att det löser sig med en teddypad?

Mamman frågade ju efter något att lägga under sadeln inte om en ny sadel.
 
Sv: såg att...

jo det håller jag absolut med om.. Det är inte så att jag vill försvara Börjes personalen. Jag vet exempelvis en tjej som jag vet inte kunde så mkt om hästar, hon gick in där & frågade vad hon skulle göra för hennes häst var för stark för henne menade hon( i min mening, inte tillräckligt välriden) deras råd var att: köp ett pessoa bett & om inte det hjälper så är inte gramantyglar så värst dyra...
 
Sv: såg att...

Var var det som var fel av personalen att säga att det löser sig med en teddypad?

Mamman frågade ju efter något att lägga under sadeln inte om en ny sadel.

För att har man någon koll vet man bättre än att rek en teddypadd för att försöka få en illapassande sadel att passa bättre.

Hade det frågats om HUR sadeln inte passade (vilket iofs mamman nog inte kunnat svara på) och det framkommit att den var för vid, hade det varit korrektare.

Eller som när en okunnig, välment ägare undrar vad hon ska göra åt att hästen slår förtvivlat med huvudet när man tar i tygeln, och personalen (GG igen) utan omsvep rek ett rakt bett för det brukar fungera bra på hästar som är oroliga i munnen.

Det är sant, men att UTAN att ställd följdfrågor rek det, till en häst som i själva verket var i DESPERAT behov av tandraspning, är att binda ris till hästens rygg.

(hästen hade sylvassa hakar, veterinärens finger började blöda när hon skulle känna, och femkronestora sår i munslemhinnan. På svaret när hästen raspats/tandkollats senare var svaret 'jag minns inte'. Hästen fick på ett år efter åtgärdandet enbart en pytteliten hake, så man kan lätt gissa hur många år det handlat om).

Korrekt/mer korrekt svar hade varit 'det där kan bero på så mycket, har hästen och dess utrustning kollats upp, inkl tänderna? Om ja, så kan ett rakt bett ofta fungera för hästar med oroliga munnar'
 
Sv: såg att...

Jag har sett alla möjliga olika vinthundar med stryp :p
Har det faktiskt själv på unghunden just nu. Menmen, lite OT kanske.
Förstår iaf det där med varför den där strypgrejen kanske inte ska sitta på vinthundar. Har inte såå stor koll på hur andra hundars halsar är (eller rättare sagt, det är inget jag tänker på).
 
Sv: såg att...

Jag har sett alla möjliga olika vinthundar med stryp :p
Har det faktiskt själv på unghunden just nu. Menmen, lite OT kanske.
Förstår iaf det där med varför den där strypgrejen kanske inte ska sitta på vinthundar. Har inte såå stor koll på hur andra hundars halsar är (eller rättare sagt, det är inget jag tänker på).

Fast jag skrev 'inte sett en enda greyhound ens i närheten av att BEHÖVA stryp'. Jag har sett greys i både hel- och halstryp, min dam hade ett tag ett fyrradigt helstryp. Men hon behövde det inte, och ÄN iaf aldrig sett en grey som BEHÖVT stryp, oavsett om det haft det på sig eller ej (varenda utställnings-gh har ju stryp t ex), och att köpa ett sånt där CM halsband är ju för en hund BEHÖVER stryp. För vackert är det ju inte (vilket jag kan tycka strypkedjor är - erkänner. De är oftast diskretare och finare än vanligt halsband eller halvstryp.. säger ytliga jag)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp