Säkert kort att odla inomhus på vintern?

MM

Trådstartare
Har i uppgift att odla något under kursens gång som jag pluggar just nu. Hade kanske varit enklare om det varit maj men nu är det vinter så får gilla läget och vill ha ett säkert kort som alltid går att odla. Något ätbart. Örter eller vad som, kanske en tomatplanta som blir liten?

Tar tacksamt emot tips :) (och var hittar jag fröer att köpa nu :confused: )
 
Har i uppgift att odla något under kursens gång som jag pluggar just nu. Hade kanske varit enklare om det varit maj men nu är det vinter så får gilla läget och vill ha ett säkert kort som alltid går att odla. Något ätbart. Örter eller vad som, kanske en tomatplanta som blir liten?

Tar tacksamt emot tips :) (och var hittar jag fröer att köpa nu :confused: )
Ärtskott, bara att köpa ett paket torkade ärtor att hälla ut i en låda med lite jord, ställ ljust, vattna och sen vänta. :)
 
Ska det vara tillräckligt avancerat på något sätt för att räknas som "odling"?
Annars är ju groddar den ultimata hemmaproducerade maten vintertid.
Smörgåskrasse om det krävs att det står med rötterna på marken s.a.s.
 
Har i uppgift att odla något under kursens gång som jag pluggar just nu. Hade kanske varit enklare om det varit maj men nu är det vinter så får gilla läget och vill ha ett säkert kort som alltid går att odla. Något ätbart. Örter eller vad som, kanske en tomatplanta som blir liten?

Tar tacksamt emot tips :) (och var hittar jag fröer att köpa nu :confused: )

Tomater är trixiga just nu, då behöver du värme och växtlampa (likaså chili, vilket jag ska ge mig på nu... :nailbiting:). Microblad fungerar bra just nu, dvs diverse salladsblad man skördar späda, eller kryddor. Jag har en basilika som just fått karaktärsblad.

Hojta när du bestämt dig för vad du vill odla, det kan råka vara så att jag har rätt mycket frön av diverse saker... :o
 
Ärtskott, bara att köpa ett paket torkade ärtor att hälla ut i en låda med lite jord, ställ ljust, vattna och sen vänta. :)
Ska det vara tillräckligt avancerat på något sätt för att räknas som "odling"?
Annars är ju groddar den ultimata hemmaproducerade maten vintertid.
Smörgåskrasse om det krävs att det står med rötterna på marken s.a.s.
Tomater är trixiga just nu, då behöver du värme och växtlampa (likaså chili, vilket jag ska ge mig på nu... :nailbiting:). Microblad fungerar bra just nu, dvs diverse salladsblad man skördar späda, eller kryddor. Jag har en basilika som just fått karaktärsblad.

Hojta när du bestämt dig för vad du vill odla, det kan råka vara så att jag har rätt mycket frön av diverse saker... :o


Tack för tipsen :)

Så här står det ordagrant så kanske ni kan tipsa utefter det:

Välj nu ut något att byta ut till närodlat eller ekologiskt när det gäller matinköp hos dig/din familj. Eller vill du testa på att odla något hemma (tex tomater, örter) Vad väljer du då att odla hemma under denna kurs?
Försök göra detta under kursen gång så följer vi upp hur det har gått i slutet av kursen.



Jag tänkte göra både ock men att välja ut något i butiken är enklare än att komma på vad jag ska odla.
 
Tack för tipsen :)

Så här står det ordagrant så kanske ni kan tipsa utefter det:

Välj nu ut något att byta ut till närodlat eller ekologiskt när det gäller matinköp hos dig/din familj. Eller vill du testa på att odla något hemma (tex tomater, örter) Vad väljer du då att odla hemma under denna kurs?
Försök göra detta under kursen gång så följer vi upp hur det har gått i slutet av kursen.



Jag tänkte göra både ock men att välja ut något i butiken är enklare än att komma på vad jag ska odla.

Då tycker jag helt klart örter. Vad brukar ni använda? Basilika och gräslök är vansinnigt lättodlade och kommer upp fort men även dill och persilja funkar bra. Annars som sagt späda blad: Machesallad, mangold, spenat, ruccola osv.
 
Vilken trevlig kurs!

Utöver tidigare förslag så kan du också "återodla" köpta eller egna rester av t ex romansallat, purjolök, stjälkselleri, salladslök, pak choi. Bara spara rotdelen i stället för att kasta den, med ett par centimeter kvar av bladen/stjälkarna. Tryck ner i vatten tills du ser rötter och plantera sedan om i jord.

Det blir inte riktigt lika riklig skörd som omgång ett, men lönt ändå om man vill ta tillvara på sakerna. Det sägs att även champinjoner ska kunna fungera att återodla (med lite tur) men det har jag inte försökt mig på. Ska i så fall sättas om direkt i jord eller jordliknande ex kaffesump och hållas fuktigt.
 
Då tycker jag helt klart örter. Vad brukar ni använda? Basilika och gräslök är vansinnigt lättodlade och kommer upp fort men även dill och persilja funkar bra. Annars som sagt späda blad: Machesallad, mangold, spenat, ruccola osv.

Jag gillar de flesta örter men dill och persilja är jag lite mer för så tror jag skulle köra på det, även ärtor som @Mia_R tipsade om.
 
Vilken trevlig kurs!

Utöver tidigare förslag så kan du också "återodla" köpta eller egna rester av t ex romansallat, purjolök, stjälkselleri, salladslök, pak choi. Bara spara rotdelen i stället för att kasta den, med ett par centimeter kvar av bladen/stjälkarna. Tryck ner i vatten tills du ser rötter och plantera sedan om i jord.

Det blir inte riktigt lika riklig skörd som omgång ett, men lönt ändå om man vill ta tillvara på sakerna. Det sägs att även champinjoner ska kunna fungera att återodla (med lite tur) men det har jag inte försökt mig på. Ska i så fall sättas om direkt i jord eller jordliknande ex kaffesump och hållas fuktigt.

Skulle vara roligt att testa detta också! Ska se om jag hittar något av ovanstående som ekologiskt i butiken så ska jag göra detta med :)
Men tex salladslök borde väl finnas ekologisk eller närodlat?
 
Ärtskott, bara att köpa ett paket torkade ärtor att hälla ut i en låda med lite jord, ställ ljust, vattna och sen vänta. :)

Det är såna här du menar? :)

07312787703634.jpg_master_axfood_400
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 631
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 648
Senast: Red_Chili
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 472
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp