Saker producerade i Sverige?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa! Jag vill ju gärna främja företagsamheten, arbetsmarknaden och kanske spara lite på miljön samtidigt när jag handlar allt från stort till smått. Men hur gör man då? På matprodukter så står det väl i stort sett alltid vart det är producerat men andra saker hygienprodukter, städartiklar tex..Vissa företag som är svenska kan ju ha fabriker utomlands men ingen i Sverige. Jag vill gärna åt produkterna som är tillverkade i Sverige av svenska företag men om man måste välja så kanske det är viktigast att det är tillverkat i Sverige. Hur tänker och gör ni?
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Wettex disktrasor tillverkas i Jönköping enligt säkra källor.

Alla Dunderdons kläder produceras i Sverige, framför allt i Borås. Men tänk på att tygerna sällan produceras i Sverige, så det är svårt att få till en helt svenskproducerad produkt.

Lundhags kängor och sockar produceras i Sverige, men jag är faktiskt inte helt säker på kläderna.

Jofama tillverkar massor med snygga skinnjackor (och mc-kläder).
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Ja såg också det på Icas någon gång när jag tittade.
Synd att jag inte använder Wettex;)
Nä textilfabriker finns det nog inte många kvar i Sverige..

Kan tycka att det borde finnas någon sida på internet om det här redan. Det ligger väl i tiden lite. Jag kanske skulle ta och tipsa Naturskyddsföreningen att fixa fram någon list och ha på sin hemsida eller något:idea:
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Naturskyddsföreningen verkar tycka att det är viktigare att handla miljösmart än att handla svenskt, och det kan de väl ha rätt i tycker jag. Och de väger ju in var sakerna är producerade också i många fall.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide

Jag tycker att det är viktigt att handla svenskt framför allt när det rör sig om mat. Och att inte bara handla på de stora stormarknaderna utan försöka gynna de små också.

Men "svenskhet" i sig är inte så viktigt när jag handlar. Det är viktigare med egenskaper som miljötänk och rättvis produktion.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag tycker att det är viktigt att handla svenskt framför allt när det rör sig om mat. Och att inte bara handla på de stora stormarknaderna utan försöka gynna de små också.
Rent ekonomiskt för landets bolag ska vi absolut köpa svenskt. Det gynnar den svenska marknaden. Men för miljöns skull är det ibland väldigt osmart att köpa svenskt. Svenska tomater som odlats i uppvärmda växthus är inte alls bra att köpa. Köp då istället spanska tomater som odlats i ouppvärmda växthus.

Tulpaner ifrån Kenya är enormt mycket bättre för miljön än vad tulpaner ifrån Holland är.

Ibland tror man att det är transporterna som förstör, när det egentligen är någonting helt annat.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Eller odla dina egna tomater - det går utmärkt att odla tomater själv hemma även vintertid i vanliga bostaden, i synnerhet om man odlar hydroponiskt men en gammal hederlig självatnarkruka räcker långt.

Har man inget söderfönster så går det att åtgärda genom att bara byta ut sin vanliga belysning med belysning med större spektrum.

Måste man ha tulpaner under vintertid ?

Man kan göra mycket för miljön genom att börja hålla sig lite mer till vad det är säsong på inom landet, då hinner man inte bli lika less på det heller när det blir naturlig variation.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Eller odla dina egna tomater - det går utmärkt att odla tomater själv hemma även vintertid i vanliga bostaden, i synnerhet om man odlar hydroponiskt men en gammal hederlig självatnarkruka räcker långt.
Fast det testade vi ett år. Med körsbärstomater. De blev inte alls bra. Smakade typ ingenting. Jag är helt övertygad om att de behöver riktigt solljus för att bli bra.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag är övertygad om motsatsen - och jag bor i ett gammalt dragigt timmerhus i Norrland ;)

Vi har överraskat en och annan genom att bjuda dom på egenodlade tomater till jul, då blir dom förvånade :-)

Nåja, hur eller hur så håller jag med om att man måste analysera i flera steg vad som är mest miljövänligt - ibland är resultatet inte riktigt vad man hade väntat sig... som att en toppmodern diskmaskin ofta är mer energieffektiv än att handiska motsvarande mängd disk.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Men det är ju det jag skriver, att miljötänk och rättvisefrågor är mer intressanta när man väljer vad man ska köpa än just "svenskhet".

Jag tycker visst att man ska gynna lokala producenter. Men samtidigt är Sverige ett väldigt rikt land, och vi måste dela med oss. Så jag tycker gott att man kan försöka handla från folk som producerar bra grejer till schyssta villkor oavsett var de kommer ifrån. Därför tycker jag personligen inte att det är viktigt att bara försöka köpa svenskt. Det är viktigt att hålla igång den svenska ekonomin - men det är också viktigt att se till att andra länder får exportera. För Sverige kan aldrig bli en isolerad självförsörjande ö - den tanken gav vi upp på 1700-talet.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Klart att miljö och rättvisa är viktigt. Jag vill gärna åt både miljö, rättvisa och svenskt om det går:)
Klart vi ska dela med oss, men det kan man väl göra på fler sätt? Eller är det bästa sättet att importera så mkt som möjligt?

Jag är inte alls jättehemma på detta området men finns det inte länder som exporterar mat och får bra betalt för det men lokalbefolkningen har inte råd att köpa den..?
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag är inte alls jättehemma på detta området men finns det inte länder som exporterar mat och får bra betalt för det men lokalbefolkningen har inte råd att köpa den..?
Fast hur går det ihop? Vem betalar ifall ingen har råd att köpa?

Däremot så produceras massor med mat inom hela EU, även Sverige, med subventioner. Det blir då så billigt att vi exporterar överflödet till tex Afrika. Det gör att vi slår ut de afrikanska producenterna eftersom de inte kan producera lika billigt.

EUs jordbruksstöd borde absolut tänkas om för att bli hållbart.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast hur går det ihop? Vem betalar ifall ingen har råd att köpa?

Däremot så produceras massor med mat inom hela EU, även Sverige, med subventioner. Det blir då så billigt att vi exporterar överflödet till tex Afrika. Det gör att vi slår ut de afrikanska producenterna eftersom de inte kan producera lika billigt.

EUs jordbruksstöd borde absolut tänkas om för att bli hållbart.

Samtidigt lägger svenska jordbruk ner på löpande band eftersom det inte går att få lönsamhet i det... avräkningspriserna som bonden får betalt från slakteriet är idag endast 1/3 av vad det var på 1950-talet omräknat i dagens penningvärde. Samtidigt har insatsvarorna blivit dyrare.

Det är ju så att de stora affärskedjorna pressar priserna - vilket innebär att alla sänkningar ute i butik så småningom hamnar som sänkningar i bondens avräkningspriser eftersom bonden är primärproducent och inte kan ge "svarte petter" vidare till någon annan längre ner i kedjan... Åtminstone inte utan att ta ut det på djuren eller fuska och dryga ut produkterna med annat.

Idag är "EU-bidragen" det enda som håller igång vårt eget jordbruk helt enkelt för att matpriserna ute i butik är för låga för att hålla igång produktionen.

Skulle vi ta bort "EU-bidragen" så måste vi då i det närmaste fördubbla matpriserna i affären, vilket skulle ge en återgång till hur matpriset såg ut i slutet av 80-talet i relation till disponibel inkomst.

1993 var matpriserna ca 19% av disponibel inkomst mot idag 12%, denna minskning har till så stor del betalats av "EU-bidragen" till jordbruket att jordbruket i Nordeuropa idag inte kan överleva utan dessa pengar.

Så där sitter vi en gisslansituation... men den stora boven är att maten för västerlänningar är alldeles för billig, vilket slår ut jordbruk globalt sett så väl som nationellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Saker producerade i Sverige?

Naturskyddsföreningen verkar tycka att det är viktigare att handla miljösmart än att handla svenskt, och det kan de väl ha rätt i tycker jag. Och de väger ju in var sakerna är producerade också i många fall.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide

Jag tycker att det är viktigt att handla svenskt framför allt när det rör sig om mat. Och att inte bara handla på de stora stormarknaderna utan försöka gynna de små också.

Men "svenskhet" i sig är inte så viktigt när jag handlar. Det är viktigare med egenskaper som miljötänk och rättvis produktion.

:bow:

Naturskyddsföreningen har miljö som fokus ja. Dessutom är de med i EEB (European Environmental Bureau) som är en paraplyorganisation för liknande organisationer inom EU. Jag tror inte det skulle se så bra ut för samarbetet kring miljön om man började med protektionism istället.

Själv handlar jag mest svenskt när det gäller mat. Detta för att jag vill att svenskt jordbruk ska finnas kvar och hålla landskapen öppna vilket har kvar den biologiska mångfalden och gör Sverige mer varierat. Det har också en relativt bra djurvård att visa upp även om man får jobba med oljebasen i det men det är jag övertygat om att det förändras med mer naturbeteskött och mindre konstgödsel även om det är svårt att lösa helt.

All mat handlas inte svenskt. På vår ICA får man hjälp med vad för frukt och grönt som är säsongsbetonad och jag försöker en del men ibland blir det sådant som passar det jag vill laga. Jag handlar heller inte just svenska växthustomater och även om jag inte handlar just danskt fläsk så handlar jag lika gärna något från Tyskland som från Mälardalen eftersom det är geografiskt närmare (även om transporterna inte är allt - mycket går med båt där man utnyttjar utrymmen väl).

Klart att jag vill ha svensk arbetsmarknad igång och jag gillar oftast kvaliteten på svenska varor men jag har släkt lite varstans i Nordeuropa, vänner över hela världen...nej jag vill nog hjälpa dem ibland också. Just nu går Spanien på knäna och mina kollegor berättar hemskheter. Klart att jag kanske då väljer spanska tomater. Det blir också ett spanskt vin istället för ett franskt. Eller tja, just franskt väljer jag ändå väldigt sällan. Det var ju det där med jordbruksreform...Ramona om du får med dig fransmännen där ska du få Nobels fredspris av mig ta mig fanken!
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag använder Rapsodines produkter, tillverkas i Sverige av kravodlade produkter och förpackningar är återvinningsbara. Ett stort plus förutom att de är dryga är att de luktar otroligt gott!
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag är inte alls jättehemma på detta området men finns det inte länder som exporterar mat och får bra betalt för det men lokalbefolkningen har inte råd att köpa den..?

Världen är jättestor och består av massor av olika regioner och kulturer, vilket komplicerar saker och ting en aning! ;)

Det du beskriver förekommer säkert i vissa fall. I andra fall kan det vara så att exporten gör att en produkt blir mer lönsam att odla än opiumvallmo eller kokablad.

En och samma exportproduktion kan vara bra för att den ger jobb och infrastruktur och dålig för att den förstör miljön.

Och så vidare. Det är inte lätt att vara medveten komsument. Men det finns ju vissa saker som ger lite vägledning i alla fall, som t ex rättvisemärkning och olika miljömärkningar. Och så magkänslan. Om något är på tok för billigt är det förmodligen någon annan som betalar och betalar dyrt för att priset ska vara så lågt. Om det stinker kemikalier om kläder och skor - så innehåller de förmodligen det. Och så vidare.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Idag äter vi mer än dubbelt så mycket kött som vi gjorde på 80-talet. Är man lite insatt ser man också hur mycket köttindustrin bidrar till växthusgaserna. Det är inte hållbart att vi äter så mycket kött som vi gör idag. I en utopi äter vi mindre nötkött och mer lamm, om vi inte är helt vegetariska.

http://www.angelamorelli.com/water/#.UGMYPUXDSrk.facebook
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag använder Rapsodines produkter, tillverkas i Sverige av kravodlade produkter och förpackningar är återvinningsbara. Ett stort plus förutom att de är dryga är att de luktar otroligt gott!

Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, PEG-4 Rapeseedamide, Decyl Glucoside, Glycol Distearate, Laureth-4, Canola Oil, Hydroxypropyl Guar Hydroxypropyltrimonium, Chloride, Parfum, Sodium Chloride, Phenoxyethanol, Benzoic Acid, Dehydroacetic Acid, Citric Acid, Benzyl Salicylate - innehåller alltså deras kravodlade hårshampo;)

Som ett exempel på det Svea tar upp: att det inte är lätt att vara medveten konsument:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: tara
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp