Saker att tänka på kring hingstar

Frågade inte så mycket men antagligen för att hingstarna inte skulle gå på boxdörrarna när vi gick förbi med någon av hingstarna. Det var tre unghingstar varav två var väldigt stökiga och en äldre med en del ”humör” och egenheter.

Fattar inte varför man har kvar såna hästar som hingstar, vill man verkligen föra dessa gener vidare? där hingstarna behöver el på boxgallret för att kunna bete sig i ett stall?
 
Fast någon hingst måste ju vara ens första hingst.
Man kan ju inte få erfarenhet av att fostra och äga en hingst genom att äga ett sto eller en valack?
Så när man skaffar sin första hingst bör man ta hjälp från kunniga så det inte blir något fel :)

Tex genom att jobba med hingstar hos andra arbetsgivare. Eller genom att långvarigt hantera hästar i betäckningssituationer.
Säkert kan en del skaffa sig hingst efter att ha lång erfarenhet av många andra olika hästar, det ger såklart en insikt i individens ageranden vid olika situationer.
Men att, som man tyvärr ser emellanåt, skaffa sig en hingst "för att det är så häftigt, eller för att man är emot kastration, eller för att han är världens coolaste är inget annat än för jäkligt. Mot hästen, och mot sig själv o ev de man delar stall med.

Sen, i ärlighetens namn, för människornas skull är det ju otroligt stor skillnad på att skaffa sig en minishettishingst eller ett halvblod...
 
Fattar inte varför man har kvar såna hästar som hingstar, vill man verkligen föra dessa gener vidare? där hingstarna behöver el på boxgallret för att kunna bete sig i ett stall?
Man kan ju undra. Men alla hingstarna stod i liten hage halva dagen och sedan box resten av dygnet. Ingen reds just då när jag jobbade där. Jag tänker att med så lite stimulans och rörelse så skulle nog även den snällaste häst bli lite stökig tillslut.
Den ena blev dock hyfsat framgångsrik och har gått upp till och med 150 hoppning nationellt och har ca 150 avkommor. En annan blev godkänd på bruksprovet men inte använd så mycket tror jag. Den äldre stökiga har nästan 800 avkommor men var känd för att lämna lite svårt. Han var man tvungen att rycka ordentligt i kjedjan vid en viss plats på väg till hagen annars drog han iväg med dig som en vante 😏 Den fjärde tror jag inte blev godkänd, eller om dom helt enkelt inte behöll honom som hingst.
Jag jobbade bara där en sommar då jag i det stora hela inte tyckte om deras sätt både mot människor och hästar. Det passade inte mig helt enkelt 😊
 
Tex genom att jobba med hingstar hos andra arbetsgivare. Eller genom att långvarigt hantera hästar i betäckningssituationer.
Säkert kan en del skaffa sig hingst efter att ha lång erfarenhet av många andra olika hästar, det ger såklart en insikt i individens ageranden vid olika situationer.
Men att, som man tyvärr ser emellanåt, skaffa sig en hingst "för att det är så häftigt, eller för att man är emot kastration, eller för att han är världens coolaste är inget annat än för jäkligt. Mot hästen, och mot sig själv o ev de man delar stall med.

Sen, i ärlighetens namn, för människornas skull är det ju otroligt stor skillnad på att skaffa sig en minishettishingst eller ett halvblod...

Fast har man ett 100% jobb inom något annat yrke än hästar så blir det lite svårt att sluta på sitt jobb, ta jobb på ett stuteri eller annat ställe med hingstar enbart för att få erfarenhet av hingstar, för att sen köpa sig en hingst.

Dem problem där folk skaffar hingst för att det är "häftigt" är ju även dem som inte tar hjälp för att klara av sin hingst.
Därför poängterade jag hur viktigt det är att ta hjälp om man inte själv har massor med erfarenhet/kunskap om hingstar, annars kan dem bli farliga.
 
Fast har man ett 100% jobb inom något annat yrke än hästar så blir det lite svårt att sluta på sitt jobb, ta jobb på ett stuteri eller annat ställe med hingstar enbart för att få erfarenhet av hingstar, för att sen köpa sig en hingst.

Dem problem där folk skaffar hingst för att det är "häftigt" är ju även dem som inte tar hjälp för att klara av sin hingst.
Därför poängterade jag hur viktigt det är att ta hjälp om man inte själv har massor med erfarenhet/kunskap om hingstar, annars kan dem bli farliga.

Vi tycker helt klart olika.
Om man har de omständigheterna du beskriver ovan så anser inte jag att man skall ha en hingst, det finns ju så många bra valacker o ston.
Alla hästar kan bli farliga med fel hantering, men med hingstar blir det oftast så mycket mer farligt.
 
Vi tycker helt klart olika.
Om man har de omständigheterna du beskriver ovan så anser inte jag att man skall ha en hingst, det finns ju så många bra valacker o ston.
Alla hästar kan bli farliga med fel hantering, men med hingstar blir det oftast så mycket mer farligt.

Ja, det gör vi absolut, och får bara folk som jobbar i stora stall/stuterier äga hingstar och alla andra ska kastreras så dem är valacker kommer det bli problem med inavel pga minskat avelsmaterial. Speciellt inom raser där majoriteten av hästarna är "hobby" hästar.
 
Fast någon hingst måste ju vara ens första hingst.
Man kan ju inte få erfarenhet av att fostra och äga en hingst genom att äga ett sto eller en valack?
Så när man skaffar sin första hingst bör man ta hjälp från kunniga så det inte blir något fel :)

Man måste knappast äga en häst själv för att hantera den.

Jag har aldrig ägt några andra hingstar än de hingtföl jag fått, vilka sålts som åringar. Men jag har hanterat flera avelshingstar av olika raser under 35 år, har definitivt inte behövt äga en hingst själv för att lära mig hantera en.
 
Ja, det gör vi absolut, och får bara folk som jobbar i stora stall/stuterier äga hingstar ocfh alla andra ska kastreras så dem är valacker kommer det bli problem med inavel pga minskat avelsmaterial. Speciellt inom raser där majoriteten av hästarna är "hobby" hästar.
Nu blev jag väldigt intresserad, hur många hobbyryttare har hingst i avelsverksamhet?
 
Nu blev jag väldigt intresserad, hur många hobbyryttare har hingst i avelsverksamhet?
Jag har haft det! Och jag skulle tro att de flesta arabhästavlare som har hingst är hobbyryttare, om ens det.

KL*

Jag tycker faktiskt att hingstar först och främst är hästar. Och låter man hingsten få sina naturliga behov tillfredsställda så är jag övertygad om att de blir väldigt mycket lättare i övrig hantering med. Och ja, i naturliga behov så ingår social kontakt med andra hästar! Och går det absolut inte att ha hingsten med sällskap så anser jag faktiskt att han bör kastreras. Jag menar, ett flockdjur som inte kan leva i flock? Ska vi verkligen avla vidare på det?

Visst måste man tänka till lite mer när man släpper in en hingst i en flock. Men jag känner nu till ganska många vuxna avelshingstar som går tillsammans med andra hästar och där det fungerar SUPER!! Min erfarenhet är dessutom att hingstar har större socialt behov än tex ston och valacker. Och de sätter vi ofta ensamma i hagar, ibland utan att de ens ser andra hästar, och ofta i boxar med helväggar så att de inte ens kan ha social samvaro genom galler.

Och så undrar folk varför de är galna?? O_oO_o Har folk helt glömt bort att hästar är flockdjur?!

Behandla vilken häst som helst på samma sätt och se resultatet sedan...

Sedan behöver man såklart tänka till lite extra när man har hingst. Hingstar har tex större privat sfär. Rider någon förbi dig när du sitter på en hingst som inte är van och de är närmare än 6 meter så kan du vänta dig en reaktion. Tricket här är att tala om för hingsten redan när den vrider på örat/börjar vrida huvudet eller den absolut minsta reaktion du kan hitta att nej, den ska inte titta däråt, den ska jobba och inget annat. Gör man inte det så har man tappat hingstens fokus och då tar det mycket mer att få tillbaks det.

Och det är samma i allt! Du måste förekomma hingsten, vara tydlig och rak.

En annan sak att tänka på är att ston har en tendens att reagera helt annorlunda på hingstar än på valacker. Så även om hingsten är snäll, se till att hålla extra avstånd till andra ändå, för rätt vad det är så kan stoet som är skitsnäll i vanliga fall sparka rejält mot hingsten.

Jag personligen tycker att hingstar i många fall är lättare än ston. En hingsts beteende kan man förutsäga eftersom man kan se vad som kommer påverka den. Medans ett stos brunstcykel är svårare att följa på samma sätt.
 
Nu blev jag väldigt intresserad, hur många hobbyryttare har hingst i avelsverksamhet?
Många ponnyhingstar och hingstar av andra raser än halvblod och varmblod finns ofta hos hobbyhästägare. Dvs de har avelshingst men ett ”vanligt” jobb på sidan om. Därmed inte sagt att de är oerfarna på något sätt. Finns ju några inom halvblodsaveln också men där ställer man de ju ofta på en hingststation under betäckningsäsongen och hos en proffstränare resten av året.
 
Ip
Många ponnyhingstar och hingstar av andra raser än halvblod och varmblod finns ofta hos hobbyhästägare. Dvs de har avelshingst men ett ”vanligt” jobb på sidan om. Därmed inte sagt att de är oerfarna på något sätt. Finns ju några inom halvblodsaveln också men där ställer man de ju ofta på en hingststation under betäckningsäsongen och hos en proffstränare resten av året.
Jag var nog lite otydlig tidigare, jag menade inte vem eller vilka hobbyryttare som har hingst i avel , utan om det verkligen rör sig om så många att det annars skulle kunna leda till inavel.
 
Ip
Jag var nog lite otydlig tidigare, jag menade inte vem eller vilka hobbyryttare som har hingst i avel , utan om det verkligen rör sig om så många att det annars skulle kunna leda till inavel.
Kanske inte när det gäller halvblod eller varmblod. Men när det gäller de flesta övriga raser så finns nog de allra flesta hingstarna hemma hos hobbyryttare/ägare. Det är min uppfattning i alla fall.
 
Ip
Jag var nog lite otydlig tidigare, jag menade inte vem eller vilka hobbyryttare som har hingst i avel , utan om det verkligen rör sig om så många att det annars skulle kunna leda till inavel.
Ja, definitivt. Jag vet en hingstägare i Sverige som kan räknas som proffs och håller på med araber.
 
Man måste knappast äga en häst själv för att hantera den.

Jag har aldrig ägt några andra hingstar än de hingtföl jag fått, vilka sålts som åringar. Men jag har hanterat flera avelshingstar av olika raser under 35 år, har definitivt inte behövt äga en hingst själv för att lära mig hantera en.

Att leda en hingst någon gång ibland är inte samma sak som att uppfostra och äga en själv.
Och att hitta folk som vill låta främlingar/okända människor hantera deras hingstar för att träna på tror jag kan bli svårt.
 
Att leda en hingst någon gång ibland är inte samma sak som att uppfostra och äga en själv.
Och att hitta folk som vill låta främlingar/okända människor hantera deras hingstar för att träna på tror jag kan bli svårt.
Så du menar att det alltid är en hingsts ägare som uppfostrar den?
Aldrig hört talas om hästskötare? Tror du att t ex Paul Schockemöhle uppfostrar alla sina hingstar själv?
 
Kompisen kissade i en hingsts box. Länge efteråt skrek han och blev allmänt hingstig när han såg henne. Så gör inte det.

Haha, kom att tänka på när jag var runt 16-17 och åkte med min kusin och tränare på en tävling. Det var bilkö på motorvägen, och vi stod stilla i över en timme. Det fanns absolut inte på kartan att gå och sätta sig i diket och det var viltstängsel så långt vi kunde se. Så, då återstod transporten. Två hingstar stod där inne och tittade förundrat när nöden inte hade någon lag. Men jag var nog inte lika intressant som din kompis. Dessa hingstar tyckte nog mest att jag var konstig :o
 
Så du menar att det alltid är en hingsts ägare som uppfostrar den?
Aldrig hört talas om hästskötare? Tror du att t ex Paul Schockemöhle uppfostrar alla sina hingstar själv?

Så alla som vill skaffa hingst ska extra jobba hos Paul Schockemöhle?
Om du läser min tidigare kommentar skriver jag att det finns folk som jobbar inom andra yrken än hästsport, men som ändå vill/kan ha en hingst, och att dessa personer då inte kan sluta på sina vanliga jobb, ta ett jobb som skötare i ett stort stall enbart för att lära sig hantera hingstar så att dem själv sedan kan skaffa hingst, det är inte rimligt eller ens möjligt.
 
Så alla som vill skaffa hingst ska extra jobba hos Paul Schockemöhle?
Om du läser min tidigare kommentar skriver jag att det finns folk som jobbar inom andra yrken än hästsport, men som ändå vill/kan ha en hingst, och att dessa personer då inte kan sluta på sina vanliga jobb, ta ett jobb som skötare i ett stort stall enbart för att lära sig hantera hingstar så att dem själv sedan kan skaffa hingst, det är inte rimligt eller ens möjligt.

Om du läser att det är vad jag skriver får du ta och läsa igen för nu är du ute på en cykeltur.
 
Men att, som man tyvärr ser emellanåt, skaffa sig en hingst "för att det är så häftigt, eller för att man är emot kastration, eller för att han är världens coolaste är inget annat än för jäkligt. Mot hästen, och mot sig själv o ev de man delar stall med.

Sen, i ärlighetens namn, för människornas skull är det ju otroligt stor skillnad på att skaffa sig en minishettishingst eller ett halvblod...
Jag skaffade en hingst för att jag tyckte att han verkade trevlig. Hade honom som hingst fram till närmsta lediga tid för kastration.

Sökte heller inte hjälp för att hantera honom, och ser inte varför jag skulle gjort det. Dock har jag erfarenhet av ett mycket skarpt sto, och har unghästvana sen innan. Nu även lite mer hingstvana och en till valack.
 
Om du läser att det är vad jag skriver får du ta och läsa igen för nu är du ute på en cykeltur.

Fast nej?
Tidigare har jag skrivit att det är svårt för alla att få möjlighet att lära sig hantera hingstar genom att jobba i stora stall, eller genom att regelbundet hantera någon annans hingst.
Och jag skrev att det inte räcker med att hantera en hingst någon enstaka gång för att få erfarenhet nog att kunna äga en hingst.
Jag tycker det är viktigt att om man väljer att köpa hingst (utan att ha egen erfarenhet) tar hjälp av en/fler personer med erfarenhet, eftersom en hingst kan bli farlig om den inte uppfostras rätt.

Du svarar att det är skötare i många fall som uppfostrar hingstar och inte alltid ägaren själv. Tex Paul Schockemöhle.

Vilket jag svarar igen att alla inte har möjlighet att jobba hos Paul Schockemöhle eller i annat stort stall för att få erfarenhet att hantera hingstar innan dem själva köper en hingst.
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: athena
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp