Såhär tar vi oss till stallet

Jag är rätt förvånad över att det inte var större andel som cyklar, ser inte ens det nämnt men om 68% åker bil själv, 19% samåker bil och 5% åker kollektivt så är det bara 8% som cyklar/moppe/går? Jag fick bara skjuts när jag var som minst men det var väl från 9-årsåldern vi cyklade själva till stallet (stall inom ca 30 min cykelavstånd).
 
Jag är rätt förvånad över att det inte var större andel som cyklar, ser inte ens det nämnt men om 68% åker bil själv, 19% samåker bil och 5% åker kollektivt så är det bara 8% som cyklar/moppe/går? Jag fick bara skjuts när jag var som minst men det var väl från 9-årsåldern vi cyklade själva till stallet (stall inom ca 30 min cykelavstånd).

Det är kanske inte så många barn som svarat?
 
Jag är rätt förvånad över att det inte var större andel som cyklar, ser inte ens det nämnt men om 68% åker bil själv, 19% samåker bil och 5% åker kollektivt så är det bara 8% som cyklar/moppe/går? Jag fick bara skjuts när jag var som minst men det var väl från 9-årsåldern vi cyklade själva till stallet (stall inom ca 30 min cykelavstånd).
Här ligger ridskolan så man i så fall måste cykla på 70 sträcka med mycket lastbilar till två företag särskilt och det ena företaget ligger utefter grusvägen efter 70 vägen. Mindre lämpligt för barn i mellanstadiet.
 
Sen är det ju så att många stall ligger på landet och jag vill iaf inte sitta på en buss med andra människor och lukta häst och eventuellt utsätta allergiker. Många stall har inte omklädningsrum och duschar tyvärr.
 
Sen är det ju så att många stall ligger på landet och jag vill iaf inte sitta på en buss med andra människor och lukta häst och eventuellt utsätta allergiker. Många stall har inte omklädningsrum och duschar tyvärr.
Förbi ridskolan går ingen buss och på 70 sträckan går det bara skolbuss.
 
Jag har över 2 km från närmsta busshållplats till stallet. Inte en chans att jag åker kollektivt. Jag tar bilen.
Ja och på ridskolan får inte barnen under 13 vara själva med hästarna så någon vuxen måste iaf vara med ifall ingen annan har häst att ta hand om.
 
Har inget körkort och har därför alltid åkt kollektivt eller cyklat :) Har 1 km till stallet och cyklar eller passar på att kombinera hundpromenader med att ta mig till stallet.
 
Jag är rätt förvånad över att det inte var större andel som cyklar, ser inte ens det nämnt men om 68% åker bil själv, 19% samåker bil och 5% åker kollektivt så är det bara 8% som cyklar/moppe/går? Jag fick bara skjuts när jag var som minst men det var väl från 9-årsåldern vi cyklade själva till stallet (stall inom ca 30 min cykelavstånd).
Den lokala ridskolan här ligger ca 3-4 km utanför centrum, vilket egentligen inte är omöjligt att cykla. Det är dock någon ordentlig backe och att man måste korsa en 70 väg. 90-99% av alla som rider tar sig dit med bil, majoriteten själv. Det händer nu sommartid att någon cyklar, men annars är det nästan enbart bil som gäller. Jag har aldrig hört om någon som åker kollektivt, trots att det finns en busshållplats ca 500 meter bort (jag vet dock inte om det går bussar dit...)
 
En faktor i att så många åker bil är väl att stall och ridanläggningar ofta ligger lantligt med ingen eller usel kollektivtrafik. Själv kan jag inte köra bil på grund av sjukdom och det är väldigt många ridanläggningar jag överhuvudtaget inte kan ta mig till med kollektivtrafik. Har också varit knepigt att hitta en medryttarhäst av samma anledning resvägen blir oftast för lång för att det ska fungera praktiskt i längden eller så går det några få bussar per dag.
 
Det är kanske inte så många barn som svarat?
Nej jag menade mer att jag fick in vanan som barn att cykla till stallet och det har fortsatt som vuxen, det är ganska många som cyklar (mest vuxna) till mitt stall, men det är nog lite unikt att många åker kollektivt för det är så bra och täta avgångar intill stallet. Samtidigt många som åker bil och som någon nämnde är det ju lite annorlunda i stall nuförtiden i att det ofta krävs att vuxen följer med barn som ska rida, barnfamiljer har ju oftast bil och då blir det väl smidigast och snabbast om föräldern ändå måste vara med i stallet.
 
Nej jag menade mer att jag fick in vanan som barn att cykla till stallet och det har fortsatt som vuxen, det är ganska många som cyklar (mest vuxna) till mitt stall, men det är nog lite unikt att många åker kollektivt för det är så bra och täta avgångar intill stallet. Samtidigt många som åker bil och som någon nämnde är det ju lite annorlunda i stall nuförtiden i att det ofta krävs att vuxen följer med barn som ska rida, barnfamiljer har ju oftast bil och då blir det väl smidigast och snabbast om föräldern ändå måste vara med i stallet.
Ja iaf hos oss krävs det vuxen med i stället. Före ridlektion är ridläraren med men efter (Fredag kväll) är det ingen personal med och inte säkert att någon annan ha häst att ta hand om osv. Dessutom som sagt vad otäck väg inga bussar.
 
Jag kör oftast bil eller samåker till stallet. På somrarna tar jag motorcykeln som färdmedel så ofta jag kan. Jag har ca 2 mil till stallet och det är nog ganska känt hur det är med buss ute på glesbygden. Inte en chans att jag tänker gå/cykla 2 mil enkel väg till stallet. Då skippar jag hellre häst i mitt liv helt och hållet.
 
Jag hade mer än gärna åkt kollektivt eller cyklat överallt … om det hade funnits några bussar.

Lever och bor på landsbygden och är helt beroende av bil både privat och i jobbet.

Har dessutom en kronisk skada som omöjliggör liv utan bil. Kan inte cykla eller gå några längre sträckor (läs max 1 km).

Idag förutsätter ”alla” att man bor i storstäder med väl utbyggd infrastruktur. ”Ingen” tänker på oss i landsbygden där framförallt bensinpriset och den ständiga klimatångesten är stora problem.
 
Ja iaf hos oss krävs det vuxen med i stället. Före ridlektion är ridläraren med men efter (Fredag kväll) är det ingen personal med och inte säkert att någon annan ha häst att ta hand om osv. Dessutom som sagt vad otäck väg inga bussar.
Jag har nog haft lite tur låter det som på många svar här i tråden. Det är anlagd cykelväg i princip hela vägen till min barndoms ridskola (ridskola utanför en småstad), samma till min nuvarande (central ridskola) och småstall/gårdar jag haft häst på har jag också kunnat cykla till då det varit cykelväg eller sömniga småvägar som ingen har anledning att köra på om man inte bor där ute så nästan ingen trafik.

Då jag tydligen bara bott på ställen med jättebra cykelvägar också ut på vischan hade jag ingen aning om att det var så dåligt med cykelvägar runt om i Sverige som det låter som här.
 
Nej jag menade mer att jag fick in vanan som barn att cykla till stallet och det har fortsatt som vuxen, det är ganska många som cyklar (mest vuxna) till mitt stall, men det är nog lite unikt att många åker kollektivt för det är så bra och täta avgångar intill stallet. Samtidigt många som åker bil och som någon nämnde är det ju lite annorlunda i stall nuförtiden i att det ofta krävs att vuxen följer med barn som ska rida, barnfamiljer har ju oftast bil och då blir det väl smidigast och snabbast om föräldern ändå måste vara med i stallet.

Jag fick också in vanan som barn. Cyklade alltid till ridskolan. Nu rider jag inte på ridskolan längre utan i ett litet privatägt stall ute på landet. Bil är ett måste.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den bästa träningen börjar tillsammans! Svenska Ridsportförbundet har tagit fram tips och inspiration på vad föreningar, personal...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Svenska Ridsportförbundet frågade sina medlemmar "hur tar du dig till stallet” i en enkät, så svarade över 1000 personer. Nu...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur tar du dig till stallet? Svenska Ridsportförbundet deltar i ett projekt som ska minska resor med hög klimatpåverkan och öka...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp