Säker uppbindning

GoLightly

Trådstartare
Vi har tidigare bundit upp våra hästar i balsnören utanför boxarna när vi pysslar med dem, men när två hästar på kort tid har ryckt hårt utan att balsnörena har gått sönder har vi bytt ut dem till ett annat snöre som går sönder lättare. Tyvärr har nu en häst eller två istället lärt sig att snörena går sönder och promenerar iväg. Jag tycker att det är otrevligt både att se hästar hänga hela vikten i grimman när uppbindningen inte löser ut och behöva ta reda på andras hästar som kommit loss så undrar hur ni brukar lösa det med säker uppbindning som håller för smarta ponnyer?
 
Jag tränar hästarna att bli säkra i uppbindningen istället. För mig hör det till grundutbildningen och är en säkerhetsfråga.
Jag håller med. En häst föds inte med vetenskapen om hur man beter sig på gången uppbunden.

Min häst brukade få panik när man märkte att grimman satt fast. Så vi fick snällt bryta ner processen för honom och ta det steg för steg tills han var trygg med att stå snällt.
 
Jag håller med. En häst föds inte med vetenskapen om hur man beter sig på gången uppbunden.

Min häst brukade få panik när man märkte att grimman satt fast. Så vi fick snällt bryta ner processen för honom och ta det steg för steg tills han var trygg med att stå snällt.
Absolut. Min häst är inte ett dugg rädd för att stå uppbunden, inte alls, men det man är rädd för är ju att det uppstår en situation där de blir skrämda av någonting annat så att de grips av panik och försöker ta sig loss. Av den anledningen vill jag alltid ha panikhakar när jag binder upp - inte för att han är rädd för att stå uppbunden.
 
Jag tränar hästarna att bli säkra i uppbindningen istället. För mig hör det till grundutbildningen och är en säkerhetsfråga.

Måste förtydliga mitt tidigare inlägg lite. Självklart vill man att hästen ska vara trygg i att stå uppbunden. Min är mycket trygg med det och rör inte en fena. MEN det kan ju uppstå situationer där de blir rejält skrämda av något annat och grips av panik och försöker ta sig loss av den anledningen. Det är i det läget jag tycker att det känns väldigt bra att ha panikhakar på grimskaften han är uppbunden i.
 
Jag har Gilo gummirep som sitter närmast hästen och därefter metallkedjor ut mot väggen. Fungerar bra då de är lagom elastiska dvs de dras ut såpass mycket att ingen häst hittills har fått panik om de kastat sig iväg för nåt men drar tillbaka rätt ordentligt utan att bli stumt om någon skulle slänga sig rejält. Nackdelen är att de är rätt tunga men andra, billigare varianter har gått av alldeles för lätt och det blir så obehagligt med elastiska saker. Köpte dom till att börja med för att underlätta när unghästen skulle lära sig bli uppbunden och har som sagt varit nöjd hittills.

Annars föredrar jag vanliga plastkedjor eller grimskaft som håller för lite bök men går sönder om hästen slänger sig på allvar.
 
Jag tränar hästarna att bli säkra i uppbindningen istället. För mig hör det till grundutbildningen och är en säkerhetsfråga.

Håller absolut med dig, men i det här fallet gäller det ett antal hästägare som binder upp sina hästar och försvinner längre stunder. Om deras hästar blir rädda eller kommer lösa blir det vi andra inhyrda eller personalen som får ta hand om dem.
 
Vad är det som händer om 2 hästar på kort tid behövt kasta sig?

Hästarna binds upp längs att högt plank där det är stallplan på ena sidan och gång/cykelväg på andra sidan. Antar att hästarna blivit rädda för något ljud på andra sidan planket.
 
Håller absolut med dig, men i det här fallet gäller det ett antal hästägare som binder upp sina hästar och försvinner längre stunder. Om deras hästar blir rädda eller kommer lösa blir det vi andra inhyrda eller personalen som får ta hand om dem.
Det där är ett otyg. Oftast de som tycker att stallet är deras och inte en plats med många inhyrda.
 
Vi har satt panikhakar då vi har väldigt blandade åldrar på hästarna. Den yngsta två år och lite otålig på gången.
 
Hästarna binds upp längs att högt plank där det är stallplan på ena sidan och gång/cykelväg på andra sidan. Antar att hästarna blivit rädda för något ljud på andra sidan planket.

Fast då är det ju faktiskt placeringen av uppbindingsplats som är det största problemet, hästar ska inte behöva utsättas för sådant de inte kan hantera om det inte finns någon på plats för att hjälpa dem (miljöträning).

Det ni sysslar med är ju ett jättebra snabbsätt att få otrygga hästar.
 
Håller absolut med dig, men i det här fallet gäller det ett antal hästägare som binder upp sina hästar och försvinner längre stunder. Om deras hästar blir rädda eller kommer lösa blir det vi andra inhyrda eller personalen som får ta hand om dem.
Men var försvinner de då? En del stall har som regel att man inte får lämna hästen uppbunden utan uppsikt annat än väldigt korta stunder, typ hämta något i sadelkammaren. För det där låter ju synnerligen vårdslöst att bara lämna hästen sådär?
 
Men var försvinner de då? En del stall har som regel att man inte får lämna hästen uppbunden utan uppsikt annat än väldigt korta stunder, typ hämta något i sadelkammaren. För det där låter ju synnerligen vårdslöst att bara lämna hästen sådär?

Fast då är det ju faktiskt placeringen av uppbindingsplats som är det största problemet, hästar ska inte behöva utsättas för sådant de inte kan hantera om det inte finns någon på plats för att hjälpa dem (miljöträning).

Det ni sysslar med är ju ett jättebra snabbsätt att få otrygga hästar.

Jag håller med er båda två men eftersom det inte är mina hästar finns det inte mycket jag kan göra, men kan ta upp det med ägaren (som jag antar känner till problemet eftersom personalen gör det).

Jag vet inte riktigt vart de försvinner så länge. Många binder upp sina hästar där och ger dem kraftfoder medan de mockar. Ibland tar det väldigt lång tid för dem att komma tillbaka och hämta sina hästar.
 
Håller absolut med dig, men i det här fallet gäller det ett antal hästägare som binder upp sina hästar och försvinner längre stunder. Om deras hästar blir rädda eller kommer lösa blir det vi andra inhyrda eller personalen som får ta hand om dem.
Fast det där är inte förenligt med djurskyddslagen. Hästen får inte lämnas uppbunden utanför spilta utan tillsyn. https://www.jordbruksverket.se/amne...ingavhastar.4.4b00b7db11efe58e66b8000287.html

Ansvariga i stallet får helt enkelt ta upp det med de det gäller och påtala att de bryter mot djurskyddslagen. Att de inte fattar det olämpliga i att lämna sin häst så själva övergår mitt förstånd.
 
Fast det där är inte förenligt med djurskyddslagen. Hästen får inte lämnas uppbunden utanför spilta utan tillsyn. https://www.jordbruksverket.se/amne...ingavhastar.4.4b00b7db11efe58e66b8000287.html

Ansvariga i stallet får helt enkelt ta upp det med de det gäller och påtala att de bryter mot djurskyddslagen. Att de inte fattar det olämpliga i att lämna sin häst så själva övergår mitt förstånd.

Jag bor tyvärr inte i Sverige så det är inte säkert att samma regler gäller här. Jag förstår inte heller hur folk tänker, otroligt nonchalant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 155
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 351
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp