Säkerhetsstigbyglar.....

ylvalill

Trådstartare
....finns ju som bekant i väldigt många olika utföranden. Jag hade tänkt skaffa mig ett par men vet ärligt talat inte vilken modell jag skall satsa på.

Så, vad har ni för åsikter om säkerhetsstigbyglar, vilken modell är bäst egentligen? Enda sorten som jag verkligen INTE vill ha är sådana där med gummiband i sidorna, har aldrig gillat sådana... :crazy:

Sv: Säkerhetsstigbyglar.....

Håller med dig, dedär med gummiband på sidorna tycker jag en en för svag kontruktion, mina gick av under tävling helt utan förvarning.
Jag har kwick-out på dressyrsadeln och sprengers på hoppsadel.
Sprengers är mjuka att rida i, blir inte lika stumma som andra. Däremot kan de kännas lite klumpiga.
Kwickoutstigbyglarna ser ju ut precis som ett par vanliga stigbyglar och är mycket nättare i modellen. Däremot kan de gnissla om man inte sköter dem och oljar in dem regelbundet.
Sprenger går väl på 1200 och kwickout på 850

Kwick-out är väl de som "tippar" åt sidan om de belastas på ena sidan eller? Dem har jag funderat lite på. När du säger Sprengers, menar du dem som är flexibla liksom, de som är ledade? Är det verkligen säkerhetsstigbyglar? Förstår inte riktigt hur det kan bli säkrare att rida med sådana? (Däremot så kan jag förstå att det är bekvämt....)

Ja, kwickout är den när utsidan och fotplattan åker ut åt sidan när den utsätts för tryck. Har aldrig fastnat när jag åkt av, den de kan som sagt gnissla ibland.
Sprengers blir ju svårare att trampa igenom och fastna i, plus att de kan vrida sig också eller vad man säger, men jag kan tänka mig att kwickouten faktiskt är snäppet säkrare.
De austrailenska svängda har jag aldrig provat, har tyckt det har varit för fula :p

Jag har kwick-out när jag rider och jag trivs bra med de. Tycker att foten ofta hamnar snett i stygbygeln om jag använder sånna som är böjda på ena sidan. Men Kwick-out har jag hört ska vara de säkraste på marknaden. Har inte fått testa det själv än (peppa peppa), men det kommer väl nån gång.. Har ridit i ett par sprenger liknande stygbyglar och de ska vara säkra de med, men jag fastnade i de en gång. (de var inte äkta tror jag, men ändå, de skulle vara säkerhetsstigbyglar)

ylvalill skrev:
Kwick-out är väl de som "tippar" åt sidan om de belastas på ena sidan eller? Dem har jag funderat lite på. När du säger Sprengers, menar du dem som är flexibla liksom, de som är ledade? Är det verkligen säkerhetsstigbyglar? Förstår inte riktigt hur det kan bli säkrare att rida med sådana? (Däremot så kan jag förstå att det är bekvämt....)

Sprenger ska vara säkerhetsstigbyglar, men om de funkar eller ej vet jag inte. Fastnade en gång i ett par sprenger liknande (äkta eller ej vet jag inte), men de skulle vara säkerhetstigbyglar iallafall.

hade kwik out förut som jag fick med när jag köpte hästen men den ena måste ha fått en törn någon gång för den gick inte igen helt och hållet om man inte tog i och då fick man ta i hårt för att den skulle öppna sig också... inte speciellt säkert med andra ord så nu har jag ett par av den australiensiska modellen och de gillar jag.

Jag har vanliga australiensiska säkerhetsstigbyglar. Gillar dom bäst. Har funderat på Kwick-Out men jag vet inte...

I hoppningen rider jag med Primes säkerhetsstigbyglar. Dom som är "böjda" på utsidan, ni vet säkert vilka jag menar.

Tycker dom fungerar jätte bra. sen är dom itne dyra heller. Bara 500:-

I dressyren rider jag itne med säkerhetsstigbyglar alls. Jag räknar itne med att rammla av då :p

Även jag har Kwick out och jag tycker de funkar bra. Har heller inte testat säkerhetefunktionen än.

Jag har väl behövt olja mina max en gång i halvåret. Sen, när jag tex fäller ner stigbyglarna, brukar jag kolla dem/provöppna dem och se så de fortfarnade öppnas smidigt.

Jag tycker de australiensiska är de bästa...

Jag har både sprenger och de med gummiband på sidorna..
Fattar inte riktigt hur sprenger skulle funka, borde det inte vara ännu lättare att fastna i såna än vanliga stigbyglar, eftersom de "följer med fotens rörelser", om ni fattar :smirk:
De me gummiband är jäkligt hållbara, kommer inte ihåg vilket märke mina är, men de va nog en dyrare modell.. Har dock inte testat att ramla av me de heller ;)
De enda stigbyglarna jag har provat att ramla av med var ett par som inte var säkerhetsstigbyglar, och då fastnade jag!! Men de va nog bara bra, för då stannade min häst kvar, annars hade hon sprungit hem (över en väääldigt trafikerad väg)....

Köpte ett par kwik-out för ett tag sedan, men den ena började gnissla. Inte så trevligt att rida när det gnisslar varje gång man ställer sig i bygeln. Det var dock bara den ena, men det kanske är vanligt eftersom jag utiftrån vad som skrivits tidigare i tråden inte är ensam om att vara med om fenomenet.

Annars verkar de bra.

karrob skrev:
Köpte ett par kwik-out för ett tag sedan, men den ena började gnissla. Inte så trevligt att rida när det gnisslar varje gång man ställer sig i bygeln. Det var dock bara den ena, men det kanske är vanligt eftersom jag utiftrån vad som skrivits tidigare i tråden inte är ensam om att vara med om fenomenet.

Annars verkar de bra.

Häll lite olja i "leden" (kommer inte på vad man kallar det) så slutar det gnissla.

Låter som de flesta här är inne på Kwick Out stigbyglarna. Skall ta och kika närmare på dem. Eftersom jag rider i dressyrsadel enbart för tillfället, även ut i skogen (har inte fått köpt nån ny hoppsadel ännu...) så känns det som en fördel om säkerhetsstigbyglarna ser ut som vanliga stigbyglar. Hade nog inte vart så snyggt med "australiensiska" säkerhetsstigbyglar till en dressyrsadel...

Är det nån som vet vart man kan få tag på Kwick Out stigbyglarna till ett bra pris på Internet?

jag har försökt köpa mig ett par, men det verkar som att riktiga karlar inte använder säkerhetsstigbyglar :devil: . hittar nästan bara i damstorlek (jag är en.. dam.. men med herrstorlek) och då är det ju ändå livsfarligt eftersom man lätt fastnar. det suger att ridskolan har så mnga i damstorlek på storhästarna, jag får ibland springa och låna ihop ett par :mad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 413
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 837
Senast: bollen__
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Sassy
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 137
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka