Saknar att rida ut men det blir livsfarligt

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny på 20+ som jag har haft i flera år och som står mig väldigt varmt om hjärtat men han är omöjlig att rida ut på. Jag har testat allt möjligt och tagit hjälp av flera duktiga ryttare men han blir livsfarlig och det har blivit svårare och svårare att rida ut på han:crazy: Jag känner att jag saknar att rida ut något fruktansvärt och att jag emellanåt tappar suger helt på att rida... Eftersom han är över 20 och har lovat mig själv och han att jag är hans sista hem då han har flyttats runt en massa så kan jag inte heller sälja honom och köpa en ny häst. Känns som situationen är omöjlig att lösa. Känner starkt sug att köpa en till häst som går att rida ut på och ha roligt med men eftersom jag börjar sista året på gymnasiet i höst är det nog svårt att få ihop det både tidsmässigt och pengarmässigt:( Vet inte riktigt vad jag vill komma med det här men vet inte vad jag ska göra! Vad hade ni gjort?
 
Vad är problemen ute som gör att han inte går att rida ut?

Annars, gör en + och - lista på just denna hästen, är det övervägande -? Då är det dags att ta sig en funderare på vad man ska göra, låna ut/sälja/avliva eller försöka igen att hitta någon lösning så ni kan rida ut :)
 
Vad är problemen ute som gör att han inte går att rida ut?

Annars, gör en + och - lista på just denna hästen, är det övervägande -? Då är det dags att ta sig en funderare på vad man ska göra, låna ut/sälja/avliva eller försöka igen att hitta någon lösning så ni kan rida ut :)

Han kan bara vända från ingenstans och dra iväg hemåt i full sken, ställer sig och kastar sig :( Att jag säljer/lånar ut/avlivar finns inte på kartan
 
Har du hästen uppstallad hemma? Du kan inte leta medryttare/fodervärd men som villkor att han står kvar hos dig och köpa ny häst? Kanske tom dela båda hästarna med någon så att du fortfarande kan rida din gamling lite? :)
 
Gör han samma sak om ni har ridsällskap? Med människosällskap?
Kan du leda honom?
Kanske kan leda bort och rida hemåt?
Det är en början iallafall.

Att han är 20 betyder inte att det är försent att
göra något åt det. Mer att det antagligen ör ganska befäst.
Ta hjälp av någon för att komma över tröskeln annars kanske.
 
Hej! Jag har en ponny på 20+ som jag har haft i flera år och som står mig väldigt varmt om hjärtat men han är omöjlig att rida ut på. Jag har testat allt möjligt och tagit hjälp av flera duktiga ryttare men han blir livsfarlig och det har blivit svårare och svårare att rida ut på han:crazy: Jag känner att jag saknar att rida ut något fruktansvärt och att jag emellanåt tappar suger helt på att rida... Eftersom han är över 20 och har lovat mig själv och han att jag är hans sista hem då han har flyttats runt en massa så kan jag inte heller sälja honom och köpa en ny häst. Känns som situationen är omöjlig att lösa. Känner starkt sug att köpa en till häst som går att rida ut på och ha roligt med men eftersom jag börjar sista året på gymnasiet i höst är det nog svårt att få ihop det både tidsmässigt och pengarmässigt:( Vet inte riktigt vad jag vill komma med det här men vet inte vad jag ska göra! Vad hade ni gjort?
Var i Sverige bor du? :)
 
Har han blivit undersökt av veterinär något?
Jag hade en häst som hade liknande reaktioner som berodde på att den fått sämre syn p g a stigande ålder. Det kände sig helt enkelt inte trygg i miljöer den inte riktigt kände till.
 
Hej! Jag har en ponny på 20+ som jag har haft i flera år och som står mig väldigt varmt om hjärtat men han är omöjlig att rida ut på. Jag har testat allt möjligt och tagit hjälp av flera duktiga ryttare men han blir livsfarlig och det har blivit svårare och svårare att rida ut på han:crazy: Jag känner att jag saknar att rida ut något fruktansvärt och att jag emellanåt tappar suger helt på att rida... Eftersom han är över 20 och har lovat mig själv och han att jag är hans sista hem då han har flyttats runt en massa så kan jag inte heller sälja honom och köpa en ny häst. Känns som situationen är omöjlig att lösa. Känner starkt sug att köpa en till häst som går att rida ut på och ha roligt med men eftersom jag börjar sista året på gymnasiet i höst är det nog svårt att få ihop det både tidsmässigt och pengarmässigt:( Vet inte riktigt vad jag vill komma med det här men vet inte vad jag ska göra! Vad hade ni gjort?
Finns många faktorer som avgör hur en häst är att rida ut på. Jag hade nog börjat som en rutin att även om det är en så kort runda som 10 min bara leda ut hästen, helst en runda där man inte behöver vända utan en kort slinga att gå runt varje dag, både innan och efter ridningen. När det känns tryggt så sitt upp och rid en kort kort runda, bara såpass att ni kommer ut en liten sväng. Sen utöka efterhand.
 
Med sällskap kan det gå bra kortare rundor där man bara skrittar. Han kan kasta sig och dra i väg i galopp men då inte speciellt många meter. Har ganska svårt att hitta lugnare hästar som sällskap då inte många i stallet rider ut speciellt mycket och också har hästar som kan bli stissiga. Så visst kan jag skritta ut i ca 10-15 min med sällskap men det blir mycket sällan och svårt att få ihop. Min dröm är ju att kunna rida ut flera gånger i veckan utan att behöva leta efter någon som kan följa med och kunna trava och galoppera men det ser väldigt långt borta :( Det är också svårt att leda han då han kastar sig och försöker dra i väg då med... Han blir då ganska svår att hålla och han är expert på att trycka bort en med bogen så man hamnar bakom huvudet:cautious:
 
Har han blivit undersökt av veterinär något?
Jag hade en häst som hade liknande reaktioner som berodde på att den fått sämre syn p g a stigande ålder. Det kände sig helt enkelt inte trygg i miljöer den inte riktigt kände till.
Han har blivit undersökt av veterinär men är osäker på om dom kolla ögonen och synen! Helt klart värt att kolla upp!
 
Har du hästen uppstallad hemma? Du kan inte leta medryttare/fodervärd men som villkor att han står kvar hos dig och köpa ny häst? Kanske tom dela båda hästarna med någon så att du fortfarande kan rida din gamling lite? :)
Har min häst i ett inackorderingsstall! Att köpa en till häst tillsammans med någon hade varit perfekt men har ganska svårt att hitta någon i min omgivning som skulle vilja ha häst på ”deltid”
 
Hej! Jag har en ponny på 20+ som jag har haft i flera år och som står mig väldigt varmt om hjärtat men han är omöjlig att rida ut på. Jag har testat allt möjligt och tagit hjälp av flera duktiga ryttare men han blir livsfarlig och det har blivit svårare och svårare att rida ut på han:crazy: Jag känner att jag saknar att rida ut något fruktansvärt och att jag emellanåt tappar suger helt på att rida... Eftersom han är över 20 och har lovat mig själv och han att jag är hans sista hem då han har flyttats runt en massa så kan jag inte heller sälja honom och köpa en ny häst. Känns som situationen är omöjlig att lösa. Känner starkt sug att köpa en till häst som går att rida ut på och ha roligt med men eftersom jag börjar sista året på gymnasiet i höst är det nog svårt att få ihop det både tidsmässigt och pengarmässigt:( Vet inte riktigt vad jag vill komma med det här men vet inte vad jag ska göra! Vad hade ni gjort?

Kan du hitta en medryttarhäst som är rolig att rida ut på och där ägaren bara behöver hjälp någon enstaka dag i veckan? Då kan du rida den 1-2 dagar per vecka uteritt och din egen på ridbana/ridhus de andra dagarna? Så får din visserligen gå lite mindre varje vecka men bara på ridbana och du får rida ut och ha roligt med en häst som uppskattar det.
 
Med sällskap kan det gå bra kortare rundor där man bara skrittar. Han kan kasta sig och dra i väg i galopp men då inte speciellt många meter. Har ganska svårt att hitta lugnare hästar som sällskap då inte många i stallet rider ut speciellt mycket och också har hästar som kan bli stissiga. Så visst kan jag skritta ut i ca 10-15 min med sällskap men det blir mycket sällan och svårt att få ihop. Min dröm är ju att kunna rida ut flera gånger i veckan utan att behöva leta efter någon som kan följa med och kunna trava och galoppera men det ser väldigt långt borta :( Det är också svårt att leda han då han kastar sig och försöker dra i väg då med... Han blir då ganska svår att hålla och han är expert på att trycka bort en med bogen så man hamnar bakom huvudet:cautious:
Det låter ju som om det finns problem även från marken-i hanteringen.
Kan du försöka ta proffshjälp så du får verktyg att jobba med?
Så är det lättare för dej att lösa det.
 
Det låter ju som om det finns problem även från marken-i hanteringen.
Kan du försöka ta proffshjälp så du får verktyg att jobba med?
Så är det lättare för dej att lösa det.
Han är gudomligt snäll i hanteringen annars utan det är just när man rider ut eller går bort från anläggningen. Ska kolla lite efter någon men tror tyvärr att det kan vara lite svårt att hitta här :(
 
Kan du hitta en medryttarhäst som är rolig att rida ut på och där ägaren bara behöver hjälp någon enstaka dag i veckan? Då kan du rida den 1-2 dagar per vecka uteritt och din egen på ridbana/ridhus de andra dagarna? Så får din visserligen gå lite mindre varje vecka men bara på ridbana och du får rida ut och ha roligt med en häst som uppskattar det.
En jättebra idé men är lite rädd att det ska bli jobbigt (typ mentalt:angel:) att det inte är min häst som jag kan göra lite vad jag vill med och sen är jag så fruktansvärt nojjig så är orolig att råka skada någon annans häst:o Har nog blivit lite ”skadad” efter alla år med egen men kanske värt att testa! Ska leta lite efter en skogsmulle att få låna emellanåt
 
Med sällskap kan det gå bra kortare rundor där man bara skrittar. Han kan kasta sig och dra i väg i galopp men då inte speciellt många meter. Har ganska svårt att hitta lugnare hästar som sällskap då inte många i stallet rider ut speciellt mycket och också har hästar som kan bli stissiga. Så visst kan jag skritta ut i ca 10-15 min med sällskap men det blir mycket sällan och svårt att få ihop. Min dröm är ju att kunna rida ut flera gånger i veckan utan att behöva leta efter någon som kan följa med och kunna trava och galoppera men det ser väldigt långt borta :( Det är också svårt att leda han då han kastar sig och försöker dra i väg då med... Han blir då ganska svår att hålla och han är expert på att trycka bort en med bogen så man hamnar bakom huvudet:cautious:
Hur är han uppstallad? Kan det vara så att han helt enkelt har för mycket överskottsenergi? Är han lika explosiv på bete tex när han är ute dygnet runt?

Tycker det låter som en ganska typisk hemmamodig häst som behöver en ryttare som vågar ta "striden" på uteritten och rida på. Som inte är rädd att stå på sig helt enkelt och det är jättesvårt att göra när man redan blivit rädd för situationen.
 
En jättebra idé men är lite rädd att det ska bli jobbigt (typ mentalt:angel:) att det inte är min häst som jag kan göra lite vad jag vill med och sen är jag så fruktansvärt nojjig så är orolig att råka skada någon annans häst:o Har nog blivit lite ”skadad” efter alla år med egen men kanske värt att testa! Ska leta lite efter en skogsmulle att få låna emellanåt

Nu har jag aldrig haft egen häst men varit medryttare några år. Den känslan försvinner nog aldrig men inte för att jag är orolig att skada någon annans häst utan för att jag är orolig att skada en häst, en individ. Men jag tror att om du hittar rätt häst och rätt ägare så kommer du nog tycka att det är roligt och känna dig trygg med det. Jag oroar mig konstant för allt men har kunnat släppa de tankarna. Men jag är naturligtvis alltid försiktig och tar aldrig några onödiga risker.
 
Han är gudomligt snäll i hanteringen annars utan det är just när man rider ut eller går bort från anläggningen. Ska kolla lite efter någon men tror tyvärr att det kan vara lite svårt att hitta här :(
Har du någon instruktör?
Tycker det är lättare att när man är på plats ge tips/instruktioner och då även se vad som triggar hästen. Sådana lektioner ger ofta mer än de ”inom fyra väggar” när hästen redan befäst ett sådant här beteende.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 063
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp