Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Ja! I södra Indien och Sri Lanka finns det under vissa tider på året små gula mangoer med tunt skal, som är otroligt goda och mjälla (inte det minsta trådiga) med intensiv sötma. Antagligen är de för ömtåliga för att exportera. Den enda frukt för vilket talesättet "Frukt är godis" är helt sant.
Alphonso mango! Min kusin i Skåne hävdar bestämt att man kan få den att funka i drivhus. Jag tror emellertid inte den skulle smaka likadant - terroir etc.
 
Jag, rödlätt blekfis, saknar solskyddsspray 70 som var så underbart icke-klibbig och inte lade sig som en film på huden. Köpte den på Kayman Islands.

En underbar fotsalva från Australien som luktar hubbabubba och svalkade skönt. Samt ngt kiwi-shampo och -balsam jag köpte jättebilligt där. Jag är känslig och tål sällan vad som helst. Inga dåliga ämnen och superbra! Guld!
Även en marmelad gjord på mango och vanilj. Magiskt god!

I varma länder/vid havet etc älskar jag färska råvaror. Frukt, grönsaker, örter, fisk, skaldjur etc. Älskart!

I Spanien hittade vi några lokala, ekologiska, inlagda oliver som vi knarkade. De tänker vi fortfarande på.

Från Finland saknar jag verkligen bakverket grisar!
 
Har spenderat mycket tid i Norge i barndomen. Minns att mamma och pappa köpte stora partier av en specifik sort som inte gick att köpa hemma i Sverige. De frös in osten och vi fick äta den med måtta. :D
Vi kallade den för ”getost” men heter Gudbrandsdalsost. Den har jag saknat i många år. Och gissa om jag blev förvånad när jag såg den på affären härom dagen. Det var nostalgi från barndomen.

Eh, den är jag uppväxt på och vi har aldrig handlat den i Norge. Den finns ju överallt..? (eller rättare sagt, fanns den där jag växte upp räknar jag med att den finns överallt :p)
 
Från Finland - Jenkki toy! Såna som man kan "bita igenom" på ett sätt man inte kan någon annanstans med nåt annat märke. Och alla deras goda läsksorter som inte finns här. Och att kunna köpa mellanstarka alkoholdrycker på mataffären i hårda plastflaskor som håller i en evighet så det går att återanvända...
 
Ja! I södra Indien och Sri Lanka finns det under vissa tider på året små gula mangoer med tunt skal, som är otroligt goda och mjälla (inte det minsta trådiga) med intensiv sötma. Antagligen är de för ömtåliga för att exportera. Den enda frukt för vilket talesättet "Frukt är godis" är helt sant.

Alphonso mango! Min kusin i Skåne hävdar bestämt att man kan få den att funka i drivhus. Jag tror emellertid inte den skulle smaka likadant - terroir etc.

Yep, den ar helt fantastisk. Nar vi bodde i Saudi kom nagra av foretagets Indier och Pakistanier med ladvis av den till mig nar de varit hemma och halsat pa. Mycket gott ... svart att hitta pa vad man skulle gora med ladorna bara. :cautious:

Barnbarnet och jag gjorde pizza i dag. Da tankte jag pa den har traden, Jag saknar capris och Oliver fran Cypern som jag hittade nar jag tillbringade 4-5 manader i Nicosia for manga ar sedan.
 
Var en artikel i DN som beskrev skillnaderna i olika länder. Sverige var ett av de landen med mest sockerbitar i sin Fanta bland annat om jag inte minns fel. Det var groteska skillnader faktiskt och jag blev förvånad över hur mycket mer socker det var i vår läsk.

Ja! Det är en sak jag inte saknar med Storbritannien - deras äckliga läsk med mindre socker. Men istället för att bara ta bort socker eller ersätta med något gott så har de ersatt med sötningsmedel :yuck:
Bra tänkt (att minska sockret) men frågan är om det blir hälsosammare med sötningsmedel?
Blir iaf hälsosammare för mig eftersom jag då väljer bort läsk helt men det är kanske inte tanken.
 
Jag har aldrig druckit riktigt bra sangria i Sverige.. med färska apelsiner! :d

Jag kan hålla med om att det är skillnad på sangria i Spanien och kanarieöarna och i Sverige. En riktigt bra Sangria på en uteservering med utsikt över havet eller en liten tapasbar är oslagbart.

När jag bodde på Mallorca köpte jag Croissanter fyllda med ost och tomat på Mercadona. Kan fortfarande få butikens vinjett på hjärnan.

Saknar en juice i plastflaska som fanns där också. Kommer inte ihåg vad den hette.

Ja det är också supergott med croissanter med ost och tomat tycker jag. Äter det alltid när jag är på Kanarieöarna på vintern.
 
Har spenderat mycket tid i Norge i barndomen. Minns att mamma och pappa köpte stora partier av en specifik sort som inte gick att köpa hemma i Sverige. De frös in osten och vi fick äta den med måtta. :D
Vi kallade den för ”getost” men heter Gudbrandsdalsost. Den har jag saknat i många år. Och gissa om jag blev förvånad när jag såg den på affären härom dagen. Det var nostalgi från barndomen.

Åh minns också den där Guldbrandsosten. Vi tillbringade många somrar i Strömstad som barn och åkte alltid över till Norge för att handla. Dock handlade vi aldrig just den osten i några större mängder. Däremot var t.ex. mjöl och andra saker mycket billigare att köpa i Norge när jag var barn så de köpte alltid med sig väldigt mycket av mjöl och socker då mamma bakade allt bröd och kakor och bullar som vi konsumerade hemma och hade när det kom gäster. Det var också andra varor som var mycket billigare som de köpte sig med i slutet av semestern. Lite av det omvända som har varit nu innan corona. När jag var barn åkte svenskarna till Norge för att handla livsmedel, nu åker norrmännen till Sverige. Lustigt hur det kan förändras.


Danska kanelsnegle köpta i bageri 😋
Fruktansvärt onyttigt och fruktansvärt gott 😁Visa bifogad fil 63186


Åh ja danska kanelsnegler är ju såå gott.

Ja, typ bredbar på 150g burk var det jag brukade köpa :) Sedan saknar jag den norska kneipen (grovt bröd) som inte är söt och sliskig som det svenska matbrödet, och loff (ett ljust bröd i stil med Vings Barkis fast inte lika "luftig".

Minns också den där norska kneipen har dock inget minne av att jag uppskattade den så mycket som barn men däremot när jag jobbade i Norge en period som vuxen.

Jag fick beställningar på curryketchup att ta med till svenska vänner. Fullständigt obegripligt, men det är tydligen en vara som inte finns här.

På Gourmetkorv i Göteborg finns det curryketchup att ta till sin korv. För mig är det dock obegripligt, jag gillar det inte alls.

För ett antal år sedan fick jag alltid släpa med ett par paket ziplock bags till min mamma i Skåne. Antingen så finns de att köpa i Sverige nu eller så har hon garaget fullt. :D

Japp Ziplocks finns att köpa numera här, dock är jag inte överträffad om deras förträfflighet ännu.

Vem bryr sig om mat, resten av varlden behover importera brittisk pubkultur

Jag kan hålla med om att det finns något bra med brittisk pubkultur, det är god och rejäl mat till ett bra pris oftast.

Åh, det finns massa jag saknar och speciellt mat från dom länder jag varit på semester eller bott i.

England
Pubmat, typ sunday roast, bangers and mash with gravy (korv, potatismos och brunsås) och fish and chips med mushy peas och sedan även indiskt. Englands indiska mat är riktigt god ^^ saknar även den för mig lite lustiga frågan när man beställer en indisk take away, om man vill ha med pommes lr ja "chips" till 😅 och så saknar jag engelsk bacon och resturang kedjan eat och marks and spencers mat avdelning och sticky toffee pudding med clotted cream.

Korea
Typ all mat ☺️ deras soppor och hur dom gör sitt ris, alla deras goda tillbehör (sidorätter) som man får till i princip alla huvudrätter om en äter ute (som varierar efter säsongen) tex olika typer av kimchi , fermenterad bönsås, ägg suffle , olika inlagda svampar 🤤 och så klart deras korean bbq 👌och små våfflor som ser ut som fiskar fyllda med vaniljkräm, dom säljer dom bara på gatan från små stånd vintertid, så sjukt goda! Krispiga, varma och mjuka inni 🤤. Och olika Ade, från caféer, speciellt den på kalamansi men också grapefrukt varianten. Är typ en lite surare lemonad med mkt isbitar gjord på citrus frukten kalamansi eller andra citrus frukter. Och snabbnudlar som hette Black, så goda och mkt spicy.

Det är intressant hur snabbt vi vande oss vid hur starkt maten var i Korea, i början var det som att huden typ brann av på tungan och i munhålan 😅🙈 sen när vi kom tillbaka hem till norge från 1 år i korea så smaka maten typ knappt nånting här istället och jag hade väldigt länge starka cravings på ris med torkad tång ^^


I Thailand, ananas!, aldrig smakat så god och saftig ananas 😍 och deras curry är så mkt bättre "på plats" 🤤

Saknar tapas konceptet och hur utbrett det är i Spanien, finns tapas barer överallt. Saknar dom där lite halv mörka barerna precis vid havet, med baguetter med olika gott på, sitta där med en kall öl, god mat man plockat ihop på en tallrik i gott sällskap med en varm salt bris från havet, det är en bra kväll det😎☺️ och färsk apelsin juice i Spanien är ju så gott!!, med en riktigt stark kaffe och napolitana till frukost 👌och, höll på å glömma, den bästa paellan från en chringuito i Marbella, riset är sådär perfekt bränt i botten😍

JAg vet vänner som var i ett land där de också fått väldigt stark mat, de sa också hur otroligt snabbt de vande sig vid detta. Vet att det finns eller har funnits någon thailändsk restaurang här i Göteborg som tydligen servererar maten med samma styrka som i Thailand. Vet dock inte om den finns kvar.

Gillar också tapaskonceptet i Spanien och kan sakna det där enkla att bara gå in och ta en kall öl och god mat. Närmast tycker jag att Basque på Magasinsgatan kommer i Göteborg där man på deras öppettider bara kan gå in och plocka ihop små pinxtos på brödbitar som de satt på olika fat på bardisken med jättegoda smakkombinationer och ta något att dricka till. Varje pinxtos har en pinne i sig och när man ska gå så räknar man pinnarna och betalar för det antalett och det man har druckit.

Curry ketchupen från Tyskland och sen saknar jag
Om du är i Göteborg någon gång får du gå till Gourmetkorv och äta korv där kan du få curryketchup till din korv. De importerar från Tyskland.
 
Läste nu apropå denna tråden vad man inte får ta med sig från Storbritannien längre som kött och mjölkprodukter på grund av Brexit. Blir lite annorlunda. Det finns ju också massa regler kring konfektyr och annat som man inte får ta med sig hur som helst. Den här resenären som skulle åka från Storbritannien till Nederländerna och tar med sig skinkmackor får sig en överraskning helt klart:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-beslagtas-skinkmackorna-i-hamnen
 
Åh minns också den där Guldbrandsosten. Vi tillbringade många somrar i Strömstad som barn och åkte alltid över till Norge för att handla. Dock handlade vi aldrig just den osten i några större mängder. Däremot var t.ex. mjöl och andra saker mycket billigare att köpa i Norge när jag var barn så de köpte alltid med sig väldigt mycket av mjöl och socker då mamma bakade allt bröd och kakor och bullar som vi konsumerade hemma och hade när det kom gäster. Det var också andra varor som var mycket billigare som de köpte sig med i slutet av semestern. Lite av det omvända som har varit nu innan corona. När jag var barn åkte svenskarna till Norge för att handla livsmedel, nu åker norrmännen till Sverige. Lustigt hur det kan förändras.





Åh ja danska kanelsnegler är ju såå gott.



Minns också den där norska kneipen har dock inget minne av att jag uppskattade den så mycket som barn men däremot när jag jobbade i Norge en period som vuxen.



På Gourmetkorv i Göteborg finns det curryketchup att ta till sin korv. För mig är det dock obegripligt, jag gillar det inte alls.



Japp Ziplocks finns att köpa numera här, dock är jag inte överträffad om deras förträfflighet ännu.



Jag kan hålla med om att det finns något bra med brittisk pubkultur, det är god och rejäl mat till ett bra pris oftast.



JAg vet vänner som var i ett land där de också fått väldigt stark mat, de sa också hur otroligt snabbt de vande sig vid detta. Vet att det finns eller har funnits någon thailändsk restaurang här i Göteborg som tydligen servererar maten med samma styrka som i Thailand. Vet dock inte om den finns kvar.

Gillar också tapaskonceptet i Spanien och kan sakna det där enkla att bara gå in och ta en kall öl och god mat. Närmast tycker jag att Basque på Magasinsgatan kommer i Göteborg där man på deras öppettider bara kan gå in och plocka ihop små pinxtos på brödbitar som de satt på olika fat på bardisken med jättegoda smakkombinationer och ta något att dricka till. Varje pinxtos har en pinne i sig och när man ska gå så räknar man pinnarna och betalar för det antalett och det man har druckit.


Om du är i Göteborg någon gång får du gå till Gourmetkorv och äta korv där kan du få curryketchup till din korv. De importerar från Tyskland.
Viss thaimat var definitivt det starkaste vi åt när vi bodde i Asien. Speciellt en resturang vi brukade beställa från i Korea, om vi glömde säga mild var det vi fick hem på vippen till oätligt 🙈 en thai kock bara skratta åt oss när vi fråga honom om han upplevde maten som stark,
,-" Mine is more stronger" 😅


Åh, tack! Pinxtos är det det heter, helt glömt ordet, det är ett så bra koncept 👌 om jag kommer mig till Göteborg nån gång måste det stället testas 😎
 
Taramosalata! Jag har inte hittat rätt sorts fiskrom här i Sverige. Det blir alltid fel smak!

Annars tycker jag att det var mer såna varor när jag var liten. Det var mer saker som man bara fick när nån i släkten varit ute och rest. Nu finns i stort alla de sakerna här i Sverige.
 
Jag är uppvuxen på dansk mat och känner ibland att det saknas lite smaker i mitt liv- de danska! Riktig kollskål och inte den svenska varianten gjord på min danska farmors recept, som visserligen duger i brist på riktig (jag har sett svenska recept på det och de får mig att nästan vråla förfärat rakt ut... så FEL de är!), påläggschoklad (finns i vissa affärer, men jag åker ju inte omkring bara för att köpa några sådana), tänk rostad macka med påläggschoklad på (choklad kommer ju från en växt så det kan INTE vara onyttigt, basta!!) och deras ketchup samt en massa annat. Fast allra mest saknar jag nog deras påläggssky, sedan jag lärde mig äta har jag älskat det och gör så fortfarande.:o

Vad jag däremot INTE saknar är de danska ostarna! Stinkisarna får de behålla! :D
Påläggschoklad! Den mörka 😍
 
Oj vad den här tråden gör mig snål och hungrig 🤤

Jag, som bor i finland (och inte rest runt så mycket) kan ju då berätta lite från andra sidan, d.v.s. vad jag köper med mig hem när jag är i sverige.
Festis-finns i vissa butiker här, men begränsade smaker och ohemult dyrt.
Polarbröd-fanns att få här förut, var borta en stund, och nu kan man få någon sort i vissa butiker, men samma som med festisen så är det dyrt.
Marabou chokladplatta med guldnougat.
Brukar nästan alltid köpanågon ost också, gillar ert utbud att präst och svecia.

Från norge vill jag ha champagnebrus

Blåbärssirap i kanada/usa, och deras knaprika toast till frukosten 🤤

Sedan håller jag med någon tidigare skribent här i tråden, vissa sakers charm är knutna till platsen och det otillgängliga. Det är nog få gånger jag köpt ahlgrens bilar sedan de börjat säljas här hemma.
 
Påläggschoklad! Den mörka 😍
Beroende storlek på mackan kan man ha en av var eller dela på bitarna så en halva av vardera ljus och mörk. Gott!!

Jisses, jag måste en dag snart åka till den affären jag vet säljer det, det är några månader sedan jag var där senast så hoppas de inte slutat med det! Blev ju så sugen!
 
Som halvnorsk och uppvuxen precis på svensk mark så saknar jag från Norge
- Brödkulturen, ja Kneip är gott! Möllerns havrebröd mix, må denna pandemi vara slut snart så att mamma kan komma över med ett gäng till mig. Surkål! Sega män, eventyrsbrus (även fast det är mer barndom än nuläge) Pinnekött och torkad fisk!

Från mina yngre års partyresor till Finland så saknar jag paprikamajonäsen på Hesburger!

Jag väntar otåligt på att få besöka ett spanskt Spar igen. Förra året, innan pandemieländet, hade jag en himmelsk upplevelse.... Jag hade köpt ett budgetpaket med flera spanska hårdostar av Spars eget märke. Manchuego etc. Hade slitit av överdelen av förpackningen vilket jag bittert fick ångra. Sista kvällen stannade jag hemma i lägenheten med en krasslig Lilleman och gjorde en middag på resterna i kylen, varav en bit ost från detta paket nådde min gom - Den var så djäkla god - en lagom rökt hårdost, och jag vet bara inte namnet på den! Har sedan dess vankat runt i stadens butiker och provsmakat mig igenom delikatessutbudet utan att hitta något liknande :( Så namnförlslag på en lättrökt spansk hårdost mottages tacksamt.
 
De flesta i Tyskland gör ju själv dvs köp valfri äpplejuice och blanda med mineralvatten - klart!
Jag anade att detta var typiskt tyskt när min tyska vän hade det som standarddricka hemma. Hade inte testat innan men oj vad gott, särskilt på sommaren. Lite som de här Loka crush etc, men godare.
 
Det är mycket jag saknar från när jag varit utomlands, men den jag saknar mest är från när jag var och red på Island.
Efter flera timmar i sadeln hade de nämligen det godaste teet jag någonsin smakat: Stash asian pear harmony.
Så. Vansinnigt. Gott.

Tyvärr verkar det vara svårt att beställa hem på nätet, de flesta butiker som har Stash skickar inte till Sverige :arghh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp