Bukefalos 28 år!

Saker jag inte orkar med valet

mandalaki

Trådstartare
Att ALLT handlar om vem som ska regera med vem. Allt. Vi kommer att fälla alla regeringar! Vi kommer inte att förhandla med SD! De kommer visst att förhandla med SD! Han sa 1971 att han kan tänka sig regera med SD!

SD. SD, SD, SD. Jag bryr mig snart inte! En suppleant i städnämnden i Knypplehult har inte läst Anne Frank och ALLA partiledare fördömer, sociala medier går bärsärk och historien får ett extrainsatt Agenda.

Skandalerna. En moderat tog taxi till Systembolaget PÅ SKATTEBETALARNAS BEKOSTNAD, säger Jag måste ha varit jättejätteslarvig men tvingas ändå avgå efter ett dygn.

Opinionsmätningarna. Ett parti får 6, 8, 4, 9 och 3 procent under samma vecka i olika mätningar. Och frågorna som ställs blir allt mer kreativa. Vilken partiledare vill du ska bli sjukvårdsminister efter valet? FJORTON PROCENT VILL HA ANNIE LÖÖF SOM SJUKVÅRDSMINISTER!

Min filterbubbla. Jag vårdar min filterbubbla ömt. Främlingsfientlig och sexistisk skit når mig ändå, jag vill inte ha den inne i bubblan. Mina vänner på sociala medier har därför ungefär samma värderingar som jag. ÄNDÅ postar de dagligen 4 uppdateringar vardera som börjar med Du som tänkt rösta på SD. Jag tippar att cirka 0 personer i deras flöde ens övervägt SD. Uppmana andra att inte rösta på SD och bli en bättre människa?

Detta orkar jag inte. Vad orkar inte ni?
 
Att ALLT handlar om vem som ska regera med vem. Allt. Vi kommer att fälla alla regeringar! Vi kommer inte att förhandla med SD! De kommer visst att förhandla med SD! Han sa 1971 att han kan tänka sig regera med SD!

SD. SD, SD, SD. Jag bryr mig snart inte! En suppleant i städnämnden i Knypplehult har inte läst Anne Frank och ALLA partiledare fördömer, sociala medier går bärsärk och historien får ett extrainsatt Agenda.

Skandalerna. En moderat tog taxi till Systembolaget PÅ SKATTEBETALARNAS BEKOSTNAD, säger Jag måste ha varit jättejätteslarvig men tvingas ändå avgå efter ett dygn.

Opinionsmätningarna. Ett parti får 6, 8, 4, 9 och 3 procent under samma vecka i olika mätningar. Och frågorna som ställs blir allt mer kreativa. Vilken partiledare vill du ska bli sjukvårdsminister efter valet? FJORTON PROCENT VILL HA ANNIE LÖÖF SOM SJUKVÅRDSMINISTER!

Min filterbubbla. Jag vårdar min filterbubbla ömt. Främlingsfientlig och sexistisk skit når mig ändå, jag vill inte ha den inne i bubblan. Mina vänner på sociala medier har därför ungefär samma värderingar som jag. ÄNDÅ postar de dagligen 4 uppdateringar vardera som börjar med Du som tänkt rösta på SD. Jag tippar att cirka 0 personer i deras flöde ens övervägt SD. Uppmana andra att inte rösta på SD och bli en bättre människa?

Detta orkar jag inte. Vad orkar inte ni?
Hmm jag är böjd att kunna dela dina klagomål ganska rakt av.

Fast jag irriterar mig också på vad som inte figurerar högljuddast i valet (ok jag kanske inte läser så mycket som jag borde av det med tanke på det övriga)

Miljön, varför bryr sig journalisterna nada och intet om miljön? är det för att de gillar att flyga till Bahamas? Även om partierna bryr sig lite så spelar det ingen roll för rubriker skulle det aldrig bli och utan rubriker engagerar de, politikerna, sig inte ordentligt.

Eller ok svenskan skriver mycket om miljön, men inte i relation till valet tycker jag.

Vi har två till tre år på oss och ingen journalist frågar Miljöpartiet hur de hade tänkt att höghastighetsjärnvägen som ger koldioxidlättnader om 28 år, kanske, men kommer att sprida koldioxid i mängder ur öronen tills dess ska hjälpa oss nu. För det är nu vi har ett par år på oss, inte om 28 år. Det är för mycket mys och gullighet i miljöfrågorna och för lite bam bam bam, hjälper nu.

Det är som om de göder SD vid sin barm för att sälja tidningar. Vad är översta valfrågan på DN? Är det hur vill partierna att vi ska överleva? Miljön? Skolan? Sjukvården? Infrastrukturen? Nope såklart inte det är tadaa, asylinvandringen. (Guide största frågorna -så tycker partierna. De hade kunnat ta miljöfrågan som rubrik. Jagar de klick? javisst men om de trummar upp miljön så som de trummar upp invandring så kommer folk också börja bry sig och klicka.)

https://www.dn.se/nyheter/politik/sa-tycker-partierna-om-asylinvandringen/
Följt av nästa artikel fakta-invandring och integration.
 
Senast ändrad:
Att ALLT handlar om vem som ska regera med vem. Allt. Vi kommer att fälla alla regeringar! Vi kommer inte att förhandla med SD! De kommer visst att förhandla med SD! Han sa 1971 att han kan tänka sig regera med SD!

SD. SD, SD, SD. Jag bryr mig snart inte! En suppleant i städnämnden i Knypplehult har inte läst Anne Frank och ALLA partiledare fördömer, sociala medier går bärsärk och historien får ett extrainsatt Agenda.

Skandalerna. En moderat tog taxi till Systembolaget PÅ SKATTEBETALARNAS BEKOSTNAD, säger Jag måste ha varit jättejätteslarvig men tvingas ändå avgå efter ett dygn.

Opinionsmätningarna. Ett parti får 6, 8, 4, 9 och 3 procent under samma vecka i olika mätningar. Och frågorna som ställs blir allt mer kreativa. Vilken partiledare vill du ska bli sjukvårdsminister efter valet? FJORTON PROCENT VILL HA ANNIE LÖÖF SOM SJUKVÅRDSMINISTER!

Min filterbubbla. Jag vårdar min filterbubbla ömt. Främlingsfientlig och sexistisk skit når mig ändå, jag vill inte ha den inne i bubblan. Mina vänner på sociala medier har därför ungefär samma värderingar som jag. ÄNDÅ postar de dagligen 4 uppdateringar vardera som börjar med Du som tänkt rösta på SD. Jag tippar att cirka 0 personer i deras flöde ens övervägt SD. Uppmana andra att inte rösta på SD och bli en bättre människa?

Detta orkar jag inte. Vad orkar inte ni?

Du täckte mina ”jag orkar inte” rätt bra :rofl:
 
https://www.dn.se/nyheter/politik/sa-tycker-partierna-om-asylinvandringen/
Följt av nästa artikel fakta-invandring och integration.

Men vilka är de viktigaste frågorna för väljarna då? är det invandring, nope.

Det är sjukvård... skola... sedan invandring, lag, miljö. Miljö borde vara viktigast tycker jag iofs men om folket tycker att sjukvård är viktigast så gör -så tycker politikerna om sjukvården, rubriker mig glad också, men icke.
 
Håller med dig. Blir en jäkla smutskastning.

Jag orkar inte med diskussioner där det framgår hur extremt okunniga och insiktslösa folk är. Och då är jag ingen expert själv.
Och så tycker jag det är jättesynd att det ska behöva vara så stort fokus på främlingsfientlighet etc. Alltså, självklart ska det bemötas och prioriteras. Men tänk om det inte behövts, om främlingsfientligheten inte funnits och allt det krutet kunnat läggas på tex miljön. Utopi ja.
 
https://www.dn.se/nyheter/politik/sa-tycker-partierna-om-asylinvandringen/
Följt av nästa artikel fakta-invandring och integration.

Men vilka är de viktigaste frågorna för väljarna då? är det invandring, nope.

Det är sjukvård... skola... sedan invandring, lag, miljö. Miljö borde vara viktigast tycker jag iofs men om folket tycker att sjukvård är viktigast så gör -så tycker politikerna om sjukvården, rubriker mig glad också, men icke.
Det där är nog något som kommer att komma upp när valrörelsen ska granskas i efterhand. Jag har en känsla av att både partier och medier kommer att bli rätt slaktade för att inte ha handlat om det som väljarna faktiskt tycker är viktigt, och att spelet om regeringsmakten helt har överskuggat valets sakfrågor.
 
Håller med dig. Blir en jäkla smutskastning.

Jag orkar inte med diskussioner där det framgår hur extremt okunniga och insiktslösa folk är. Och då är jag ingen expert själv.
Och så tycker jag det är jättesynd att det ska behöva vara så stort fokus på främlingsfientlighet etc. Alltså, självklart ska det bemötas och prioriteras. Men tänk om det inte behövts, om främlingsfientligheten inte funnits och allt det krutet kunnat läggas på tex miljön. Utopi ja.
Läste faktiskt ngn artikel om forskning från USA där de konstaterade att det finns jättemånga väljare som faktiskt inte bryr sig ett dugg om invandring förrän sökljusen ligger på och man skrämmer dem, säger att samhället faller samman och att de håller på att bli minoritet på sin bygd. Då bryr de sig plötsligt jättemycket på ett negativt vis... trots att de personligen inte märkt någonting annars, Trump.

De bryr sig om och märker att sjukvård, skola, försvar, infrastruktur, lag och ordning faller (och vem skyller man på då). Så det är där politikerna och journalisterna rimligen borde lägga krutet eftersom det är fungerande cancervård och barnmorska man faktiskt vill ha.
 
Läste faktiskt ngn artikel om forskning från USA där de konstaterade att det finns jättemånga väljare som faktiskt inte bryr sig ett dugg om invandring förrän sökljusen ligger på och man skrämmer dem, säger att samhället faller samman och att de håller på att bli minoritet på sin bygd. Då bryr de sig plötsligt jättemycket på ett negativt vis... trots att de personligen inte märkt någonting annars, Trump.

Det är ju den bilden som SD lyckats trumfa igenom här, och fått med sig andra partier. De säger själva att det är deras "förtjänst" att invandringsfrågan ligger så högt på agendan. Jag är böjd att hålla med, samtidigt som jag tänker att de inte bara är de. Så här ser det ju ut i större delen av Europa.
 
Jag bara orkar inte att medierna har så liten del i debatten.

FBs filterbubblor och möjligheten för kreti och pleti att sprida sina åsikter vitt och brett utan faktakrav.
Den debatten som förs på nätet har för min egen del oerhört liten korrelans med min IRL-verklighet

Allt dessa tjafs som överskuggar konkret politik. Så myckt utrymme som ägnas åt vad resp parti egentligen menar. "X säger såhär men menar egentligen något annat". Som om utomstående vet bättre än partierna själva.

Jag ser verkligen inte fram emot valet på riksnivå. Kommunalt och i landstinget är jag tryggare.
 
Det är ju den bilden som SD lyckats trumfa igenom här, och fått med sig andra partier. De säger själva att det är deras "förtjänst" att invandringsfrågan ligger så högt på agendan. Jag är böjd att hålla med, samtidigt som jag tänker att de inte bara är de. Så här ser det ju ut i större delen av Europa.
Nej det är ju misstänkt mycket botar ute och botar runt. Vissa tror ju att det kan vara andra länder som försöker destabilisera väst. Låg någon intervju med SDs partiledare på nätet där han vägrade föredra Macron framför Putin, frågan är ju om inte SD snarare är Rysslandvänliga än Sverigevänliga egentligen. Det låter ju lite väl mycket spionhistoria från kalla kriget, så mycket att jag inte vill tro på det. Men det är ju bevisat att Ryssland påverkade valet i USA.
 
Att ALLT handlar om vem som ska regera med vem. Allt. Vi kommer att fälla alla regeringar! Vi kommer inte att förhandla med SD! De kommer visst att förhandla med SD! Han sa 1971 att han kan tänka sig regera med SD!

SD. SD, SD, SD. Jag bryr mig snart inte! En suppleant i städnämnden i Knypplehult har inte läst Anne Frank och ALLA partiledare fördömer, sociala medier går bärsärk och historien får ett extrainsatt Agenda.

Skandalerna. En moderat tog taxi till Systembolaget PÅ SKATTEBETALARNAS BEKOSTNAD, säger Jag måste ha varit jättejätteslarvig men tvingas ändå avgå efter ett dygn.

Opinionsmätningarna. Ett parti får 6, 8, 4, 9 och 3 procent under samma vecka i olika mätningar. Och frågorna som ställs blir allt mer kreativa. Vilken partiledare vill du ska bli sjukvårdsminister efter valet? FJORTON PROCENT VILL HA ANNIE LÖÖF SOM SJUKVÅRDSMINISTER!

Min filterbubbla. Jag vårdar min filterbubbla ömt. Främlingsfientlig och sexistisk skit når mig ändå, jag vill inte ha den inne i bubblan. Mina vänner på sociala medier har därför ungefär samma värderingar som jag. ÄNDÅ postar de dagligen 4 uppdateringar vardera som börjar med Du som tänkt rösta på SD. Jag tippar att cirka 0 personer i deras flöde ens övervägt SD. Uppmana andra att inte rösta på SD och bli en bättre människa?

Detta orkar jag inte. Vad orkar inte ni?

Måste säga att min peak är när jag fick höra någon säga att hen minsann skulle rösta SD för att stoppa gängvåldtäkter på hästar.
 
Nej det är ju misstänkt mycket botar ute och botar runt. Vissa tror ju att det kan vara andra länder som försöker destabilisera väst. Låg någon intervju med SDs partiledare på nätet där han vägrade föredra Macron framför Putin, frågan är ju om inte SD snarare är Rysslandvänliga än Sverigevänliga egentligen. Det låter ju lite väl mycket spionhistoria från kalla kriget, så mycket att jag inte vill tro på det. Men det är ju bevisat att Ryssland påverkade valet i USA.
Nja, jag tänkte inte på botar, utan på den högerextrema vågen över Europa. Det hade nog varit för mycket begärt att Sverige skulle vara helt opåverkat av den.
 
Måste säga att min peak är när jag fick höra någon säga att hen minsann skulle rösta SD för att stoppa gängvåldtäkter på hästar.

Oh shit. Vilken tur att man kan ändra sig när man förhandsröstat. Just gängvåldtäkter på hästar är min högst prioriterade valfråga och jag har varit skitbesviken på att inga partier haft med den i sina valmanifest.
 
Btw alltså 44% bryr sig om sjukvården allra mest
26% om skola
25% om invandringen
24% om lag o ordning
23% om miljön

Så koncentrera energin på att lösa sjukvård, skola, lag och ordning så följer nog integrationspolitiken med. För det är ju skolan och lag och ordning som är en stor del av problemet med integrationen. För om man går ut med betyg och kunskaper och inte har en knarklangare i varje hörn så... (och då menar jag inte att det bara är Rosengård som har de problemen utan alla barn tjänar på möjlighet att få bra betyg.)

Alltså självklart ursvårt att lösa! men sjukvård, skola och ordning är väl värt att prata om i media i alla fall.
 
Ja herregud... Just de s.k. "skandalerna" satt jag och spydde galla över vid frukostbordet i morse. Det känns som att samtliga dagstidningar förvandlas till någon variant av Hänt Extra sisådär en månad före val.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp