Såhär tar vi oss till stallet

Jag har nog haft lite tur låter det som på många svar här i tråden. Det är anlagd cykelväg i princip hela vägen till min barndoms ridskola (ridskola utanför en småstad), samma till min nuvarande (central ridskola) och småstall/gårdar jag haft häst på har jag också kunnat cykla till då det varit cykelväg eller sömniga småvägar som ingen har anledning att köra på om man inte bor där ute så nästan ingen trafik.

Då jag tydligen bara bott på ställen med jättebra cykelvägar också ut på vischan hade jag ingen aning om att det var så dåligt med cykelvägar runt om i Sverige som det låter som här.

Jag kör en bit på motorväg för att komma till stallet. Tar ca 20 min dörr till dörr med bil. Hade jag cyklat Hade det varit långa sträckor längst 70-90 vägar. Litet stall på landet. Alla rider inte på ridskolan i stan.
 
Jag kör bil till stallet.
Hemifrån till stallet är väl möjligt att ta buss men det innebär upp till 3 byten + att hållplatsen ligger 3km från stallet så den biten får man gå.
Det tar för lång tid, tar 11 min med bil mellan hemmet och stallet.
Oftast åker jag dock direkt från jobbet till stallet (så är redan ute och kör), kör bil till jobbet pga dåliga kommunikationer - kollade snabbt hur det skulle gå att åka kommunalt till jobbet och det innebär upp till 5 byten mellan bussar och tåg, blir sjukt meckigt..
 
Alltid blivit skjutsad av föräldrar eller samåkt med andra och då har deras föräldrar kört. Ridit på flera olika ridskolor under uppväxten, närmaste har legat 2 mil bort. Den längst bort var 4.5 mil. Alla vägar har delvis varit 90-väg, ingen cykelbana eller likande.

Till en risdkola har det varit möjligt att ta kollektivtrafik, där har det väl främst varit en fråga om bekvämlighet. Det tar 15 min med bil, över en timme med olika bussar. Till de andra går bara busstrafik vardagar och arbetstid eller inte alls.
 
Jag kör en bit på motorväg för att komma till stallet. Tar ca 20 min dörr till dörr med bil. Hade jag cyklat Hade det varit långa sträckor längst 70-90 vägar. Litet stall på landet. Alla rider inte på ridskolan i stan.
Nej precis som jag sa så låter det som jag haft tur med så bra cykelvägar och cykelbara småvägar och lantvägar utan nämnvärd trafik när jag inte bodde i stan, både gällande väg till ridskola på landet och småstall och gårdar på landet. Det låter inte alls kul att försöka sig på att cykla såpass långt och med typ livet som insats som vägar andra beskriver här i tråden. Såklart bil blir ett måste då, säger sig självt. Inget av mina inlägg var ju riktar som nåt slags ”johodå alla ska visst kunna cykla bara för att jag har kunnat göra det”. Jag var som sagt bara lite förvånad från enkäten att det inte var fler än den lilla procenten som blev över. Man är ju knappast omedveten om att bil är ett måste för att komma till stallet för många. Jag trodde inte det skulle vara en majoritet som cyklar. Som jag sagt ett par tre gånger nu låter det dock som jag haft tur i de trakter jag bott på med över lag lätt tillgänglighet till olika typer av stall på just cykel. Att säga det behöver inte betyda att du känner dig defensiv över att du åker bil. Många åker bil, helt förståeligt.
 
Alltid blivit skjutsad av föräldrar eller samåkt med andra och då har deras föräldrar kört. Ridit på flera olika ridskolor under uppväxten, närmaste har legat 2 mil bort. Den längst bort var 4.5 mil. Alla vägar har delvis varit 90-väg, ingen cykelbana eller likande.

Till en risdkola har det varit möjligt att ta kollektivtrafik, där har det väl främst varit en fråga om bekvämlighet. Det tar 15 min med bil, över en timme med olika bussar. Till de andra går bara busstrafik vardagar och arbetstid eller inte alls.

Det är ju precis så för många av oss. För mig tar det 20 min med bil. 50 min kollektivt och sen efter det 2,5 km promenad till stallet. Rent krasst, jag orkar inte och jag har inte den tiden. Cykel är uteslutet p.g.a. att det är för långt för mig att cykla. Och då ligger inte det stallet ute i ödemarken direkt. Där är mycket hus och hästgårdar överallt och ligger precis intill ett samhället där det finns skola, fotbollsklubb med flera fina planer, affär, tågstation osv. Och ändå är det så dålig kollektivtrafik. Se kan man ju diskutera om vi överhuvudtaget ska sitta på tåg/buss med skitiga stallkläder på. Allergikerna hade inte blivit glada.
 
Som barn åkte jag bil till stallet, 6 mil enkel väg, tog 45 min. Kollektivtrafiken passade ej, eftersom den var anpassad efter skoltiderna. Min mamma brukade göra ärenden och hälsa på släktingar medan jag var i stallet.
När jag flyttade in till samhället började jag åka buss vintertid och cykla vid barmark. Efter andra flytten bodde jag vid en busshållplats och nästa, som var den närmast ridklubben, låg ungefär halvvägs mellan min bostad och stallet så då var det lika bra att gå/cykla hela vägen, det var ca 1 km.
 
Var tvungen att kolla för skojs skull.

Det tar 13 min att åka bil hemmifrån till stallet.

Det tar 5min att gå till buss/tågstation. Sen tar resan ca 30-40min (1-2 byten). Sen typ 2km promenad från hållplats till stall. Till detta går bussen (som är biten närmast stallet) bara 1ggr/timmen.

Så tekniskt sett görbart, inte praktiskt.
 
Nu har jag eget stall så jag öppnar dörren, går ut, går tio meter och är framme. Som barn/tonåring cyklade jag till stallet där vi hade våra egna hästar installade, men åkte bil till ridskolan, det var kanske tre mil enkel resa? Red i samma ridgrupp som två klasskompisar, så stora delar av min ridskoletid samåkte vi så för föräldrarna var det en vecka av tre som de körde/behövde vara med.

När jag började gymnasiet i stan öppnade sig en möjlighet att ha häst någon annanstans än bara på vår lilla ort hemma, så då flyttade vi. Hoppade av bussen vid stallet efter skolan, blev sen antingen upphämtad av föräldrarna efter ridningen eller åkte hem med den andra hästägaren i stallet som bodde på samma ort som jag, jag red även hennes häst så det var väl lite tack för hjälpen att de skjutsade runt på mig, hon kunde inte rida sin ena häst själv. Har efter att jag tog körkort annars alltid kört bil, kollektivtrafiken där vi bor är ett skämt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den bästa träningen börjar tillsammans! Svenska Ridsportförbundet har tagit fram tips och inspiration på vad föreningar, personal...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Svenska Ridsportförbundet frågade sina medlemmar "hur tar du dig till stallet” i en enkät, så svarade över 1000 personer. Nu...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 446
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur tar du dig till stallet? Svenska Ridsportförbundet deltar i ett projekt som ska minska resor med hög klimatpåverkan och öka...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp