Saker du ångrar eller velat göra om vid köksrenovering

Gasspis har jag ... vad jag nu skulle vilja ha ar halften gas och halften induction hall. Men, jag angrar mig egentligen inte. Det hade blivit aldeles for dyrt. Jag holl mig mycket bra innom budget och valde en dyr spis som det var och ett dyrt kyl/frys. (och granit pa arbets bankarna gjorde det ju inte billigare direkt 🙄) men jag valde ett IKEA kok for att halla priset innom rimlig niva, och kopte bade golv plattor och "backsplash" bakom bankarna pa super rea.

Jag hade tva ugnar forut ... OCH en stor micro med convection ugn. Det var bast! Tva ugnar ar nog det jag saknar mest ... och "down draft" flakt pa spisen. Annars ar det det har koket bra ... trots att det inte ens ar halften sa stort som de tre sista kok jag hade innan vi flyttade hit.

Tva diskmaskiner behover jag inte ... Maken star inte UT med att det star smutsig disk:devil: Han ar den basta diskare och koksrengorare som finns!:cool:
Varför behövs det två ugnar? Räcker det inte med en stor :)?
 
Bor man i hus/bostadsrätt där det finns flera likadana hus/lägenheter och ngn är till salu, kolla hur gammalt köket är och om det är hyfsat nytt gå på visningen. Jag gick på en visning på en tvillinglägenhet till min i porten bredvid. Allt inkl. köket var nyrenoverat. Såg snabbt var man inte skulle placera kylen och diskmaskin.
OT:
(Diskmaskinen bredvid dörren så när luckan var öppen gick det inte att gå in/ut. Kylen bredvid spisen vilket jag tyckte kändes jättekonstigt. Kylaren slog i väggen och i get i närheten förutom spishäll att ställa det man tog från kylen på. )
 
Varför behövs det två ugnar? Räcker det inte med en stor :)?

Med tva ugnar kan jag ha nagot som ska ha 250*C inne samtidigt med nagot som behover 150*C ... Med tva ugnar gar hela Jul och Thanksgiving matlagningen som en dans.

Den storre ugnen var 75 x 80 cm och den mindre var lika bred, men inte lika hog. Den var nog lika stor som en standard ugn i Sverige skulle jag tro. SUPER bra!
 
Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt golv. Ska jag ändå lägga in nytt golv borde jag ju höja hela diskbänken (som har typ 50-60-talsmått) och då kommer det bli lika dyrt som att riva ut alltihop och stoppa in ett helt nytt kök.

Så! Nytt kök är nya planen. Är det något ni ångrar med er köksrenovering eller önskar att ni tänkt på/vetat om innan? Något ni gjorde som ni önskar att ni inte gjort? Eller något ni inte gjorde men önskar att ni tänkt på? :)
Det behöver som andra har sagt inte bli så dyrt att höja bänkarna. Vårt kök är från 50-talet och vi behövde ta bort bänkarna för att kunna göra om golvet och titta på en lösning för att höja.
Våra stommar satt med några spikar i väggen och golvet. När vi hade dragit ut dem kunde vi flytta stommarna till ett annat rum.
Sen höjde vi upp dem genom att lägga på en ram, köpte vi nya bänkskivor som är tjockare än de gamla. Målade stommarna själva och lämnade iväg luckor på sprutmålning.
När golvet blev klart satte vi tillbaka dem på plats igen.
Vi har bara tre underskåp och det är egentligen bara det som det är kastruller i som vi använder ofta pga kökets layout. Hade jag kunnat ändra något så skulle jag vilja ha lådor men det fungerar inte riktigt heller i och med att jag har prioriterat ett stort köksbord och kökssoffa, något jag har längtat efter.

Men jag har ett skafferi och ytterligare ett inbyggt högskåp med hyllor, förutom en mängd väggskåp så det finns gott om förvaring.
 
På tal om gamla kök så kommer jag slåss med näbbar och klor för de inbyggda skärbrädorna :D Vi har tre (!) i vårt 60-tals kök och jag gillar dem verkligen skarpt.
Kommer också utöka skafferiet och försöka klämma in ett bakskåp.
 
Jag älskar verkligen våra extrbreda och extrahöga köksbänkar på 95cm. Allt annat känns så trångt och lågt.
Sen är ju utdragbara lådor istället för skåp bäst.

Något jag saknar är separata kyl och frys. Vi har en sån kombinerad med kyl överst och fryst underst. Tack vare frysbox i förrådet så är det okej men både kyl och frys blir för smått för att småbarnsfamilj.
 
Håller med! Inte att rekommendera med fönster vid diskon. Helt hopplöst att hålla rent.
Och jag älskar vårt fönstret vid diskhon. Så mycket trevligare att kunna se ut istället för att bara glo in i en vägg eller liknande. Fönstret sitter inte precis i höjd med kranen utan lite högre upp. Upplever inte att det blir smutsigare än något annat i köket.
Tänk att aldrig kan alla tycka samma om en sak, inte lätt att göra rätt val då..... :D
 
Jag ångrar att vi höjde våra underskåp i vårt gamla kök. Min man på närmre 2m tyckte det var super men jag som är typ 1.60 tyckte det var alltför högt å var nästan tvungen å stå på tå 🤦 hade velat ha 1 stor diskho, fick inte ner stekpannan i den lilla vi hade, var svårt å diska lite större saker ordentligt.

Hade gärna haft en rostfri bänk som en diskavdelning, med stor ho och mkt plats för blöta saker på sidan.

Gillar att vi hade lådor i underskåp och inte dörrar å hyllor. Tyckte det var bra flyt i köket med, försökte dela upp arbetsytor i en triangel. Ugn, kyl och köksö i vinkel mot varandra typ, man kunde i princip stå på ett ställe i köket å nå skärbräda till å hacka grönsaker, ta ut mer från kylskåpet och sköta pannor och ugnen samtidigt^^

Jag gillar inte när ugnen är placerad högre upp, det är svårt för mig att säkert lyfta ut saker ur en sån. Speciellt om det är lite vätska i en ugnsform, känns som jag riskerar att hälla ut allt över mig själv.. Föredrar absolut en lågt sittande ugn pga detta.
 
Gud så jag saknar min dubbelugn. Hade ens ån här i mitten av 00-talet då jag renoverade kök själv och fick välja : https://cdn.pji.nu/product/standard/280/97715.jpg

Helt fantastisk då det går att ha olika grader till olika rätter. Och som ensamhushåll gick det fint att ha lilla ugnen, enbart, dessutom skönt då den värms upp snabbt jämfört med en stor.

Dubbelugn är guld värt. Vi borde byta ut vår spis sedan länge, en platta går bara att köra på eller av på stora ugnen börjar värma rätt ojämnt mm men vi vill inte göra om hela köket och spisen vi har är dels 70cm och dels har den två ugnar och jag hittar ingen sådan ugn alls. Känns supertrist att vara tvungen att byta ner sig till bara en ugn och dessutom betala för det.
 
PRECIS sa hade det blivit har om jag hade satt in fristaende ugn som jag ville. Jag hade tva ugnar (under varandra) dar jag bodde forut ... och innan dess ... men har bestamde jag mig for att aterga till en spis med ugn. Det hander att jag angrar mig och funderar pa om det VERKLIGEN inte hade gatt att ha fristaende ugn.

Jag har haft diskbank utan kant i 35 ar och har aldrig haft nagra problem med att vatten rinner ner pa golvet. Jag forstar inte riktigt hur sa mycket vatten hamnar pa banken sa det rinner.
När man handdiskar mycket, speciellt plåtar i sådan där liten tvådelad ho. Eller stora grytor eller annat som gör att det stänker och rinner. Speciellt om köket är allmänt trångt. ....
 
När man handdiskar mycket, speciellt plåtar i sådan där liten tvådelad ho. Eller stora grytor eller annat som gör att det stänker och rinner. Speciellt om köket är allmänt trångt. ....

Nu har jag ocksa haft en stor diskho, med kort vagg mellan slask och ho som bara gar halvvags upp anda sedan jag haft bankar utan "kant", sa jag har kunnat slaska ratt bra med stora grejor utan att det blott ner nagot runt om. :p
 
Det vore skönt att kunna ha kött i en och pommes i den andra utan att behöva räkna ut vilket som blir färdigt först etc. Har inte tänkt på det förut men det var ju smart.
Jag hade tyckt det var skönt att kunna värma upp mat till jul, midsommar eller annat kalas.
Paj i en och annat i ugn två. Slippa ha 300 olika grytor och stekpannor på spisen, där allt ska bli varmt samtidigt. 😣
 
Det vore skönt att kunna ha kött i en och pommes i den andra utan att behöva räkna ut vilket som blir färdigt först etc. Har inte tänkt på det förut men det var ju smart.
Har hittills aldrig varit något problem för min del. Tar pommes direkt från frysen och köttet är tinat så blir klara ungefär samtidigt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp