Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Islandshästryttare

Trådstartare
Vet ju att det finns ett gäng bukefalister som bor utomlands och även väldigt många beresta bukefalister. Har ni någon smart pryl eller lösning ni har använt utomlands som inte finns i Sverige och tycker verkligen skulle underlätta här med? Eller något ni har ätit eller kan köpa i det landet du bor som ni verkligen saknar här?

Själv har jag funderat på om jag har det. Kom fram till att det var mer som barn jag kunde köpa framförallt mat och godis utomlands som jag kunde sakna här. Men i takt med att det importeras hit och Sverige har blivit mer globalt så kan jag numera köpa det mesta här i Sverige med. Men har inte varit utanför Europa när jag rest. Men som barn kunde jag t.ex. det var exotiskt att åka till Danmark och äta röde pölser eller till Norge och äta en norsk yoghurt som var mycket tjockare och fetare (läs godare :) ) än den som såldes i Sverige.

Sen kan jag numera sakna riktigt bra kanariskt vin från små vingårdar som jag varit på utflykt till när jag varit på t.ex. Teneriffa. Tycker också det är rätt trevligt att besöka små vinbutiker på Kanarieöarna där de tar in ett begränsat sortiment från riktigt bra vingårdar.
 
Saknar skotska havrekakor sedan min tid i Storbritannien. Åt det jättemycket när jag bodde där och kan verkligen sakna dem. Är glutenintolerant men kan äta havre. Just nu har riskakor ersatt havrekakans funktion men det är inte alls lika gott eller mättande.

Saknar också tamponger med compact införingshylsa. Brukar köpa med några paket hem när jag är där.
 
Det finns säkert surrogat på apoteken, men inget slår Lemsip...

51eIo2AyvIL.jpg
 
Saknar färskvaror! Varit på semester kring medelhavet flera gånger och det var så gott att gå till torget för frukt och grönt som plockats dagen innan, fisk direkt från näten och så vidare. Och utbudet och kvaliteten på ett torg slog ju alla våra matbutiker flera gånger om! Mmmm, grönsaker:d
 
Apfelschorle, Appletiser/Grapetiser/Peartiser dvs kolsyrad juicer jag druckit i Tyskland och Sydafrika. Nån enstaka gång har jag hittat Apfelschorle på Lidl och Appletiser på Coop men jag vill ha det oftare än så :arghh:
Schorle är ju typ alltid rätt! Även med vin faktiskt....
Men det blir ju helt ok att blanda bubbelvatten med äppelmust :) Det är ju typ samma sak.
 
Jag bodde i London ett kort tag efter gymnasiet och när jag kom hem saknade jag choklad: KitKat, Bitz mint och Cadbury's. KitKat finns ju sedan länge i Sverige, Cadbury's köper jag när jag är i Egypten och Bits... finns den kvar? Jag saknar inte speciella sorters choklad på det sättet längre. Det måste varit något speciellt för mig i ungdomen, för då vet jag att jag köpte Daim (då med stavning Dajm i Sverige och Dime i UK) och Marabous mjölkchoklad på rulle när jag saknade Sverige i England.

Nu saknar jag mest Sainsbury's som helhet. Men helt andra saknar än jag saknade på 80-talet.

Sedan nära tjugo år tillbaka åker jag ganska regelbundet till Italien. Inledningsvis köpte jag med mig massor av delikatesser hem, men under 2000-talet har utbudet i Sverige verkligen utökats. Nu saknar jag främst 1) min favoritolivolja (som jag nästan blev gråtfärdig av lycka när jag hittade på nätet i höstas), 2) riktigt färsk och god mozzarella och 3) porchetta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp