Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

hier

Trådstartare
Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare på ny islandshäst 2 år. Ridresa på Island. Åker på turridning ibland när min syster hälsar på i Sverige.

Jag är medryttare på en halvblodsdam idag. Det är klart att det kan kännas mäktigt och fint att galoppera kort och samlat på en stor gammal dressyr-diva ;) Men...

Men det är något särskilt med islandshästarna som jag saknar.
Jag var bara skogsmulle, så jag fick aldrig chansen att lära mig rida gångarter ordentligt. Det var mest vanlig ridning, fast mer fokus på sits och mindre på hand och skänkel, något jag verkligen har haft nytta av när jag nu gick tillbaka till "de stora bruna". Tölten fick jag genomgången av hästägaren några gånger, men jag vågade inte riktigt "rida" tölten eftersom jag var så osäker, utan det blev säkerligen mest antagligen att hästen gick av sig självt för att den var så välutbildad, eller så blev det någon konstig variant som åtminstone tog oss framåt. :D

Men dessa halvblod, och också en kort period varmblod, jag ridit de senaste åren..
Det är inte lika roligt att rida ut längre, och jag vill ju helst rida i skogen/ute, oavsett vad man tränar på. Det är mycket snubblande, det är mycket spöken i var och varannan buske, det är mycket tjafs om huruvida den där stocken är hästätande eller inte. Jag tycker att det är tråkigt att bara motionsrida på volten. Ska man rida på volten, ska man antingen ha lektion eller träna på något specifikt. Annars vill jag ut i naturen, och helst också utan att behöva kliva av och "visa vägen" så fort det blir lerigt eller mycket rötter.

Jag menar inte att islandshästar överlag är mer säkra på foten och kan klafsa runt över stock och sten utan att någonsin sprattla och skvätta. Men samtidigt är det just det jag också menar ;)

Åh. Jag vet inte vad jag vill, egentligen. Men sist jag red islandshäst var det så häftigt! Så litet format, men ändå sån power.

Jag är för tung just nu, så jag måste ändå gå ned 10-15 kg innan jag kan börja med isisar igen. Väger i dagsläget 90 kg och jag tillhör den skaran som inte ser islandshästar som mer viktbärande än andra ponnyraser. Däremot 80 kg borde väl en fullvuxen och välmusklad, stor islänning klara av? Eller?

Drömmen är att någon gång kunna ha en egen islandshäst. Men innan dess måste jag lära mig mer, rida läromästare, rida för tränare, gå ner i vikt..

Var ska jag börja?
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Vart bor du? Det finns ju flera bra islandshästridskolor i landet.
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Jag bor i Sthlm, så det finns ju lyckligtvis flera att välja mellan :) Jag måste bara gå ner i vikt först, och sen förstås också ställa mig i kö, för vad jag har förstått är de ganska populära. Men att få en plats till vårterminen 2013 skulle ju inte vara en omöjlighet.
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Sen är det ju så att man måste inte kunna allt perfekt när man köper sig en raggsocka. Jag köpte en helt utan separerade gångarter utan att kunna ett smack. Nu tre år senare har denna dam tölt i alla tempon, även på lös tygel. Nu har jag köpt en till som är under inridning :) Men tränare fixar man det mesta :)
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Ett annat tips än de stora ridskolorna
runt om i Sthlm är att leta rätt på instruktörer
som ger lektioner hemma, det finns många som
har hästar och ger privatlektioner utan att vara
en stor etablerad ridskola, eftersom du kan rida är
det kanske roligare att verkligen lära sig gångarterna!
Det gör man väl på en ridskola i vanlig grupp också
men blir ju intensivare med privatlektioner!
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Jag väger ju faktiskt 90 kg ;) Och det är ganska mycket, även om jag kanske ser smalare ut. Drar strl 40-42 i kläder, så det är inte många som tror mig när jag säger att jag väger så mycket.

Men som sagt, det är inga jättemängder i vikt jag behöver komma ner i. 75-80 torde väl en välmusklad och vältränad, större islänning klara av?
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Helt min tanke, Mòsi. Ridkunskaperna för att skaffa häst överlag tycker jag torde räcka till för skogsmulle/hobbyridning. Men om jag vill lära mig rida islandshäst på riktigt behöver jag träning först, för jag vill ha lite kött på benen innan jag ens börjar fundera på egen islänning :)
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

En vältränad islandshäst klarar utan vidare av en ridkunnig balanserad ryttare på 90 kg. Titta på alla män som rider islandshäst runt om i världen...
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Jag är övertygad om att du är välkommen med nuvarande vikt på flera av ridskolorna. Vad jag vet så är de öppna även för män :).
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Delvis KL

Hm.. Är ni säkra på detta?
90 kg låter mycket...
När jag tittar på medryttarannonser för islandshästar så brukar maxvikten ligga på 65-75 kg.

Det är nog bäst om jag går ner till åtminstone 80 först innan jag vågar mig i sadeln på ett litet krutpaket ;)

/ hier, som de senaste åren bara ridit stora halvblod på minst 165.... :cool:
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Det är bara att ringa/maila och höra annars.

Maxvikten på turridningar brukar ligga mellan 80 och 95 vad jag sett, i den mån man preciserar och då gäller den ofta nybörjare.
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Här har du 90kg till häst:
jorsjutlt.jpg

Ser inte så fel ut va? O hästen presterade i det här momentet en 7.0 så han är inte särskilt betungad av sin kompanjon. Hästen är välutbildad, välmusklad, stabil och framåt, 1.42cm hög. En perfekt viktbärande häst.

90kg är mycket på vissa hästar medan andra utan problem bär upp det kilometer efter kilometer o är lika glad ändå! Kan oxå berätta att ryttaren på bilden red som barn på ridläger varje sommar, men började inte rida förrän som vuxen. När han hade ridit min häst några gånger(tregångare fast islandshäst) så åkte vi på en turridning, några veckor senare köpte han den svarta. Köper man rätt häst behöver man alltså inte ha nån koll på tölten. Man.lär sig längs vägen. O du med all din riderfarenhet från stora bruna kommer lösa rätt islandshäst helt galant!! Köp dig en läromästare, en häst med helt klockren tölt så lär hästen dig takten o känslan i tölten. Sen kan du åka på kurser o lektioner för att pressa ut ännu mer ur hästen såklart :) Men köp inte en häst med stora taktfel, inte en.obalanserad unghäst o inte en "för klen", då blir resan inte lika lätt för någon av er.

En viktbärande vältränad läromästare låter perfekt för dig! (jag vet en sådan som står i sthlm närmaste veckan...)
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Åh, nu blir jag superinspirerad! :laugh:

Mitt ultimata upplägg hade varit en mindre ridskola med lite närmare kontakt med hästarna - ska kolla runt lite. Alternativt en passande medryttarhäst som jag får rida för instruktör med.

Bara att starta letandet, önska mig lycka till :bump:
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Vart i Stockholm bor du och hur långt är du villig att åka? Jag vet en riktigt bra (och liten) ridskola i Norrtäljetrakten, om det inte är för långt för dig.
 
Sv: Saknar islandshästarna, hur göra? *svammel, långt inlägg*

Precis. Det här med vikt handlar mycket om balans, hästens träning och sedan är det olika för olika individer.

Vi har en generell gräns på 90kg, eftersom de flesta hästar inte klarar mer än så på ett bra sätt. Dock har vi ett par verksamhetshästar som inte har några problem med 10kg mer. Och ytterligare lite till för en van ryttare som rider i balans. Och sedan några som inte klarat mer än 75-80kg för att arbeta riktigt bra.

Dock är våra bedömningar baserade på att "topparna" är ganska korta belastningar. Köper man en häst för eget bruk, rider man kanske mer och belastar därmed mer på slitagefronten.

Väger själv 95 kg och rider bara på en liten del av våra hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 106
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 371
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 540
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp