Saker och företeelser man inte förstår sig på

Jag förstår helt enkelt inte varför man är så uppbokad att man inte har tid för andra. Att man känner att någon kommer och inkräktar på ens tid när någon egentligen bara vill komma inom och hälsa på för att de bryr sig om en?
Lika så begär jag inte att de ska förstå varför jag gillar spontanbesök eller ogärna planerar 🙂
Men huvudsaken är väl att jag respekterar att de inte vill ha besök och därför inte besöker de spontant? 🙂
Man kanske inte vill umgås? Man kanske helt enkelt vill vara i fred? Alla är ju inte sociala. Jag struntar i att nån vill hälsa på för att dom bryr sig om mej. Dom stör mej. Jag vill vara ifred. Inte för att jag inte bryr mej om andra utan för att jag trivs inte i mänskligt sällskap
 
Jag förstår helt enkelt inte varför man är så uppbokad att man inte har tid för andra. Att man känner att någon kommer och inkräktar på ens tid när någon egentligen bara vill komma inom och hälsa på för att de bryr sig om en?
Lika så begär jag inte att de ska förstå varför jag gillar spontanbesök eller ogärna planerar 🙂
Men huvudsaken är väl att jag respekterar att de inte vill ha besök och därför inte besöker de spontant? 🙂

Jag drar runt en fastighet stor som en mindre gård praktiskt taget själv... det är skitmycket jag ska hinna göra, speciellt på sommaren. Klart att jag uppskattar om folk vill umgås med mig men har jag precis dragit igång något projekt som att tex måla är jag inte så pepp på att avbryta för att någon bara ramlar in.
 
Jag är principiellt också klart emot helt spontana besök, där någon dyker upp helt utan förvarning, så jag skulle knappast själv utsätta någon för det. Både för att jag är introvert och för att min fritid är fulltecknad som den är. Vill helst bli förvarnad bara någon ska ringa och snacka på telefon så jag är mentalt förberedd för det. Men besök med kort varsel av typen "jag kommer förbi i eftermiddag" kan ju också stöka till det.

Dock så beror det för mig väldigt mycket på vem/vilka det handlar om och vilka förväntningar det är på mig som "värdinna". En del är så avslappnade och kan underhålla sig själva tills och om jag har tid att sitta ner och fika, så då är det absolut inga problem utan mest roligt även om huset är ett smärre kaos och gräsmattan inte är klippt.

T ex en kompis dök upp (med någon förvarning) för att bo över någon helg typ kvällen efter jag hade avslutat en orimligt intensiv arbetsperiod, och jag orkade knappt gå upp och öppna dörren utan låg i fosterställning i soffan mest hela tiden. Men det kändes ändå inte besvärande. Och det är också den sortens kompisar som självmant skulle hugga i och hjälpa till med att rensa ogräs eller måla staket eller vad jag nu hade planerat att få gjort den tiden, och som ser det som en helt naturlig sak för att hinna umgås samtidigt och unna sig att sitta ner och fika sedan.

Medan andra bekanta verkar liksom inte alls fatta tidsåtgången med gård, trädgård och djur kombinerat med heltidsarbete. De räknar med att jag ska sitta ner och fika och släppa allt för att vara social exakt när det passar dem att besöka, och att det dessutom är slarvigt om inte huset är städat och fejat och gräsmattan nyklippt inför ankomsten. Och säger jag som det är att "den här helgen är det helt tjockt med trädgårds- och gårdssysslor som jag inte hunnit med och måste ta hand om, det passar verkligen inte så bra just nu" så är det bara ett helt lugnt "ojdå säger du det men du vet att jag har ju semester nu så vi kommer förbi någon gång på söndag eftermiddag, vi ses då" (vilket då alltså kan sägas typ på lördagen). Den varianten av spontanbesök får mig mer att vilja låsa dörren och låtsas inte vara hemma. Lyckligtvis behövs det inte så ofta.
 
Apropå spontanbesök. När jag bodde hemma så brukade några släktingar komma på spontanbesök kl 15. Alltid vid kl 15, det var deras ”fikatid” så när de hälsade på planerade de in besök den tiden.
 
Apropå lämnade hundbajspåsar har jag vid några få tillfällen tappat bajspåsar av misstag/lagt ner vid paus och glömt. Har jag haft möjlighet har jag gått och hämtat dem dagarna senare.

Det är jäkligt när det händer men hänt har det gjort ändå.

Jag har varit del av sällskap som delat sig till olika sidor av vägen/cykelbanan, vilket nog har berott på uppmärksamhet - man har blivit överraskad och skyldigt snabbt hoppat åt sidan helt osynkat med resten av sällskapet.

Sedan att det inte är bra vare sig att tappa hundbajspåsar eller ta bägge sidorna av vägen är väl lika sant för det.

Var det förresten okej att förklara något i denna tråd? :p:o

Jag har som ett par andra här svårt att förstå varför folk blir så frustrerade när man vill dricka vanligt kranvatten.
 
Jag drar runt en fastighet stor som en mindre gård praktiskt taget själv... det är skitmycket jag ska hinna göra, speciellt på sommaren. Klart att jag uppskattar om folk vill umgås med mig men har jag precis dragit igång något projekt som att tex måla är jag inte så pepp på att avbryta för att någon bara ramlar in.
Och så finns det de som glatt hänger på och snicksnackar medan man mockar eller gräver. Som tar ett redskap och hjälper till. Eller rycker en häst och leder ut.

Själv har jag ett par vänner som jag i stort sett bara träffar på deras jobb. De fortsätter jobba medan vi pratar. Jag har inga som helst förväntningar på att bli bjuden på något.

Å andra sidan kan det bli som när vi var på husbilssemester i grannlandet och spontanhälsade på en bekant familj. Vi tänkte bara stanna till och prata lite. Vi blev kvar i tre dagar. Vi lyckades helt enkelt inte ta oss därifrån. :)

Jag har inget emot spontanbesök. Men folk får ta det som det är. Jag städar inte så pedantisktoch det är rörigt. Men jag antar att det inte min städning de kommer för att inspektera.
 
Och så finns det de som glatt hänger på och snicksnackar medan man mockar eller gräver. Som tar ett redskap och hjälper till. Eller rycker en häst och leder ut.

Själv har jag ett par vänner som jag i stort sett bara träffar på deras jobb. De fortsätter jobba medan vi pratar. Jag har inga som helst förväntningar på att bli bjuden på något.

Å andra sidan kan det bli som när vi var på husbilssemester i grannlandet och spontanhälsade på en bekant familj. Vi tänkte bara stanna till och prata lite. Vi blev kvar i tre dagar. Vi lyckades helt enkelt inte ta oss därifrån. :)

Jag har inget emot spontanbesök. Men folk får ta det som det är. Jag städar inte så pedantisktoch det är rörigt. Men jag antar att det inte min städning de kommer för att inspektera.

Det beror absolut på gästerna, det håller jag med om.
 
Som en som jobbar hemifrån tycker jag det är fruktansvärt jobbigt med spontanbesök. Bara för att jag är hemma är jag inte ledig, och ibland syns det inte på mig att jag jobbar, utan jag kan sitta på verandan med en kopp te och ändå ha fullt upp i huvudet. Däremot tycker jag om folk, och om en hör av sig nån timme innan kan jag för det mesta planera om lite. Nu när vi har sms och telefoner med oss överallt, hur svårt är det att bara slänga iväg ett sms i förväg?

Sen har jag grannar här på landet som på riktigt klagar på att jag inte kommer och knackar på när jag cyklar förbi. Men antingen är jag ju på väg någonstans och har en tid att passa, eller så har jag varit någonstans och är trött och vill hem. Klart en kan stanna och/eller säga hej om de är ute, men att gå upp och knacka på känns för mig helt främmande.
 
Här är en till som hatar spontanbesök!
Jag tycker inte om att ha besök hemma öht, så ska nån komma vill jag veta om det i god tid så jag kan förbereda mig och se till att jag har tillräckligt med energi för att umgås osv. Haaaatarrr verkligen när man är hemma och äntligen kan sätta sig vid datorn ett tag och slappna av, och så ringer det på dörren och det är nån hurtig kusin som "bara tänkte titta förbi!". Jag blir mentalt slutkörd bara jag tänker på det :rofl:
 
Unboxing videos är ett fenomen jag inte begriper. Visst kan det vara roligt att se när någon närstående öppnar ett paket på julafton, men att se en video på när någon helt okänd packar upp en telefon, smink eller leopardgecko som hen beställt?!

Nä, fattar inte hur man kan titta på det. Fattar varför man spelar in dem, men det är också allt.
 
Jag är av sådan sort så att umgås med folk tar energi. Att få tid hemma själv är viktigt för mig. Så spontanbesök där det förväntas att man ska umgås kan verkligen vara jobbigt som sjutton för mig. För även om folk anser att jag bara sitter å tittar på en serie/film så är det ren återhämtning för mig. Har jag för många åtaganden privat slutar det att jag blir helt obstinat en dag å inte har lust att göra ett skit och verkligen inte har någon lust att lämna soffan alls och känner mig allmänt surig och oengagerad. Ibland tar det en hel dag innan känslan släpper,
 
Unboxing videos är ett fenomen jag inte begriper. Visst kan det vara roligt att se när någon närstående öppnar ett paket på julafton, men att se en video på när någon helt okänd packar upp en telefon, smink eller leopardgecko som hen beställt?!

JA, allra helst amerikanska unboxing videos. Dom kan ju liksom prata om förpackningen i 20 min innan de ens börjat öppnandet!
 
Och så finns det de som glatt hänger på och snicksnackar medan man mockar eller gräver. Som tar ett redskap och hjälper till. Eller rycker en häst och leder ut.

Själv har jag ett par vänner som jag i stort sett bara träffar på deras jobb. De fortsätter jobba medan vi pratar. Jag har inga som helst förväntningar på att bli bjuden på något.

Å andra sidan kan det bli som när vi var på husbilssemester i grannlandet och spontanhälsade på en bekant familj. Vi tänkte bara stanna till och prata lite. Vi blev kvar i tre dagar. Vi lyckades helt enkelt inte ta oss därifrån. :)

Jag har inget emot spontanbesök. Men folk får ta det som det är. Jag städar inte så pedantisktoch det är rörigt. Men jag antar att det inte min städning de kommer för att inspektera.

exact sa.
Det before pa vem som kommer. Jag har vanner som hugger en pensel och hjalper till att mala, eller har in och fixer middagen, eller vad som behovs och de far gjarna komma nar de vill. Sjalv ringer jag dock innan och undrar om de ar hemma innan jag kommer, men det ar mest for att jag ar lat och inte vill aka I onodan:p
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 781
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Senast: Acto
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 616
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp