Saga är inskriven på bantingskurs

G

glimmie

Måste bara berätta vilka toppenveterinären jag har, nu har dom startat ett projekt för överviktiga hundar och katter tillsammans med fodret Sensible.

Det går till så att man skriver in katten med utgångsvikten och får då reda på hur mycket dom bör gå ner i vikt genom ett dataprogram.
Sen får man reda på hur mycket av maten man ska ge så här i början, man får en leksak för att katten ska röra på sej mer.
Varje vecka kommer man till veterinären och väger katten, man får då veta om vikten har ökat/minskat, även om katten har minskat i vikt så får det heller inte gå för fort.
Utefter viktnedgången/uppgången får man veta hur mycket mat man ska ge i fortsättningen.

Saga väger just nu 5,3 kg och ska gå ner till 4 kg, det beräknas ta ungefär 16 veckor.

Det bästa av allt....det är bara fodret som kostar. Det känns hur bra som helst att man har kolla precis på hur mycket hon går ner i vikt och att allt övervakas av en kunnig människa.

Har ni nåt liknande hos era veterinärer?
 
Får jag bara fråga, är det någon särskild anledning till att man använder Sensible? (Är det RC du menar?) Det är ju et av de fetaste och energirikaste fodren på marknaden, så det låter ju lite kontigt at banta katten med hjälp av det.. Men det kanske är någon speciell anledning?
 
Jag är helt förvirrad, varför skrev jag sensible? Jag menade ju så klart Specific..so sorry!! Jag får skylla på att jag snart har prov eller nåt :smirk:
 
Fantastiskt engagerad vet :bow:
Det finns ett hundbantningsprogram på Blå Stjärnan här i Göteborg, med kostrådgivning och simträning bl.a. men inget för katter. Min bantar på r/d, och det är faktiskt det fodret har mår allmänt bäst av också, tur ska man ha...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
930
Senast: Keb71
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: Strict
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp