Saker jag som hundmänniska inte fattar ;)

Jag har kikat mycket på dem, men tänker att en bra sådan (och jag vill ju ha en bra hund :D ) kräver mer än jag kan ge?

Jag är rätt säker att du kan ge tillräckligt för i princip vilken brukshund som helst, utan problem.

Det jag är tveksam till med collies är att jag hört mycket att mentaliteten är lite skakig numera, att det är svårt att få tag i en bra. Men det går väl säkert om man gör sitt jobb och kollar uppfödare/avel mm, kan jag tänka mig
 
Jag är rätt säker att du kan ge tillräckligt för i princip vilken brukshund som helst, utan problem.

Det jag är tveksam till med collies är att jag hört mycket att mentaliteten är lite skakig numera, att det är svårt att få tag i en bra. Men det går väl säkert om man gör sitt jobb och kollar uppfödare/avel mm, kan jag tänka mig

Mentaliteten har tyvärr varit skakig länge...Men det är nog lättare som valpköpare nu än vad det någonsin varit tack vare det mentalindex som tagits fram. Det beräknar avelsvärdet gällande några olika mentala egenskaper för individer, så man kan se hur en kull ligger till utifrån dess föräldrar och deras respektive släkt.
 
Jag är rätt säker att du kan ge tillräckligt för i princip vilken brukshund som helst, utan problem.

Det jag är tveksam till med collies är att jag hört mycket att mentaliteten är lite skakig numera, att det är svårt att få tag i en bra. Men det går väl säkert om man gör sitt jobb och kollar uppfödare/avel mm, kan jag tänka mig
Jo, alltså, jag KAN nog, men det tar tid med sådan aktivering som de helst vill ha och jag kommer inte kunna ta bort massor av tid från tex mina damers långpromenader. Då blir det att varje ledig minut ska ägnas åt hundträning och jag kommer inte orka det helt enkelt. Sedan är väl de flesta brukshundarna lite för brötiga för min smak :p

Jag har kollat lite på mentaliteten på collies, och korthåren (som i så fall vore intressanta för mig) verkar generellt sett ha bättre mentalitet än långhåren. Sedan finns ju som @Dentaku är inne på rejält med info om mentaliteten, så det borde ju gå att hitta en mentalt bra bara man gör lite detektivarbete. När jag kollade förut så hittade jag faktiskt en uppfödare som gärna stoltserade med sina hundars mentalitetsbeskrivingar och arbetsmeriter på hemsidan och som verkade mån om att ordna med MH för valpköpare och allt möjligt sådant. Om jag inte minns fel hade i princip samtliga hundar från den uppfödaren gjort MH, och då blir det ju väldigt lätt för mig att få ett hum om vad det är för hundar.

Sedan gäller det ju att faktiskt få köpa från de där riktigt bra uppfödarna också. Är de bra lär ju många stå i kö för att få köpa valp och då kan det av den anledningen bli svårt att få köpa en hund. Tänker ju inte gå till "näst bästa" bara för att hitta något utan väntar hellre länge på rätt hund.
 
Säkert, kommer aldrig någonsin ha en sådan hund igen. :p Hatar att få allt förstört av hundpäls. Min Aussie och BC fäller typ två gånger om året och då är det ull, snarare än nålar överallt.
Det är så olika vad man kan stå ut med och inte. Jag har inte några direkt problem med dalmatinerhåren, tex har det aldrig hänt mig att de fastnar som stickor i foten. Däremot HATAR jag underullen från de andra raserna jag haft, alla förbannade tussar som ligger ÖVERALLT trots att man dammsög på 15 min sen :rage::p
 
Jo, alltså, jag KAN nog, men det tar tid med sådan aktivering som de helst vill ha och jag kommer inte kunna ta bort massor av tid från tex mina damers långpromenader. Då blir det att varje ledig minut ska ägnas åt hundträning och jag kommer inte orka det helt enkelt. Sedan är väl de flesta brukshundarna lite för brötiga för min smak :p

Jag har kollat lite på mentaliteten på collies, och korthåren (som i så fall vore intressanta för mig) verkar generellt sett ha bättre mentalitet än långhåren. Sedan finns ju som @Dentaku är inne på rejält med info om mentaliteten, så det borde ju gå att hitta en mentalt bra bara man gör lite detektivarbete. När jag kollade förut så hittade jag faktiskt en uppfödare som gärna stoltserade med sina hundars mentalitetsbeskrivingar och arbetsmeriter på hemsidan och som verkade mån om att ordna med MH för valpköpare och allt möjligt sådant. Om jag inte minns fel hade i princip samtliga hundar från den uppfödaren gjort MH, och då blir det ju väldigt lätt för mig att få ett hum om vad det är för hundar.

Sedan gäller det ju att faktiskt få köpa från de där riktigt bra uppfödarna också. Är de bra lär ju många stå i kö för att få köpa valp och då kan det av den anledningen bli svårt att få köpa en hund. Tänker ju inte gå till "näst bästa" bara för att hitta något utan väntar hellre länge på rätt hund.

Förstår förstås om du inte VILL ha en brukshund, menade bara att du utan problem kan ha en om du skulle vilja.

Alla brukshundraser är inte direkt som mallar eller BCs heller i frågan om aktivitetskrav. Det är inte så svårt att ha en brukshund att den måste tränas varje vaken minut direkt..Om den redan får rejäla långpromenader (och antar att den får kuta med salukis då, haha), så krävs det faktiskt inte massvis med extra träning för de flesta. Nått ska man ju göra dock, såklart. Men jag upplever denna diskussion ibland som lite missvisande, då jag känner gott om hundar från brukshundsraser som lever väldigt gott som friluftshundar som spårar och tränar lydnad då och då, tex. :)

Är det därför du lockades av collie ? Jag upplever dem nog också inte som särskilt brötiga..sant.
 
Det är så olika vad man kan stå ut med och inte. Jag har inte några direkt problem med dalmatinerhåren, tex har det aldrig hänt mig att de fastnar som stickor i foten. Däremot HATAR jag underullen från de andra raserna jag haft, alla förbannade tussar som ligger ÖVERALLT trots att man dammsög på 15 min sen :rage::p


Mina fäller typ inte alls så det är lugnt, så dom förstör inte mina kläder. :D Vilket Dalmatinern gjorde.
 
Det är så olika vad man kan stå ut med och inte. Jag har inte några direkt problem med dalmatinerhåren, tex har det aldrig hänt mig att de fastnar som stickor i foten. Däremot HATAR jag underullen från de andra raserna jag haft, alla förbannade tussar som ligger ÖVERALLT trots att man dammsög på 15 min sen :rage::p

Haha! Jag har inga problem med ulltussar, men jag skulle ha riktigt svårt för "mattor" av småhår på allt där hunden legat. Eller som när jag träffade några Hoffar, bara jag klappade dem hade jag hår på hela armen...
 
Jo, alltså, jag KAN nog, men det tar tid med sådan aktivering som de helst vill ha och jag kommer inte kunna ta bort massor av tid från tex mina damers långpromenader. Då blir det att varje ledig minut ska ägnas åt hundträning och jag kommer inte orka det helt enkelt. Sedan är väl de flesta brukshundarna lite för brötiga för min smak :p

Jag har kollat lite på mentaliteten på collies, och korthåren (som i så fall vore intressanta för mig) verkar generellt sett ha bättre mentalitet än långhåren. Sedan finns ju som @Dentaku är inne på rejält med info om mentaliteten, så det borde ju gå att hitta en mentalt bra bara man gör lite detektivarbete.
Det är tyvärr en myt att korthåren är bättre. De är numerärt få och en bra kull hit eller dit gör mycket för statistiken, men de är tyvärr inte generellt bättre. Det går definitivt att hitta bra collies av båda hårlagen, med hjälp av mentalindex och annan information.
 
Förstår förstås om du inte VILL ha en brukshund, menade bara att du utan problem kan ha en om du skulle vilja.

Alla brukshundraser är inte direkt som mallar eller BCs heller i frågan om aktivitetskrav. Det är inte så svårt att ha en brukshund att den måste tränas varje vaken minut direkt..Om den redan får rejäla långpromenader (och antar att den får kuta med salukis då, haha), så krävs det faktiskt inte massvis med extra träning för de flesta. Nått ska man ju göra dock, såklart. Men jag upplever denna diskussion ibland som lite missvisande, då jag känner gott om hundar från brukshundsraser som lever väldigt gott som friluftshundar som spårar och tränar lydnad då och då, tex. :)

Är det därför du lockades av collie ? Jag upplever dem nog också inte som särskilt brötiga..sant.

Min skulle inte nöja sig med långpromenader även om de blir aldrig så långa, men han är nöjd om han blir ordentligt med motion samt ordentlig träning (hyfsat krävande spår ex) någon/några gånger i veckan, och lite småträning däremellan. Så det är ju inget extremt träningsbehov alls.
 
Min skulle inte nöja sig med långpromenader även om de blir aldrig så långa, men han är nöjd om han blir ordentligt med motion samt ordentlig träning (hyfsat krävande spår ex) någon/några gånger i veckan, och lite småträning däremellan. Så det är ju inget extremt träningsbehov alls.

Ja nej precis. Min skulle heller inte nöja sig med enbart långpromenader om det var allt han nånsin fick. Men däremot om han får nån form av övrig träning, den behöver dock inte vara så jätteotroligtmycket direkt. Och sker långpromenaderna i skogen räcker det väldigt långt. Fick han regelbundet leka med en hundkompis skulle det nog räcka nästan helt och hållet, med tanke på hur otroligt mycket han får ut av det, haha.

Men visst, ungefär som du säger. Jag brukar ju göra nått av promenaderna också, dvs lägga in lydnadsmoment, dogparkour etc också. Annars tycker jag det blir så tråkigt.
 
En bra brukshund ska ju kunna ta viloperioder med ro. Jag har varit jättesjuk i nio dagar nu, inte kunnat göra ett dyft med hundarna.

Tinja är en oerhört aktiv brukshund, men ändå så har hon tagit hela den här tiden med ro. Måste övertygas om att lämna mig och varje gång hon varit ute med föräldrarna så sätter hon sig utanför min dörr och vill in. Min lilla skyddsängel, så tålmodig och fin :love:
 
Med risk för att bli halshuggen, jag förstår mig inte på människor som tycker att man är mesig för att man inte vill använda korrigeringar i sin hundträning. Låt mig vara en mutande köttbullemamma ifred då för fan. :devil:
 
Med risk för att bli halshuggen, jag förstår mig inte på människor som tycker att man är mesig för att man inte vill använda korrigeringar i sin hundträning. Låt mig vara en mutande köttbullemamma ifred då för fan. :devil:

Nä, det är givetvis frivilligt, förutsatt att hunden inte har några problembeteenden som också riskerar bli problem för andra än en själv.
 
Själv fattar jag inte varför det ännu inte finns hundkörkort. :cautious:
Och jag fattar inte varför det inte finns några krav för att få föda upp hundar/sälja valpar (tänker mig att det är lättare att införa än att fixa hundkörkort). Gör krav på att alla, oavsett vad de föder upp, ska ha någon typ av uppfödarutbildning för att få sälja valpar. Ju mer kunskap folk har, desto mindre troligt att de håller på med idiotisk avel eller säljer till "första bästa som betalar".
 
Och jag fattar inte varför det inte finns några krav för att få föda upp hundar/sälja valpar (tänker mig att det är lättare att införa än att fixa hundkörkort). Gör krav på att alla, oavsett vad de föder upp, ska ha någon typ av uppfödarutbildning för att få sälja valpar. Ju mer kunskap folk har, desto mindre troligt att de håller på med idiotisk avel eller säljer till "första bästa som betalar".

Håller helt med! Det är på tok för enkelt att föda upp hund idag. Nån typ av licens kanske?
 
Håller helt med! Det är på tok för enkelt att föda upp hund idag. Nån typ av licens kanske?
Ja precis, någon slags modifiering av SKKs hunduppfödarutbildning kanske? Minns när jag själv gick delar av den. Då var det flera som hade tänkt föda upp som sa ungefär "Oj... Så svårt det kan vara att få bra hundar! jag tror inte att jag någonsin kommer våga föda upp!".
 
Förstår inte hur otroligt lite koll majoriteten av hundägare har (mig själv inkluderat). Så låga krav på både uppfödare, organisationer och hundägare när det gäller kunskap. Tycker att det borde finnas någon sorts gemensam informationsfolder som uppfödare och säljare skickar med valpar, eller typ hundkörkort? Saker som grundläggande information om lagar, sjukdomstecken osv. Det är väl nästintill omöjligt att genomföra i praktiken, men tänk vad mycket enklare vardagen hade blivit!
 
Förstår inte hur otroligt lite koll majoriteten av hundägare har (mig själv inkluderat). Så låga krav på både uppfödare, organisationer och hundägare när det gäller kunskap. Tycker att det borde finnas någon sorts gemensam informationsfolder som uppfödare och säljare skickar med valpar, eller typ hundkörkort? Saker som grundläggande information om lagar, sjukdomstecken osv. Det är väl nästintill omöjligt att genomföra i praktiken, men tänk vad mycket enklare vardagen hade blivit!
Det finns. Från SKK får man med broschyren Välkommen valp. Efter en tid fick jag även en tidning med mycket information. Den var uppställd som ett uppslagsverk i bokstavsordning och riktade sig till nya hundägare. Titeln har tyvärr totalt flugit bort och jag har slängt tidningen. Men den såg ut att vara ganska matnyttig. Gissar att utskicket var kopplat till att valpen registrerats hos Jordbruksverket.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 458
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 952
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 980
Senast: Dandylinn
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 757
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp