Saker du lärt dig när du köpt egen häst 👍

Bra tips!
Hästsalva och sånt funkar inte?
Nope. Finns ett preparat som är till människor som står att det ska hjälpa mot älgflugor och det hjälper lite grann men i kombo med neonfärgat så går det iaf att vistas i skogen. Preparatet är iaf Sjö & hav myggspray. Sedan ska det finnas ett medel som ska fungera men det är receptbelagt och bara godkänt till får..😡
Problemet med älgflugor som jag förstått det är att dom har inget luktsinne utan dom går på utseende och färg därav att neonfärgat fungerar till viss del. Deras "luktsinne" sitter tydligen i fötterna så inget av det som fungerar normalt fungerar på dom.💩
 
Lärt mig att ridningen inte alls är så viktig som jag trott, rider inte alls lika mycket som när jag var medryttare.
Hur himla olika folk ser på hästägande.
Hur man bygger bra elstängsel o håller rymlingar inne (peppar peppar....)
Att hästarna verkligen alltid kommer först vare sig man vill eller inte. :D
Och ödmjukhet... inför sin okunskap, andras okunskap o att det nästan alltid går o lösa alla situationer som dyker upp, det behövs inget facit innan utan det reder sig !
 
Trots 20+ års erfarenhet av ridning och hästhantering känns det som att vissa saker lär man sig bara genom att äga häst :) Går i funderingarna nu att köpa min första egna och undrar om ni kan dela med er av era erfarenheter.
Jag tänker lite som när man fick barn 😅 Första åren och allt sånt, vissa saker går inte att läsa sig till, det är learning by doing.
Typ:
Första vintern som hästägare insåg jag att...,
Jag trodde att .... ingick i min försäkring.

(Jag ska ej tävla med min häst och ska ha den i ett kollektivstall där både box och lösdrift finns)
Man får många nya hästvänner, utan egen häst som gärna kommer och rider... om man hämtar hästen i hagen, borstar, sadlar, tränsar och hjälper vännen upp.... I övrigt står vännen med händerna i jackfickorna, medan man gör resten... mockar, ströar, släpar foder och vattenhinkar, med kryckor, rullator eller skottkärra :)

Men det är ändå inget jag någonsin kommer ångra, att jag varit hästägare, till världens mest fantastiska vackra vita. Vi hade många underbara år. :heart
 
Nope. Finns ett preparat som är till människor som står att det ska hjälpa mot älgflugor och det hjälper lite grann men i kombo med neonfärgat så går det iaf att vistas i skogen. Preparatet är iaf Sjö & hav myggspray. Sedan ska det finnas ett medel som ska fungera men det är receptbelagt och bara godkänt till får..😡
Problemet med älgflugor som jag förstått det är att dom har inget luktsinne utan dom går på utseende och färg därav att neonfärgat fungerar till viss del. Deras "luktsinne" sitter tydligen i fötterna så inget av det som fungerar normalt fungerar på dom.💩

Intressant att dom går efter färg..
Ångrar helt plötsligt att jag köpte nya ridkläder till hösten i tonerna mörk nougatbrun/ beige 😅
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp