Saker och företeelser man inte förstår sig på

Var på ”öppet hus” hos reningsverket för ett par år sedan. De berättade att folk har börjat använda så lite vatten att de själva måste tillsätta massor för att upprätthålla funktionen i reningsverket. Det som kommer från hushållen är alltså för koncentrerat, så de olika processerna de använder fungerar sämre. Jag tänker på det då och då när jag känner att jag ”slösar” med vatten. Så, @Sel , spola på. :p (Visst är det bra att spara vatten, men att spola ett par gånger extra per år är knappast det som gör skillnad.)
 
Var på ”öppet hus” hos reningsverket för ett par år sedan. De berättade att folk har börjat använda så lite vatten att de själva måste tillsätta massor för att upprätthålla funktionen i reningsverket. Det som kommer från hushållen är alltså för koncentrerat, så de olika processerna de använder fungerar sämre. Jag tänker på det då och då när jag känner att jag ”slösar” med vatten. Så, @Sel , spola på. :p (Visst är det bra att spara vatten, men att spola ett par gånger extra per år är knappast det som gör skillnad.)

Där ser man! 😅 Det är svårt det där med lagom.
 
Var på ”öppet hus” hos reningsverket för ett par år sedan. De berättade att folk har börjat använda så lite vatten att de själva måste tillsätta massor för att upprätthålla funktionen i reningsverket. Det som kommer från hushållen är alltså för koncentrerat, så de olika processerna de använder fungerar sämre. Jag tänker på det då och då när jag känner att jag ”slösar” med vatten. Så, @Sel , spola på. :p (Visst är det bra att spara vatten, men att spola ett par gånger extra per år är knappast det som gör skillnad.)
Funkar det såhär? @Shaggy om du vet?😊
 
Har du verkligen missat att det allt oftare blir vattenbrist även i Sverige? Att grundvattennivåerna är låga? Känns överhuvudtaget inte ok att regelmässigt spola toaletten två gånger bara för att man bajsat! Det går åt 10 liter vatten vid varje spolning!
Nja, de nya toastolarna spolar inte 10 liter per spolning. Finns ofta även två knappar.
 
Funkar det såhär? @Shaggy om du vet?😊
Jag hade spolbilen hos mig i påskas, dom rekomenderar att man spolar "ordentligt", alltså man ska aldrig snålspola. Och en gång i veckan ska man hälla i en stor hink vatten när man spolar. Efter det kom snålspolande toaletter är det stopp hos privatpersoner betydligt oftare. Så spolbilsföretaget rekomenderar att man spolar ordentligt med vatten. Jag bor dock i ett område som aldrig har problem med grundvattennivån, så de kanske ger olika råd på olika platser i landet.
 
Jag hade spolbilen hos mig i påskas, dom rekomenderar att man spolar "ordentligt", alltså man ska aldrig snålspola. Och en gång i veckan ska man hälla i en stor hink vatten när man spolar. Efter det kom snålspolande toaletter är det stopp hos privatpersoner betydligt oftare. Så spolbilsföretaget rekomenderar att man spolar ordentligt med vatten. Jag bor dock i ett område som aldrig har problem med grundvattennivån, så de kanske ger olika råd på olika platser i landet.
Fast jag var mer ute efter att få bekräftelse på hur reningsverk fungerar. Vad jag hört så är det mer problem med att det blir för mycket vatten, inte tvärt om.
 
Fast jag var mer ute efter att få bekräftelse på hur reningsverk fungerar. Vad jag hört så är det mer problem med att det blir för mycket vatten, inte tvärt om.

Problemet med för mycket vatten är väl när det regnat mycket och för mycket vatten rinner ner i avloppen istället för att gå ner i marken?
 
Problemet med för mycket vatten är väl när det regnat mycket och för mycket vatten rinner ner i avloppen istället för att gå ner i marken?
Ja, det är ett problem, men har också hört motsatsen till vad som skrevs ovan, det vill säga att högre koncentrationer är lättare att rena.
 
På mitt jobb ställer folk in disk i maskinen men alltid närmast luckan. Varför inte ställa den längst in så man slipper slabba ner sig när man fyller på utifrån och in? Jag har blivit diskmaskinsorganisatör och möblerar om varje dag. Än så länge muttrar jag bara inombords, men vem vet, snart kanske jag blir bitter på riktigt och suckar och passivaggresserar :D
Det gör jag ibland, sätter en tallrik eller lägger mina bestick längst fram. Detta för att det är så jädrans mycket folk omkring mig att jag känner mig trängd och stressad. Det är svårt med mycket folk på litet utrymme när man inte ser bra, så när det är så många runt mig blir det lätt så för att snabbt komma därifrån.
 
Det gör jag ibland, sätter en tallrik eller lägger mina bestick längst fram. Detta för att det är så jädrans mycket folk omkring mig att jag känner mig trängd och stressad. Det är svårt med mycket folk på litet utrymme när man inte ser bra, så när det är så många runt mig blir det lätt så för att snabbt komma därifrån.
Det är ju också ett giltigt skäl!
 
Jag förstår inte att de på slutenpsykiatrin inte ens kan ha havremjölk på vissa avdelningar. Ätit macka med marmelad till frukost senaste inläggningarna. Inte sådär jättegott eller hälsosamt.
Träffat på flera veganer som inlagd, så är inte ensam om problemet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 530
Senast: Mirtai
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 583
Senast: Acto
·
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 574
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp