Såhär blev det

Jag tror faktiskt inte han gör det denna gången. Möjligtvis om jag skulle hört av mig när han surat klart. Men det lär heller inte hända
Okej, men varför Inte bara blocka då, om du ändå inte tror att han hör av sig? Så slipper du ju eventuellt samvetskval och annat grejs och gojs Om han mot all förmodan hör av sig igen.
Det är givetvis upp till dig, jag tycker bara att du gör det extra svårt för dig själv genom att helt enkelt inte bara klippa banden med den här karln.
 
Okej, men varför Inte bara blocka då, om du ändå inte tror att han hör av sig? Så slipper du ju eventuellt samvetskval och annat grejs och gojs Om han mot all förmodan hör av sig igen.
Det är givetvis upp till dig, jag tycker bara att du gör det extra svårt för dig själv genom att helt enkelt inte bara klippa banden med den här karln.
För att jag personligen tycker det är ganska omoget att sitta och blocka åt höger och vänster.

Tror inte heller jag skulle känna nåt samvetskval gentemot honom. Jag har ju liksom inte gjort mig skyldig till något mer än att tycka om honom och trott på vad han sagt.
 
För att jag personligen tycker det är ganska omoget att sitta och blocka åt höger och vänster.

Tror inte heller jag skulle känna nåt samvetskval gentemot honom. Jag har ju liksom inte gjort mig skyldig till något.
Hur är det omoget? Det innebär ju bara ett klipp i relationen och är ingenting en behöver göra "åt höger och vänster" utan ett ganska effektivt sätt att helt kunna släppa greppet om en ohälsosam relation.
Men din relation är din och du gör som du vill. Jag hoppas att det går bra!
Du har absolut inte gjort dig skyldig till något.
 
Blockning är inte min typ av verktyg heller, och ger inte mig mer "egen makt". För mig skulle det ge ännu mer spinn i huvudet och jag skulle bara gå och undra om han har skrivit men jag inte ser det eller om han inte skrivit alls. För mig skulle det vara bättre att konkret se att nej, han har inte skrivit och OM han skulle göra det veta vad det står, och sen bara låta det vara så. Veta att att sista ordet är skrivet, liksom.

Det vore skillnad om det var en person som stalkade mig, eller skickade flera mess i timmen, hotade eller annat otrevligt, men så det ju inte här.

@Unhappy
Jag är mer brydd (för din skull, för att det hindrar dig, inte som i att du behöver försvara det inför mig) om att din första reaktion fortfarande hela tiden är att reflektera över vad han tänker och hur han kommer att agera. Ingen här bryr sig ju om vad han tänker, så du behöver inte förklara vad du tror att han tänker eller hur han kommer att agera. Det skulle nog vara lättare för dig att släppa tankarna på honom om du inte tror (?) att du hela tiden måste förklara här vad du tror om honom.
 
Blockning är inte min typ av verktyg heller, och ger inte mig mer "egen makt". För mig skulle det ge ännu mer spinn i huvudet och jag skulle bara gå och undra om han har skrivit men jag inte ser det eller om han inte skrivit alls. För mig skulle det vara bättre att konkret se att nej, han har inte skrivit och OM han skulle göra det veta vad det står, och sen bara låta det vara så. Veta att att sista ordet är skrivet, liksom.

Det vore skillnad om det var en person som stalkade mig, eller skickade flera mess i timmen, hotade eller annat otrevligt, men så det ju inte här.

@Unhappy
Jag är mer brydd (för din skull, för att det hindrar dig, inte som i att du behöver försvara det inför mig) om att din första reaktion fortfarande hela tiden är att reflektera över vad han tänker och hur han kommer att agera. Ingen här bryr sig ju om vad han tänker, så du behöver inte förklara vad du tror att han tänker eller hur han kommer att agera. Det skulle nog vara lättare för dig att släppa tankarna på honom om du inte tror (?) att du hela tiden måste förklara här vad du tror om honom.
Där tänker vi lika, och skulle jag ha ”begär” efter en blockning så är det ju liksom bara att blocka upp om jag önskat. Så för min del ger det inget.

Senaste dagens reflektion ang honom har varit min sista pusselbit, att han agerat som en potta. För mig tar det bort en hel del skuld och skam. För det har jag faktiskt haft när han kört sina bestraffningar mm. Det är såna tankar som finns kvar att jobba med… hos mig själv. Men genom att reflektera över vad han sa så kan jag också se att jag inte kunnat gjort ett jota annorlunda. Snarare kan jag ha riktigt kort stubin så att mjäka, dutta, försvara hans ganska pissiga betende är inte alls jag.

Så för den sakens skull har jag reflekterat lite i tråden kring hans agerande. För mig är det ganska stort att se vad det är för typ av person jag haft med att göra.
 
Hur är det omoget? Det innebär ju bara ett klipp i relationen och är ingenting en behöver göra "åt höger och vänster" utan ett ganska effektivt sätt att helt kunna släppa greppet om en ohälsosam relation.
Men din relation är din och du gör som du vill. Jag hoppas att det går bra!
Du har absolut inte gjort dig skyldig till något.
För mig känns det omoget. Lite som ”haha, nu kan du aldrig nå mig mer”. Lite som man gjorde i tonåren för att få sista ordet. Men jag förstår hur du menar.

Ang att släppa greppet så är det ju enkelt att blocka upp. Jag vill heller inte göra nåt jag inte kan stå för sen.

Tack, sistnämnda ger mig så otroligt mycket. Och det var väl igår vid det samtalet det där började klarna. Att jag inte förtjänade det där han gav mig.
 
Så för den sakens skull har jag reflekterat lite i tråden kring hans agerande. För mig är det ganska stort att se vad det är för typ av person jag haft med att göra.

Jag förstår att du behöver få bort din känsla av skuld och skam, det är väldigt tydligt i tråden att du har ett behov att förklara för alla varför 1. Han betett sig illa och är manipulativ 2. Varför du inte förstod det tidigare.

Men som du skrev så ligger känslan av skuld och skam hos dig, och så länge han är en del av ekvationen så ges hans agerande utrymme till att påverka din mängd skuld och skam.
Om han faktiskt är en skitstövel -> du kan lämna med gott samvete för det finns inget hopp om att din känsla om en framtid tillsammans var korrekt
Om han dessutom är manipulativ -> du behöver inte känna skuld och skam som inte förstod

Men saken är att även om han inte vore en skitstövel eller manipulativ, så hade du behövt lämna honom ändå. Man kan, får och bör lämna en relation av den enkla anledningen att man inte mår bra av den, utan att man ska behöva rättfärdiga det.
 
Jag förstår att du behöver få bort din känsla av skuld och skam, det är väldigt tydligt i tråden att du har ett behov att förklara för alla varför 1. Han betett sig illa och är manipulativ 2. Varför du inte förstod det tidigare.

Men som du skrev så ligger känslan av skuld och skam hos dig, och så länge han är en del av ekvationen så ges hans agerande utrymme till att påverka din mängd skuld och skam.
Om han faktiskt är en skitstövel -> du kan lämna med gott samvete för det finns inget hopp om att din känsla om en framtid tillsammans var korrekt
Om han dessutom är manipulativ -> du behöver inte känna skuld och skam som inte förstod

Men saken är att även om han inte vore en skitstövel eller manipulativ, så hade du behövt lämna honom ändå. Man kan, får och bör lämna en relation av den enkla anledningen att man inte mår bra av den, utan att man ska behöva rättfärdiga det.
Ja den känslan ligger hos mig. Sen finns det ju även en hel del härinne som förklarat mig som galen, besatt stalker också. Och honom som en fullt normal person med noll intresse av mig bara.

För mig har det som sagt varit viktigt att lägga pusslet. Mest för mig själv, saker som sagts som jag inte reagerat på då osv.

Jag tror inte han kan lägga så mycket mer skuld och skam på mig. Det försvann liksom igår när jag försynt skulle ställa några frågor och insåg att inget verkligen inget gick ihop. Varken förmågan att förstå eller annat. Jag blev förvarnad av psykologen hur han skulle bete sig i olika steg och han följde det klockrent.

Grejen är också att en normal/dålig relation med en ”hederlig skitstövel” brukar vara ganska lätt att lämna. Denna gången drogs jag in i nåt annat, som psykologen hjälpt mig se. För mig är det viktigt att reda i, för min skull. Sen är jag kanske ohälsosamt intresserad av psykologi/psykiatri/mänskliga betenden och det är därför jag jobbar med det jag gör idag. Fenomenet manipulativa personer/relationer är intressant. Går jaha in i grupper som handlar om just det så berättar nästan alla samma sak jag upplevt (förutom att det för många gått in på våld och stalkning). Om inte annat går jag igenom det en gång till för att förstå själv. Som sagt rödflaggen har egentligen funnits subtilt redan från start egentligen.
 
För att jag personligen tycker det är ganska omoget att sitta och blocka åt höger och vänster.

Tror inte heller jag skulle känna nåt samvetskval gentemot honom. Jag har ju liksom inte gjort mig skyldig till något mer än att tycka om honom och trott på vad han sagt.
Känner samma sak att blockera någon tycker jag är på tonåringsnivå.
Har själv blivit blockerad av diverse ex och tycker det är tråkigt men förmodligen gjorde dom det pga känslor men jag hade gärna haft kvar dom som vänner en del har dock blockat upp efter en tid och har lite kontakt med mig.

Jag kanske är konstig men finns inget ex jag hatar utan jag tycker om samtliga som människor och håller gärna lite kontakt då och då.
Det är människor som betytt mycket.
 
Jag förstår att du behöver få bort din känsla av skuld och skam, det är väldigt tydligt i tråden att du har ett behov att förklara för alla varför 1. Han betett sig illa och är manipulativ 2. Varför du inte förstod det tidigare.

Men som du skrev så ligger känslan av skuld och skam hos dig, och så länge han är en del av ekvationen så ges hans agerande utrymme till att påverka din mängd skuld och skam.
Om han faktiskt är en skitstövel -> du kan lämna med gott samvete för det finns inget hopp om att din känsla om en framtid tillsammans var korrekt
Om han dessutom är manipulativ -> du behöver inte känna skuld och skam som inte förstod

Men saken är att även om han inte vore en skitstövel eller manipulativ, så hade du behövt lämna honom ändå. Man kan, får och bör lämna en relation av den enkla anledningen att man inte mår bra av den, utan att man ska behöva rättfärdiga det.
Hur kan du tycka att han är manipulativ?
Jag tycker han varit superärlig om vem han är och varför det är ju ts som hade velat att han var annorlunda?
 
Hur kan du tycka att han är manipulativ?
Jag tycker han varit superärlig om vem han är och varför det är ju ts som hade velat att han var annorlunda?
Fast det har han ju verkligen inte varit någonstans. Utom möjligtvis i sin tråd om det nu är han. Alltid dessa dubbla budskap i konversationerna.
 
Fast det har han ju verkligen inte varit någonstans. Utom möjligtvis i sin tråd om det nu är han. Alltid dessa dubbla budskap i konversationerna.
Jag upplever det inte alls så, har dock inte läst hans tråd.

Men du har ju vetat från början att han är annorlunda än du och tänker annorlunda kring relationen/er :)
 
Jag upplever det inte alls så, har dock inte läst hans tråd.

Men du har ju vetat från början att han är annorlunda än du och tänker annorlunda kring relationen/er :)
Stämmer inte det heller. Att han är annorlunda ja. Men det var han som skulle flytta hit, lära känna mina barn, ha hand om min häst och gud vet allt. Han skulle t.o.m. ev vi ihop med mig fast hans princip var att aldrig bo med någon.

Samma kille som började vela om stress när det blev mycket. Som halvdumpar, sedan vill börja om igen, ghostar, halvdumpar och sen skriver att han saknar mig… det är liksom inte lika spikrakt som du tycks tro.
 
Stämmer inte det heller. Att han är annorlunda ja. Men det var han som skulle flytta hit, lära känna mina barn, ha hand om min häst och gud vet allt. Han skulle t.o.m. ev vi ihop med mig fast hans princip var att aldrig bo med någon.

Samma kille som började vela om stress när det blev mycket. Som halvdumpar, sedan vill börja om igen, ghostar, halvdumpar och sen skriver att han saknar mig… det är liksom inte lika spikrakt som du tycks tro.
Har inte alls hängt med i att ni skulle flytta ihop osv till en början.

Jag har läst ifrån att han skulle komma och hälsa på med båten och att han inte ville höras så ofta och vara fri emellan gångerna ni träffades.

Men då förstår jag att du tröttnat.
 
Har inte alls hängt med i att ni skulle flytta ihop osv till en början.

Jag har läst ifrån att han skulle komma och hälsa på med båten och att han inte ville höras så ofta och vara fri emellan gångerna ni träffades.

Men då förstår jag att du tröttnat.
Nej, detta var innan det började strula och jag gjorde trådarna.

Den killen jag hade i 7 månader innan det körde vad jag tror var en riktig lovebombning. Han körde hela vägen hit, uppmärksammade minsta grej, han ständig bekräftelse (jag hade behövt 5 vanliga killar för att nå upp till den nivån). Jodå, han skulle flytta hit, kollade t.o.m. efter jobb. Killen som satt och letade stallplats åt mig 35 mil bort, som uppmärksammande minsta grej, som skickade säkert 200 medelande om dagen. Som skulle lära känna mina barn, älskade min häst och ville ha den 2 dagar i veckan, som skulle övningsköra med mig så jag blev trygg… det var han, innan trådarna startades och det gick enormt tvärt.

När stressen började, och han påmindes enligt egen utsago varför han valt singellivet, båten blev han sen med, bilen gick sönder… ja då var jag inte vatten värd. Utom vissa stunder. Han kovände i nåt moln av ångest, rädsla, manipulation, och gud vet allt. Jag hänger inte med, samtidigt har jag en misstanke om att början var ganska utstuderad.
 
Hur kan du tycka att han är manipulativ?
Jag tycker han varit superärlig om vem han är och varför det är ju ts som hade velat att han var annorlunda?

Nej, jag tycker inte att han verkar vara medvetet manipulativ. Jag har svårt att få ihop en det med att han skriver en tråd där han undrar varför TS i denna tråd inte förstår att han inte vill samma sak som hon, varför hon tar allt han säger på så stort allvar, varför hon ställer frågor om han verkligen känt och gjort det han sagt osv. Jag tycker mest han verkar vara en rätt osäker person som ibland får det svårt i det sociala med andra personer som är annorlunda än han själv, och som inte riktigt tar ansvar för sin egen del i det. HAN tycker att han varit tydlig, och har svårt att förstå TS varför TS säger och gör som hon gör. Jag själv skulle också ha svårt att förhålla mig till TS passiv-agressiva meddelanden, men jag skulle ju då ha avslutat relationen även i hans skor (precis som i TS skor) men eftersom grundproblemet här är att ingen av dem vill avsluta utan båda två tycker att det är den andre som ska göra det, så är det svårt att uttolka vad det som skrivs mellan dem faktiskt betyder.

Så jag har svårt att få ihop det med utstuderat manipulativ person, men att jag tycker så betyder ju förstås inte att han inte kan vara det. Jag lägger dock inte så stor vikt vid det, TS och denna person är i vilket fall så olika och vill så olika att de inte funkar ihop oavsett det.

Det jag menade med inlägget ovan är att det för TS verkar vara det som gör att hon kan släppa sin känsla av skuld och skam för vad som hänt, att det kan konstateras att det är han som genom manipulation har lurat henne in i detta. I det stora perspektivet (i och med att denna tråd lagts på ett offentligt forum) tycker jag att det är viktigt att lyfta fram att det är okej att ha olika önskemål om hur relationen ska se ut, och att man inte behöver "mer eller bättre" skäl att avsluta en relation än att man inte vill mer, och därav att jag ofta återkommer till det. För TS del, så tänker jag dock att om det nu är enda sättet att kunna släppa taget, så kanske det kan få vara så denna gång för att komma framåt. Sina egna triggers och anknytningsproblem får sedan vara en fråga för samtalen med psykologen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte det är lämpligt för oss att "avgöra" vad mannen är och inte eftersom TS referat av deras konversationer och annat troligtvis utgör cirka 1% av deras umgänge, om ens det, och då är det andrahandsinformation från endast ena aktiva parten. Vi vet övervudutaget inte vad hans tycker eller var hans uppsåt är, och att tro att vi kan utrönadet säkert är att bedra sig själv.
TS upplever sig ha blivit manipulerad, och TS psykolog håller enligt uppgift med. Vad finns det för oss att ifrågasätta?

@Unhappy Får jag fråga vad är ditt mål är med fortsatt kontakt? Eftersom du svarar när han skriver. Att blocka eller inte är personlig preferens, I get it. Jag har aldrig gjort det annat än med nättroll som stjäl energi. Däremot är det min erfarenhet att just de struliga killarna gärna fortsätter att poppa upp som gubben i lådan, och hamsterhjulet fortsätter bara snurra på som förut om man svarar i telefonen/på meddelandena, som om ingen tid passerat emellan. En ringde 1.5 år efter, från ett nytt nummer, och bara "Ja jag sa ju att jag skulle höra av mig." 😂 Jag kände inte ens igen rösten först.

Nu säger jag inte att det gäller er två, men jag undrar om du vet eller har en plan med att svara när han tar kontakt, trots att "ni" är över.
 
Jag tycker inte det är lämpligt för oss att "avgöra" vad mannen är och inte eftersom TS referat av deras konversationer och annat troligtvis utgör cirka 1% av deras umgänge, om ens det, och då är det andrahandsinformation från endast ena aktiva parten. Vi vet övervudutaget inte vad hans tycker eller var hans uppsåt är, och att tro att vi kan utrönadet säkert är att bedra sig själv.
TS upplever sig ha blivit manipulerad, och TS psykolog håller enligt uppgift med. Vad finns det för oss att ifrågasätta?

@Unhappy Får jag fråga vad är ditt mål är med fortsatt kontakt? Eftersom du svarar när han skriver. Att blocka eller inte är personlig preferens, I get it. Jag har aldrig gjort det annat än med nättroll som stjäl energi. Däremot är det min erfarenhet att just de struliga killarna gärna fortsätter att poppa upp som gubben i lådan, och hamsterhjulet fortsätter bara snurra på som förut om man svarar i telefonen/på meddelandena, som om ingen tid passerat emellan. En ringde 1.5 år efter, från ett nytt nummer, och bara "Ja jag sa ju att jag skulle höra av mig." 😂 Jag kände inte ens igen rösten först.

Nu säger jag inte att det gäller er två, men jag undrar om du vet eller har en plan med att svara när han tar kontakt, trots att "ni" är över.
Hej
Vad glad jag blir att du skriver. Alltid så tänkvärda inlägg.

Nej, jag är manipulerad, psykologen (faktiskt 2 st säger samma sak). Jag kan ju inte lägga ut allt här utan att outa honom för mycket och det vore inte schysst. Men jag ser ju mönstret i honom efter jag fått mer kunskap av bla psykolog, andra som varit insamlade situation. Mönstren finns där…och vad det är för en typ av person.

Ang om han skulle höra av sig, det händer ju ibland. Just nu känns det inte så mycket, förr kunde jag sitta och skaka och svettas över att han skulle göra det. Idag känner jag mig mer neutral.

Efter att jag hade senaste pratet när jag fick säga mitt och han surade som ett litet barn blev det mer tydligt för mig vad han var för nån. Likaså tråden vi träffades i, hur han liksom nästlar sig in med ett fokus… jag ser mönstren och jag går inte på dem. Mycket tyder på att han över nätet gör sig till den person han vill vara-inte den han faktiskt är. Med den insikten blir det för mig enklare om han skulle höra av sig. Nu tror jag inte det och han ligger såpass långt ner i vänlistan så jag slipper tänka på honom. Men som sagt det känns inte så mycket, han är på nåt sätt så genomskådad av mig när pusslet är lagt. Jag tänker mig även när jag ytterligare blir mer neutral att ta bort honom från appen, följer han det mönster jag ser så hör han av sig, kanske inte nu. Men i vinter när han ”får tråkigt”, som hobby liksom för det var nog det jag var förra vintern också. Och jag har faktiskt inte lust till det igen.
 
Hej
Vad glad jag blir att du skriver. Alltid så tänkvärda inlägg.

Nej, jag är manipulerad, psykologen (faktiskt 2 st säger samma sak). Jag kan ju inte lägga ut allt här utan att outa honom för mycket och det vore inte schysst. Men jag ser ju mönstret i honom efter jag fått mer kunskap av bla psykolog, andra som varit insamlade situation. Mönstren finns där…och vad det är för en typ av person.

Ang om han skulle höra av sig, det händer ju ibland. Just nu känns det inte så mycket, förr kunde jag sitta och skaka och svettas över att han skulle göra det. Idag känner jag mig mer neutral.

Efter att jag hade senaste pratet när jag fick säga mitt och han surade som ett litet barn blev det mer tydligt för mig vad han var för nån. Likaså tråden vi träffades i, hur han liksom nästlar sig in med ett fokus… jag ser mönstren och jag går inte på dem. Mycket tyder på att han över nätet gör sig till den person han vill vara-inte den han faktiskt är. Med den insikten blir det för mig enklare om han skulle höra av sig. Nu tror jag inte det och han ligger såpass långt ner i vänlistan så jag slipper tänka på honom. Men som sagt det känns inte så mycket, han är på nåt sätt så genomskådad av mig när pusslet är lagt. Jag tänker mig även när jag ytterligare blir mer neutral att ta bort honom från appen, följer han det mönster jag ser så hör han av sig, kanske inte nu. Men i vinter när han ”får tråkigt”, som hobby liksom för det var nog det jag var förra vintern också. Och jag har faktiskt inte lust till det igen.
Nu hörde han av sig 😳 Ödet… inte ens svarat.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 145
Senast: Squie
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: Stefffie
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 046
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 069
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp