Saker du ångrar eller velat göra om vid köksrenovering

Idag har man ju ofta en integrerad diskho, alltså en hel bänkskiva med en diskho i.
'Förr' var det ju ofta en rostfri diskbänk och sen bänkskiva brevid liksom.
Fast då är det inte en diskbänk utan en arbetsbänk med disko. Jag kollade på internet och de diskbänkar jag hittade hade alla en upphöjd kant.
 
Jag gissar att det är typ en sån här @Görel menar. :) jag älskar min kant. Och en lägre(60-tals) höjd på bänkarna, så skönt att kunna ha armar och axlar i en sänkt och avslappnad position när jag lagar mat.
Visa bifogad fil 64986

edit: och delad ho!! Underbart. En för disk och en för slask. När jag hade en stor ho gick det inte ens att spola ur hörnen ordentligt. Plåtar lägger jag helt enkelt på bänken, det är ju aluminium och inget som blir fuktskadat. Vill aldrig ha ett modernt kök igen :p
Tack! Nu förstår jag. Kan nog ha sett det i äldre kök någon gång.
 
Ångrar att vi inte la mer pengar på diskmaskin, ugn och häll när vi ändå köpte nytt. Ångrar också att vi köpte en vanlig inbyggd micro. Vi velade om att köpa kombinerad micro och ugn utöver den vanliga ugnen, det skulle vi ha gjort, såhär i efterhand.
 
Tack! Nu förstår jag. Kan nog ha sett det i äldre kök någon gång.
Ja det är nog en gammal grej, mitt förra kök var renoverat -14 och det var bara en plan skiva i plast/träimitation. Nuvarande är från -60 och när man är utan diskmaskin och lite slabbig med vatten är den där kanten verkligen guld värd :p
 
Ja det är nog en gammal grej, mitt förra kök var renoverat -14 och det var bara en plan skiva i plast/träimitation. Nuvarande är från -60 och när man är utan diskmaskin och lite slabbig med vatten är den där kanten verkligen guld värd :p

Nu är ju gammal visserligen en definitionsfråga, men denna diskbänk köptes på Ikea och monterades igår ;)
(därav den blå plasten)
D7DB0118-AFB4-4981-B23E-42428CF15FF3.jpeg
 
Det gick snabbt utför från min "måla om köksluckor"-tråd. :D Tänkte att ska jag ändå måla om luckorna borde jag ju lägga in ett nytt golv. Ska jag ändå lägga in nytt golv borde jag ju höja hela diskbänken (som har typ 50-60-talsmått) och då kommer det bli lika dyrt som att riva ut alltihop och stoppa in ett helt nytt kök.

Så! Nytt kök är nya planen. Är det något ni ångrar med er köksrenovering eller önskar att ni tänkt på/vetat om innan? Något ni gjorde som ni önskar att ni inte gjort? Eller något ni inte gjorde men önskar att ni tänkt på? :)
Ångrar att vi har ett fönster vid diskhon. Fönstret blir väldigt dant.
 
Jag har industrihäll med integrerad fläkt vilket är. 👌🏼👌🏼
Min enda miss är att jag har halv kyl/frys och hade behövt större.
Och ett ordentligt skafferi, söker du på fristående eller finskt skafferi (sisådär med träffar) så finns det fin inspo om hur man kan ha förvaring av köksapparater och torrvaror.

Det hade jag i huset i Florida. Sa HIMLA bra! Inga Svenska vanner trodde att det skulle fungera och provade som skjutton, men det var verkligen den basta koksflakt jag haft. Min spishall var en Jenn air och de ar sa himla dyra.

När det kommer vatten på diskbänken stoppas det inte av en kant utan rinner vidare ner på golvet. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Vad jag inte forstar ar hur det kan komma sa mycket vatten pa banken att det rinner. For inte sa lange sedan hallde jag ut ett stort olglas med vatten pa min helt slata granitskiva. Den ar uppenbarligen monterad helt rakt, for det rann inte vatten alls. Det blev en stor blaffa vatten som "flot ut" men inte tillrackligt for att det ska rinna utfor kanten.

Ångrar att vi har ett fönster vid diskhon. Fönstret blir väldigt dant.

Mitt fonster vid diskhon ar ocksa messigt ... MEN jag ALSKAR mitt fonster i alla fall. ❤️
 
Jag upplever tvärtom. Utdragbara lådor för skafferivaror är rätt hopplöst pga att det blir så mycket skräp i dem direkt och det går inte att torka ur så lätt som en hylla. Mjöl, flingor, kaffepulver, mm. Åtminstone för torrvaror för bakning hade jag velat ha en hylla. Men 60 cm djupa hyllor är väldigt opraktiska så detta gäller främst om valet står mellan att ha skafferi i lådor eller i väggskåp, då hade jag valt hyllor i väggskåp.
Jag äskade de utdragbara lådorna i min förra lägenhet. Upplevde inte alls att det var ett problem med skräp?
 
Hade jag möjlighet hade jag haft gasspis och elugn. Och om jag ändå får drömma, två ugnar.

Och ett av mina mål här i livet är att ha två diskmaskiner så att jag kan eliminera jobbet med att flytta disk från maskinen till skåpen.
Faktum med att jag inte ids skaffa en så länge jag inte kan ha två.
 
Jag upplever tvärtom. Utdragbara lådor för skafferivaror är rätt hopplöst pga att det blir så mycket skräp i dem direkt och det går inte att torka ur så lätt som en hylla. Mjöl, flingor, kaffepulver, mm. Åtminstone för torrvaror för bakning hade jag velat ha en hylla. Men 60 cm djupa hyllor är väldigt opraktiska så detta gäller främst om valet står mellan att ha skafferi i lådor eller i väggskåp, då hade jag valt hyllor i väggskåp.
Jag dammsuger i mina lådor, det funkar finfint :)
 
Vi har ett 8 år gammalt kök.
Ändringar jag skulle gjort
* Klinker på golvet ist för paket. Vi var inne på det men kökplanerarern trodde inte det skulle se bra ut när vi har öppenplanlösning.
* Vi har en matt, lite ojämn stenbänkskiva. Väldigt fin men svår att rengöra efter framför allt bakning.
*Ugn med ångfunktion, för brödbak.
* diskhon, vi hade beställt en nedsänkt men det blev ngt fel så vi fick en vanlig. Det var lite ont om tid så vi tog den ändå, ångrar det idag. Hade velat ha nedsänkt, eller en sån stor gammal modell.
* Köket är som ett U, men det är lite för smalt. En murstock mitt i ställde till planlösningen men vi skulle ha kollat lite fler planlösningsalternativ.

Vad vi är nöjda med
* Många lådor även i skafferiet.
* Upphöjd diskmaskin
* Vi skippade inbyggd sopförvaring och har bara en hink.
* Bäst av allt, induktionshällen. Kommer aldrig vilja ha ngt annat.
 
Att inte placera diskmaskinen under den större delen av arbetsytan (vi har bänk i rostfritt stål- vet inte om det spelar roll) eftersom bänken blir varm när diskmaskinen är igång = degen blir kladdig, köttet blir lite för varmt osv.

Eluttag behöver man fler än man tror.

Två ugnar är guld värt (vi har ugn och ugn/steamer)

Sopskåpet på sidan av diskhon(inte direkt under) så att man kan öppna det, skrapa tallrikar och sedan ev skölja av/diska.

Rostfri bänk (vi har en tunn ca 5mm, solid, utan kant ;-D) är fantastiskt. Visst den ser använd ut efter ett tag men jag älskar materialet -fast jag sa när barnen var små att jag aldrig ville ha ngt rostfritt pga fingeravtryck. NU har jag 5.5meter rostfri bänk i princip i vardagsrummet(öppen planlösning)

Jag skulle vilja ha ett riktigt skafferi. Vi har ett sådant där som man drar ut och jag gillar det inte. Skulle hellre ha ett vanligt skåp (drömmen vore ett walk-in skafferi :-D )
 
Om du har ett 50-60tals kök kanske du har ett städskåp i köket? Det hade jag, tog bort det och ersatte med över och underskåp för att få mer bänkyta och plats för micron. Blev jättesnyggt men nu får dammsugaren bo i klädgarderoben i sovrummet och mopp+hink i badrummet. Dammsugaren hade jag koll på men tänkte inte på moppen. Lampor med kupa måste ni ha koll på också så att skåpsdörrarna inte slår i dem.
 
Ångrar att vi inte la mer pengar på diskmaskin, ugn och häll när vi ändå köpte nytt. Ångrar också att vi köpte en vanlig inbyggd micro. Vi velade om att köpa kombinerad micro och ugn utöver den vanliga ugnen, det skulle vi ha gjort, såhär i efterhand.
Jag ångrar att jag inte köpte kombinerad ugn/micro, när jag stod på Ikea kunde jag inte motivera kostnaden. Men ja. Ångrar det idag!
 
Jag ångrar att vi inte tog en ugn med pyrolys! Och ett ordentligt skafferi saknar jag. Kunde varit bra med ett eluttag till oxå. Älskar vårat jalusiskåp med eluttag som man kan gömma saker i. Och den stora diskhon👌🤩
 
Mitt kök är gammalt. Luckorna ser ut att vara nyare men lådorna väger mycket när man drar ut dem och är lite i kortaste laget. Och då är inte jag enormt lång heller med mina ca 165 cm. Men frågan är om moderna kök lätt blir för höga istället?
Finns annars många bra finesser i mitt kök som jag inte upplever att nyare har:
1. Stor rostfri diskhon och arbetsbänk.
2. inbyggd torkskåp för disk ovanför diskhon.
3. vedspis.
4. stort skafferi.
5. saknar fläkt.

Det skulle kunna bli betydligt mer modernt än det är idag men jag undrar om det skulle bli bättre?
 
Hade jag möjlighet hade jag haft gasspis och elugn. Och om jag ändå får drömma, två ugnar.

Och ett av mina mål här i livet är att ha två diskmaskiner så att jag kan eliminera jobbet med att flytta disk från maskinen till skåpen.
Faktum med att jag inte ids skaffa en så länge jag inte kan ha två.

Gasspis har jag ... vad jag nu skulle vilja ha ar halften gas och halften induction hall. Men, jag angrar mig egentligen inte. Det hade blivit aldeles for dyrt. Jag holl mig mycket bra innom budget och valde en dyr spis som det var och ett dyrt kyl/frys. (och granit pa arbets bankarna gjorde det ju inte billigare direkt 🙄) men jag valde ett IKEA kok for att halla priset innom rimlig niva, och kopte bade golv plattor och "backsplash" bakom bankarna pa super rea.

Jag hade tva ugnar forut ... OCH en stor micro med convection ugn. Det var bast! Tva ugnar ar nog det jag saknar mest ... och "down draft" flakt pa spisen. Annars ar det det har koket bra ... trots att det inte ens ar halften sa stort som de tre sista kok jag hade innan vi flyttade hit.

Tva diskmaskiner behover jag inte ... Maken star inte UT med att det star smutsig disk:devil: Han ar den basta diskare och koksrengorare som finns!:cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 421
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp