Saker att göra och mer om varför jag vill sluta rida

Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har fått det jag skrev och vi ska prata mer om det nästa gång jag ska ha läkarsamtal som nog är på torsdag. Sen en annan sak som jag ska göra är att jag ska göra en lista på saker jag kan göra typ om jag har massa dåliga tankar eller så. Så saker som kan hjälpa mot det lite. Så ifall nån har tips om såna saker får ni GÄRNA skriva det! Och får ju bara vara här och inte träna eller typ röra på mig mycket alls så kan inte göra såna saker. Utan typ pussel rita läsa och såna saker. Det enda jag har kommit på är pussel men blir oftast för irriterad när det är typ tusen bitar så då gör jag aldrig klart det. Och en till sak som jag tycker om är göra ansiktsmasker och måla naglarna och såna saker men kan inte göra det så mycket här. Så det också ifall nån har tips på nån bra ansiktsmask man kan köpa i vanliga affärer som inte är så dyr och inte så svår att tvätta bort så får ni gärna tipsa om det med! Eller nåt annat sånt typ lite spagrejer som man kan göra. Sen sista saken jag har kommit på låter säkert töntigt och konstigt men det är sortera saker. Alltså typ som pärlor eller såna saker. Eller som en dag satt jag och vässade ALLA färgpennor och kollade ALLA tuschpennor och la dom i olika korgar. Jätte jätte knäppt säkert men tycker typ det är skönt att göra såna saker så om ni vet några mer såna saker får ni gärna tipsa om det också! Och sen också så har jag tänkt väääldigt mycket på dethär med hästar och ridning och att jag vill sluta med det. Det var nån som skrev nåt typ om ifall jag typ inte tycker jag är värd dom eller nåt sånt kommer inte ihåg exakt. Men iallafall så har jag tänkt ganska mycket. Och det som var var att mina föräldrar sa när jag hade anorexi förr att när jag var frisk kunde vi köpa en till ponny men behövde bli frisk först och liksom klara skolan och hemma och C och sånt. Och när jag gjorde det så köpte vi O i vintras och jag trodde typ allt skulle bli sååå bra! Men sen var jag först med om en olycka med O som gick väl ändå bra men att jag blev lite rädd. Sen när det typ hade gått över så blev C halt och det kan vara typ hur jag har ridit eller underlag eller massa såna saker. Så säger inte att det ÄR mitt fel men KAN vara. Och ganska stor risk ändå att det är det. Och sen vet inte om det var för det eller annat eller varför men monstret blev ju jätte stark igen och nu är jag mycket mera sjuk än jag var nånsin förr när jag hade anorexi. Och det mina föräldrar sa var ju att jag skulle få en till ponny när jag var frisk. Så ja tydligen så kan jag ju inte ha två då om man tänker att nu är allt såå mycket sämre än nånsin. Så jag har ju liksom inte hållt det utan känns typ som att jag har lurats att jag inte var frisk egentligen utan lurades bara för mina föräldrar skulle tro det så jag fick O. Alltså inte att det ÄR så men det verkar ju så kanske och jag har inte hållt det så nej då förtjänar inte jag att ha O. Och förtjänar inte att ha C både för ifall det är mitt fel att hon blev halt och så och att jag typ ville ha en bättre ponny än henne som att hon inte dög. Typ som att det var ett straff då att hon blev halt för jag tyckte ju ändå inte att hon var tillräckligt bra ungefär. Så känner så sjukt dåligt samvete också för det mot henne typ som att jag ville byta bort henne bara för hon inte kom längre på tävling och så. Och mot O för att jag ville ha han och han var min drömponny sen kunde jag typ inte ens rida han. Och nu får jag inte och har inte ens varit där på jätte jätte länge. Och har dåligt samvete mot mina föräldrar också för sååå många saker. Så inte bara att dom la SÅÅ mycket pengar på att jag skulle få O och sen har typ allt gått dåligt. Men också att känns som hela deras sommar har jag förstört för att dom måste vara med mig liksom. Och dom är oroliga och så hela tiden och det har vart jätte mycket bråk och så. Och jag säger massa elaka saker och skriker åt dom och massa sånt. Så skulle vilja säga världens största förlåt till C och O och mamma och pappa och våra hundar och mina kompisar och ja ALLA. Men är typ ingen mening att göra det för jag kommer ändå göra dom ledsna och besvikna och allt igen.
 

Livet suger för de flesta ibland, men du har fått en extra stor skopa av elände nu. Men det tjänar verkligen ingenting till att leta efter "logiska" förklaringar som att alla dåliga saker som händer beror på att man inte förtjänar det ena eller andra. Kanske skulle du må lite bättre om du kunde komma till ro med det tankesättet i stället för att skuldbelägga dig så otroligt hårt hela tiden.

Alla som dog i tsunamin för några år sedan till exempel, små barn och folk från stora delar av världen. Alla som dör och skadas i trafiken för att de är på fel plats vid fel bråkdel av en sekund. Alla som blir offer för terrorattentat och våld. Det ÄR inte så att man har samlat ihop alla som förtjänade det och så valt ut andra som råkar klara sig för att de "förtjänade det". Det förstår du ju innerst inne. Det är bara en grym slump utan någon som helst mening, på samma sätt som det är en slump vem som vinner på lotto eller triss. Fast det sista är roligare.

Din anorexi är lika lite som de sakerna något straff för någonting du tänkt eller gjort eller är. Inget av det är någon rättvis eller logisk händelse på något sätt. Varken för dig eller för någon omkring dig. Och det finns ingen som tror att du enkelt kan välja att nu ska jag ha anorexi och nu ska jag välja att inte ha det eller som blir arg på dig för att du har det så här nu. Lika lite som det hade varit ditt fel om du cyklat på en väg där det råkade komma en rattfyllerist som körde på dig.

Att ni köpte O när du blivit bättre från anorexin är inte en "belöning" för att du skulle "skärpa till dig" och bli frisk, utan bara en omtanke att du behövde vara friskare för att orka lära känna och vänja in dig med en ny häst. På samma sätt som om du hade haft en jättesvår influensa att man väntar med att köpa en häst tills du blivit bättre, men sedan hade du kanske ändå fått en annan svår influensa. Det hade ju inte heller varit ditt fel eller något att skuldbelägga dig för.

Jag är säker på att dina föräldrar fattar att när du skriker åt dem så beror det på situationen. Men samtidigt om du känner att du vill be om ursäkt för något du sagt så gör det! Det är mycket bättre att du får ur dig det du kan och vill säga än att du ensam bär på allt sådant också.

Vad som händer i morgon är en annan sak, du kanske skriker på dem då också - eller så gör du inte det! Bara försök fokusera på vad du vill och mår lite bättre av just precis NU, utan att ta ut all sorg och allt elände både framåt och bakåt i tiden samtidigt.

Förstår att tiden är lång, det kanske finns lite mindre pussel? Har för mig att det finns någon app med pussel som man kan lägga i telefonen, har du testat det? Så slipper du ha tusen bitar drällande överallt. Eller gillar du spel som wordfeud eller quiz så finns det ju massor av sådana också, kanske vill dina föräldrar eller kompisar spela så har ni lite kontakt där också när du vill det. Wordfeud är min favorit men det är länge sedan jag spelat nu.

Hoppas det går bra med läkarsamtalet! Heja dig.
 
Gällande ansiktsmasker etc. så borde det väl finnas åtminstone någon sheet mask/arkmask på apoteket vid sjukhuset? :) Det blir inte så billigt i längden, men styckpriset brukar vara okej och de behöver man inte alltid tvätta av ens.
 
Fina @EmmaFilippa ❤️ Du verkar vara en så klok, smart och fin person! Jag läser allt du skriver och tycker du får så omtänksamma och stöttande svar.

Om du gillar ansiktsmasker och spa så kanske du är är nyfiken på nopoo? Det är naturlig hud- och hårvård och jag snöade in på det när jag mådde dåligt en period. Det finns egna recept, många med enkla ingredienser som olika oljor och sånt. Vet inte hur det skulle funka att greja med sånt nu när du är inlagd men för mig var det ett bra tidsfördriv att läsa på och testa mig fram. På nopoo.se finns kategorier för tex hår, ansikte, kropp och under fliken ”hemmagjort” finns recept och instruktioner.
 
Livet suger för de flesta ibland, men du har fått en extra stor skopa av elände nu. Men det tjänar verkligen ingenting till att leta efter "logiska" förklaringar som att alla dåliga saker som händer beror på att man inte förtjänar det ena eller andra. Kanske skulle du må lite bättre om du kunde komma till ro med det tankesättet i stället för att skuldbelägga dig så otroligt hårt hela tiden.

Alla som dog i tsunamin för några år sedan till exempel, små barn och folk från stora delar av världen. Alla som dör och skadas i trafiken för att de är på fel plats vid fel bråkdel av en sekund. Alla som blir offer för terrorattentat och våld. Det ÄR inte så att man har samlat ihop alla som förtjänade det och så valt ut andra som råkar klara sig för att de "förtjänade det". Det förstår du ju innerst inne. Det är bara en grym slump utan någon som helst mening, på samma sätt som det är en slump vem som vinner på lotto eller triss. Fast det sista är roligare.

Din anorexi är lika lite som de sakerna något straff för någonting du tänkt eller gjort eller är. Inget av det är någon rättvis eller logisk händelse på något sätt. Varken för dig eller för någon omkring dig. Och det finns ingen som tror att du enkelt kan välja att nu ska jag ha anorexi och nu ska jag välja att inte ha det eller som blir arg på dig för att du har det så här nu. Lika lite som det hade varit ditt fel om du cyklat på en väg där det råkade komma en rattfyllerist som körde på dig.

Att ni köpte O när du blivit bättre från anorexin är inte en "belöning" för att du skulle "skärpa till dig" och bli frisk, utan bara en omtanke att du behövde vara friskare för att orka lära känna och vänja in dig med en ny häst. På samma sätt som om du hade haft en jättesvår influensa att man väntar med att köpa en häst tills du blivit bättre, men sedan hade du kanske ändå fått en annan svår influensa. Det hade ju inte heller varit ditt fel eller något att skuldbelägga dig för.

Jag är säker på att dina föräldrar fattar att när du skriker åt dem så beror det på situationen. Men samtidigt om du känner att du vill be om ursäkt för något du sagt så gör det! Det är mycket bättre att du får ur dig det du kan och vill säga än att du ensam bär på allt sådant också.

Vad som händer i morgon är en annan sak, du kanske skriker på dem då också - eller så gör du inte det! Bara försök fokusera på vad du vill och mår lite bättre av just precis NU, utan att ta ut all sorg och allt elände både framåt och bakåt i tiden samtidigt.

Förstår att tiden är lång, det kanske finns lite mindre pussel? Har för mig att det finns någon app med pussel som man kan lägga i telefonen, har du testat det? Så slipper du ha tusen bitar drällande överallt. Eller gillar du spel som wordfeud eller quiz så finns det ju massor av sådana också, kanske vill dina föräldrar eller kompisar spela så har ni lite kontakt där också när du vill det. Wordfeud är min favorit men det är länge sedan jag spelat nu.

Hoppas det går bra med läkarsamtalet! Heja dig.
Ja alltså jag fattar att det kanske inte är som ett straff liksom. Men tänker ändå OM det är det liksom. Eller ja att det hade kanske inte varit såhär nu om jag hade gjort på andra sätt om olika saker. Men fattar också att det kanske inte alls spelar nån roll men det känns som det är ännu mer jobbigt att det bara är såhär helt utan andledning. Som att jag det är lättare om det är nåt jag har gjort som typ rår för det. Och det med O så ja jag fattar att jag behövde bli frisk så jag KUNDE ha två ponnysar liksom. Men nu kan jag ju inte ha nån så egentligen borde båda säljas då. Alltså vet att det KANSKE inte hör ihop men kanske gör det också att jag inte kan både ha två ponnysar OCH bli eller vara frisk. Jag har aldrig spelat wordfeud men kanske kan kolla mer vad det är och så iallafall.
 
Gällande ansiktsmasker etc. så borde det väl finnas åtminstone någon sheet mask/arkmask på apoteket vid sjukhuset? :) Det blir inte så billigt i längden, men styckpriset brukar vara okej och de behöver man inte alltid tvätta av ens.
Ja det finns det! Jag har haft några såna nu men tänkte ifall nån hade tips på nån annan som kanske mina föräldrar kan köpa. Men ja har haft såna nu och som finns på dollarstore för 10 kr. Men dom är inte så jätte bra kanske.
 
Fina @EmmaFilippa ❤️ Du verkar vara en så klok, smart och fin person! Jag läser allt du skriver och tycker du får så omtänksamma och stöttande svar.

Om du gillar ansiktsmasker och spa så kanske du är är nyfiken på nopoo? Det är naturlig hud- och hårvård och jag snöade in på det när jag mådde dåligt en period. Det finns egna recept, många med enkla ingredienser som olika oljor och sånt. Vet inte hur det skulle funka att greja med sånt nu när du är inlagd men för mig var det ett bra tidsfördriv att läsa på och testa mig fram. På nopoo.se finns kategorier för tex hår, ansikte, kropp och under fliken ”hemmagjort” finns recept och instruktioner.
Tack :heart Det här låter nog konstigt men jag vet att jag egentligen är ganska smart men det är som att hjärnan inte funkar ordentligt så jag får inte ordning på allt jag tänker. Så jag känner mig jätte långsam och konstig i huvudet för jag VET att egentligen brukar jag kunna tänka och förklara saker och så eller inte tappa bort mig i om jag pratar om nåt men nu gör jag det jätte ofta. Men tack iallafall :heart Och jag har inte följt nåt sånt som nopoo och tror inte att jag kan göra egna blandningar och sånt nu. Men kan iallafall läsa om det och så ifall jag kanske vill testa sen när jag är hemma om jag nånsin får det. Så kan ju iallafall łära mig lite om det nu.
 
Tack :heart Det här låter nog konstigt men jag vet att jag egentligen är ganska smart men det är som att hjärnan inte funkar ordentligt så jag får inte ordning på allt jag tänker. Så jag känner mig jätte långsam och konstig i huvudet för jag VET att egentligen brukar jag kunna tänka och förklara saker och så eller inte tappa bort mig i om jag pratar om nåt men nu gör jag det jätte ofta. Men tack iallafall :heart Och jag har inte följt nåt sånt som nopoo och tror inte att jag kan göra egna blandningar och sånt nu. Men kan iallafall läsa om det och så ifall jag kanske vill testa sen när jag är hemma om jag nånsin får det. Så kan ju iallafall łära mig lite om det nu.
Om du gillar hudvård hade jag kollat på hudvårdsinfluencers på Youtube, Hyram är till exempel duktig på att lära ut vad olika ämnen gör för skillnad för huden och hur olika ämnen kan jobba tillsammans för att få fin hy. Även om du inte kan köpa och prova en massa olika produkter just nu kan du ju lära dig mer och fundera på vilka krämer och masker du vill använda och vad de innehåller för bra eller mindre bra ämnen för din hud. Jag minns att jag gillade att lära mig om det och läsa på baksidan av produkter innan jag köpte för att avgöra ommdet var "värt" eller inte. Vissa hudvårdande produkter innehåller verkligen så himla lite hudvård!
 
Om du gillar hudvård hade jag kollat på hudvårdsinfluencers på Youtube, Hyram är till exempel duktig på att lära ut vad olika ämnen gör för skillnad för huden och hur olika ämnen kan jobba tillsammans för att få fin hy. Även om du inte kan köpa och prova en massa olika produkter just nu kan du ju lära dig mer och fundera på vilka krämer och masker du vill använda och vad de innehåller för bra eller mindre bra ämnen för din hud. Jag minns att jag gillade att lära mig om det och läsa på baksidan av produkter innan jag köpte för att avgöra ommdet var "värt" eller inte. Vissa hudvårdande produkter innehåller verkligen så himla lite hudvård!
Jag har inte varit så intresserad av sånt innan utan bara att jag tycker om att göra ansiktsmasker och sånt. Men kanske vore kul att lära sig så kan ju kolla lite iallafall. Den som du tipsade om är det på svenska eller engelska?
 
Mobilspel funkar bra för mig när det är mycket i hjärnan.
Fish farm - du har akvarium, avlar/tar hand om fiskar och kan fånga nya också. Avkopplande titta på akvariumen också :)
Sen finns det flera med småkluriga minispel där man ska pussla ihop och sortera för att få stjärnor för att fixa i ordning ett slott eller liknande, och ofta är det en intressant story inbyggd. Tex Lily's garden, Ohana Island, Merge manor, Project makeover.
 
Jag är inte heller så jätteförtjust i att pussla. Men att sortera bitarna åt någon annan som pusslar. Det är perfekt. Först kantbitarna såklart efter färg. Alla himmelsbitar med tre pluppar o ett hål på ett ställe, sen dom med två pluppar o två hål. Och så håller en på så. Lego är också underbart att sortera...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 726
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 231
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp