Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Jag saknar att köpa butiksgjord färsk salsa från amerikanska livsmedelsbutiker. Det är såååå gott tillsammans med nachochips, har ätit det många gånger som lunch eller snacks. Här i Sverige finns bara tråkig salsa på burk eller konserv och inte ens när jag gör den själv blir den lika god som typ Walmarts :(

Salsa på mexikanska restauranger är också guld.
 
Har spenderat mycket tid i Norge i barndomen. Minns att mamma och pappa köpte stora partier av en specifik sort som inte gick att köpa hemma i Sverige. De frös in osten och vi fick äta den med måtta. :D
Vi kallade den för ”getost” men heter Gudbrandsdalsost. Den har jag saknat i många år. Och gissa om jag blev förvånad när jag såg den på affären härom dagen. Det var nostalgi från barndomen.
 
Jag är uppvuxen på dansk mat och känner ibland att det saknas lite smaker i mitt liv- de danska! Riktig kollskål och inte den svenska varianten gjord på min danska farmors recept, som visserligen duger i brist på riktig (jag har sett svenska recept på det och de får mig att nästan vråla förfärat rakt ut... så FEL de är!), påläggschoklad (finns i vissa affärer, men jag åker ju inte omkring bara för att köpa några sådana), tänk rostad macka med påläggschoklad på (choklad kommer ju från en växt så det kan INTE vara onyttigt, basta!!) och deras ketchup samt en massa annat. Fast allra mest saknar jag nog deras påläggssky, sedan jag lärde mig äta har jag älskat det och gör så fortfarande.:o

Vad jag däremot INTE saknar är de danska ostarna! Stinkisarna får de behålla! :D
 
Har spenderat mycket tid i Norge i barndomen. Minns att mamma och pappa köpte stora partier av en specifik sort som inte gick att köpa hemma i Sverige. De frös in osten och vi fick äta den med måtta. :D
Vi kallade den för ”getost” men heter Gudbrandsdalsost. Den har jag saknat i många år. Och gissa om jag blev förvånad när jag såg den på affären härom dagen. Det var nostalgi från barndomen.
Brunost har funnits i svenska ostdiskar hela mitt liv 😁
 
Visst kan jag tänka på saker jag ätit utomlands som jag verkligen uppskattat men för mig är det minst lika mycket förknippat med själva platsen så att få tillgång till det här i Sverige är inte alls samma sak och något jag egentligen inte vill ha. Så jag saknar inte saker ur det perspektivet.

Jag har här i Sverige aldrig besökt en Starbucks eller Subway av den anledningen, det är resa för mig men besöker gärna båda om jag är i USA tex. På samma sätt om jag är utomlands så undviker jag sådant jag ändå har hemma. Självklart om jag varit utomlands länge som i mina yngre dagar, då uppskattade jag ju att få kexchoklad och smågodis skickat till mig.
 
Jag har bott i Norge och saknar Stabbur-laks något OTROLIGT!
Så djävulskt gott på typ finn crips med lite körsbärstomater. :arghh:
Det lägger jag ofta på brödskivan till de boende på jobbet. 😉
Finns det på större förpackningar också? De vi har är pyttesmå, lagoma för en större mjuk brödskiva.
 
Danska kanelsnegle köpta i bageri 😋
Fruktansvärt onyttigt och fruktansvärt gott 😁
1610469338406.jpeg
 
Spagetti- Eis! vet inte om det var en tillfällig tysk fluga eller om det fortfarande finns. Typ vanlig glass tryckt genom en spagettimaskin så blev det plötsligt godare..
Curry Wurst: det man levde på på tävlingar. Bara en korv rätt upp och ner. Lyxvarianten med pommes frites med majonäs
Bretzels... hanuba-chokladkex och tysk qvarg

Från England skiver jag under på Lemsip men även deras Night- respektive Daynurse hamstras när jag är där. Samt switch..

Fransk kastanjekräm- finns tydligen i vissa svenska affärer men jag har aldrig lyckats hitta

Ungersk vitost

Tomater och melon ... som växt upp i solsken. Färska dadlar och apelsiner..

Har du beställt curry wurst och bara fått korv "rätt upp och ner", så har du fått fel vara. Curry wurst ska ätas med currysmakande ketchup.

Sen har full förståelse för att man skippar curryketchupen och bara äter korv, pommes och majo! :D

----
Jag saknar chopska sallad med riktigt vit ost och väldigt goda gurkor och tomater. Fungerar bara inte att göra med de grönsaker vi har här uppe i norr.
 
Spagetti- Eis! vet inte om det var en tillfällig tysk fluga eller om det fortfarande finns. Typ vanlig glass tryckt genom en spagettimaskin så blev det plötsligt godare..
Curry Wurst: det man levde på på tävlingar. Bara en korv rätt upp och ner. Lyxvarianten med pommes frites med majonäs
Bretzels... hanuba-chokladkex och tysk qvarg

Från England skiver jag under på Lemsip men även deras Night- respektive Daynurse hamstras när jag är där. Samt switch..

Fransk kastanjekräm- finns tydligen i vissa svenska affärer men jag har aldrig lyckats hitta

Ungersk vitost

Tomater och melon ... som växt upp i solsken. Färska dadlar och apelsiner..

Är inte currywurst varmkorv med curryketchup? Vill minnas att jag ätit ett antal sådana utanför kiosker mitt i natten i olika tyska städer...
 
Har du beställt curry wurst och bara fått korv "rätt upp och ner", så har du fått fel vara. Curry wurst ska ätas med currysmakande ketchup.

Sen har full förståelse för att man skippar curryketchupen och bara äter korv, pommes och majo! :D

----
Jag saknar chopska sallad med riktigt vit ost och väldigt goda gurkor och tomater. Fungerar bara inte att göra med de grönsaker vi har här uppe i norr.
:D Kul att vi tänkte samma sak samtidigt!
En kompis till mig försökte göra det hemma efter en Tysklandsturne. Det blev... mindre gott.
 
:D Kul att vi tänkte samma sak samtidigt!
En kompis till mig försökte göra det hemma efter en Tysklandsturne. Det blev... mindre gott.

Jag fick beställningar på curryketchup att ta med till svenska vänner. Fullständigt obegripligt, men det är tydligen en vara som inte finns här.
 
Har spenderat mycket tid i Norge i barndomen. Minns att mamma och pappa köpte stora partier av en specifik sort som inte gick att köpa hemma i Sverige. De frös in osten och vi fick äta den med måtta. :D
Vi kallade den för ”getost” men heter Gudbrandsdalsost. Den har jag saknat i många år. Och gissa om jag blev förvånad när jag såg den på affären härom dagen. Det var nostalgi från barndomen.

Finnes då och då på Ica och Coop, fast då i komjölks varianten, lite ljusare och mildare i smaken under namnet mysost. Viktigt är att det antigen är Tine eller Synøve som tillverkat den. Gudbrandsdalsosten är gjord på getmjölk.

Finnes en variant som kallas messmör fån mejeriet i Karlstad (kommer inte ihåg vad de heter), men det är ko varianten i deras produkt.
 
Har spenderat mycket tid på Bali och saknar mycket där ifrån, men främst färska kokosnötter.

Oh ja ... jag saknar Thambili, cocosnotter fran Sri Lanka som man sticker ner ett sugror i. Saaa gott!
Jag minns dock inte nagot speciellt fran Bali, men dar var jag bara pa en semesterresa pa ett par veckor. Det ar dock en superfin liten o.

Jag saknar att köpa butiksgjord färsk salsa från amerikanska livsmedelsbutiker. Det är såååå gott tillsammans med nachochips, har ätit det många gånger som lunch eller snacks. Här i Sverige finns bara tråkig salsa på burk eller konserv och inte ens när jag gör den själv blir den lika god som typ Walmarts :(

Salsa på mexikanska restauranger är också guld.

De flesta av vara Mexicanska restauranger ar jattebra ... men det finns de som inte alls ar lika bra ocksa.

Nu ar ju Sverige "utomlands" for mig ... en sak jag saknar jattemycket ar Svensk ost.
Fran Saudi Arabia saknar jag mest "riktig" shawarma.
Fran Malaysia saknar jag jatte mycket. Mest gronsaks marknaderna och all "finger food" ... dock inte ett glas varmt vatten efter maltiden :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp