Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Yep, jag med. Jag hade halva resvaskan med ziplock, liquid smoke, och annat smatt och gott. :D
Min syster har fått upp ögonen för granola-hyllan så numera blir det granola, speciality Oreos, och röda tuggummin (Big Red). Och konstiga chips till min svåger. Och black cherry jam till min mammas särbo.

Inte konstigt att jag bara åker till Sverige på sommaren. Vinterkläderna hade inte fått plats i resväskan!
 
Åh, det finns massa jag saknar och speciellt mat från dom länder jag varit på semester eller bott i.

England
Pubmat, typ sunday roast, bangers and mash with gravy (korv, potatismos och brunsås) och fish and chips med mushy peas och sedan även indiskt. Englands indiska mat är riktigt god ^^ saknar även den för mig lite lustiga frågan när man beställer en indisk take away, om man vill ha med pommes lr ja "chips" till 😅 och så saknar jag engelsk bacon och resturang kedjan eat och marks and spencers mat avdelning och sticky toffee pudding med clotted cream.

Korea
Typ all mat ☺️ deras soppor och hur dom gör sitt ris, alla deras goda tillbehör (sidorätter) som man får till i princip alla huvudrätter om en äter ute (som varierar efter säsongen) tex olika typer av kimchi , fermenterad bönsås, ägg suffle , olika inlagda svampar 🤤 och så klart deras korean bbq 👌och små våfflor som ser ut som fiskar fyllda med vaniljkräm, dom säljer dom bara på gatan från små stånd vintertid, så sjukt goda! Krispiga, varma och mjuka inni 🤤. Och olika Ade, från caféer, speciellt den på kalamansi men också grapefrukt varianten. Är typ en lite surare lemonad med mkt isbitar gjord på citrus frukten kalamansi eller andra citrus frukter. Och snabbnudlar som hette Black, så goda och mkt spicy.

Det är intressant hur snabbt vi vande oss vid hur starkt maten var i Korea, i början var det som att huden typ brann av på tungan och i munhålan 😅🙈 sen när vi kom tillbaka hem till norge från 1 år i korea så smaka maten typ knappt nånting här istället och jag hade väldigt länge starka cravings på ris med torkad tång ^^


I Thailand, ananas!, aldrig smakat så god och saftig ananas 😍 och deras curry är så mkt bättre "på plats" 🤤

Saknar tapas konceptet och hur utbrett det är i Spanien, finns tapas barer överallt. Saknar dom där lite halv mörka barerna precis vid havet, med baguetter med olika gott på, sitta där med en kall öl, god mat man plockat ihop på en tallrik i gott sällskap med en varm salt bris från havet, det är en bra kväll det😎☺️ och färsk apelsin juice i Spanien är ju så gott!!, med en riktigt stark kaffe och napolitana till frukost 👌och, höll på å glömma, den bästa paellan från en chringuito i Marbella, riset är sådär perfekt bränt i botten😍

Från japan, okonomiaki, izakaya barer (typ japansk tapas) och japansk barbeque som skiljer sig hyfsat mkt från den koreanska och biff restauranger och sushi och matcha KitKat 🥰

Från Taiwan, en kinesisk rätt (skäms lite över att inte skriva någon taiwanesisk mat här) men hotellet vi bodde på hade en kinesisk restaurang med den godaste sweet and spicy basil pork rätten 🤤 vi var där 1v och åt den rätten minst 3 gånger 😅

Från Korea saknar jag också rolig, billig hudvård och billigt matcha pulver av hög kvalitet och billiga söta och roliga strumpor ^^

Sen är det hur mkt mer som helst jag saknar men kanske kan få till om jag lägger manken till/finns online men just asiatisk mat tycker jag är lite svårt att få till/ hitta resturang som gör det så det blir lika bra som i landet man äter den. Tror iof det kan ha mkt med hela upplevelsen att göra också. Saker upplevs väl kanske ändå bäst på plats tänker jag ☺️ tror det här inlägget blev väldigt långt, 😅får väl räknas som ett testamente till hur mkt jag älskar mat och olika kulturer ^^ ju längre jag sitter på skriver desto mer kommer jag ihåg som jag saknar 🙈😅🤤🤤🤤
 
Åh, det finns massa jag saknar och speciellt mat från dom länder jag varit på semester eller bott i.

England
Pubmat, typ sunday roast, bangers and mash with gravy (korv, potatismos och brunsås) och fish and chips med mushy peas och sedan även indiskt. Englands indiska mat är riktigt god ^^ saknar även den för mig lite lustiga frågan när man beställer en indisk take away, om man vill ha med pommes lr ja "chips" till 😅 och så saknar jag engelsk bacon och resturang kedjan eat och marks and spencers mat avdelning och sticky toffee pudding med clotted cream.

Korea
Typ all mat ☺️ deras soppor och hur dom gör sitt ris, alla deras goda tillbehör (sidorätter) som man får till i princip alla huvudrätter om en äter ute (som varierar efter säsongen) tex olika typer av kimchi , fermenterad bönsås, ägg suffle , olika inlagda svampar 🤤 och så klart deras korean bbq 👌och små våfflor som ser ut som fiskar fyllda med vaniljkräm, dom säljer dom bara på gatan från små stånd vintertid, så sjukt goda! Krispiga, varma och mjuka inni 🤤. Och olika Ade, från caféer, speciellt den på kalamansi men också grapefrukt varianten. Är typ en lite surare lemonad med mkt isbitar gjord på citrus frukten kalamansi eller andra citrus frukter. Och snabbnudlar som hette Black, så goda och mkt spicy.

Det är intressant hur snabbt vi vande oss vid hur starkt maten var i Korea, i början var det som att huden typ brann av på tungan och i munhålan 😅🙈 sen när vi kom tillbaka hem till norge från 1 år i korea så smaka maten typ knappt nånting här istället och jag hade väldigt länge starka cravings på ris med torkad tång ^^


I Thailand, ananas!, aldrig smakat så god och saftig ananas 😍 och deras curry är så mkt bättre "på plats" 🤤

Saknar tapas konceptet och hur utbrett det är i Spanien, finns tapas barer överallt. Saknar dom där lite halv mörka barerna precis vid havet, med baguetter med olika gott på, sitta där med en kall öl, god mat man plockat ihop på en tallrik i gott sällskap med en varm salt bris från havet, det är en bra kväll det😎☺️ och färsk apelsin juice i Spanien är ju så gott!!, med en riktigt stark kaffe och napolitana till frukost 👌och, höll på å glömma, den bästa paellan från en chringuito i Marbella, riset är sådär perfekt bränt i botten😍

Från japan, okonomiaki, izakaya barer (typ japansk tapas) och japansk barbeque som skiljer sig hyfsat mkt från den koreanska och biff restauranger och sushi och matcha KitKat 🥰

Från Taiwan, en kinesisk rätt (skäms lite över att inte skriva någon taiwanesisk mat här) men hotellet vi bodde på hade en kinesisk restaurang med den godaste sweet and spicy basil pork rätten 🤤 vi var där 1v och åt den rätten minst 3 gånger 😅

Från Korea saknar jag också rolig, billig hudvård och billigt matcha pulver av hög kvalitet och billiga söta och roliga strumpor ^^

Sen är det hur mkt mer som helst jag saknar men kanske kan få till om jag lägger manken till/finns online men just asiatisk mat tycker jag är lite svårt att få till/ hitta resturang som gör det så det blir lika bra som i landet man äter den. Tror iof det kan ha mkt med hela upplevelsen att göra också. Saker upplevs väl kanske ändå bäst på plats tänker jag ☺️ tror det här inlägget blev väldigt långt, 😅får väl räknas som ett testamente till hur mkt jag älskar mat och olika kulturer ^^ ju längre jag sitter på skriver desto mer kommer jag ihåg som jag saknar 🙈😅🤤🤤🤤
Vi har en Izakaya restaurang i vår stad. Superfin mat, nu har jag fått lära mig att det är typ tapas också!
 
Apfelschorle, Appletiser/Grapetiser/Peartiser dvs kolsyrad juicer jag druckit i Tyskland och Sydafrika. Nån enstaka gång har jag hittat Apfelschorle på Lidl och Appletiser på Coop men jag vill ha det oftare än så :arghh:
schorle :love: Det var vår största förhoppning när Lidl kom till Sverige att de skulle ha det Det hade de men bara ett kort tag. Var väl bara vi som köpte det i1,5 liters flaskor ... Sedan har det återkommit i korta perioder.
 
De flesta i Tyskland gör ju själv dvs köp valfri äpplejuice och blanda med mineralvatten - klart!
Schorle är ju typ alltid rätt! Även med vin faktiskt....
Men det blir ju helt ok att blanda bubbelvatten med äppelmust :) Det är ju typ samma sak.
Det ska åtminstone att köpa färdigt på flaska (för att den rätta Tyskland/Österrike stämningen ska infinna sig).
Trots att jag väldigt sällan dricker läsk här hemma så är det mest det som jag saknar från andra länder.
Chino/Chinotto (Italien)
Sirop au menthe (Frankrike)
En varm dag kan jag t o m tycka att en root beer skulle kunna smaka (i a f på plats i USA)

När det gäller mat så kan jag sakna den sortens kale som man brukar få i sallader i New York (nej den är inte riktigt samma som grönkål), skulle gärna äta de grynröror och annan mat som ofta serveras på restauranter i Rio de Janeiro igen. Vet inte vad de består av (varierar), än mindre vad de heter. Tyckte allt man åt och drack i Rio smakade väldigt annorlunda. Ananas fanns det flera olika sorter med olika smak till frukost.
Annars tycker jag egentligen det är lite tråkigt att nästan allt numera finns att köpa i Sverige. Finns det inte på ICA så finns det (i Stockholm dvs) special affärer. Det blir för liten skillnad när man kommer bort. Innan vi nyligen upptäckte en Ungersk mataffär så var vi "tvungna" att med jämna mellanrum åka till Ungern för att fylla på förrådet med paprikapasta (pure på tub) och en del annat. Mycket roligare att åka till Budapest än till Täby (men inte lika bra för miljön förstås).
Nu blir det mest väldigt lokala saker som blir unikt för varje resmål.
Men än så länge så verkar inte tillräckligt många svenskar efterfråga chino :confused::love::d
 
Curry ketchupen från Tyskland och sen saknar jag att det går inte går att få tag på Ga-Jol menthol i Sverige, får åka till Danmarks/Tyskland för det vilket i dessa pandemitider varit inte riktigt så bra.

Vet det även var något lakrits godis format som katt-tassar från Tyskland, annars kommer jag inte på något.
 
Hur fanta och sprite smakade i Thailand. Versionerna vi har här är blaskiga och vattniga i jämförelse. Jag blev förvånad då jag trodde att en sån "standard" läsk skulle smaka samma i hela världen, typ som mcdonalds, men inte alls.

Även den färska frukten var otroligt god, speciellt vattenmelon och mango, och kostade knappt något alls.

Däremot tyckte jag nog att själva thaimaten var ganska likvärdig i smak som den som finns i Sverige, bara att det allra mesta var otroligt mycket starkare. Jag är inget superfan av thaimat så det blev mycket frukt (och läsk) under semestern :D
 
Kom på en sak till: ostron från området kring Puget sound (Seattle). Bara det att man kan behöva välja vilka sorter man ska ha och det kan finnas tolv olika att välja på..... :d :love: (Finns goda ostron från Normandie också)
 
Hur fanta och sprite smakade i Thailand. Versionerna vi har här är blaskiga och vattniga i jämförelse. Jag blev förvånad då jag trodde att en sån "standard" läsk skulle smaka samma i hela världen, typ som mcdonalds, men inte alls.

Även den färska frukten var otroligt god, speciellt vattenmelon och mango, och kostade knappt något alls.

Däremot tyckte jag nog att själva thaimaten var ganska likvärdig i smak som den som finns i Sverige, bara att det allra mesta var otroligt mycket starkare. Jag är inget superfan av thaimat så det blev mycket frukt (och läsk) under semestern :D
Var en artikel i DN som beskrev skillnaderna i olika länder. Sverige var ett av de landen med mest sockerbitar i sin Fanta bland annat om jag inte minns fel. Det var groteska skillnader faktiskt och jag blev förvånad över hur mycket mer socker det var i vår läsk.
 
Hur fanta och sprite smakade i Thailand. Versionerna vi har här är blaskiga och vattniga i jämförelse. Jag blev förvånad då jag trodde att en sån "standard" läsk skulle smaka samma i hela världen, typ som mcdonalds, men inte alls.
Även i sydeuropa så har t ex fanta "alltid" innehållit (mer) fruktjuice och även mindre socker. Även i länder där det är krav på mindre socker så kompenserar tillverkarna tydligen med mer juice istället. Personligen tycker jag att länder i sydeuropa tillåter citrusläsk att vara mer besk än vi är vana vid i Sverige, något som jag föredrar.

Apropå beska så kan jag verkligen sakna radicchio - rödaktig endive/cikoria. I Italien kan det finnas flera olika sorter att välja på på en vanlig coop eller spar (små, stora, runda, avlånga, täta, lösbladiga mer eller mindre beska och vattninga). Här finns det på sin höjd i färdigskuren salladsblandning.
 
Hade jag flyttat tillbaka till Sverige nu hade jag nog främst saknat ost-oatcakes, citron-shortbread, yoghurt från The Collective, Kettle-chips med smak av balsamvinäger, Anadin Extra, UHT-mjölk, påsarna med nybakade chocolate chip cookies från Sainsbury's bageri och säkert en massa annat som jag inte kommer på nu. Även massor av restauranger, caféer, barer och kulturen överlag såklart. Min familj brukar be om Stornoway black pudding, Galaxy-choklad, oatcakes, shortbread med kaffesmak, Anadin Extra samt Assam-tepåsar.

Från USA saknar jag Nutter Butters.

Från Frankrike saknar jag Carambar, persaillotte samt alla bagerier/patisserier.

Från Sverige saknar jag massor av olika sorters chips/snacks, färsk jäst, kalvfond, pärlsocker, vaniljsocker, mandelmassa, Brio-godis, gräddost och det breda brödsortimentet (jag lärde mig häromdagen att Sverige är det land i världen som har bredast brödutbud i butikerna). Jag saknar också traditionella bagerier och konditorier.
 
Ja! I södra Indien och Sri Lanka finns det under vissa tider på året små gula mangoer med tunt skal, som är otroligt goda och mjälla (inte det minsta trådiga) med intensiv sötma. Antagligen är de för ömtåliga för att exportera. Den enda frukt för vilket talesättet "Frukt är godis" är helt sant.
Finns även i mellanöstern (tror jag de kommer från). En torghandlare som vi brukar handla av har dem.
 
Inte något ätbart men Brasso! Aldrig blir mässingspannbanden så fina som när de är putsade med Brasso.
51uZdIg7u3L._AC_SS350_.jpg
 
Ja! I södra Indien och Sri Lanka finns det under vissa tider på året små gula mangoer med tunt skal, som är otroligt goda och mjälla (inte det minsta trådiga) med intensiv sötma. Antagligen är de för ömtåliga för att exportera. Den enda frukt för vilket talesättet "Frukt är godis" är helt sant.
De finns i Stockholm på asiatiska butiker när de är i säsong - men de tenderar att vara dyra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp