Saker jag som hundmänniska inte fattar ;)

Nattfjäril

Trådstartare
Har ni andra några funderingar ni inte har svar på när det kommer till hundvärlden?

Kanske alla genier härinne kan förklara, eller finns det vissa saker som inte har någon förklaring? :D

Jag börjar;

Varför finns det inte massa 'designer-dog-korsningar' med Dalmatiner?

Hur tusan kan Phaléne/Papillon ha existerat sen 1500-talet utan att ha blivit avlad till någon extrem?
 
Varför allt som heter blandraser hatas så fruktansvärt av många som håller på med renrasiga hundar.

Eller varför SKK inte registrerar blandraser OCKSÅ så att man kan ha koll på hälsan där med.

Eller varför de inte har ett B-register för de som har avlat på icke godkända individer så att man ändå kan följa sjukdomar och liknande.
 
Varför allt som heter blandraser hatas så fruktansvärt av många som håller på med renrasiga hundar.

Eller varför SKK inte registrerar blandraser OCKSÅ så att man kan ha koll på hälsan där med.

Eller varför de inte har ett B-register för de som har avlat på icke godkända individer så att man ändå kan följa sjukdomar och liknande.

Hatar vet jag inte om det är rätt ord. Tror många som håller på med seriös avel tycker det är synd med alla hippsomhapp-köksavlade-blandisar dock.

Nått annat jag tycker är synd är att hundfolk alltför ofta likställer aktivering = hundsport.

Eller när folk ska vara "mamma och pappa" till sina hundar.
 
Utställning som företeelse. Mycket godtyckliga bedömningar och udda tolkningar av rasstandard som leder till extremavel för att det är det som ger rosetter.

Fokuset på strukturerad aktivering. Det är lätt att få intrycket att man helt enkelt är lite sämre om man inte tänkt hårdträna hundsport flera gånger i veckan.

Att blandrasuppfödare inte kartlägger hälsa och mentalitet, det borde ju vara i varje uppfödares intresse? Gjorde de det så kanske en blandis skulle finnas på kartan för mig, eftersom alla renraser som verkar lämpliga ändå är så åt helvete dyra...

Det förresten. Varför är det så att somliga raser kostar så mycket? Ropen skalla, SKK-reggat åt alla, men det är inte riktigt rimligt när man ser till det ekonomiska.
 
Varför allt som heter blandraser hatas så fruktansvärt av många som håller på med renrasiga hundar.

Eller varför SKK inte registrerar blandraser OCKSÅ så att man kan ha koll på hälsan där med.

Eller varför de inte har ett B-register för de som har avlat på icke godkända individer så att man ändå kan följa sjukdomar och liknande.

Det är ju fritt fram för de som avlar blandraser att dra igång en egen organisation :)
SKK är varken en myndighet eller statligt så....
Dessutom brukar blandrasavlare tycka det mesta SKK gör är kass ändå.
 
Det är ju fritt fram för de som avlar blandraser att dra igång en egen organisation :)
SKK är varken en myndighet eller statligt så....
Dessutom brukar blandrasavlare tycka det mesta SKK gör är kass ändå.
Jag tycker att SKK gör mycket bra! Att föra register på hundars hälsa och mentalitet tycker jag är viktigt. Sen kan vi såklart diskutera hur bra det har blivit med vissa raser som pga aveln har fått sämre hälsa osv men det är en annan diskussion.

Det hade varit smidigt att ha allt samlat på ett ställe, och jag kan inte riktigt se att det finns någon riktig orsak till att det inte redan är så?
Och kanske skulle man då kunna sprida kunskap om vilka raser som är mer eller mindre lämpliga att blanda. JVB skulle såklart kunna ta på sig detta uppdrag. Men intresset verkar inte finnas riktigt från något håll.

Kanske är blandrasuppfödare och renrasuppfödare bekväma med att "hata" varandra och tycker att det är bra så?

Jag personligen skulle hellre ha det öppnare och mer inkluderande. Men det är ju jag det :)
 
Eller varför SKK inte registrerar blandraser OCKSÅ så att man kan ha koll på hälsan där med.

Eller varför de inte har ett B-register för de som har avlat på icke godkända individer så att man ändå kan följa sjukdomar och liknande.
Den är enkel - det arbete SKK registrerar i avelsdata är nästan uteslutande rasklubbarnas hälsoprogram som är avsedda för att utvärdera aveln, dvs ingen allmän hälsostatistik. Det handlar inte heller i första hand om de enskilda individerna utan om populationen - det som nedärvs och inte det som syns.

Vilka hälsoprogram skulle blandrashundar följa? Vilken statistik behövs för att bygga vidare på: " Mamman är stövare och Laika och pappan är newfoundland och labrador" (exempel hämtat från Blocket)? Vilka sjukdomar ska man följa i de linjerna och vilka är kraven för registrering? De som tillverkar och köper sådana hundar - hur seriöst intresserade är de att följa sjukdomar? Vilka är de önskvärda egenskaperna i hunden?

Att hundarna skulle kunna registreras i SKK skulle sannolikt inte betyda ett jota i produktionen - men skulle riskera att undergräva det arbete SKK ändå gör. Det starkaste kortet, att hundarna inte får registreras om hälsoprogrammet inte följs, skulle ju vara borta.

Man kan inte kräva att SKK gör jobbet - men det finns faktiskt inget som hindrar "blandras-producenter" att utvärdera sina avelsdjur. Viktigare än SKK:s register när det gäller att följa sjukdomar är den statistik som rasklubbar och försäkringsbolag för.
 
Jag tycker att SKK gör mycket bra! Att föra register på hundars hälsa och mentalitet tycker jag är viktigt. Sen kan vi såklart diskutera hur bra det har blivit med vissa raser som pga aveln har fått sämre hälsa osv men det är en annan diskussion.

Det hade varit smidigt att ha allt samlat på ett ställe, och jag kan inte riktigt se att det finns någon riktig orsak till att det inte redan är så?
Och kanske skulle man då kunna sprida kunskap om vilka raser som är mer eller mindre lämpliga att blanda. JVB skulle såklart kunna ta på sig detta uppdrag. Men intresset verkar inte finnas riktigt från något håll.

Kanske är blandrasuppfödare och renrasuppfödare bekväma med att "hata" varandra och tycker att det är bra så?

Jag personligen skulle hellre ha det öppnare och mer inkluderande. Men det är ju jag det :)

Jag är med i en herrans massa Facebookgrupper och det slängs ENORMT mycket skit på SKK från folk som har blandisar. Jag har haft både blandisar och renrasiga hundar och upplever det som sägs om uppfödare och SKK mycket hårdare än om bladrashundar. Kritiken mot blandrasavel är oftast mer saklig medans kritiken mot renrashundar, uppfödare och SKK mer är flosker.
Jag upplever INTE att blandraser är hatade. Men däremot starkt ifrågasatta.

Jag tycker inte SKK ska pyssla med blandraser. De ska lobba för att uppfödare ska följa sina RAS som rasklubbarna satt och att uppfödare och medlemmar följer klubben regelverk. Det skulle bli en väldig dubbelmoral om blandraser inte behövde förhålla sig till annat än viss hälsa medans renrasiga har avelsprogram.
 
Den är enkel - det arbete SKK registrerar i avelsdata är nästan uteslutande rasklubbarnas hälsoprogram som är avsedda för att utvärdera aveln, dvs ingen allmän hälsostatistik. Det handlar inte heller i första hand om de enskilda individerna utan om populationen - det som nedärvs och inte det som syns.

Vilka hälsoprogram skulle blandrashundar följa? Vilken statistik behövs för att bygga vidare på: " Mamman är stövare och Laika och pappan är newfoundland och labrador" (exempel hämtat från Blocket)? Vilka sjukdomar ska man följa i de linjerna och vilka är kraven för registrering? De som tillverkar och köper sådana hundar - hur seriöst intresserade är de att följa sjukdomar? Vilka är de önskvärda egenskaperna i hunden?

Att hundarna skulle kunna registreras i SKK skulle sannolikt inte betyda ett jota i produktionen - men skulle riskera att undergräva det arbete SKK ändå gör. Det starkaste kortet, att hundarna inte får registreras om hälsoprogrammet inte följs, skulle ju vara borta.

Man kan inte kräva att SKK gör jobbet - men det finns faktiskt inget som hindrar "blandras-producenter" att utvärdera sina avelsdjur. Viktigare än SKK:s register när det gäller att följa sjukdomar är den statistik som rasklubbar och försäkringsbolag för.
Jag tänker att man skulle kunna öka kunskapen hos gemeneman om man var mer inkluderande. På sikt skulle det kanske kunna minska marknaden för blandraser tänker jag, framförallt på mindre lämpliga raser som i ditt exempel.

Varför skulle det inte kunna fungera med olika register likt tex asvh med grå papper eller liknande?

Men jag är inte intresserad av den här diskussionen egentligen, men fortsätt gärna utan mig om du har intresse av detta :)
 
Jag tänker att man skulle kunna öka kunskapen hos gemeneman om man var mer inkluderande. På sikt skulle det kanske kunna minska marknaden för blandraser tänker jag, framförallt på mindre lämpliga raser som i ditt exempel.

Varför skulle det inte kunna fungera med olika register likt tex asvh med grå papper eller liknande?

Men jag är inte intresserad av den här diskussionen egentligen, men fortsätt gärna utan mig om du har intresse av detta :)

Jag var medlem i SKK även med mina blandisar och gick kurser och tog del av deras kunskap. Ser det inte som ett hinder alls att ha blandras av den anledningen. Däremot att tävla blir mer begränsat och avla uteslutet.
Tyvärr är många blandrasägare inte intresserade av hund i sådan utsträckning att kunskap är något de söker.
 
Jag tänker att man skulle kunna öka kunskapen hos gemeneman om man var mer inkluderande. På sikt skulle det kanske kunna minska marknaden för blandraser tänker jag, framförallt på mindre lämpliga raser som i ditt exempel.

Varför skulle det inte kunna fungera med olika register likt tex asvh med grå papper eller liknande?

Men jag är inte intresserad av den här diskussionen egentligen, men fortsätt gärna utan mig om du har intresse av detta :)
Jag tror väldigt få blandrasproducenter skulle vara intresserade av att deras hundar hamnar i några register, det är så mycket lättare att sälja valpar och stoppa pengarna i egen ficka utan att Skattemyndigheten ska lägga sig i.
 
Åh kanske jag kan få svar på ett par funderingar som jag inte vågat fråga förut här på hunddelen av buke :o

1. Jag tycker att jag har läst åsikter om att man inte ska avla fram nya raser pga det finns redan raser för de ändamål man vill ha dem till etc. Men när man tittar på historien bakom sällskapshundarna så avlade man väl fram nya raser mest för utseendets skull? Det var inget praktiskt arbete som låg bakom tex mopsen eller chihuahuan, men likväl arbetade man med raserna för att utveckla dem till egna raser. Det känns som att man har sagt stopp till flera sällskapsraser (som exempel) pga man har redan raser numera, men varför är det stopp nu? När man tittar på människans historia så har man hela tiden utvecklat och avlat på hundar för att få den hund man vill ha. Detta är ingen kritik men jag blir lite fundersam över att man kanske anser sig att ha rätt i att de raser som finns räcker, punkt. Ibland har man dessutom avlat fram nya raser för "nöjes skull", varför går det inte att fortsätta göra så?
Tilläggfråga: Det har skett under historien att raser har försvunnit och nya stått upp istället, nu så är en del raser så sjuka att det funderas över om det är värt att arbeta med dem längre. Varför är det inte välkommet att då försöka jobba fram nya friska raser?

2. Ni nämner arbete med aveln för att registrera sjukdomar etc., och jag tycker att det låter väldigt vettigt. Jag har ibland sett annonser eller på andra ställen med folk som försöker avla fram tex labradoodle (bara som exempel) med friska föräldrar och spåra sjukdomar. Det borde ju vara välkommet med såna mål, men ändå känns det som att alla ses genast som amatörer och/eller att de inte vet bättre eller försöker smyssla. Borde man inte först granska dessa uppfödare (om man vill kalla dem så) innan man uttalar sig om att det är dumt att köpa från dem, nu verkar det ju som att man automatiskt antar att det är fel sorts avelarbete.
Nu säger jag inte att det inte finns såna som inte bryr sig om det, det är jag säker på att det finns och majoriteten kan vara såna. Men om man inte bjuder in dessa som faktiskt vill arbeta seriöst med aveln utan tror automatiskt att de inte finns eller är oseriösa riskerar man inte bara att stöta bort dessa personer och inte kunna utbilda dem vidare? Med utbildning kanske de kan förbättra sitt arbete och göra ett bättre och bättre avelarbete. Med resultatet av en frisk hund, det är väl något som alla vill ha?

Oj detta blev långt, men jag har funderat över detta. Det är ingen kritik utan uppriktiga funderingar.
 
@Asko djuravel är svårt och att ta fram en ny ras som verkligen är en ras och inte förstagångskorsningar som upprepas är verkligen inte lätt. Det behövs systematiskt arbete under lång tid och samarbete mellan de intresserade. Vilka resurser ska SKK (för jag antar att du menar att det är SKK som ska bjuda in personerna) lägga på dessa människor som inte vill hålla sig till organisationens regler och verka inom ramverket? Varför?

För den som vill arbeta seriöst med hundavel är den enklaste vägen att ta vid där tidigare generationers uppfödare har lagt grunden. Tycker man att det behövs en ny ras får man göra så som andra som delat denna uppfattning gjort under lång tid - slå sig samman med likasinnade och tillsammans utveckla det som ska bli en ras. Det godkänns nya raser ännu idag. För inte så länge sedan var Jack Russel inte en godkänd ras, nu är den det, men den har för all del funnits sedan 1800-talet. En annan ras som jag kan tänka mig kommer att erkännas framöver är Silken Windhound. Den skapades på 1980-talet och uppfödarna tycks ha fört ett mycket systematiskt avelsarbete för att skapa en ras.
 
För att de redan var fulländade givetvis! 🤷‍♀️(/pappi-människa forever)

Nej, men seriöst så har de väl sett lite annorlunda ut först? Helt stående öron tror iaf jag kom på ca slutet eller mitten av 1800-talet. Är dock inte säker!

Ja de har ju ändrats lite grann, det är sant!

Men jämför man t.ex. med en massa andra raser så har de ju ändrats helt extremt på kortare tid än så. Spontant tänker jag Bullterrier, Chinese Crested, trubbnosar, American cocker, Basset, osv, och eftersom pappisarna inte är arbetande hundar så hade det inte alls varit förvånande om de blivit någon slags mini-afghaner med dubbelt så stora öron...

Utställningar och extremer som bekant... :P

Men jag håller med, de är underbara och jag hoppas de stannar som de är!
 
1. Valparna får inte prickar :( möjligtvis lite tics eller fläckar, men inte dalmatinerns rena prickar som brukar vara det som väcker uppmärksamhet.

2. De är inte fluffiga :p och korthåriga valpar säljer inte lika bra

Ah är det så? :P

Det är lite konstigt att det finns en enda(?) hundras som har dalmatinerfläckar, det känns som att någon skulle ha försökt skapa nya raser baserat på den.

Visst måste det väl vara så att om avkommorna inte blir prickiga, så borde man ändå kunna styra det så att man får prickar efter några generationer?

Inget jag förespråkar, men folk är ju galet ihärdiga när det gäller doodles t.ex...
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 439
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 948
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 956
Senast: Dandylinn
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 748
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp