Saker du lärt dig när du köpt egen häst 👍

pixiesberlioz

Trådstartare
Trots 20+ års erfarenhet av ridning och hästhantering känns det som att vissa saker lär man sig bara genom att äga häst :) Går i funderingarna nu att köpa min första egna och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter.
Jag tänker lite som när man fick barn 😅 Första åren och allt sånt, vissa saker går inte att läsa sig till, det är learning by doing.
Typ:
Första vintern som hästägare insåg jag att...
Jag trodde att .... ingick i min försäkring.

(Jag ska ej tävla med min häst och ska ha den i ett kollektivstall där både box och lösdrift finns)
 
Jag måste fortsätta lära mig nya saker, för att alltid kunna bli en bättre hästägare.
Jag är spindeln i nätet i mitt team runt hästen och ansvarar varje dag, i alla beslut.
Det är mer ekonomiskt att köpa bättre begagnat.
Bygga relation tar tid.

Och jag vill aldrig någonsin stå i kollektivstall mer :angel:
 
Jag lärde mig mer om sårvård än jag kunde innan.

Hur jag fick bukt med mugg och hur jag skulle bli av med älgloppor i svansroten.

Sen finns det säkert mer saker som jag inte kommer på just nu.
 
Jag måste fortsätta lära mig nya saker, för att alltid kunna bli en bättre hästägare.
Jag är spindeln i nätet i mitt team runt hästen och ansvarar varje dag, i alla beslut.
Det är mer ekonomiskt att köpa bättre begagnat.
Bygga relation tar tid.

Och jag vill aldrig någonsin stå i kollektivstall mer :angel:
Haha ajdå 😅
 
Det är billigare i längden att köpa vuxen häst än föl.

Ju mindre man vet, desto mer tror man att man kan.

Bra kvalitet kostar, men är värt det i längden.

När man står inackorderad är det inte de som kommer med förslag oombedda som man ska lyssna på, utan de som man ser ”i det tysta” göra sånt man själv vill kunna.

Lyssna på hästen, umgås med den så mycket du kan, den kan berätta massor som du kan lära dig av, bara du tar dig tiden.

Lita på magkänslan. Känns en tränare/övning/stallkompis fel, så är det i princip alltid fel.
 
När jag lärt mig hur elstängsel funkade insåg jag hur få som visste det. Och hur hemskt fula och dumt byggda många hagar är.

Jag har lärt mig läsa häst som hästägare, men som stallägare lärde jag mig läsa hästflock. Det tror jag är väldigt svårt att lära sig utan år av många många timmar runt och i hagen. Det är en kunskap som man kan grunda för teoretiskt, men att faktiskt sätta den måste göras i praktiken. Att kunna se vad som händer bakom ryggen på en via det som händer framför en.

Första åren lärde jag oerhört mycket om utrustning och att passa in utrustningen. Och hur svårt det är att hitta sadlar som passar både häst och ryttare 😂.
 
Jag har till sist behövt lära mig att koppla av och på hästsläp, samt köra med det förstås.

Och så en massa basal grejer som att svansen blir lång om man inte klipper den ibland (gäller också manen i nacken):D.

Och även att det spelar ingen roll vad du gör eller inte gör, du kommer att få skit från andra hästagare i stallet!
 
Trots 20+ års erfarenhet av ridning och hästhantering känns det som att vissa saker lär man sig bara genom att äga häst :) Går i funderingarna nu att köpa min första egna och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter.
Jag tänker lite som när man fick barn 😅 Första åren och allt sånt, vissa saker går inte att läsa sig till, det är learning by doing.
Typ:
Första vintern som hästägare insåg jag att...
Jag trodde att .... ingick i min försäkring.

(Jag ska ej tävla med min häst och ska ha den i ett kollektivstall där både box och lösdrift finns)
Dom som har flest burkar med konstiga örter och tillskott är dom som är mest okunniga.
 
Dom som har flest burkar med konstiga örter och tillskott är dom som är mest okunniga.
Det kan man ju tro, men vänta tills du lärt dig känna igen vilka "konstiga örter" som är legit medicin och vet vilka som brukar användas i samråd med veterinär 😛.

Dvs vilka märken som är slöseri med pengar och vilka som är väldigt användbara, vid exempelvis artros. Man lär sig väldigt mycket av att hålla en artroshäst glad...

Men ser jag nån med en flaska B-vitamin, eller nån som ger järntillskott, så sätter jag dom absolut på min interna lista av "har ingen egentlig aning om foder" 😅. Samma med de som ger havre till sina fånghästar... Eller för lite hö och flera kilo kraft...
 
Det där med foderstat! Och vilka foder man ska ge. När jag hade min första häst för 30+ år sedan var man lyckligt ovetande om foderstater. Jag fick liksom info om att en fjording äter ca x kg hö och x kg havre och så fick han det och så hade han en saltsten och fick något mått med mineraler. Sedan handlade det mest om att han inte fick bli för fet:D.

Nu är det hösilage med analys och kvoter hit och dit och beräkningar, bara för att konstatera att nej, min häst är inte en tabellhäst och han tappar muskler och hull så fort det blir för lite. Han behöver betydligt mer. Och då hamnar man i valet och kvalet på vilket sätt man ska tillföra mer protein när han redan får 180% av MJ via hösilaget (och inte orkar äta mer). Och ska man ge någon form av tillskott eller preparat? B-vitamin, olja, biotin, Magnesium, hyaluron, djävulsklo mm mm mm (ja, alla dessa burkar och flaskor finns att hitta i vår foderkammare).

Jag har valt hösilage, proteinpellets och lite havrefri müsli och mineraler. Inga tillskott. Morötter och äpplen förstås och en och annan godisbit.
 
Som hästägare har jag lärt mig lyssna på andras åsikt men bara ta till mig det som känns vettigt.
Som hästägare har jag lärt mig att man behöver en hejdans massa utrustning som kostar en hel del att köpa in.
Som hästägare har jag lärt mig att ett bra team runt mig (tränare som är ärliga, hovslagare som kan sin sak, sadelutprovare och veterinärer man har förtroende för) är extremt viktigt.
 
Att det oftast är de lite lågmälda man ska lyssna på, inte de som vitt och brett talar om hur mycket de vet och som lägger sig i vare sig man bett om det eller inte. De som har behov av att visa sina kunskaper är oftast inte de som är kunnigast.
 
Som hästägare har jag lärt mig:
at det er bedre å være noggrann for da får man mindre problem og jobb över tid....
at häst er ekstremt mycket jobb
at hästen er det som gir meg lycke, men och sorg.
Ja, tidsaspekten är jag medveten om, som delfodervärd lägger jag nog minst 4 timmar i stallet dom dagarna jag är där.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp