Bukefalos 28 år!

Saknar hund så in i vassen

M

Maria23

men min sambo vill inte ha..... :crazy:

Vår gemensamma hund dog för något år sedan och jag har vuxit upp med hund, alltid haft hund eftersom det är ett sätt att leva för mig.
Min sambo älskade vår hund men vill inte ha en ny. Han saknar vår gamle men tycker att det räcker nu. Det som gör att han säger nej är att han tycker att vi blir så bundna, vi åker ofta bort bara över en helg t.ex.
Dett gör mig så oerhört frusterad eftersom jag tänker på hundar var dag. Jag har t.o. tankar på att flytta till en egen lägenhet för att kunna skaffa hund och bara träffa mannen på helgerna....... :confused:

Usch vad svårt. Att skaffa hund är ju ett stort beslut som båda ska vara med på tycker jag, hunden ska ju må bra och känna sig älskad.

OM han någon gång skulle kunna gå med på att skaffa hund så skulle den bara i så fall få vistas i gästrummet och tvättstugan säger han.....

Förstår att det är jättesvårt att ge råd men jag funderar så.......
 
Förstår dig precis eftersom jag är i ungefär samma situation som du.

Men det är som du själv säger - det är viktigt både för familjen och inte minst hunden att man är överrens om att skaffa den.

Men visst, att ha hund ÄR ett sätt att leva :love:
 
Förstår dig precis eftersom jag är i ungefär samma situation som du.

Men det är som du själv säger - det är viktigt både för familjen och inte minst hunden att man är överrens om att skaffa den.

Men visst, att ha hund ÄR ett sätt att leva :love:
 
Kan du inte höra med sambon om du inte kan få vara dagmatte åt någon hund då?
Då blir du ju inte så bunden och ändå får du ju "ha " hund..
kompromissa kanske går :)
Och vem vet.. kanske ändrar han sig bara du fått in en jycke i erat liv igen..
Det gjorde min,som sa att NÄE ingen hund.
Då sa jag att om inte jag tar denna hunden avlivas en helt underbar hund i onödan..då blev det ett motvilligt ok, och innan han ändrade sig åkte jag och hämtade henne!
Nu är det för övrigt husses hund... hmmm
och en till valp har det blivit och gubben vill ha en till .. så kan det gå..om man bara "tjatar" på rätt sätt.
Och det med gästrummet går nog över när hunden väl är där...
Våran skulle ABSOLUT inte få vara i soffan eller sängen, men efter ha jobbat natt och kommit hem, vad får jag se..
en stor jycke i min sänghalva! Jamen det var ju synd om henne att sova på golvet..och det fanns ju plats..
så nu sover vi allihop i sängen. Trångt blir det men det är mysigt:)

Lycka till!
 
Min sambo ville inte heller ha hund men eftersom det är mitt stora intresse så fick han ju ge efter lite för att se mig glad. Ett villkor var att jag skulle ha ansvaret och betala hunden själv. Självklart går han ut med hunden om jag blir sjuk och så men oftast inte mer.

Tycker din sambo borde tänka lite i dom banorna. Som sambo måste man ju se till bådas intressen... och du låter väl hålla på med sina? :smirk:
 
Vet precis hur du känner!
Våran hund dog sommaren 02 och sen dess har ingenting varit sig likt! Man saknar dels honom fruktansvärt mycket, men även dessa vanor som att gå ut på promenader, morgon och kvällsbuset, träningen, sällskapet och någon som man kan ta hand om riktigt mycket. :cry: :)

Som tur var vill min sambo ha hund, så nästa höst/vinter kommer det att flytta in en liten schäfervalp hos oss! :love:
Och ett par år efter, om allt går bra osv, även en Husky!

Hoppas du kan övertala din sambo om hund, för jag vet hur hemskt det är att vara utan dem.. :(
Lycka till! :)
 
har precis samma problem. min man vill ha en ny hund, men när vi köpt hus. har vart utan i 6 mån nu och saknar verkligen en kompis.
 
jag tycker att man ska vara försiktig med att skaffa hund tillsammmans med någon överhuvudtaget. bättre att en står för ansvaret.

vill du leva med hund så ska du få göra det och det borde din sambo acceptera. men du kan naturligtvis inte kräva att han ska dela ansvaret med dig.

jag har själv två hundar som visserligen fanns där innan sambon, men skaffar vi en ny hund nån gång så blir det mitt ansvar då det är mitt stora intresse.
 
Så länge man är sambo måste man komma överens, att säga att ens sambo bara har att acceptera om man vill skaffa hund är ett mycket dåligt råd. Så om ens sambo köper en dyr motorcykel och tar upp den i vardagsrummet och meckar med den under vintern, ska man bara acceptera? För det är hans MC, hans kostnad och hans ansvar så har man inget att säga till om längre? Jag vet av en kille som gör så, men han är av förståeliga skäl singel. :smirk: "My way or the highway!"

Jag tycker förslaget om dagmatte var jättebra. Då får du fördelarna men din sambo slipper nackdelarna och vem vet, han kanske kommer på igen hur trevligt det är? ;)
 
jag skulle aldrig klara att bara vara dagmatte åt någon annans hund. du har ingen bestämmanderätt, du är andrahandspersonen för hunden och du missar många fina stunder (som morgongoset). hade min sambo verkligen vekligen längtat efter att ha en mc stående i vardagsrummet så hade han såklart fått ha det. hade han blivit lycklig av det är det klart värt en uppoffring från min sida.
 
Sv: Re: Saknar hund så in i vassen

JAg vet hur det känns alla ni som längtar efter en hund, det gjorde jag också för ett tag sen. Lyckades övertala min sambo att vi skulle skaffa En hund. Ok men då skulle han välja ras osv, ok tänkte jag, jag nöjer ju mig med vad som ! Det blev en blandis, berner sennen New founland. Och hon är 4 år nu och ska ha valpar vilken dag som helst......vi har för övrigt skaffat tre hundar till, en new founland ( pappa till valparna ) en st bernads och sen har vi en liten blandis Skit som är i storlek med en katt !
Alla hundar har så kul tillsammans, dom två sista jag nämde är omplaceringshundar, min sambo har sagt att han aldrig vill leva utan hundar nu och vill aldrig bara ha en hund, han hade aldrig klarat sig om vi haft en hund som gick bort.....lev gott alla djur älskare
 
Sv: Saknar hund så in i vassen

Åk och titta på valpar...he,he :D ;)

Säg att ni BARA SKA TITTA på dem..... :D :devil: :angel:

Min pappa var så tveksam till ny hund...men hon som hade kenneln var så öppenhjärtlig och menade på att han fick ta hem "på prov".Funkade det inte fick han komma tillbaka med honom.Vart tror ni hunden hamnade?*flin* :rofl:
 
Sv: Saknar hund så in i vassen

Fy vilken jobbig situation...
Har man väl hundarna i blodet är det ju mkt svårt att vara utan.
Givetvis måste man ta hänsyn till varann när man är sambo men håller ändå med om det som någon skrivit att du måste få skaffa hund om det verkligen är viktigt för dej och på de villkoren att det är din och han behöver inte göra ngt.. Men samtidigt tycker jag ju inte det verkar så kul för doggisen om han/hon bara ska få vara på så begränsade utrymmen..
Mkt svår situation som sagt. Du skriver att ni åker bort på helgerna ibland, om ni/du skaffar en liten ras kan hunden väl kanske åka med? Har en cocker o han är berest värre.. :)
Avundas dej inte, skulle inte vilja vara utan min lille solstråle.. :love:
Hoppas det löser sej till slut iaf o att du kan få ha både sambo o hund!! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 963
Senast: Elektron
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 797
Senast: em-pirre
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp