Bukefalos 28 år!

Saker jag grinar av – hundtransporterna i Kina

Blueberry

Trådstartare
Jag kan inte lyssna på den här korta dokumentären, för det räckte med ett inslag om det på radionyhetena för att jag skulle bryta ihop totalt och gråta så mycket och bli så illamående att jag var tvungen att stanna bilen vid vägkanten en stund.

Men om någon känner att de ha tid och känslor över, varsågod:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/461999?programid=3052

800 hundar i burar staplade på varandra på en enda lastbil. Det är blod överallt och hälften är redan döda. Mitt i allt föder en tik sina valpar som ramlar ner genom burarna. I Verkligheten ikväll berättar svenska volontären Camilla Larsson i Kina om tillslagen mot de illegala transporterna av ofta stulna hundar på väg mot slakt. Hör hennes skakande skildring och om mardrömmarna efteråt, men också om det växande inhemska engagemanget som får vanliga kineser att resa i flera timmar för att rädda hundarna och stoppa transporterna – ibland till och med genom att lägga sig mitt på motorvägen.
 
Verkar vara nästan så som svenska kycklingar hanteras när de ska gå till slakt. Med tanke på att det alltså finns här på hemmaplan är jag därför inte speciellt förvånad över att detsamma sker i ett land som Kina. Visst att det där handlar om hundar istället för fåglar, men i olika kulturer är det olika djur som har högt värde respektive lågt värde.

Här sopas svenska kycklingar upp av maskin för att färdas vidare till transportburar:
getimage.aspx


Och här ser man hur "fint" de transporteras.
getimage.aspx


Visst, de ser inte ut att kunna ramla genom gallret, men inte sjutton ser det snällt och djurvänligt ut i mina ögon.
 
@Red_Chili Maskinerna som plockar kycklingarna är bra mycket djurvänligare än när människor gör det. De färdas inte heller på öppna flak. Problemet med kycklingtransporter är snarare att ventilationen i lastbilarna inte är tillräcklig för att alla djur ska få det bra. Den extrema aveln och uppfödningstiden hos slaktkyckling är de största problemet i den industrin, inte transporterna.
Och nej, jag äter inte kyckling. Eller hund ;)
 
@Red_Chili Maskinerna som plockar kycklingarna är bra mycket djurvänligare än när människor gör det. De färdas inte heller på öppna flak. Problemet med kycklingtransporter är snarare att ventilationen i lastbilarna inte är tillräcklig för att alla djur ska få det bra. Den extrema aveln och uppfödningstiden hos slaktkyckling är de största problemet i den industrin, inte transporterna.
Och nej, jag äter inte kyckling. Eller hund ;)

Jag tycker ändå @RedChili har en stor poäng. Det är lättare att förfasa sig över hemskheter som händer långt borta, i en främmande kultur, än att titta på vad som sker på närmare håll där man själv har en del av skulden...

Hundhanteringen (djurhanteringen överlag) är verkligen fruktansvärd i Kina mfl länder. Men jag tycker det är ett riskabelt fokus, det blir väldigt lätt att jämföra "våra grymheter" med deras som ett sätt att tvätta det egna samvetet.

(Med det sagt klarar jag inte heller av att se/läsa/höra om sådana saker som i TS. :()
 
Jag tycker ändå @RedChili har en stor poäng. Det är lättare att förfasa sig över hemskheter som händer långt borta, i en främmande kultur, än att titta på vad som sker på närmare håll där man själv har en del av skulden...

Hundhanteringen (djurhanteringen överlag) är verkligen fruktansvärd i Kina mfl länder. Men jag tycker det är ett riskabelt fokus, det blir väldigt lätt att jämföra "våra grymheter" med deras som ett sätt att tvätta det egna samvetet.

(Med det sagt klarar jag inte heller av att se/läsa/höra om sådana saker som i TS. :()

Det här kan jag hålla med om, men det blir fel att säga att plockningsmaskinen är hemsk hos kycklingar när den är framforskad och utvecklad till det bästa alternativet (har studerat just slaktkycklingars välfärd med inriktning på transporter).
 
En viktig poäng tycker jag är att det handlar om illegala transporter i Kina.

Här är djurtransporterna avsevärt mer kontrollerade, och även om kycklingarna inte har årets party i lastbilen så är det ändå reglerat och kontrollerat hur och om och när de får fraktas. Med hundarna är fallet helt annorlunda, så jag tycker inte riktigt att det är rätt att jämföra.
 
Nu sitter jag också och grinar.. :cry: Man känner sig hjälplös. När man tror att världen börjar gå mot bättre håll så slår det om till raka motsatsen. Jag förstår inte hur människor kan behandla djur på detta viset. När ska detta sluta och när ska människor inse att det dom gör är fel?
 
En viktig poäng tycker jag är att det handlar om illegala transporter i Kina.

Här är djurtransporterna avsevärt mer kontrollerade, och även om kycklingarna inte har årets party i lastbilen så är det ändå reglerat och kontrollerat hur och om och när de får fraktas. Med hundarna är fallet helt annorlunda, så jag tycker inte riktigt att det är rätt att jämföra.

Jag tycker snarare att den viktiga poängen är att jämförbar hantering av djur är just legal här, den anses reglerad, kontrollerad och accepterad och vi är så jävla snabba med att slå oss för bröstet och skryta över det svenska djurskyddet. Självklart är nämnda hundtransporter i Kina vidriga och fruktansvärda, men det är samtidigt absurt att bli förvånad eller uppröras mer över det än över t.ex. kycklingproduktion, minkfarmar eller att allt från tandkräm till te (!) innebär plågsamma djurförsök här hemma...
 
Jag tycker snarare att den viktiga poängen är att jämförbar hantering av djur är just legal här, den anses reglerad, kontrollerad och accepterad och vi är så jävla snabba med att slå oss för bröstet och skryta över det svenska djurskyddet. Självklart är nämnda hundtransporter i Kina vidriga och fruktansvärda, men det är samtidigt absurt att bli förvånad eller uppröras mer över det än över t.ex. kycklingproduktion, minkfarmar eller att allt från tandkräm till te (!) innebär plågsamma djurförsök här hemma...

Jag har varit flera gånger på minkfarm, studerar deras beteende i mitt exjobb och tycker inte det minsta synd om minkar. Trodde dessutom att djurförsök för "onödiga" saker såsom smink var förbjudet i EU.. :idea: En djurförsöksetisk nämnd skulle aldrig godkänna djurförsök för tandkräm i Sverige.
 
@tolksele Då har vi nog ganska olika syn på vad djur har för behov eller vad som är okej att utsätta dem för.

Jag tror inte tandkräm och te räknas som smink, men du menar att t.ex. Colgate, Pepsodent och allt vad de heter inte djurtestas längre? Ge gärna källa på det i så fall, det vore ju fantastiskt om det vore så! :up: Jag har dock hittills inte hört eller sett att EU-förbudet haft någon särskild praktisk betydelse för de produkter som finns i svensk handel.
 
@tolksele Då har vi nog ganska olika syn på vad djur har för behov eller vad som är okej att utsätta dem för.

Jag tror inte tandkräm och te räknas som smink, men du menar att t.ex. Colgate, Pepsodent och allt vad de heter inte djurtestas längre? Ge gärna källa på det i så fall, det vore ju fantastiskt om det vore så! :up: Jag har dock hittills inte hört eller sett att EU-förbudet haft någon särskild praktisk betydelse för de produkter som finns i svensk handel.
Mig veterligen tillhör varumärkena Colgate o Pepsodent multinationella företag, precis som Coca Cola o Marlboro.
Vad gäller minkar så är de, mig veterligen de produktionsdjur som har det allra bäst i Sverige. Tvivlar på att de får ett bättre liv om produktionen förbjuds i Sverige o flyttar till Kina.
 
Jag klarar inte av sånt där. Jag får fortfarande ångest när jag tänker på bilder jag sett där de snott hundar så en del satt där i burnarna med halsband med hjärtan på osv. Då skulle ju MINA hundar kunna hamna i det läget. Inte för att ödet är värre för just de hundarna är för de andra, men det blev extra starkt att se.

Jag förvånas över hur känslokalla och avtrubbade en del människor är när de hanterar djur. Oavsett land, nationalitet osv. Jag blir mörkrädd av grymheten som visas. Det är så onödigt att behandla djuren så ovärdigt.
 
Önskar att det hade lagts som spoiler, så man inte hade sett texten - även om det bara var en del av den.
Jag klarar inte att läsa, det vet jag. Mår så dåligt då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp