Säkerhetswire på obromsat släp?

Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Alltså det finns väl inte ens vajer på obromsade vagnar?!

Jo, vår EU-trailer har vajer, och en KRAFTIG sådan. Antar att det är för att släpet ska hänga kvar ifall kulhandsken hoppar av. Vajern är konstruerad så att den ska träs på dragkroken innan kulhandsken kopplas.
 
Sv: Säkerhetswire på obromsat släp?

Nu ni, har jag fått svar från Transportstyrelsen! *trumvirvel*

Nej, man ska INTE ha en katastrofwire på ett obromsat släp. Wirens enda funktion är att dra åt bromsen så att släpet stannar, och finns ingen broms på släpet så... ;)

Det är direkt olämpligt att ha en kraftig wire som inte går av, eftersom släpet då inte stannar när det tappat fart utan kastas omkring efter bilen. Risk för skador på mötande trafik (finns visserligen även om släpet rullar fritt tills det stannar) och framförallt på den egna bilen.

Så svarade en som borde ha koll.

Konstigt då att det öht godkänns släp MED vajer :crazy: Borde det då inte finnas några riktlinjer vid reg.besiktning av obromsade släp???? :confused:
 
Bifogar mejlväxling med transportstyrelsen:
Min fråga:
Har denna obromsade släpvagn. Den har en kraftig och kort vajer med ögla fäst vid dragstången. Vajerns ögla når lagom över bilens dragkrok.
Ska jag fästa vajern i dragkroken vid färd?

Transportstyrelsens svar:
Hej!

Ja det ska du göra.

I 3 kap. 1 § TSFS 2009:17 om hopkoppling av bil och släpvagn finns följande tekniska krav:
En tillkopplad släpvagn måste ha en anordning som medför att släpvagnen automatiskt bromsas vid brott på kopplingsanordning eller matarledning till släpet. Om sådan anordning utgörs av reservkoppling (säkerhets vajer, säkerhetskedja eller motsvarande) ska sådan anordning vara ansluten till dragfordonet.

För obromsad släpvagn gäller alltså att reservkoppling (säkerhets vajer, säkerhetskedja eller motsvarande) ska finnas och vara ansluten till dragfordonet.


https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2009-17.pdf



Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakta-fordon/. Välj där kategori fordonsregler.


Med vänlig hälsning
Persson Anna
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 087
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp