Saker du lärt dig när du köpt egen häst 👍

Att det oftast är de lite lågmälda man ska lyssna på, inte de som vitt och brett talar om hur mycket de vet och som lägger sig i vare sig man bett om det eller inte. De som har behov av att visa sina kunskaper är oftast inte de som är kunnigast.
Som det brukar vara ute i vanliga världen också...
Jag har ändå några jag litar på, några som faktiskt ger råd och stöd när jag frågar, istället för att "Du vet väl att du inte kan göra si eller så". Har haft några sådana med 🤔
 
Det finns lika många sätt och ha häst som det finns hästmänniskor. Så länge ingen häst lider så är det bättre att vara tyst än att lägga sig i, om ingen ber om råd. Respektera andras sätt att ha häst. Får man råd, lyssna och ta till dig det som verkar rimligt.

Foder är inte bättre bara för att det är dyrare. Förr köpte jag gärna "inne-kraftfoder". Numera ger jag så lite kraftfoder som möjligt och då försöker hitta bäst lämpat foder till billigast pris.

Var lyhörd på din häst. Det är inte automatiskt så att det stall som på papper verkar bäst är det som hästen trivs bäst i.

Våga se dina egna begränsningar. Ibland är den bästa och snabbaste vägen att be om hjälp. Det är inte ett nederlag att be om hjälp.
 
Med egen häst lärde jag mig,

Att hushålla med pengarna, ha koll på min ekonomi och att hästar "slukar" pengar 😅 Man bör ha en buffert för oförutsedda utgifter (vet nog dom flesta^^) men även bra att ha en buffert till kul saker, som ny utrustning, träningar, kurser lr vad man nu vill

Att man måste arbeta hästen även från marken om man vill ha en väluppfostrad häst som är lyhörd. Jag som ägare ska lyssna på hästen men hästen måste också lyssna på mig, tex gå ordentligt när man leder till och från hagen etc, dvs bra att lägga tid på sånt med + att det är rätt kul ☺️

Att det är så mycket roligare att ha en egen häst än att hjälpa till med någon annans, men att det ändå var mycket mer jobb än vad jag trodde trots att jag varit medryttare och fått låna häst i x antal månader innan jag skaffade en egen.

Som en annan skrev i tråden så var/är en egen häst något som gav mig glädje men även sorg, det är väldigt jobbigt när dom skadar sig/blir sjuka
 
Det finns lika många sätt och ha häst som det finns hästmänniskor. Så länge ingen häst lider så är det bättre att vara tyst än att lägga sig i, om ingen ber om råd. Respektera andras sätt att ha häst. Får man råd, lyssna och ta till dig det som verkar rimligt.

Foder är inte bättre bara för att det är dyrare. Förr köpte jag gärna "inne-kraftfoder". Numera ger jag så lite kraftfoder som möjligt och då försöker hitta bäst lämpat foder till billigast pris.

Var lyhörd på din häst. Det är inte automatiskt så att det stall som på papper verkar bäst är det som hästen trivs bäst i.

Våga se dina egna begränsningar. Ibland är den bästa och snabbaste vägen att be om hjälp. Det är inte ett nederlag att be om hjälp.
Vilka bra råd ❤
 
Det där med foderstat! Och vilka foder man ska ge. När jag hade min första häst för 30+ år sedan var man lyckligt ovetande om foderstater. Jag fick liksom info om att en fjording äter ca x kg hö och x kg havre och så fick han det och så hade han en saltsten och fick något mått med mineraler. Sedan handlade det mest om att han inte fick bli för fet:D.

Nu är det hösilage med analys och kvoter hit och dit och beräkningar, bara för att konstatera att nej, min häst är inte en tabellhäst och han tappar muskler och hull så fort det blir för lite. Han behöver betydligt mer. Och då hamnar man i valet och kvalet på vilket sätt man ska tillföra mer protein när han redan får 180% av MJ via hösilaget (och inte orkar äta mer). Och ska man ge någon form av tillskott eller preparat? B-vitamin, olja, biotin, Magnesium, hyaluron, djävulsklo mm mm mm (ja, alla dessa burkar och flaskor finns att hitta i vår foderkammare).

Jag har valt hösilage, proteinpellets och lite havrefri müsli och mineraler. Inga tillskott. Morötter och äpplen förstås och en och annan godisbit.
Huu kan tänka mig det! Har haft tur med mina delfodervärd/medryttarhästar.
Det har varit väldigt basic med fodret, hästen har inte varit känslig för något och inte behövt något extra, någon skopa lucern på vintern typ.

Men bra inlägg, det är precis sådana saker jag menar!
 
Hur mycket tid det tar. Jag ville lära känna min häst, som ridhäst, som individ, i flocken, inne i stallet, att rida i olika miljöer, hur han reagerade i olika situationer, i trafik, i vatten, bland vilda djur, bland hundar, katter, grisar, kor osv. Sedan upptäckte jag att det var väl investerad tid. Det var ju miljöträning samtidigt. Och viktigast av allt; vi fick ett band, en nära relation och jag kunde ha honom lös överallt, han ville vara med mig och jag med honom :heart
 
Med egen häst lärde jag mig,

Att hushålla med pengarna, ha koll på min ekonomi och att hästar "slukar" pengar 😅 Man bör ha en buffert för oförutsedda utgifter (vet nog dom flesta^^) men även bra att ha en buffert till kul saker, som ny utrustning, träningar, kurser lr vad man nu vill

Att man måste arbeta hästen även från marken om man vill ha en väluppfostrad häst som är lyhörd. Jag som ägare ska lyssna på hästen men hästen måste också lyssna på mig, tex gå ordentligt när man leder till och från hagen etc, dvs bra att lägga tid på sånt med + att det är rätt kul ☺️

Att det är så mycket roligare att ha en egen häst än att hjälpa till med någon annans, men att det ändå var mycket mer jobb än vad jag trodde trots att jag varit medryttare och fått låna häst i x antal månader innan jag skaffade en egen.

Som en annan skrev i tråden så var/är en egen häst något som gav mig glädje men även sorg, det är väldigt jobbigt när dom skadar sig/blir sjuka
Ja, pyssel och markarbete med promenad är jättekul 💕

Vad skulle du säga tar mer tid än vad man upplever annars? Jag tänker att som jag har nu har jag hand om en häst fyra dagar i veckan. Som exempel på hur en dag kan se ut:
Först måste jag dit och släppa ut. Sen återkomma senare för att fylla på vatten i box och hagen, packa och bära ner hö. Sen mockning. Dom sysslorna tar minst 2 h. Sen ska hästen tas in från hagen, skötas om och kollas igenom. Det är 45 min. Ska jag rida är det 1 h till.
Totalt är det ju minst 4 h stall dom dagar jag har hästen.
Sen förstår jag att som ägare ska jag närvara vid hovis och veterinär, underhålla stängsel och annat i hagen, städa ur box ordentligt några gånger per år (alltså tömma och skrubba), hämta hö och spån osv osv.
Vad mer är det man kanske glömmer? 😊
 
Ja, pyssel och markarbete med promenad är jättekul 💕

Vad skulle du säga tar mer tid än vad man upplever annars? Jag tänker att som jag har nu har jag hand om en häst fyra dagar i veckan. Som exempel på hur en dag kan se ut:
Först måste jag dit och släppa ut. Sen återkomma senare för att fylla på vatten i box och hagen, packa och bära ner hö. Sen mockning. Dom sysslorna tar minst 2 h. Sen ska hästen tas in från hagen, skötas om och kollas igenom. Det är 45 min. Ska jag rida är det 1 h till.
Totalt är det ju minst 4 h stall dom dagar jag har hästen.
Sen förstår jag att som ägare ska jag närvara vid hovis och veterinär, underhålla stängsel och annat i hagen, städa ur box ordentligt några gånger per år (alltså tömma och skrubba), hämta hö och spån osv osv.
Vad mer är det man kanske glömmer? 😊

Folk i stallet som behöver prata av sig... ;) Jag bor på gården där jag har mina hästar (ett par månader till) och ibland kanske jag bara ska gå ut och blanda kraftfoder (blötlägger alltid) en snabbis och så träffar jag på nån och vips har det gått en timme. :rofl:
 
Tänk inte ens tanken "jag ska bara ut lite snabbt o kvällsfodra så hinner jag till ...." eller dylikt. Samma stund som tanken dyker upp i ditt huvud spränger någon nåt staket, rullar fast i en box eller får kolik. Garanterat. 😅

En bra bonde, hovslagare, vetrinär samt mark/stallägare är värd sin vikt i guld och lite till. Ta väl hand om dom.


Jag kommer aldrig kunna stå i ett inackorderings stall igen. Inte för att jag hade dåliga erfarenheter där, utan för att efter ha provat på att i princip ha eget stall tsm med min bästa vän kan jag inte tänka mig ngt bättre. Förutom en egen gård då.


Välj försäkring med omsorg, men var beredd på att betala myyycket ur egen ficka om det skulle behövas. Kan dom ringla sig ur att behöva betala gör dom gärna det när räkningen är som fetast.


Fritid? Vad då, vad är det? 😂


Vill man rida så är man kvar på ridskola/medryttare. Är så mycket billigare och du får nästan garanterat rida. Egen häst skulle jag bara rekomendera till någon som vill allt det där runt om som hör till att ha häst. Om jag bara ville rida tror jag inte jag varken skulle orka eller vilja lägga ner dom pengar och tid jag gör. Men allt är värt det när jag ser dom trygga o glada i sin hage. Att få rida är bara min bonus. ♥️
 
Ja, pyssel och markarbete med promenad är jättekul 💕

Vad skulle du säga tar mer tid än vad man upplever annars? Jag tänker att som jag har nu har jag hand om en häst fyra dagar i veckan. Som exempel på hur en dag kan se ut:
Först måste jag dit och släppa ut. Sen återkomma senare för att fylla på vatten i box och hagen, packa och bära ner hö. Sen mockning. Dom sysslorna tar minst 2 h. Sen ska hästen tas in från hagen, skötas om och kollas igenom. Det är 45 min. Ska jag rida är det 1 h till.
Totalt är det ju minst 4 h stall dom dagar jag har hästen.
Sen förstår jag att som ägare ska jag närvara vid hovis och veterinär, underhålla stängsel och annat i hagen, städa ur box ordentligt några gånger per år (alltså tömma och skrubba), hämta hö och spån osv osv.
Vad mer är det man kanske glömmer? 😊

Jag upplever att man blir snabbare på vardagssysslor som hästägare, mina tre gjorde jag box + hage + hö + vatten + kraft till på 1,5h när de stod på stall. Min första häst tog 2h för sina sysslor. Så det går att jobba på sin effektivitet.

Saker som tar tid sådär som man inte tänker på:
- köpa och ta hand om utrustning (tvätta/putsa/borsta av). Laga trasiga täcken.
- städa stallet (olika hur mycket som krävs i olika stall förstås)
- tvätta av/ta hand om rispor eller annat oväntat
- vänta på hovslagare/veterinär/fysio/tränare (även om du inte ska tävla är det bra att rida för tränare). Jag anlitar i princip bara folk som är bra på sina scheman, men saker händer och ibland får man vänta.
- plocka bajs från överallt.
- om man står i stall med andra pratglada människor kan andra människor ta mycket tid. Antingen i att de pratar med en, eller helt enkelt att de tar hand om sina hästar och du behöver vänta på typ spolspilta/skottkärra/whatever.
- att det är väldigt trevligt att bara ha tid att stå och prata med sin häst ibland.

Det tar sin lilla tid onekligen. Själv tycker jag inte att det är så betungande (det är ju det här jag gillar att göra med min tid), men det är klart att det kan bli stressigt om man har en väldigt massa andra saker man också gör, så att man alltid behöver vara klar inom en viss tidsperiod.
 
Ja, pyssel och markarbete med promenad är jättekul 💕

Vad skulle du säga tar mer tid än vad man upplever annars? Jag tänker att som jag har nu har jag hand om en häst fyra dagar i veckan. Som exempel på hur en dag kan se ut:
Först måste jag dit och släppa ut. Sen återkomma senare för att fylla på vatten i box och hagen, packa och bära ner hö. Sen mockning. Dom sysslorna tar minst 2 h. Sen ska hästen tas in från hagen, skötas om och kollas igenom. Det är 45 min. Ska jag rida är det 1 h till.
Totalt är det ju minst 4 h stall dom dagar jag har hästen.
Sen förstår jag att som ägare ska jag närvara vid hovis och veterinär, underhålla stängsel och annat i hagen, städa ur box ordentligt några gånger per år (alltså tömma och skrubba), hämta hö och spån osv osv.
Vad mer är det man kanske glömmer? 😊
Det är väl sånt som du säkert tänker på, men samlat blir det mycket, tex avmaska, planlägga för bete om man vill ha hästen på det, träning, fixa transport någon gång, kanske det kommer en ny hagkompis,, hur ska det gå, kan min häst gå med dom den gör nu, ett täcke går sönder och så ska man laga/ersätta det, hovslagar besök, försäkring...dvs hålla sig uppdaterad på den, vilken som är bäst och har bäst täckning. Har jag allt i stall apoteket eller har något gått ut, borde jag kolla tempen ofta så jag vet vad den brukar ligga på om hästen är "nere" en dag, ... Det är mycket planläggning generellt och man släpper aldrig tanken på hästen utan går runt å konstant maler tankar på allt möjligt när man har allt ansvar ^^
 
Ja, tidsaspekten är jag medveten om, som delfodervärd lägger jag nog minst 4 timmar i stallet dom dagarna jag är där.
Jag ”gör stallet” på 2,5 timme om jag måste och 3 om jag inte måste skynda mig. Då ingår först 25 min i bilen, sedan gör jag samma rutin varje dag för att effektivisera. Mocka, fixa kraftfoder, (lägga ut bommar om jag ska ha det), hämta hästen, spola av hovarna om det behövs, av med täcke, borsta, visitera, kratsa hovar, sadla (eller tömkörningsgjord) och tränsa, byta stövlar och på med hjälm, rida/tömköra dagens övning (kan variera mellan 30 min och en timme beroende på vad jag gör), sadla/tränsa av, borsta/ kratsa hovar, täcke på och ut med hästen igen, gå tillbaka till ridhus/ridbana och plocka undan/ mocka, ev putsa igenom någon utrustning och så 25 min hem igen.
 
Det är väl sånt som du säkert tänker på, men samlat blir det mycket, tex avmaska, planlägga för bete om man vill ha hästen på det, träning, fixa transport någon gång, kanske det kommer en ny hagkompis,, hur ska det gå, kan min häst gå med dom den gör nu, ett täcke går sönder och så ska man laga/ersätta det, hovslagar besök, försäkring...dvs hålla sig uppdaterad på den, vilken som är bäst och har bäst täckning. Har jag allt i stall apoteket eller har något gått ut, borde jag kolla tempen ofta så jag vet vad den brukar ligga på om hästen är "nere" en dag, ... Det är mycket planläggning generellt och man släpper aldrig tanken på hästen utan går runt å konstant maler tankar på allt möjligt när man har allt ansvar ^^
Jag förstår att det tar mycket tid i tankeverksamheten, jag kan ligga sömnlös även som delfodervärd och oroa mig och fundera på saker som har med hästen att göra. När det plötsligt blir dåligt väder tänker jag alltid på hästen, om jag ska erbjuda mig att åka och ställa in dom osv.
Det som är jobbigt är ju också att jag inte äger hästen, med andra ord känner jag mycket press (inte från ägaren, utan från mig själv) att göra allt ordentligt. Jag vet inte alltid vad son förväntas av mig, så då blir det att jag gör kanske extra mycket sysslor eller oroar mig för att ägaren kanske inte är nöjd eller har åsikter osv.
 
Jag upplever att man blir snabbare på vardagssysslor som hästägare, mina tre gjorde jag box + hage + hö + vatten + kraft till på 1,5h när de stod på stall. Min första häst tog 2h för sina sysslor. Så det går att jobba på sin effektivitet.

Saker som tar tid sådär som man inte tänker på:
- köpa och ta hand om utrustning (tvätta/putsa/borsta av). Laga trasiga täcken.
- städa stallet (olika hur mycket som krävs i olika stall förstås)
- tvätta av/ta hand om rispor eller annat oväntat
- vänta på hovslagare/veterinär/fysio/tränare (även om du inte ska tävla är det bra att rida för tränare). Jag anlitar i princip bara folk som är bra på sina scheman, men saker händer och ibland får man vänta.
- plocka bajs från överallt.
- om man står i stall med andra pratglada människor kan andra människor ta mycket tid. Antingen i att de pratar med en, eller helt enkelt att de tar hand om sina hästar och du behöver vänta på typ spolspilta/skottkärra/whatever.
- att det är väldigt trevligt att bara ha tid att stå och prata med sin häst ibland.

Det tar sin lilla tid onekligen. Själv tycker jag inte att det är så betungande (det är ju det här jag gillar att göra med min tid), men det är klart att det kan bli stressigt om man har en väldigt massa andra saker man också gör, så att man alltid behöver vara klar inom en viss tidsperiod.
Ja, nu har jag ju inte hästen varje dag, så när jag är där försöker jag ju maxa tiden med henne ❤
Sen som jag skrev i ett annat svar, man blir ju extra noggrann med mockning, städningen osv när det faktiskt finns en annan som kommer dagen efter. Jag vill verkligen göra rätt för mig.
Så jag kan tänka mig att man blir effektivare med egen häst.
 
Tänk inte ens tanken "jag ska bara ut lite snabbt o kvällsfodra så hinner jag till ...." eller dylikt. Samma stund som tanken dyker upp i ditt huvud spränger någon nåt staket, rullar fast i en box eller får kolik. Garanterat. 😅

En bra bonde, hovslagare, vetrinär samt mark/stallägare är värd sin vikt i guld och lite till. Ta väl hand om dom.


Jag kommer aldrig kunna stå i ett inackorderings stall igen. Inte för att jag hade dåliga erfarenheter där, utan för att efter ha provat på att i princip ha eget stall tsm med min bästa vän kan jag inte tänka mig ngt bättre. Förutom en egen gård då.


Välj försäkring med omsorg, men var beredd på att betala myyycket ur egen ficka om det skulle behövas. Kan dom ringla sig ur att behöva betala gör dom gärna det när räkningen är som fetast.


Fritid? Vad då, vad är det? 😂


Vill man rida så är man kvar på ridskola/medryttare. Är så mycket billigare och du får nästan garanterat rida. Egen häst skulle jag bara rekomendera till någon som vill allt det där runt om som hör till att ha häst. Om jag bara ville rida tror jag inte jag varken skulle orka eller vilja lägga ner dom pengar och tid jag gör. Men allt är värt det när jag ser dom trygga o glada i sin hage. Att få rida är bara min bonus. ♥️

Nej det har jag (och min man) lärt mig 😅 Att "bara" åka och släppa ut eller ge kvällshö finns inte (min man brukar räkna bort mig från resten av kvällen om jag "bara" ska fodra.

Nej, jag vill inte bara rida. Jag rider inte varje gång jag har hästen nu :) Jag älskar att vara med hästar bara. Jag blir glad över alla små framsteg man kan göra, (haft många projekthästar genom åren), jag känner genuin kärlek och omtanke för de hästar jag haft hand om. Det värker i mig när jag inte är där.
Sen är stallet en av få ställen jag känner mig "hemma".
Ridningen ser jag som en bonus redan nu💕
 
Att det inte finns några prisavdrag i världen som gör det värt att chansa på en häst med fång eller eksem. Jag var tvungen att genomlida det själv innan jag insåg vilken stress och dygnet runt-sysselsättning det är.
💔😭 Vad tråkigt!
Men bra att ha i åtanke för blivande hästägare.
 
Som det brukar vara ute i vanliga världen också...
Jag har ändå några jag litar på, några som faktiskt ger råd och stöd när jag frågar, istället för att "Du vet väl att du inte kan göra si eller så". Har haft några sådana med 🤔
Precis. Skönt att ha några bra personer att fråga, det hade jag också under mina första år som hästägare.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp