Saker och företeelser man inte förstår sig på

Jag upplever det som att det har blivit värre. Jag gillar spontanitet och avskyr när allt är planerat in i minsta detalj
Jag tycker inte heller att man ska behöva planera in allt i minsta detalj. Men att komma helt oförberett hit vore kanske inte jättesmart. Kan vara så att jag ska göra vissa grejer en viss tid eller annat inplanerat och då kan man inte bara släppa allt för att umgås.
Visst en snabb fika brukar gå att ordnas men inte alltid jag hinner med det heller beroende på dag osv.
 
Och varför man numera måste bestämma tid för att komma inom någons hem istället för att bara svänga inom spontant.
Jag uppskattar verkligen inte om folk bara kommet förbi spontant. Om jag ens märker det, jag är inte alltid hemma. Vet någon gång som min mormor skrev och undrade vart vi var, för hon var hemma hos oss. Då var vi i stallet och hade inte tid eller möjlighet att prata med henne.

Har man nära vänner som bor nära så fungerar det kanske, jag har inte testat det. Men jag ser det som logiskt att man inte alltid kan ta emot besök.
 
Och varför man numera måste bestämma tid för att komma inom någons hem istället för att bara svänga inom spontant.

Är det inte roligare att umgås med folk som har tid med en istället för att de tycker att man dyker upp olämpligt?

För flera år sen var jag ute och gick med en kompis som tyckte att vi skulle ringa på en annan kompis som bodde i området. Jag föreslog att vi skulle ringa först men det tyckte hon var onödigt. Hon ringde på men ingen öppnade. Hon började gå runt huset för att titta efter dem och ringde på igen. Efter en lång stund öppnade de och det var rätt uppenbart vad de hållit på med. Jag tyckte det var oerhört pinsamt men min kompis var glad över att de till slut hörde henne.
 
Jag tycker inte heller att man ska behöva planera in allt i minsta detalj. Men att komma helt oförberett hit vore kanske inte jättesmart. Kan vara så att jag ska göra vissa grejer en viss tid eller annat inplanerat och då kan man inte bara släppa allt för att umgås.
Visst en snabb fika brukar gå att ordnas men inte alltid jag hinner med det heller beroende på dag osv.
Om man ändå har vägarna förbi och tittar in så får man vara beredd på att personen inte har tid. Det är inget besökaren kan bli sur över.

Det jag inte gillar är ”på torsdag kl 17.30 kan vi ta en fika men kl 19 har jag annat planerat”. Man har så mycket inplanerat att man inte hinner mer varandra.
Givetvis tittar jag inte förbi spontant hos folk. Men jag tänker för de som lever ensamma, om det händer nått? Man har trillat i trappen, hjärtattack, hjärnblödning osv. Då kanske det vore bra med spontanbesök då och då.
 
Är det inte roligare att umgås med folk som har tid med en istället för att de tycker att man dyker upp olämpligt?

För flera år sen var jag ute och gick med en kompis som tyckte att vi skulle ringa på en annan kompis som bodde i området. Jag föreslog att vi skulle ringa först men det tyckte hon var onödigt. Hon ringde på men ingen öppnade. Hon började gå runt huset för att titta efter dem och ringde på igen. Efter en lång stund öppnade de och det var rätt uppenbart vad de hållit på med. Jag tyckte det var oerhört pinsamt men min kompis var glad över att de till slut hörde henne.
Men att ALLTID planera in en träff? Det är det jag ställer mej emot. Om man har vägarna förbi kan jag tycka det vore roligt om de kom inom och sa hej. Sen får man acceptera att personen inte har tid eller är iväg på annat. Vad hände med det spontana? Idag ska allting vara planerat när, var, hur, vem (iaf de runt min närhet).
 
Det har man väl alltid behövt göra? Att komma spontant är ett jäkla otyg och inte välkommet i min värld.
Jag blir jätteirriterad på folk som spontanbesöker eller kommer hit för att fördriva tid. Jag jobbar, jag har lantbruk, jag gör saker HELA TIDEN. Jag svarar inte ens i telefonen för att det stör mig när jag håller på med saker. Om jag har en timme för mig själv så vill jag sitta i lugn och ro, och de tre timmarna jag avsätter för särbon vill jag INTE bli störd.
 
Men att ALLTID planera in en träff? Det är det jag ställer mej emot. Om man har vägarna förbi kan jag tycka det vore roligt om de kom inom och sa hej. Sen får man acceptera att personen inte har tid eller är iväg på annat. Vad hände med det spontana? Idag ska allting vara planerat när, var, hur, vem (iaf de runt min närhet).
Men NEJ, det är inte trevligt. Det stör min arbetsdag!

Har aldrig varit med om att det tar mindre än 10 minuter att artigt avböja besök, vilket innebär att jag missar min chans till lunchkaffe, inte hinner sortera får till lektionen eller liknande. Bara NEJ!
 
Senast ändrad:
Men att ALLTID planera in en träff? Det är det jag ställer mej emot. Om man har vägarna förbi kan jag tycka det vore roligt om de kom inom och sa hej. Sen får man acceptera att personen inte har tid eller är iväg på annat. Vad hände med det spontana? Idag ska allting vara planerat när, var, hur, vem (iaf de runt min närhet).

Jag tycker att man ringer först och kollar om det är lämpligt. Det är en stor skillnad på att kolla om det är läge och att bara ringa på.
 
Men NEJ, det är inte trevligt. Det stör min arbetsdag!
Det är vad du tycker och jag är inte av samma åsikt gällande spontanbesök 🙂
Jag tittar givetvis inte hem till folk spontant för jag vet att det inte uppskattas. Det har hänt att jag har ställt in planerade saker för att jag fått(valt att) åka och jobba. Jag tycker det är roligare än en planerad fika..
 
Jag gillar verkligen spontanbesök! Men man får vara lite lyhörd. Cyklade förbi en bekant igår, de visade sig att de hade folk över, så jag sa "oj, det var inte meningen att störa, vi cyklar vidare". Vi blev inbjudna och kvar i flera timmar, det var jättetrevligt! Vi får nog spontanbesök en gång i veckan här. Oftast en glad överraskning, men är vi på väg någonstans så säger vi det. Har aldrig upplevt det som ett problem.

Vissa personer skulle jag aldrig "spontant" komma förbi, då jag inte tror att de skulle uppskatta det. Man märker för vilka som tycker att det är trevligt.
 
Jag avskyr besök och spontanbesök är bland det värsta jag vet. Det spontana jag kan göra är att åka ner till syrran och slänga in en påse kantareller om jag har plockat. Bara för att jag vet att hon vill ha dom. Men oftast kollar jag om hon är hemma innan, annars hänger jag dom på dörren. Jag är bara där för att dumpa av och åka igen. Har ingen avsikt att bli kvar även om det oftast blir så men då har hon bjudit in mej.
 
Om man ändå har vägarna förbi och tittar in så får man vara beredd på att personen inte har tid. Det är inget besökaren kan bli sur över.

Det jag inte gillar är ”på torsdag kl 17.30 kan vi ta en fika men kl 19 har jag annat planerat”. Man har så mycket inplanerat att man inte hinner mer varandra.
Givetvis tittar jag inte förbi spontant hos folk. Men jag tänker för de som lever ensamma, om det händer nått? Man har trillat i trappen, hjärtattack, hjärnblödning osv. Då kanske det vore bra med spontanbesök då och då.
Men varför är det så svårt att förstå att alla inte uppskattar spontant besök?
Att du uppskattar det är väl jättebra men långt ifrån alla gör det av olika anledningar.
 
Om man ändå har vägarna förbi och tittar in så får man vara beredd på att personen inte har tid. Det är inget besökaren kan bli sur över.

Det jag inte gillar är ”på torsdag kl 17.30 kan vi ta en fika men kl 19 har jag annat planerat”. Man har så mycket inplanerat att man inte hinner mer varandra.
Givetvis tittar jag inte förbi spontant hos folk. Men jag tänker för de som lever ensamma, om det händer nått? Man har trillat i trappen, hjärtattack, hjärnblödning osv. Då kanske det vore bra med spontanbesök då och då.
Ah, så det du inte gillar är att andra människor har liv utöver att hänga med dig?

Konatkt kan man ju ha utan att göra spontanbesök och eller fika i fem timmar. Ett texmeddelande då och då tex.
 
Men varför är det så svårt att förstå att alla inte uppskattar spontant besök?
Att du uppskattar det är väl jättebra men långt ifrån alla gör det av olika anledningar.
Jag förstår helt enkelt inte varför man är så uppbokad att man inte har tid för andra. Att man känner att någon kommer och inkräktar på ens tid när någon egentligen bara vill komma inom och hälsa på för att de bryr sig om en?
Lika så begär jag inte att de ska förstå varför jag gillar spontanbesök eller ogärna planerar 🙂
Men huvudsaken är väl att jag respekterar att de inte vill ha besök och därför inte besöker de spontant? 🙂
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 757
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 611
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp