Saker vi aldrig lyckats lära oss

< och > är ju lätt! Denna sidan av tecknet är ”mindre än” < denna sidan av tecknet. Denna sidan av tecknet är ”större än” > denna sidan av tecknet. Plättlätt. :D Jag blir bara förvirrad av krokodiler och grejer.
I journalerna på jobbet ska jag skriva vad läkaren yrar om, och det kan vara tex "CRP mindre än 5". Sitter ofta där och funderar på de där tecken... och beslutar mig för att ordet "mindre" fungerar finfint att använda! :angel: Jag får inte ordning på det! Din förklaring fattade jag inte ett dugg av heller tyvärr. Inte heller krokodilförklaringen. Eller jo, förklaringen men inte användningen.

Samma med mikrogram! Hälften av alla gångerna kommer jag ihåg hur man gör µ, hälften av gångerna sitter jag en stund... och skriver sedan mikrogram!
 
I journalerna på jobbet ska jag skriva vad läkaren yrar om, och det kan vara tex "CRP mindre än 5". Sitter ofta där och funderar på de där tecken... och beslutar mig för att ordet "mindre" fungerar finfint att använda! :angel: Jag får inte ordning på det! Din förklaring fattade jag inte ett dugg av heller tyvärr. Inte heller krokodilförklaringen. Eller jo, förklaringen men inte användningen.

Samma med mikrogram! Hälften av alla gångerna kommer jag ihåg hur man gör µ, hälften av gångerna sitter jag en stund... och skriver sedan mikrogram!
Såhär. Fast det går ju att skriva med ord också. :p
 

Bifogade filer

  • 103EBB7F-E43C-4633-9A16-D77662C474D5.png
    103EBB7F-E43C-4633-9A16-D77662C474D5.png
    166,8 KB · Visningar: 12
Fast det är ju det jag inte fattar, vad ska stå på vilken sida? Det är inte logiskt?

Den spetsiga sidan på tecknet är mindre än den öppna sidan av tecknet. Då ska den mindre siffran stå på spetsiga sidan och större siffran på öppna sidan.
 
Detta är min främsta merit i livet:
Visa bifogad fil 66843
:rofl: ingen bil blev skadad i processen! Och ja, jag hade en kollega utanför som hjälp (och ivrig påhejare) :D jag hade nog inte försökt mig på den där fickan själv... De andra bilarna hade tack och lov kört när jag skulle ut sen!
Åh herregud! Huuur kom ni ens på tanken att försöka?! Jag antar att övriga bilar hade mer plats på andra hållet, för annars fattar jag inte hur någon kom ut överhuvudtaget :laugh:
Fast det är ju det jag inte fattar, vad ska stå på vilken sida? Det är inte logiskt?
Det största talet står alltid vid den största delen av tecknet, alltså själva "gapet".
 
Den spetsiga sidan på tecknet är mindre än den öppna sidan av tecknet. Då ska den mindre siffran stå på spetsiga sidan och större siffran på öppna sidan.
+ @Mineur Det låter logiskt. Men det känns inte lika logiskt när man ska skriva "CRP mindre än 5", då finns ju bara en siffra , det andra är ett ord. :confused:
 
+ @Mineur Det låter logiskt. Men det känns inte lika logiskt när man ska skriva "CRP mindre än 5", då finns ju bara en siffra , det andra är ett ord. :confused:
Hmm, jag fattar. För mig hade det hjälpt att tänka att 5 är den största siffran, alltså ska tecknet skrivas så att den största delen (gapet) är närmast femman.
 
I journalerna på jobbet ska jag skriva vad läkaren yrar om, och det kan vara tex "CRP mindre än 5". Sitter ofta där och funderar på de där tecken... och beslutar mig för att ordet "mindre" fungerar finfint att använda! :angel: Jag får inte ordning på det! Din förklaring fattade jag inte ett dugg av heller tyvärr. Inte heller krokodilförklaringen. Eller jo, förklaringen men inte användningen.

Samma med mikrogram! Hälften av alla gångerna kommer jag ihåg hur man gör µ, hälften av gångerna sitter jag en stund... och skriver sedan mikrogram!
Kanske tänk typ att "kontaktytan" av < är större åt det högre talet, eller kanske att det är två änder mot det högre medan det är bara en mot den lägre.

Jag brukar titta på symbolen och typ inom mig göra mig stor när jag tittar på den större sidan av < sedan tittar jag mot den mindre (typ spetsen) och gör mig mindre inom mig. Då förstår jag att vilken sida som är stor eller liten.
 
Fast det är ju det jag inte fattar, vad ska stå på vilken sida? Det är inte logiskt?
Det beror ju på vad man ska ställa upp med dem.
Frågar någon "Vilket är större, 3 eller 5?"
Så kan jag svara med 5>3

Men om någon ber mig "skriv CRP mindre än fem"
Helt ologiskt men jag typ rycker på axlarna och skriver vad de säger CRP<5
Inte vet jag varför det är så men säger de så så... 🤷‍♀️ Om någon säger att det där är obegripligt så hänvisar jag dem till personen.


*delvis knapplån*
Man kan ju även använda symbolen när man säger att temperaturen är mindre än 5 (<5) eller mindre än 5 cl (<5) - isåfall tänker jag när man skriver 1 2 3 4 5 6 ... vilket håll är blir det mindre? <5
Om man säger mer än 5, så brukar man väl skriva 5>
Eller snurrar jag till det i huvudet på mig nu när jag försöker tänka efter? :cautious::rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 870
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp