Saker att göra inne med små barn

vinkelina

Trådstartare
Tomt på nya aktiviteter att göra inne. G är 1 år 9 månader. Och lillebror 3 månader så bör vara på den nivån att jag kan hålla ett öga på honom oxå.

Vi ritar och läser massor. Han tröttnar snabbt på en aktivitet så orkar inte med tex kojbyggen av soffkuddar. 10 min och han har lekt färdigt typ.

Vad kan man pyssla? Andra lekar? Vill undvika skärmar
 
Tomt på nya aktiviteter att göra inne. G är 1 år 9 månader. Och lillebror 3 månader så bör vara på den nivån att jag kan hålla ett öga på honom oxå.

Vi ritar och läser massor. Han tröttnar snabbt på en aktivitet så orkar inte med tex kojbyggen av soffkuddar. 10 min och han har lekt färdigt typ.

Vad kan man pyssla? Andra lekar? Vill undvika skärmar

Trolldeg? Finns att köpa och kallas iaf härikring för playdoh i affären. Man kan även enkelt göra egen deg. Vi köpte ett sett först för att få lite bra tillbehör och har sedan gjort egen deg.
 
Pyssel hittar jag en del idéer på Pinterest. Rita, måla, deg och lite pärlor brukar det bli (ibland med nåt tydligare mål för min skull men ofta fritt).
Bygga tågspår är populärt här! Sen en del egen lek såklart.
Pussla? Bygga torn var populärt ett tag men då kanske han var yngre.
 
Trolldeg? Finns att köpa och kallas iaf härikring för playdoh i affären. Man kan även enkelt göra egen deg. Vi köpte ett sett först för att få lite bra tillbehör och har sedan gjort egen deg.
Är inte trolldeg och playdough två olika saker? Trolldeg är väl någon slags saltdeg som man kan baka i ugnen så den blir hård, (minns att på lekis fick vi måla och lacka våra alster efter de blivit brända i ugnen. Tror mamma fortfarande har någon knögglig liten häst gjord av mig fem år.) Medan playdough bara är mjuk och gojsig hela tiden och som man mest bara kladdar med? Eller har jag missuppfattat allt?
 
Är inte trolldeg och playdough två olika saker? Trolldeg är väl någon slags saltdeg som man kan baka i ugnen så den blir hård, (minns att på lekis fick vi måla och lacka våra alster efter de blivit brända i ugnen. Tror mamma fortfarande har någon knögglig liten häst gjord av mig fem år.) Medan playdough bara är mjuk och gojsig hela tiden och som man mest bara kladdar med? Eller har jag missuppfattat allt?
Du har inte missuppfattat allt, du har helt rätt. 😊
 
Är inte trolldeg och playdough två olika saker? Trolldeg är väl någon slags saltdeg som man kan baka i ugnen så den blir hård, (minns att på lekis fick vi måla och lacka våra alster efter de blivit brända i ugnen. Tror mamma fortfarande har någon knögglig liten häst gjord av mig fem år.) Medan playdough bara är mjuk och gojsig hela tiden och som man mest bara kladdar med? Eller har jag missuppfattat allt?
Då gör vi en typ av playdoh hemma. Det är salt och vetemjöl som i trolldeg, men även alun som gör att den fungerar som leklera. Barnen leker med den och sedan samlar jag ihop leran och sparar i en burk till nästa gång.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    252,5 KB · Visningar: 67
Vattenlek i badkaret eller diskhon - min femåring tycker fortfarande om att ”laga mat” med tetror från krossade tomater (med lite tomatgojs kvar i) :D

Om man ändå ska städa sedan: ta en behållare/kartong och fyll med havregryn, leks i som en sandlåda typ (gräva, fylla i byttor osv).

Inkludera barnet i vardagssysslor: bära tvätt, laga mat, baka, sopa, dammsug...
 
Då gör vi en typ av playdoh hemma. Det är salt och vetemjöl som i trolldeg, men även alun som gör att den fungerar som leklera. Barnen leker med den och sedan samlar jag ihop leran och sparar i en burk till nästa gång.
Jag ancäbder inte alun, utan citronsyra
Alun är giftigt. Det torde inte vara nån fara eftersom mängden alun är liten, men jag tar hellre citronsyra.


Annars tänker jag att just vattenlek är roligt. Eller laga mat/baka, dansa (rytmlekar), bygga tågbana, göra hemmasysslor (dammsuga!), måla med fingerfärg osv
 
  • Gilla
Reactions: ako
Sammy (17mån) är med i allt jag/vi gör, lagar mat, tar hand om disk, dammsuga är en toppengrej (och ska det moppas golv är han först på plats:laugh: ”läsa” bok är också en favorit eller rita. Sen åker vi till öppna förskolan/miniklubben ett par dagar i veckan om det passar in i övriga livet, tyvärr är det mitt i hans normala sovtid på dagen så det är inte alltid vi kommer iväg.
Han är så liten än att det inte är tvunget att aktiveras med uppstyrda lekar utan är fullständigt nöjd med att pela med sina leksaker hemma eller va med uppe hos fåren eller vad nu dagen har att erbjuda.
 
Mina proffstips

- bada. Tilllsätt Skumbad eller skummande schampoo och ge dem lite leksaker.

-vattenlek vid diskhon i köket. Ge dem lite muggar och plastglas att hälla med och skydda golvet med handdukar vid behov.

-playdoh. Googla så hittar du recept med citronsyra. Ha gärna i gärna karamellfärg och/eller glitter från panduro och verktyg t ex pepparkaksformar, vitlökspress, så blir det ännu roligare.

-duplo.

-baka t ex kolakakor eller sirapskakor (googla). Obs! Släpp kraven, det är resan som är målet.

-sätt på musik och dansa. Despacito är populärt hemma hos oss.
 
Tack för tipsen. Misstänker att han kan ha ärvt min ADHD för man kan se hur de riktigt kryper i kroppen på honom. Tyvärr är jag rätt låst med amning osv. Han är med och fixar de mesta i hushållet (hur praktiskt är det inte att be honom fylla tvättmaskin, behöver bara öppna luckan och plocka fram smutstvätten, han brukar tom hämta ämbaret med minihandukar från wc som används till rumptvätt, jag glömmer den alltid)

Gällande klossar, Duplo osv bygger han inte själv utan där krävs de att man själv sitter aktivt med då han ofta vill att vi bygger.

Skall testa playdoh med citroncyra, lät ju roligare än min trolldeg
 
Jag ancäbder inte alun, utan citronsyra
Alun är giftigt. Det torde inte vara nån fara eftersom mängden alun är liten, men jag tar hellre citronsyra.


Annars tänker jag att just vattenlek är roligt. Eller laga mat/baka, dansa (rytmlekar), bygga tågbana, göra hemmasysslor (dammsuga!), måla med fingerfärg osv

Jag har missat att det är så giftigt. Nu är i sig mina degande barn drygt 4 år och 2,5 år så de äter inte deg. Men ska nog kanske ändå leta upp annat recept till nästa omgång deg.
 
Tack för tipsen. Misstänker att han kan ha ärvt min ADHD för man kan se hur de riktigt kryper i kroppen på honom. Tyvärr är jag rätt låst med amning osv. Han är med och fixar de mesta i hushållet (hur praktiskt är det inte att be honom fylla tvättmaskin, behöver bara öppna luckan och plocka fram smutstvätten, han brukar tom hämta ämbaret med minihandukar från wc som används till rumptvätt, jag glömmer den alltid)

Gällande klossar, Duplo osv bygger han inte själv utan där krävs de att man själv sitter aktivt med då han ofta vill att vi bygger.

Skall testa playdoh med citroncyra, lät ju roligare än min trolldeg
Min stora pojke (nu 7 år) har adhd och eftermiddagarna och kvällarna under höst och vinter när det inte var så kul att vara ute var en utmaning när han var mindre. Han var, och är fortfarande, väldigt osjälvständig så det krävdes att man var med och var aktiv i precis allting. Det var extra jobbigt när hans lillebror som är 2 år yngre var bebis med amning etc.

Men tipsen jag gav har funkat helt ok för oss. Sen har vi alltid läst mycket så även när han var i tvåårsåldern kunde han sitta och lyssna på bok en bra stund.
 
Jag har missat att det är så giftigt. Nu är i sig mina degande barn drygt 4 år och 2,5 år så de äter inte deg. Men ska nog kanske ändå leta upp annat recept till nästa omgång deg.
Kollade nu på giftinformation.se och där står det att saltet är farligare än det lilla alun som är i trolldeg.
 

Bifogade filer

  • 82042699-A2C1-4228-8F36-3F576EEBDAE7.png
    82042699-A2C1-4228-8F36-3F576EEBDAE7.png
    115 KB · Visningar: 46
Här hemma pysslar vi mycket.
Pärlar (både pärlplattor och trär på tråd), målar (Ikeas vattenfärger rekommenderas), ritar, degar med play dough, gjuter och målar gipsfigurer, bygger saker av papier mache, etc.

Sen gillar hon att ”träna” hunden. Dvs mata henne med godis typ :grin:.

Vi leker doktor. Jag, lillebror och hunden är patienter. :)

Och ibland får hon bara lov att ha lite tråkigt.. nyttigt får jag för mig :angel:
 
Testade göra playdoh med citronsyra. Mycket bättre än trolldeg. Adderade en moster som kom på besök idag.

Ett PS. Blanda inte i färgen med handen. H numera hulken

Jag brukar blanda i färgen i vattnet innan mjöl och salt. Första gångerna blev det väldigt ljus färg, men jag märkte fort hur mycket färg som var lagom.
 
Finns en sida på Facebook som heter typ raineydays där finns fantastiska pyssel att sysselsätta barnen med
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 261
Senast: snajl
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 904
Senast: Queen
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 936
Senast: pumah
·
Övr. Katt Vi tog hem en katt i våras som då va 9 månader, kastrerad hankatt. Hade bott i en lägenhet hela sitt liv på 3: dje våningen. Ägaren...
Svar
17
· Visningar
1 681
Senast: Roxer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp