Saga upp sig utan nytt jobb?

cucoomber

Trådstartare
Hej!

Jag behover lite rad angaende min jobbsituation:

Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid inom. Problemet ar att jag inte trivs pa min arbetsplats, eller jag alskar mina kollegor men cheferna, foretagskulturen och organisationen staller jag mig starkt tveksam till.

Nu har jag varit tjanstledig fran mitt jobb ett tag for att avsluta mina studier, i samband med detta har jag fatt ett erbjudande att jobba/praktisera pa ett annat foretag i samma bransch i 6 manader. Detta jobb ar ett dromjobb for mig, aven om det bara ar tidsbestamt till att borja med (finns dock chans till fast anstallning men det ar inget jag tar for givet). Jobbet ar inom ett omrade som jag hela tiden har haft som mal att etablera mig inom, alltsa inte samma arbete som pa mitt nuvarande jobb och jag vet att denna position pa detta foretag ar hogt eftertraktad bland oss som ar pa vag att ta examen. Sa aven om jag inte skulle fa fast jobb pa just det foretaget efter de 6 manaderna sa kommer denna position vaga mkt tungt pa CV:t om jag vill fortsatta inom det omradet, mycket tyngre an positionen jag har idag pa min arbetsplats.
En annan sak som vager tungt ar stamningen pa det nya foretaget, jag har kontakter dar och alla stormtrivs. Jag markte aven sjalv direkt nar jag var pa intervju att stamningen var mkt bra och oppen, en total kontrast fran mitt gamla jobb.

Nu till problemet: Vad ska jag gora?? Hjartat och magkanslan skriker JA, JA, JA! Och det gjorde huvudet ocksa till att borja med men efter samtal med diverse personer (foraldrar etc.) sa borjar jag fundera pa om det ar dumt att saga upp mig fran en fast tjans utan att ha en nytt fast jobb? Med tanke pa hur dagens arbetsmarknad ser ut och sa. A andra sidan skulle jag inte forlata mig sjalv om jag bara lat denna mojlighet ga forbi och da sitta fast pa mitt gamla jobb och storkna av tristess. Jag vet att jag med en gedigen utbildning, arbetslivserfarenhet och utlandserfarenhet star relativt starkt pa arbetsmarknaden och detta jobb skulle starka mitt varumarke ytterligare. Jag ar ung, inga barn eller nagot och har i princip bara mig sjalv att tanka pa. Jag har pengar sparade om jag skulle sta utan jobb nagra manader, i varsta scenariot far jag hyra ut min lagenhet och flytta hem till mina foraldrar ett tag om allt gar snett eller skriva in mig pa nagon kurs pa universitetet.
Alternativet ar att knega pa pa mitt gamla jobb och forsoka flytta pa mig under tiden, det finns mojligheter till liknande arbete pa mitt gamla jobb men organisationen ar trogrorlig pga uppsagningar och det ar mycket svart att flytta pa sig.

Innerst inne vet jag svaret da jag tror pa att folja sitt hjarta, jag ar ung med massor att vinna pa detta och min filosofi ar att allt ordnar sig i slutandan. Tror mest bara att jag behover lite pepp (eller en ordentligt tillsagelse att jag haller pa att gora nagot galet), kanske nagon solskenshistoria ocksa? :)
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Byt! :)

Ibland får man chansa lite! Du har ju jobb ett halvår framöver och förhoppningsvis chans att få en fortsatt anställning där efteråt. Du verkar inte trivas riktigt på jobbet du har nu och skulle det skita sig med fortsatt anställning på det nya så klarar du dig ändå. Om du stannar kvar och vill göra samma sak om några år kanske du inte har möjlighet p.g.a. ekonomin (kanske har du hus, barn, djur etc.)
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Jag har sagt upp mig utan jobb och fått jobb direkt , fler av mina kompisar har också gjort det o fått jag ...vantrivs du så säg upp dig är mitt råd, man lever bara en gång
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Förstår inte vad du tvekar på!!!
Kör hårt!!!
Jag sa upp mig från mitt liv och skaffade ett nytt.
Jag ångrar det inte en sekund.
Jag är dessutom "vuxen", 35 år med man och 4 barn!
Vi följde vår dröm.
Ibland måste man våga.
Glöm inte att du bara har ett liv ;)
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Jag har sagt upp mig från fast jobb och gått till en provanställning :) Inget jag ens tvekade om faktiskt....

Nu vet jag inte vad du jobbar inom för bransch och hur svårt det skulle vara att får ett annat jobb. Jag jobbar med IT och nytt jobb tror jag skulle vara lätt, vilket säkert gjorde att jag inte tvekade att byta när mitt drömjobb dök upp.
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Håller med! Skulle inte ha tvekat om jag fått en sådan chans!
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Tack för allt peppande!! Jag ska sova på saken en sista natt men har till 99,99999% bestämt mig för att sluta på det gamla och ta det nya! Man måste våga för att vinna! Tycker också det är lite spännande att framtiden blir lite oviss, ska bli kul att se vad som händer framöver!!
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Du har inte möjlighet att ta tjänstledigt i 6 månader från ditt nuvarande jobb?
 
Sv: Saga upp sig utan nytt jobb?

Exakt vad jag just tänkte föreslå,perfekt att söka tjänstledigt för att pröva på ett annat jobb då kan du ju både ha kvar kakan och äta den:)
Tror ni man kan göra det? Det vore ju bästa scenariot, problemet är väl att min bransch är känslig när det kommer till att arbeta med konkurrerande verksamhet. Speciellt eftersom det är konkurrerande företag som arbetar med samma saker, men jag ska definitivt undersöka saken! :)
 

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 214
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 378
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp