Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Från japan, okonomiaki, izakaya barer (typ japansk tapas) och japansk barbeque som skiljer sig hyfsat mkt från den koreanska och biff restauranger och sushi och matcha KitKat 🥰
Okonomiyaki, JA! Herregud! Har försökt göra det hemma flera gånger men får inte riktigt till det med majonäsen (även om jag slår egen) och egen okonomiyakisås...
 
Jag saknar mest saker från USA 😇

Cold-Eeze

Frukt i juice i portionsförpackningar. De är perfekt till frukost....

Ice breakers.

Konserverad pumpa hade varit trevligt att ha här så kunde man baka pumpakaka (pumpkin bread) året runt.

Ultimate hoofpick som både är bekväm att hålla och extremt tålig (aldrig böjer sig. Nu har jag i och för sig två, men det hade varit bra att veta att den fanns om man tappade bort en.

Det var allt jag kom på sådär nu. Dyker säkert upp nåt mer..
Ultimate hoofpick finns att beställa på Equisportz. Dyr men bra.
 
Ja! Det är en sak jag inte saknar med Storbritannien - deras äckliga läsk med mindre socker. Men istället för att bara ta bort socker eller ersätta med något gott så har de ersatt med sötningsmedel :yuck:
Bra tänkt (att minska sockret) men frågan är om det blir hälsosammare med sötningsmedel?
Blir iaf hälsosammare för mig eftersom jag då väljer bort läsk helt men det är kanske inte tanken.
Åh, det där påminde mig om något annat jag saknar mycket här i UK: Smaksatt mineralvatten som inte innehåller en massa sötningsmedel och skräp! Alltså typ Loka, Ramlösa. Allt "flavoured water" jag testat här är alldeles för sötsliskigt och extremt äckligt för mig som inte fixar smaken av sötningsmedel. Nu har det som tur är dykt upp ett märke som är okej (Ugly Drinks), men jag saknar fortfarande Sveriges breda utbud. För att inte tala om Loka Crush... :love:
Kettlechips med smak av vinäger finns faktiskt i Sverige nu också. Så det behöver du inte sakna. :D
Jamen sedär! Jag börjar packa med en gång :D
 
Ultimate hoofpick finns att beställa på Equisportz. Dyr men bra.
Yeey. Superbra att veta.
Behöver egentligen ingen just nu, men tex om man skulle vilja ge bort en som present eller något. Eller om jag slarvar bort en 😇.
Själv har jag 2st för närvarande.
 
Yeey. Superbra att veta.
Behöver egentligen ingen just nu, men tex om man skulle vilja ge bort en som present eller något. Eller om jag slarvar bort en 😇.
Själv har jag 2st för närvarande.
Jag lade på en på en beställning för att få fraktfritt :-) Det blev förstås dyrare än att betala frakten, men den är ju jättebra verkligen. Det enda är att den är aningens stor för mina händer, men inte värre än att det funkar.
 
Svårt att ha något specifikt men jag saknar verkligen smak i frukt och grönsaker. Det är en helt annan sak att dricka ananas-juice i Thailand än här, äta meloner på Cypern än här osv.
Annars är jag mer ute efter vissa rätter på vissa restauranger på olika ställen, tex den fantastiska laxen på ett ställe i Rumänien, fisksoppan i en liten stad i Libyen och snabbmaten på en rumänsk "korvmoj" i Bukarest.
 
Kom på en sak till: Nyponmarmelad! Ica hade en ett tag som var nypon och aprikos, den var god men försvann snabbt ur sortimentet. Tur jag har vänner som kan ta med nyponmarmelad till mig ibland. Är så fruktansvärt gott.
 
Kom på en sak till: Nyponmarmelad! Ica hade en ett tag som var nypon och aprikos, den var god men försvann snabbt ur sortimentet. Tur jag har vänner som kan ta med nyponmarmelad till mig ibland. Är så fruktansvärt gott.
Ja det är ju jättegott! Hade glömt att det fanns men brukade äta det när jag bodde i Tyskland. Gillar också plommonmarmelad, den gjord på katrinplommon som är nästan svart. Åh nu blev jag sugen!
 
Det kan inte vara detta paketet du köpte? Det brukar vi köpa med fem ostar på Spar i Spanien:

tabla-5-quesos-280grs.jpg


Det innehåller isåfall Queso Tierno, Semicurado, Emmental, Azul y Brie.


Vi brukar också köpa detta:

8480013076612.jpg

Den nedre är det! Jisses vad jag längtar till Kanarieöarna nu, tusen tack för att du hjälpte mig att leta!
Jag får det till att det är oveja ahumado jag ska leta efter, vilket borde innebär rökt fårost?
 
Var gång jag varit utomlands på soliga ställen blir jag lika begeistrad varje gång över vanliga tomater.

Men ack så mycket smak när de växer på plats. Våra svenska är minst lika bra men de går ju bara få på sommaren.

Håller helt med beträffande tomaterna. Vår första charter gick i början på 2000-talet till Sicilien och eftersom vi var på en budget köpte vi hem lunch att göra i lägenheten. Pasta, pesto och ett gäng tomater - dessa tomater, kommer fortfarande ihåg hur underbara de var. Sedan dess har jag testat tomater i Afrika, Kroatien, Spanien etc och visst har de varit goda men inget slår de sicilianska!
 
Jo, kom på en sak till jag skulle vilja ha till sverige - Det färdigmarinerade lammköttet som kan köpas på den isländska butiken Bonus! Jag brukar alltid dissa färdigmarinerat men denna har i alla fall de gånger jag varit på Island varit förträfflig!
 
Var gång jag varit utomlands på soliga ställen blir jag lika begeistrad varje gång över vanliga tomater.

Men ack så mycket smak när de växer på plats. Våra svenska är minst lika bra men de går ju bara få på sommaren.

Tomater som får mogna i solen är så mycket godare! Mina här i trädgården i Sverige blir fantastiska! Men på vinterhalvåret går det inte att få tag på så goda tomater i affären.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp