Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Efter tysklandsemestern 2019 saknar vi alltid bananjuice! Oj vad vi letar efter det i alla affärer. Men det finns aldrig, inte ens i invandrarbutiker som har annars roliga udda utbud med jättemånga olika juicer. I Tyskland var det ju så vanligt att man kunde få det till frukosten på restaurang och fanns i alla matbutiker. Så himla gott.

Jag älskar utländsk mat och det är bland det bästa med att resa. :) Något jag oftast saknar i Sverige är färsk frukt. Lyx är att vara hos släktingar i Serbien som har fikonträd, citronträd, mullbärsträd och vindruvor i trädgården! Just den där superfärska frukten klår ju allt som åkt långt på båt och lastbil.
 
Jag väntar otåligt på att få besöka ett spanskt Spar igen. Förra året, innan pandemieländet, hade jag en himmelsk upplevelse.... Jag hade köpt ett budgetpaket med flera spanska hårdostar av Spars eget märke. Manchuego etc. Hade slitit av överdelen av förpackningen vilket jag bittert fick ångra. Sista kvällen stannade jag hemma i lägenheten med en krasslig Lilleman och gjorde en middag på resterna i kylen, varav en bit ost från detta paket nådde min gom - Den var så djäkla god - en lagom rökt hårdost, och jag vet bara inte namnet på den! Har sedan dess vankat runt i stadens butiker och provsmakat mig igenom delikatessutbudet utan att hitta något liknande :( Så namnförlslag på en lättrökt spansk hårdost mottages tacksamt.

Det kan inte vara detta paketet du köpte? Det brukar vi köpa med fem ostar på Spar i Spanien:

tabla-5-quesos-280grs.jpg


Det innehåller isåfall Queso Tierno, Semicurado, Emmental, Azul y Brie.


Vi brukar också köpa detta:

8480013076612.jpg
 
Det lägger jag ofta på brödskivan till de boende på jobbet. 😉
Finns det på större förpackningar också? De vi har är pyttesmå, lagoma för en större mjuk brödskiva.
Ja det har /hade på Kiwi i olika storlekar.

Makrillfilerna i tomatsås är underbara från Staburet.
Makrillfilerna görs i Kungshamn men säljs bara i Norge. Kanske i nån butik i Strömstad om

Staburet leverpastejen är inte tokig heller.
 
Jag anade att detta var typiskt tyskt när min tyska vän hade det som standarddricka hemma. Hade inte testat innan men oj vad gott, särskilt på sommaren. Lite som de här Loka crush etc, men godare.
Ja Loka Crush Äpple är faktiskt väldigt likt!
Mycket gott som törstsläckare en riktigt varm dag.
 
Den här tråden har gjort mig ännu mer resesugen. :arghh:

Jag saknar två saker från Kanarieöarna, appletizer (ska testa tipset i tråden) och honungsrom. Har en halv flaska kvar från när jag var där för ett år sedan, men förbannar mig själv lite att jag inte köpte med mig mer (då trodde jag iofs att jag skulle tillbaka igen i november).

Från New York saknar jag all typ av mat, så pass att jag försökte mig på att rosta en bagel häromdagen. :crazy: Längtar ihjäl mig till att få åka dit, äta på Tic Toc och Ruby Tuesday...
 
Och Poultine fran Canada ... Tank vad gott det vore med en portion poultine.:d

Den här tråden har gjort mig ännu mer resesugen. :arghh:

Jag saknar två saker från Kanarieöarna, appletizer (ska testa tipset i tråden) och honungsrom. Har en halv flaska kvar från när jag var där för ett år sedan, men förbannar mig själv lite att jag inte köpte med mig mer (då trodde jag iofs att jag skulle tillbaka igen i november).

Från New York saknar jag all typ av mat, så pass att jag försökte mig på att rosta en bagel häromdagen. :crazy: Längtar ihjäl mig till att få åka dit, äta på Tic Toc och Ruby Tuesday...

Ruby Tuesday? :crazy:
 
Hade jag flyttat tillbaka till Sverige nu hade jag nog främst saknat ost-oatcakes, citron-shortbread, yoghurt från The Collective, Kettle-chips med smak av balsamvinäger, Anadin Extra, UHT-mjölk, påsarna med nybakade chocolate chip cookies från Sainsbury's bageri och säkert en massa annat som jag inte kommer på nu. Även massor av restauranger, caféer, barer och kulturen överlag såklart. Min familj brukar be om Stornoway black pudding, Galaxy-choklad, oatcakes, shortbread med kaffesmak, Anadin Extra samt Assam-tepåsar.

Från USA saknar jag Nutter Butters.

Från Frankrike saknar jag Carambar, persaillotte samt alla bagerier/patisserier.

Från Sverige saknar jag massor av olika sorters chips/snacks, färsk jäst, kalvfond, pärlsocker, vaniljsocker, mandelmassa, Brio-godis, gräddost och det breda brödsortimentet (jag lärde mig häromdagen att Sverige är det land i världen som har bredast brödutbud i butikerna). Jag saknar också traditionella bagerier och konditorier.
Kettlechips med smak av vinäger finns faktiskt i Sverige nu också. Så det behöver du inte sakna. :D
 
Den här tråden har gjort mig ännu mer resesugen. :arghh:

Jag saknar två saker från Kanarieöarna, appletizer (ska testa tipset i tråden) och honungsrom. Har en halv flaska kvar från när jag var där för ett år sedan, men förbannar mig själv lite att jag inte köpte med mig mer (då trodde jag iofs att jag skulle tillbaka igen i november).

Från New York saknar jag all typ av mat, så pass att jag försökte mig på att rosta en bagel häromdagen. :crazy: Längtar ihjäl mig till att få åka dit, äta på Tic Toc och Ruby Tuesday...
Jag har en och en halv flaska honungsrom hemma :love:
 
Dessa hoppas jag kunna få fortsätta ta med mig dock... När man någonsin kan resa över igen. Fantastiskt god äppeljuice.
 

Bifogade filer

  • pink-lady-spritzed-2019-image-01.png
    pink-lady-spritzed-2019-image-01.png
    55,6 KB · Visningar: 28
Jag saknar mest saker från USA 😇

Cold-Eeze

Frukt i juice i portionsförpackningar. De är perfekt till frukost....

Ice breakers.

Konserverad pumpa hade varit trevligt att ha här så kunde man baka pumpakaka (pumpkin bread) året runt.

Ultimate hoofpick som både är bekväm att hålla och extremt tålig (aldrig böjer sig. Nu har jag i och för sig två, men det hade varit bra att veta att den fanns om man tappade bort en.

Det var allt jag kom på sådär nu. Dyker säkert upp nåt mer..
 
spenderade en period i england och hittar inga vinägerchips hemma som är lika goda som de jag åt där, kan inte komma ihåg märket men mindre ljusgrön påse.
Kitkat chunky peanut butter har ja inte lyckats hitta hemma heller
 
Ja Loka Crush Äpple är faktiskt väldigt likt!
Mycket gott som törstsläckare en riktigt varm dag.
Ja hon drack det som besatt när hon var gravid. Jag med. :D

Sen gillar jag verkligen tysk Radler också, ungefär som ljus öl blandad med fruktjuice. Ofta med havtorn eller citron. Man får ju inte se det som en öl men det är riktigt gott på sommaren. :) Men det går att köpa på Systemet vill jag minnas, åtminstone en sort!
 
Har spenderat mycket tid i Norge i barndomen. Minns att mamma och pappa köpte stora partier av en specifik sort som inte gick att köpa hemma i Sverige. De frös in osten och vi fick äta den med måtta. :D
Vi kallade den för ”getost” men heter Gudbrandsdalsost. Den har jag saknat i många år. Och gissa om jag blev förvånad när jag såg den på affären härom dagen. Det var nostalgi från barndomen.
Har alltid funnits hos min pappa sedan barndomen. Och något jag väntar mig att finna i en hyfsat stor mataffär.
Men förr var det kanske mest i Mellansverige och norrut, där mesost/brunost varit etablerad pga. den tidigare fäbodtraditionen?

Gudbrandsdalsosten är gjord på getmjölk.
Den är gjord på en blandning av ko och get. Den som är på ren get har blå förpackning och kallas "ekte geitost"
Den finns dock inte i så många butiker.
 
Ja hon drack det som besatt när hon var gravid. Jag med. :D

Sen gillar jag verkligen tysk Radler också, ungefär som ljus öl blandad med fruktjuice. Ofta med havtorn eller citron. Man får ju inte se det som en öl men det är riktigt gott på sommaren. :) Men det går att köpa på Systemet vill jag minnas, åtminstone en sort!
Ja Radler och sen finns även något som heter Spezi som är underbart på sommaren :love:
Typ en blandning av apelsinläsk och cola :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp