Saker du ångrar eller velat göra om vid köksrenovering

Wysiwyg

Trådstartare
Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt golv. Ska jag ändå lägga in nytt golv borde jag ju höja hela diskbänken (som har typ 50-60-talsmått) och då kommer det bli lika dyrt som att riva ut alltihop och stoppa in ett helt nytt kök.

Så! Nytt kök är nya planen. Är det något ni ångrar med er köksrenovering eller önskar att ni tänkt på/vetat om innan? Något ni gjorde som ni önskar att ni inte gjort? Eller något ni inte gjorde men önskar att ni tänkt på? :)
 
Inte vi som har renoverat vårt kök utan tidigare ägare så kan iaf skylla på någon annan ;) men sätt inte diskho och diskmaskin i ett hörn mot varandra. Gör att man inte kan ha avfallsskåpet (under diskhon) och diskmaskinen öppen samtidigt. Sjukt störigt.
 
Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt golv. Ska jag ändå lägga in nytt golv borde jag ju höja hela diskbänken (som har typ 50-60-talsmått) och då kommer det bli lika dyrt som att riva ut alltihop och stoppa in ett helt nytt kök.

Så! Nytt kök är nya planen. Är det något ni ångrar med er köksrenovering eller önskar att ni tänkt på/vetat om innan? Något ni gjorde som ni önskar att ni inte gjort? Eller något ni inte gjorde men önskar att ni tänkt på? :)
Utdragbara lådor i alla skåp. Två av våra köksskåp är "vanliga skåp", resten är utdragbara lådor (både av typen där lådan sitter i dörren och där man öppnar dörr separat och drar ut lådan) och vi använder nästan inte de vanliga skåpen över huvud taget, det är SÅ osmidigt jämfört med lådor!
 
Jag önskar mig en 60 diskmaskin :love: har en 40 maskin idag. Sedan skulle jag velat haft utdragbara lådor i skafferiet, så opraktiskt med hyllor! Plus något bra ställe att gömma undan återvinningen
 
Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt golv. Ska jag ändå lägga in nytt golv borde jag ju höja hela diskbänken (som har typ 50-60-talsmått) och då kommer det bli lika dyrt som att riva ut alltihop och stoppa in ett helt nytt kök.

Så! Nytt kök är nya planen. Är det något ni ångrar med er köksrenovering eller önskar att ni tänkt på/vetat om innan? Något ni gjorde som ni önskar att ni inte gjort? Eller något ni inte gjorde men önskar att ni tänkt på? :)

Jag startade en tråd om köksrenoveringstips i augusti 2020, här hittar du nog också mycket bra inlägg, jag har läst den flera gånger inför min egna renovering :up: https://www.bukefalos.se/threads/koeksrenoveringstips-inspiration.1493614/
 
Ja! Just det! Inte en sån här dum liten ho-del där det bara samlas skräp och bestick ändå utan en enda, stor och rymlig ho.
Kan bara instämma. Var flera som var väldigt skeptiska till våra planer på stor ho istället för vanlig två-delad. Kan säga att nu när vi flyttat ifrån den stora och har en vanlig igen saknar jag bara vår gamla. Det kanske det är praktiskt med två fack om det handdiskas mycket? Vi handdiskar inte mer än grytor/plåtar, resten går i diskmaskin.
 
Kan bara instämma. Var flera som var väldigt skeptiska till våra planer på stor ho istället för vanlig två-delad. Kan säga att nu när vi flyttat ifrån den stora och har en vanlig igen saknar jag bara vår gamla. Det kanske det är praktiskt med två fack om det handdiskas mycket? Vi handdiskar inte mer än grytor/plåtar, resten går i diskmaskin.
Exakt samma här. Renoverade köket i min förra lägenhet och satte in en stor ho som var fantastisk. Nu har jag flyttat och denna lägenhet har två fack :(
 
Jag har industrihäll med integrerad fläkt vilket är. 👌🏼👌🏼
Min enda miss är att jag har halv kyl/frys och hade behövt större.
Och ett ordentligt skafferi, söker du på fristående eller finskt skafferi (sisådär med träffar) så finns det fin inspo om hur man kan ha förvaring av köksapparater och torrvaror.
 
Jag flyttade in i en lägenhet med nyrenoverat kök och blir nästan dagligen vansinnig på att diskbänken inte har någon kant! Nu rinner vattnet ner på golvet och jag får ha en matta under som suger upp vätan för att förhindra att golvet blir förstört.
Det här blev jag nyfiken på! Jag har också nyrenoverat kök men har inte alls samma problem. Kan inte heller föreställa mig hur det skulle se ut, har du någon bild?
 
Det här blev jag nyfiken på! Jag har också nyrenoverat kök men har inte alls samma problem. Kan inte heller föreställa mig hur det skulle se ut, har du någon bild?
Vill du se bild på en diskbänk utan kant? Istället för en i aluminium som det alltid varit i alla lägenheter där jag bott tidigare är denna i något slags trä utan kant. Du kan nog se det i nästan varenda mäklarannons nu för tiden:)
 
Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt golv. Ska jag ändå lägga in nytt golv borde jag ju höja hela diskbänken (som har typ 50-60-talsmått) och då kommer det bli lika dyrt som att riva ut alltihop och stoppa in ett helt nytt kök.
Höja diskbänken behöver inte alltid vara så komplicerat. Min bror gjorde det i sitt förra kök, satte en 5cm sockel i trä under och det tog bara ett par timmar.
 
I vårt hus saknades innertak där de övre köksskåpen satt och parkettgolv under underskåpen. Det var en överraskning när vi tog bort överskåp och flyttade på underskåp. Vi fick laga innertaket och fick en färgskiftning i taket samt lappa och laga parketten med några överblivna bitar. Ingen katastrof men hade vi vetat detta innan hade vi kunnat planera för detta och kanske gjort lite annorlunda.
 
Vi har ett nytt kök. Vi har spis vid en vägg och ugnen på nästa vägg. Ugnen har alltså utblås av luft rakt mot spisen, det blev inte helt lyckat, fläkten måste vara på med ganska hög effekt för att inte ugnen ska "blåsa iväg" stekoset om de är igång samtidigt. Det fanns dock ingen annan rimlig placering av ugnen, men det kan vara bra att tänka på!
 
Vill du se bild på en diskbänk utan kant? Istället för en i aluminium som det alltid varit i alla lägenheter där jag bott tidigare är denna i något slags trä utan kant. Du kan nog se det i nästan varenda mäklarannons nu för tiden:)
Jag förstår inte hur det kan bli så mycket vatten att det förstör golvet. Är hon liksom nedsänkt i träskivan, vart kommer vattnet ifrån och varför är det så mycket vatten på diskbänken att det rinner ner på golvet? Är hon precis kant i kant med bänkskivan?

Det finns säkert en superenkel förklaring, är nog bara jag som inte riktigt förstår hur det ser ut för att det ska bli ett så stort problem :)
 
Jag förstår inte hur det kan bli så mycket vatten att det förstör golvet. Är hon liksom nedsänkt i träskivan, vart kommer vattnet ifrån och varför är det så mycket vatten på diskbänken att det rinner ner på golvet? Är hon precis kant i kant med bänkskivan?

Det finns säkert en superenkel förklaring, är nog bara jag som inte riktigt förstår hur det ser ut för att det ska bli ett så stort problem :)
När det kommer vatten på diskbänken stoppas det inte av en kant utan rinner vidare ner på golvet. Hur kan det vara så svårt att förstå?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 524
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 473
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp