Såg dressyren på tv igår.

H

hoppsan

Brink vann.Susann kom trea.Nu fick man inte se allt men jag tyckte Susanns ritt var mycket bättre än Brinks.Susann har fina övergångar och är samspelt med hästen.Brinks häst var stel bak.Och hadde svårt med övergångar.Vad tyckte ni !
 
Tycker själv att Brinks häst var mycket trevligare!

Ok, det saknades tramp i piaffen men det kommer cäl så småningom, han har bara haft den här ett kortare tag vad det verkade seom. Susannes häst var ju så ihopdragen att det såg ut som om huvudet satt rakt på bogarna och den var ordentligt bakom lod med. Brink var klar etta!
 
överlag var det flera hästar som var hopdragna enl min åsikt. Just brink hade det som plus att han hade sin häst icke hopdragen. men hans starkaste kort måste ha varit den konstnärliga biten, hans kür är ju så välanpassad till musiken och musiken flyter på jämnt och bra hela tiden.
 
Det är sant, men innan Brink och Briar slog "igenom" så var det en massa gnäll om att Lussan vann jämt och inte Brink, för han var ju mycket bättre och Briar var ju så mycket snyggare. :smirk:

Det verkar som om det är på modet att inte ha de bästa som personliga favoriter.
 
Ja, det konstnärliga är otroligt vackert enligt mig.
Men jag prioriterar ändå hans ridning högre än Susannes för att just ihopdragna hästar är inte vackert eller konstnärligt ochdressyr ät konst, och SKA vara vackert!
 
ja tycker som så att Brinks ritt var bättre, hans häst var inte ihopdragen som Susannnes och hade mer påskjut bakifrån.Däremot så hade Susannes häst mer gång, mer lyft i piaffen.
 
Jag såg bara på TV igår och då får man ju ingen riktig överblick över hur det eg såg ut men jag tyckte inte att Jan Brink red speciellt bra. Eller han kanske red bra (vet ju inte hur hästen är) men det blev inga snygga, mjuka övergångar och bakbenen hängde inte med. De visade en annan ritt på TV (tvåan eller trean) och där var övergångarna superfina! Såg mjukt ut och hästen fick med sig bakbenen bättre, dock ej i den ökade traven vilket kanske tyder på att hästen inte är helt på tygeln. :confused: Tycker iaf att det såg bättre ut än Jan Brinks ritt.
 
Formen på Brinks häst var så fin. Ihopkrullningen på Gielens häst förtog mycket av uppvisningen, annars hade den sett jättebra ut med sina kanonövergångar.
 
Det är helt klart att alla har sina favoriter här.Men bara för att en ryttare har en bra dressyrhäst så måste inte den ryttare vinna på andra hästar.Det är väl endå dagsformen som gäller.För många försvarar att typ-han är så svag ännu.Men då ska denne häst inte jämföras med dom som kan bära sig.För då gäller det bara att hitta en kanonhäst och bli känd eller !
 
Håller med Susanne och Chasmir ÄR mkt bättre än Absinth, men heter man Jan Brink så heter man.

Det mest lustiga var att det var ju Briars gamla program och han fick högre procent här än vad Briar fick i samma program på SM 2002 och då är Briar mkt bättre!!!

Så namnet folk namnet......
 

För då gäller det bara att hitta en kanonhäst och bli känd eller !




Ja, det finns det mååånga bevis på. ;)
 
Jag såg inte Gielen/Chasmir igår men jag har sett dem tidigare och såg det ut som det gjort förr förstår jag att Brink vann. Jättetrevlig uppvisning, tyckte jag.
 
Vadå, tror alla att Jan vann pga av att han just heter Jan Brink och annars rider en häst vid namn Briar? :confused:
Nä, det är ritten som bedöms, inte vem ryttaren är. :smirk:

Jan Brink får ofta bra placeringar pga att han rider kanon och har mycket välridna hästar. I det här fallet var även kürprogrammets sammansättning väldigt bra! :)
 
Jag såg "live", och jag håller med, tyckte också att absinth hade en bättre form än gielens häst som sagt, men det verkar inte alla vara överrens om...?
Annars har det ju på senaste tiden debatterats i oändlighet hur hemskt alla världscuphästar rids i "form"(titta i ridsport på inläggssidan) och här på strömsholm så vinner den häst som gick i bäst form, det är väl inte så konstigt? Jo det är det. För alla håller inte med om den bilden. Det krångliga ligger nämligen i att definiera vad en bra form är och vilka hästar som går i bra form eller inte. Jag mfl samt tydligen domarna tyckte brink red sin häst bäst den här gången, medan andra hävdar att gielens häst gick bättre. I världscupen höll inte alla med domarna om att den vinnande hästen skulle ha vunnit. En bedömningssport kommer nog alltid att förbli ämne för diskussion och kritik är jag rädd...

mitt inlägg i debatten blir denna gång att det var skrämmande många hästar som gick "hopkrullade" i nacken. Usch. Så kom Absinth in och stack verkligen ut!Solklar segrare för min del, och jag kan meddela att jag inte hade tilgång till startlista och högtalarna hördes inte där jag stod, så jag var objektiv i mina tyckanden. Jag kände faktiskt inte igen en enda ryttare förrän brink kom in,det tog halva ritten innan jag var säker på att det var just han. brink o briar känner jag igen på just briar... absinth?Vem är det?
 
men ett GP program innehåller ju lite mer än vilken form ekipaget har, annars kan jag ju rida rakt fram i hela programmet i en perfekt form och ändå vinna.

Även om Absinth var längre i halsen så var oxå hans bakben mkt läääääääängre bort på uppstallningsområdet ungefär än Chasmirs som kanske då endast var kvar på framridningen. Absinth var sänkt i ryggen där fanns ingen energi i varken piaff eller passage då hästen släpade sina bakben.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 531
Senast: Palermo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 961
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp