Säkerhetswire på obromsat släp?

pinky

Trådstartare
Det här är ju en fråga som egentligen inte rör hästar öht, men jag provar att ställa den här då den rör släpvagnar.

Jag och sambon har BE-kort båda två, men den här frågan kunde vi inte för vårt liv komma på svaret på, förmodligen för att det inte är så vanligt med obromsade vanliga släpvagnar.

Ska man ha säkerhetswire på en obromsad släpvagn?
Vad har den isf för funktion och hur ska den utformas?

Hade nämligen en kund häromdagen som skulle köpa ny karbinhake, och ville naturligtvis -som de flesta- ha en stor och rejäl. När jag istället föreslog en mindre hake som lättare går sönder och släpper när bromsen dragits åt svarade han att han inte hade broms på sin släpvagn, så wiren skulle bara se till att bil och släp fortfarande hängde ihop om släpet hoppade av kulan.

Och ja, jag blev helt ställd och "lät" honom köpa den större haken, för där insåg jag att jag inte hade argument... ;)

Men rent spontant känns det inte så lyckat att ha släpet löst slängande i en wire efter bilen, eller? Hur stannar man ekipaget utan att totalkrascha bilen? Eller finns det andra argument för att ha en wire?
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Alltså det finns väl inte ens vajer på obromsade vagnar?!
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Han hade det på sin... ;)

Vi har inte någon på vår båtvagn, men då är det ju ett efterfordon och inte en släpvagn. Den är ofjädrad, obromsad och måste ha LGF-skylt...

Kanske är det andra regler på en obromsad släpvagn, men eftersom wirens funktion i vanliga fall är att dra åt bromsen så kan man ju fundera? :confused:
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

I det här fallet är det nog psykologi kombinerat med okunskap.

Wiren är där för säkerheten, och ju större och rejälare något är desto säkrare känns det. Så tänker nog de flesta... ;)
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Ja, det ska man inte göra men varför inte? Är det för att om kärran hoppar av kan vajern också hoppa av eller?
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Men det kan väl finnas handbroms fast det är obromsat? Men obromsat syftar man väl till påskjutsbroms, eller är jag knäpp?
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Men det kan väl finnas handbroms fast det är obromsat? Men obromsat syftar man väl till påskjutsbroms, eller är jag knäpp?

Ja så kanske det är? :confused:

Jag har aldrig studerat en sådan släpvagn närmare, så jag har inte tänkt på om den har någon slags broms öht...

Men om jag minns rätt, är det inte först vid en tjänstevikt på minst 400 kg som parkeringsbroms krävs? Eller blandar jag ihop något nu? :o:o:o

Kunden ifråga hade iaf inte någon slags broms öht på sitt släp, han skulle bara ha wiren till att hålla ihop bil och släp.
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

För att man ska veta att allt håller ihop/löser ut som det är tänkt ska allt mellan bil och släp löpa kortast möjliga väg.

I nödfall -om ögla saknas på bilen t.ex.- kan man lägga wiren om dragkroken i en ögla. Men mellan bromsen och kroken ska wiren löpa raka vägen och inte "hängas upp" någonstans.

Detsamma gäller elkabeln, den ska också löpa raka vägen för att inte riskera att bli för kort och dras ur t.ex. vid en snäv sväng. Det gör inget att det hänger ner en bit, längden ska vara avpassad så att det inte kommer åt vägbanan.

Svärfar lindar både kabel och wire snyggt och prydligt runt handsken, inget som hänger ner där inte... :crazy:
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Ja, det ska man inte göra men varför inte? Är det för att om kärran hoppar av kan vajern också hoppa av eller?

Om transporten släpper från dragkroken skall wiren bromsa släpet. När det är gjort skall haken brista och släpet stanna på vägen. Om inte wiren eller haken brister, släpas transporten efter bilen och kommer därmed att välta! Inte skoj, speciellt inte med häst i släpet! :crazy:
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Men det kan väl finnas handbroms fast det är obromsat? Men obromsat syftar man väl till påskjutsbroms, eller är jag knäpp?

Nu har jag kollat runt lite, och de flesta obromsade vagnar har varken parkerings- eller färdbroms. Många har inte ens ett stödhjul utan bara en liten klack som hindrar handsken från att direkt ligga på marken när man parkerar släpet.

Det är nog därför det finns en "max släpvagnsvikt för obromsat släp" på modernare bilar, eftersom hela släpets vikt belastar bilens bromsar och konstruktion.
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Men vet du, det ska jag banne mig göra! :idea:
Tack för tipset! :D

Det är ju alltid bra att kunna sälja rätt saker till folk...

Lättare sagt än gjort, det var inte nådiga telefonköer till BP... :p
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Jojo det hajar ju jag med men vadå, den går inte sönder om man sätter den ett varv runt kroken eller?
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Men har man ingen krok att fästa wiren i på bilen så måste man fästa den i dragkroken. Det är inget krav att det ska finnas en "ögla", det har jag själv frågat på bilprovningen.

(Självklart är det bäst är inte vira den runt kroken - precis så som ni säger här i tråden.)
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Jojo det hajar ju jag med men vadå, den går inte sönder om man sätter den ett varv runt kroken eller?

Karbinhaken rätar inte ut sig lika lätt som det är meningen att den ska göra. Här blir du istället beroende av att vajern brister istället, vilket som Buongusto säger kanske inte sker så lätt/snabbt som man önskar.
Runt kroken är alltså en nödlösning, om än en tillåten sådan.
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Nu ni, har jag fått svar från Transportstyrelsen! *trumvirvel*

Nej, man ska INTE ha en katastrofwire på ett obromsat släp. Wirens enda funktion är att dra åt bromsen så att släpet stannar, och finns ingen broms på släpet så... ;)

Det är direkt olämpligt att ha en kraftig wire som inte går av, eftersom släpet då inte stannar när det tappat fart utan kastas omkring efter bilen. Risk för skador på mötande trafik (finns visserligen även om släpet rullar fritt tills det stannar) och framförallt på den egna bilen.

Så svarade en som borde ha koll.
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 084
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp