Saker vi aldrig lyckats lära oss

Detta är min främsta merit i livet:
Visa bifogad fil 66843
:rofl: ingen bil blev skadad i processen! Och ja, jag hade en kollega utanför som hjälp (och ivrig påhejare) :D jag hade nog inte försökt mig på den där fickan själv... De andra bilarna hade tack och lov kört när jag skulle ut sen!
Vad bra att du kom ihåg att dokumentera den ultimata fickparkeringen. Jag är helt kass, och går hellre någon kilometer extra istället istäälet gör att försöka.
 
+ @Mineur Det låter logiskt. Men det känns inte lika logiskt när man ska skriva "CRP mindre än 5", då finns ju bara en siffra , det andra är ett ord. :confused:
Men så här: Läser man CRP < 5 så kommer spetsen (mindre delen) först. Då läser man mindre än 5. När man läser CRP > 5 så kommer gapet (stora delen) först, då är det större än 5.
 
Inte bara obeskrivligt dålig på fickparkering, jag kan inte heller öppna motorhuven på min bil eller någon av dess företrädare. Det är skills som aldrig fastnat i mitt huvud. Jag försöker, misslyckas, får leta reda på bilens manual, och sedan försöka hitta relevant information där. Har aldrig öppnat en motorhuv snabbare än på en kvart.
 
Det beror ju på vad man ska ställa upp med dem.
Frågar någon "Vilket är större, 3 eller 5?"
Så kan jag svara med 5>3

Men om någon ber mig "skriv CRP mindre än fem"
Helt ologiskt men jag typ rycker på axlarna och skriver vad de säger CRP<5
Inte vet jag varför det är så men säger de så så... 🤷‍♀️ Om någon säger att det där är obegripligt så hänvisar jag dem till personen.


*delvis knapplån*
Man kan ju även använda symbolen när man säger att temperaturen är mindre än 5 (<5) eller mindre än 5 cl (<5) - isåfall tänker jag när man skriver 1 2 3 4 5 6 ... vilket håll är blir det mindre? <5
Om man säger mer än 5, så brukar man väl skriva 5>
Eller snurrar jag till det i huvudet på mig nu när jag försöker tänka efter? :cautious::rofl:
För mig är det inte ologiskt om CRP är mindre än 5 eller mer än 5 för den delen, det är ju det logiska i meningen, för mig alltså. Det ologiska är att få ordning på gapen när det är ett ord och en siffra. Siffran är ju många gånger 5 och CRP är ju många gånger CRP men står för ett värde och däääääär någonstans blir det kortslutning i min hjärna. För om CRP är mindre än 5 är det med andra ord typ 4 eller nåt annat. Det är som om hjärnan fokuserar på det den gör (skriver det den hör) och så kommer det här och så stannar den upp och börjar fundera på "gap", "krokodil", "pil"... "öh, jävla i min låda, måste tänka, går inte"... ,"mindre än", och så fortsätter den med att skriva.:D

Men gapet äter femman. Gode Gud, byt inte ut femman bara!!!!!
 
Men så här: Läser man CRP < 5 så kommer spetsen (mindre delen) först. Då läser man mindre än 5. När man läser CRP > 5 så kommer gapet (stora delen) först, då är det större än 5.
Jag ska försöka komma ihåg detta också- minsta delen av tecknet när ordet mindre används! :)
 
För mig är det inte ologiskt om CRP är mindre än 5 eller mer än 5 för den delen, det är ju det logiska i meningen, för mig alltså. Det ologiska är att få ordning på gapen när det är ett ord och en siffra. Siffran är ju många gånger 5 och CRP är ju många gånger CRP men står för ett värde och däääääär någonstans blir det kortslutning i min hjärna. För om CRP är mindre än 5 är det med andra ord typ 4 eller nåt annat. Det är som om hjärnan fokuserar på det den gör (skriver det den hör) och så kommer det här och så stannar den upp och börjar fundera på "gap", "krokodil", "pil"... "öh, jävla i min låda, måste tänka, går inte"... ,"mindre än", och så fortsätter den med att skriva.:D

Men gapet äter femman. Gode Gud, byt inte ut femman bara!!!!!
Du tänker för mycket! :D
Dvs logik i att crp isåfall betyder 4 etc.., tänk inte på siffrorna. Tänk på orden: mindre eller större. Då spelar det ingen roll om det är siffror eller ord.
 
Åh herregud! Huuur kom ni ens på tanken att försöka?! Jag antar att övriga bilar hade mer plats på andra hållet, för annars fattar jag inte hur någon kom ut överhuvudtaget :laugh:

Det största talet står alltid vid den största delen av tecknet, alltså själva "gapet".
Haha, jag surade över att behöva hitta en annan parkering längre bort, kollegan
säger "det går, det går!" så vi testade. Och det gick! Övriga bilar hade mer plats, jag lovar :D
 
I journalerna på jobbet ska jag skriva vad läkaren yrar om, och det kan vara tex "CRP mindre än 5". Sitter ofta där och funderar på de där tecken... och beslutar mig för att ordet "mindre" fungerar finfint att använda! :angel: Jag får inte ordning på det! Din förklaring fattade jag inte ett dugg av heller tyvärr. Inte heller krokodilförklaringen. Eller jo, förklaringen men inte användningen.

Samma med mikrogram! Hälften av alla gångerna kommer jag ihåg hur man gör µ, hälften av gångerna sitter jag en stund... och skriver sedan mikrogram!
Samma här :D
 
Detta är min främsta merit i livet:
Visa bifogad fil 66843
:rofl: ingen bil blev skadad i processen! Och ja, jag hade en kollega utanför som hjälp (och ivrig påhejare) :D jag hade nog inte försökt mig på den där fickan själv... De andra bilarna hade tack och lov kört när jag skulle ut sen!
Jag minns när jag övningskörde så såg min styvfar till att jag fick öva en sådan fickparkering, ställde upp familjens bilar på gatan och flyttade successivt fram den bakre, så det blev svårare och svårare. Har inget bildbevis på det för det var några år sedan när det inte var så vanligt att ta kort. Det är kul när man sätter något sådant. :up:
 
Vad skönt att jag inte är ensam att inte kunna det, med tanke på hur frekvent det används! :D :bump:

Kan du grader? Alltså ° som i 37,5°? DET tog tid att lära mig, har fusklapp på jobbet ännu för ibland bara försvinner det helt ur huvudet när jag ska skriva det, så då blir det "grader" istället! :o
 
Kan väl inte bara vara jag som är helt obegåvad på vissa saker? *hoppas* :angel:

Jag har aldrig lyckats lära mig att åka baklänges på skridskor, minns att någon lärare visade att man kunde röra fötterna i ”vågor” så åkte man baklänges men jag kunde bara inte.

Gå på styltor. Såna där med klossar nedtill som man står på och så har man styltorna upp bakom axlarna. Alltså hur sjutton är det tänkt att man ska kunna hålla balansen så? :arghh:
Busvissla, åka utförsskidor
 
Vad skönt att jag inte är ensam att inte kunna det, med tanke på hur frekvent det används! :D :bump:

Kan du grader? Alltså ° som i 37,5°? DET tog tid att lära mig, har fusklapp på jobbet ännu för ibland bara försvinner det helt ur huvudet när jag ska skriva det, så då blir det "grader" istället! :o
Jo, den kan jag men använder den inte så ofta där jag jobbar nu. Vet också hur man vänder skärmens bild upp och ner :D
 
Sminka mig.
Jag vill, jag övar och försöker men resultatet blir alltid smet, kladd och ojämt.
Är så avundsjuk på min syster som alltid ser jättefin ut men jag får inte till det.
Sen tror jag att jag saknar förmågan att matcha färger. Kan inte säga om foundation/puder wse matchar mig. :meh:
 
Sminka mig.
Jag vill, jag övar och försöker men resultatet blir alltid smet, kladd och ojämt.
Är så avundsjuk på min syster som alltid ser jättefin ut men jag får inte till det.
Sen tror jag att jag saknar förmågan att matcha färger. Kan inte säga om foundation/puder wse matchar mig. :meh:
Där sa du något.
Sminka mig....suck.
Jag gör det inte....
 
Blåsa bubblor med tuggummi. Aldrig lyckats med det, och det var en cool sak att kunna när jag var liten.

Knyta korrekta rosetter utan lång stunds funderande. Jag lärde mig fel när jag var liten så det blir en ögla och en snörända ihop på var sida istället för båda öglorna på en sida och snörändarna på andra sidan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 863
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp