Saker du lärt dig när du köpt egen häst 👍

Att de gillar att skada sig på helgerna.
Hur svårt de är att få tag på bra veterinär som kommer ut till stallet.
Att jag red mer när jag var medryttare än hästägare.
Att det är få som bryr sig mer än om sin egen häst i alla de stall jag stått i.
Att flera har så skilda åsikter även om det finns forskning bakom mycket (utevistelse, foder, sällskap mm) men de gäller inte många andras hästar..
Håller såååå med om speciellt det första! Kolik får de alltid sent fredag kväll.... :arghh:
 
Mmm nu minns jag en av mina första stora insikter som hästägare:

"Dåligt beteende" kan vara smärta. Oavsett vad stallkompisarna säger, smärtutred. Lär dig painface-skalan. Lita på magkänslan om den säger att något är fel.

Och när smärtan är utesluten/ordnad, så är det upp till dig som människa att lära hästen vad som förväntas av den. Hästens "dåliga beteende" är ditt ansvar. Dom föds inte väluppfostrade.
 
Vet tyvärr inte! Vårt stall fixar det och jag får bara se själva resultatet av analysen.

Men i princip ska man helst provta ifrån fler representativa balar och skicka in till ett labb som gör analysen.
Spinner vidare; Provtagning från flera balar, eller ännu hellre - direkt i fält.
Själv analysen brukar väl kosta typ 1000-1500:- beroende på hur avancerad man vill ha :)
 
Vad kostar en analys och hur exakt går det till? Har alltid undrat 😅
Analyskostnaden beror på vad du vill analysera och vilket företag du använder. Billigaste brukar bara vara typ energi/protein/fiber/sockerarter/torrsubstans, sen kostar det mer om man vill analysera för mineraler, hygienisk kvalitet osv. Själva analysen görs genom att man tar helt enkelt grovfoder (”representativt prov” ska det vara, jag brukar gå över fältet den dagen vi pressar hö och plocka nån näve här och där och klippa ner i en påse) och skickar in till ett labb, så mailar de ut resultatet när analysen är klar.
 
Analyskostnaden beror på vad du vill analysera och vilket företag du använder. Billigaste brukar bara vara typ energi/protein/fiber/sockerarter/torrsubstans, sen kostar det mer om man vill analysera för mineraler, hygienisk kvalitet osv. Själva analysen görs genom att man tar helt enkelt grovfoder (”representativt prov” ska det vara, jag brukar gå över fältet den dagen vi pressar hö och plocka nån näve här och där och klippa ner i en påse) och skickar in till ett labb, så mailar de ut resultatet när analysen är klar.
Aha! Hur många gånger per år gör du det? :)
 
Det kan man förstås inte, men man måste vara ödmjuk för att det är så. Att tro att man kan mer än vad man gör och låta bli att söka hjälp för att man vet bäst själv är oftast skadligt för hästen i längden.
De värsta brukar vara de som haft häst något år som tycker att nu kan de allt. De vill inte lyssna på andra och känner sig kränkta när andra påtalar brister i deras kunskaper. Ingen kan någonsin allt men man kan bli väldigt kunnig.

Jag brukar säga att den viktigaste kunskapen är att kunna se när något inte är som det ska, och att söka relevant hjälp.

Bra summerat 👍
Då är jag ändå lyckligt lottad som har flera ödmjuka och erfarna hästägare i min närhet, sådana som vill sina hästar väl. En av dom har så fina värderingar kring sina hästar ♥️
 
Det mesta löser sig, om man bara är ödmjuk inför sin okunskap och ber om hjälp. Ingen blir fullärd, det finns alltid nya områden att gräva ner sig i och ny forskning ändrar på gamla sanningar. En bra mentor och bollplank är guld värt, men även att ha olika personer för att få flera vinklar på samma grej.

Allra bäst är om man kan be om en förklaring, tex Varför ska just den här hästen ha en svängd sadelgjord? Varför är havre bättre än mucle up till detta hö för denna ponny? Vad är anledningen till att den här hästen ska skrittas igång för hand innan uppsittning? Dvs motiveringen bakom kan vara värd mycket mer kunskapsmässigt än ett lösryckt påstående, eftersom hästar är individer och situationerna kan skilja sig enormt.

Jag hade haft häst i ca 15 år innan jag behövde ge penicillinspruta själv första gången, det är ett bra exempel på en sån grej man kommer få lära sig av veterinären om behovet uppstår. Och om man inte klarar av det så ber man någon annan eller betalar veterinären för att lösa det.
Åh vilka bra råd 👍
Jag brukar faktiskt vara lite nyfiken i en strut när jag ser något nytt (för mig) i stallet och fråga :)
 
Jag köpte min första egna häst i vuxen ålder, men då hade jag haft foderhäst i tonåren så upplevde nog aldrig att det blev så stor kontrast. Däremot köpte jag mitt första föl, som nu är 1.5 förra vintern och trots att jag har jobbat med föl och unghästar tidigare så är det mycket som är nytt. Till exempel att han kan en sak ena dagen och jag tänker ”shit vad bra, nu kan vi detta” för att sedan upptäcka nästa dag att det kan vi inte alls 😂
 
Mmm nu minns jag en av mina första stora insikter som hästägare:

"Dåligt beteende" kan vara smärta. Oavsett vad stallkompisarna säger, smärtutred. Lär dig painface-skalan. Lita på magkänslan om den säger att något är fel.

Och när smärtan är utesluten/ordnad, så är det upp till dig som människa att lära hästen vad som förväntas av den. Hästens "dåliga beteende" är ditt ansvar. Dom föds inte väluppfostrade.

Är det alltid veterinär i första hand vid smärtutredning eller EQ-terapeut?
 
Man lär sig ju nya saker hela tiden, ingen är fullärd😊
Jag minns inte ens vilka nya lärdomar jag gjorde när jag för första gången fick egen häst. Jag antar att det var många saker, men kan inte riktigt specificera vad😉
 
Alltid veterinär först!
Bra:) Då sa min magkänsla rätt där 😊 Hade valt veterinär 👍

Fördelen med att hjälpa till med projekthästar är att man nästan alltid får analysera deras "dåliga beteenden" och typ kartlägga. Jag brukar dock aldrig tänka att hästen ÄR sådan, om man ger den tid och är observant märker man vad som är bakomliggande orsak, och det är ju aldrig att hästen är svårhanterad "bara för att".
 
Ja de är vidriga minst sagt. Är som aktivast på hösten i skogen.
Ja vars. Min foderponny brydde sig inte men min gamla fjordvalack var galen på att de kröp in i pälsen! De höstar de jävla fanns var han inte lätt att rida...Skakade på huvudet som galen och en gång såg jag en bringan på honom och skulle försöka få bort den och han slog ner skallen I mitt huvud, hästkraken ryggade baklänges av förvåning. Tur jag hade ridhjälmen på...
 
Mmm nu minns jag en av mina första stora insikter som hästägare:

"Dåligt beteende" kan vara smärta. Oavsett vad stallkompisarna säger, smärtutred. Lär dig painface-skalan. Lita på magkänslan om den säger att något är fel.

Och när smärtan är utesluten/ordnad, så är det upp till dig som människa att lära hästen vad som förväntas av den. Hästens "dåliga beteende" är ditt ansvar. Dom föds inte väluppfostrade.
Ja verkligen! Kan inte nog hålla med, så mycket inte bara rent uppenbara "problem" utan även mindre uppenbara som att hästen ogärna tar en viss galopp tex kan härledas till smärta. Det är inte alltid lätt att veta vad som beror på smärta och som beror på brist i träningen.

Och jag kan inte nog betona att man aldrig, ALDRIG helt kan utesluta smärta, iaf inte tills den dagen hästar börja prata talat språk med oss. Värt att ha i bakhuvudet även efter att vet kollat på hästen och man känner sig säker på att det är träning.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 509
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 314
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp