Säkerhet i baklängessläp

DressyrSnigeln

Trådstartare
Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när hon hämtades till oss, och det var inte jättepoppis hos damen trots nytt, stort Ume. Jag tänker att åkupplevelsen i ett B50 är mest likt den i buss, som hon åker utan problem.

MEN
Jag har ingen praktisk erfarenhet av baklängessläpen säkerhetsmässigt. Det är dörrar bakom hästen, håller de om hon lutar sin tygnd mot dem för att exempelvis parera vid en inbromsning? I vanliga släp med dörrar är ju rampen bakom dörrarna och sätter stopp, men i B50 är det ju ”öppet” direkt bakom dörrarna. Det känns inte så kul om dörren skulle flyga upp om hon trycker rumpan mot den. Hon gillar också att dra av ett par rejäla sparkar innan vi rullat iväg, håller dörrarna för det?

Jag har alltid varit skeptisk på fronturlastning, jag vill inte att hästen ska veta att vägen ut är framåt över bommen och så är det ju i B50, vad har ni för erfarenhet av det? Tror ni att det kan uppmuntra hästen att hoppa? Jag vet inte om hon är en hoppare eller inte, hon har som sagt bara åkt buss och där finns det ju ingen bom att hoppa, men jag vill VERKLIGEN inte att hon ens kommer på den tanken. Kan földörrar fram avhjälpa det problemet? Jag tänker att om hästen ”känner” att det är stängt kanske den är mindre benägen att hoppa än om det bara är en bom som de inte märker på samma sätt, men jag kanske är ute och cyklar? Gör fölväggar problemet större OM hästen faktiskt skulle gå över, de går väl inte att lösa ut?

Är det dumt att köpa ett B50 och tro att åkupplevelsen blir liknande den i buss, eller är det bättre att köpa ett vanligt släp och så får hon gilla läget? Jag är orolig att hon ska hoppa bommen i ett vanligt släp också.

Alla tankar mottages tacksamt!
 
Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när hon hämtades till oss, och det var inte jättepoppis hos damen trots nytt, stort Ume. Jag tänker att åkupplevelsen i ett B50 är mest likt den i buss, som hon åker utan problem.

MEN
Jag har ingen praktisk erfarenhet av baklängessläpen säkerhetsmässigt. Det är dörrar bakom hästen, håller de om hon lutar sin tygnd mot dem för att exempelvis parera vid en inbromsning? I vanliga släp med dörrar är ju rampen bakom dörrarna och sätter stopp, men i B50 är det ju ”öppet” direkt bakom dörrarna. Det känns inte så kul om dörren skulle flyga upp om hon trycker rumpan mot den. Hon gillar också att dra av ett par rejäla sparkar innan vi rullat iväg, håller dörrarna för det?

Jag har alltid varit skeptisk på fronturlastning, jag vill inte att hästen ska veta att vägen ut är framåt över bommen och så är det ju i B50, vad har ni för erfarenhet av det? Tror ni att det kan uppmuntra hästen att hoppa? Jag vet inte om hon är en hoppare eller inte, hon har som sagt bara åkt buss och där finns det ju ingen bom att hoppa, men jag vill VERKLIGEN inte att hon ens kommer på den tanken. Kan földörrar fram avhjälpa det problemet? Jag tänker att om hästen ”känner” att det är stängt kanske den är mindre benägen att hoppa än om det bara är en bom som de inte märker på samma sätt, men jag kanske är ute och cyklar? Gör fölväggar problemet större OM hästen faktiskt skulle gå över, de går väl inte att lösa ut?

Är det dumt att köpa ett B50 och tro att åkupplevelsen blir liknande den i buss, eller är det bättre att köpa ett vanligt släp och så får hon gilla läget? Jag är orolig att hon ska hoppa bommen i ett vanligt släp också.

Alla tankar mottages tacksamt!
Jag skulle inte köpa ett baklängessläp bara utifrån att hon reagerade på framlängessläp vid första körningen. Hon kommer säkert vänja sig vid det. Dock är ju B50 ett trevligt släp så inget fel i sig att skaffa sådant. Men jag, utan att ha provat de i verkligheten, tycker det verkar lite trångt och meckigt att ta in dem via fronturlastningen. Just eftersom man liksom måste svänga med dem direkt. Det gäller nog att ha en lastningsstabil häst som inte tvekar över att gå in tänker jag. Men jag har som sagt ingen praktisk erfarenhet av släpen.

Jag har ume med fronturlastning. Jag har alltid sådant hönät som fyller hela fronten, uppspänt. Har satt det med karbinhakar så att det är lätt att ta ner inför att man ska gå ut. Har förvisso hört om hästar som ändå hoppar upp men för de flesta minskar benägenheten att hoppa när de inte ser ngn fri yta.

Har haft fronturlastning på alla mina släp och aldrig haft problem med att de så att säga vet att vägen ut är framåt. När det är stängt är det stängt. Har aldrig upplevt att ngn häst har trott att det ändå ska gå att komma ut. Tvärtom har de alla, alltid, sett lite förvånade ut när man väl öppnar framtill. Även den häst som bortsett från två turer, alltid bara har åkt släp med fronturlastning. Men jag har å andra sidan inte varit ngn storåkare med ngn av mina hästar. Så det är kanske därför. Tycker att fronturlastning är helt underbart att ha om man åker mkt själv som jag oftast gör så kommer alltid vilja ha släp med det.
 
Men det finns ju andra baklängessläp eller på diagonalen? Om du inte gillar utformningen av Ume?
 
Jag har ett släp med fronturlastning och använder sällan den som utgång sas. Jag har det mer som nödutgång och hästarna blir mest förvånade de få gångerna jag öppnar fram och har aldrig visat tendenser till att vilja hoppa över bommen.
Däremot den enda hästen jag haft som faktiskt har hoppat över bommen en gång, det var faktiskt i en B-kortslastbil, så det är beroende på hästen skulle jag säga:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 780
Senast: kryckan
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Jag är ute efter en transport som lite liknar lastbil till transporträdd o klaustrofobisk häst. Tittat på Ume B50 med fölväggar...
2
Svar
27
· Visningar
3 604
Senast: Buck
·
Utrustning Jo det är så att min grabb har börjat veva med frambenen när man åker hem från tävling/träning... inte hela vägen utan mot slutet.. han...
Svar
5
· Visningar
3 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp